Lumagen Radiance

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lumagen Radiance

Dette er vel den mest spennende scaleren som kommer i 2007.
    Det er lite konkret informasjon å få tak i på nettet annet enn hva Lumagen selv skriver:
    Supports 18 Video Inputs: Six HDMI with HDCP; Four SD/HD Component, Four S-Video, and Four Composite; HDMI and Component Inputs Accept Resolutions of up to 1080p at 60 Hertz

Supports Two HDMI outputs at Resolutions up to 1920 by 1080, at 60-Hertz

At an MSRP of $3,999, RadianceXD Boasts The Highest-Performance Video Switching, Processing and Calibration, Making It Ideal for All High-Definition Home and Commercial Theater Applications

December 11, 2006 — Lumagen, Inc., a leader in the design and manufacture of video processing / switching products for the home and corporate theater markets, announces the new Radiance™ series of video processors.

Combining proprietary strides in video technology with enhanced connectivity flexibility (up to 18 video and 18 audio inputs), Lumagen’s Radiance series both refines and enhances the video images presented by high definition front projectors and top-level rear-screen and flat-panel displays, while at the same time functioning as an extensive central switching hub ideal for large home and corporate theater systems.

“By incorporating improved video de-interlacing, new MPEG artifact reduction and temporal noise reduction, Radiance expands upon the company’s well-known Vision series – a line which received industry recognition in 2005 and 2006 for advancements in switching, calibration and proprietary No-ring™ scaling technologies,” says Lumagen President and CTO Jim Peterson.

“Radiance offers 10-bit processing, per-pixel standard definition (SD) and high definition (HD) video de-interlacing with adaptive diagonal filtering, edge enhancing scaling technology that does not add ringing (unlike competing products), plus MPEG mosquito and block artifact reduction. Finally, an important image quality feature is temporal noise reduction for both SD and HD sources. For all these reasons, the Radiance™ processor series sets the industry benchmark for switching, calibration and video processing performance,” furthered Peterson.

The first product in Lumagen’s Radiance™ series is the RadianceXD™ which supports 18 video inputs - six HDMI with HDCP, four SD/HD component, four S-Video, and four composite. Component inputs can be combined with a composite to support up to four SCART RGBcvS video sources. The HDMI and component inputs accept resolutions of up to 1080p at 60 Hertz. Audio input can accompany the video on one of the HDMI inputs, or use one of the four analog stereo pairs, six coax or two optical audio inputs.

The RadianceXD supports two HDMI outputs at resolutions up to 1920 by 1080, at 60-Hertz progressive. The second HDMI output can be a copy of the first output, or it can be used as an audio only output to send audio to receivers that do not support full 1080p60 for their HDMI inputs. Audio output is supported on the HDMI connections plus two COAX audio outputs.

Other RadianceXD key features include user-adjustable image enhancement, including four configuration memories for each input, a programmable output resolution from 480p to 1080p, plus 1080i; the ability to zoom in on any source by up to 33 percent; selectable aspect ratios of 4:3, 4:3 NLS, 16:9, 1.85, and 2.35. The 4:3 NLS aspect ratio uses Lumagen’s Preciseview™ user programmable non-linear-stretch mode to allow the user to program exactly how 4:3 sources fill a 16:9 display. For film sources 2:2, 3:2 and 3:3 pull-down detection is supported to allow for correct cadence output at 24, 48, 60 and 72 Hertz for 24 fps film sources, plus 50 and 75 Hertz for 25 fps film source.

The RadianceXD is a modular platform that allows for upgrading capabilities without the need to purchase an entirely new video processor. For example, the unit’s current video processor chip utilizes 10-bit pixel-depth processing, however when a 16-bit pixel-depth video processor becomes available from Lumagen, it can be installed by simply replacing a small daughter card and updating the unit’s software.

The Radiance series automatically detects the input format for SD composite, and SVideo, as well as HD component and HDMI signals. There is an extensive suite of test patterns. These include: 11-point parametric grayscale and gamma calibration; Color and Hue offsets; Y/C delay; CUE/ICP filtering, and programmable input and output color-space. An RS232 interface is provided for software upgrades and control functions. An external universal power supply enhances reliability, placement options, and allows for quiet – no fan – operation.

Lumagen also produces the Vision series of video processors. These award-wining products were the first to provide affordable per-pixel HD de-interlacing for video sources and inverse-telecine for 1080i film-based sources, allowing a true 1080p viewing experience. Members of the Vision series include the VisionHDP and the Vision HDQ.

The RadianceXD will be available in 2007 Q2 from authorized Lumagen dealers at a suggested price of $3999. Rack-ears for 19” rack mounting of the RadianceXD are available at a suggested price of $50. Additional models in the Radiance line will be announced in spring of 2007.

The RadianceXD will be demonstrated at CES 2007 in booth South Hall 21666.

6 HDMI inputs og 2 HDMI outputs er gode nyheter.
    Radiance bruker også en nyere realta chip enn den som sitter i Crystalio II.
    Ifølge avsforum skal det også vere mulig å bytte selve HDMI boardet slik at scaleren kan oppgraderes fra HDMI 1.2 til 1.3
    Radiance har jo også alt av featuers man kan ønske seg.
    det jeg er litt spent på er om den kommer med ekstern strømforsyning ala DVDO eller om den kommer med vanlig avtagbar tre pol plugg. jeg håper på alternativ 2, da alle disse strømadapterene er støvsamlere deluxe.
    jeg håper også at Lumagen leverer med en skikkelig backlit fjernkontroll.

Det beste av alt: en MSRP på $3999 eller ca. 25.000,- Norske kroner.

Dette blir nok scaleren jeg kommer til å gå for i 2007.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som selger/forhandler denne i Norge?

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mangler HD-SDI og Integrert mediaplayer, det er liksom rosinen Crystalio2 har.

Det er jo ikke noe alle trenger, vel mediaplayer er vel noe de fleste ønsker, men HD-SDI er slikt som sanne bilde entusiaster som blandt annet jeg har et stort ønske skal være tilgjengelig litt rimeligere enn hva Pixelmagic System kan tilby (42.000kr) :-D

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spørsmålet er jo hva en får brukt en slik mediaplayer til da... Er jo ikke akuratt "flust" med .ts filer tilgjengelig på det kommersielle marked, og det er ikke alle som ønsker å laste ned ulovlig heller. Det ser nok ut til at HD de kommende årene blir noe vi må regne med å fremdeles hente fra et optisk medium, mulig det dukker opp noen nedlastningsmuligheter, men ettersom Hollywood er såpass paranoide anlagt som de er har jeg mine tvil...

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Spørsmålet er jo hva en får brukt en slik mediaplayer til da... Er jo ikke akuratt "flust" med .ts filer tilgjengelig på det kommersielle marked, og det er ikke alle som ønsker å laste ned ulovlig heller. Det ser nok ut til at HD de kommende årene blir noe vi må regne med å fremdeles hente fra et optisk medium, mulig det dukker opp noen nedlastningsmuligheter, men ettersom Hollywood er såpass paranoide anlagt som de er har jeg mine tvil...
    Men det er noen (meg inkludert) som ALDRI laster ned film, men som har valgt å legge store deler av DVD og musikk samlingen på harddisk, og som ønsker å kunne spille av denne samlingen på en god måte.
    HD materiale kommer jeg nok ikke til å legge på disc, det blir det alt for store filer til, men får plass til mange DVD i full kvalitet med 1 lydspor og norsk undertekst, ca 100 pr. 500Gb. :-D

Mediaplayeren i Crystalio tar jo veldig mange andre filer enn .ts og

La det være sagt at jeg synes det er lumpent gjort å laste ned ulovlige filmer! :evil:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Mangler HD-SDI og Integrert mediaplayer, det er liksom rosinen Crystalio2 har.

Det er jo ikke noe alle trenger, vel mediaplayer er vel noe de fleste ønsker, men HD-SDI er slikt som sanne bilde entusiaster som blandt annet jeg har et stort ønske skal være tilgjengelig litt rimeligere enn hva Pixelmagic System kan tilby (42.000kr) :-D
    HD-SDI eller SDI i det hele tatt et nisjemarked. Det som er viktig på kommende scalere er mange HDMI innganger og minst to HDMI utganger.
    At det ikke følger med noen mediaspiller slik som crystalio II er også helt problemfritt. Medieavspilleren er mer en gadget enn noe man faktisk bruker i hverdagen.
    Mediaspilleren fordyrer jo Crystalio II med nesten 8000 kroner, det er nesten prisen på en HTPC det...

Det viktigste er selvfølgelig ytelsen. Brukergrensesnittet håper jeg blir minst like bra som Crystalio sitt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    HD-SDI eller SDI i det hele tatt et nisjemarked. Det som er viktig på kommende scalere er mange HDMI innganger og minst to HDMI utganger.
    At det ikke følger med noen mediaspiller slik som crystalio II er også helt problemfritt. Medieavspilleren er mer en gadget enn noe man faktisk bruker i hverdagen.
    Mediaspilleren fordyrer jo Crystalio II med nesten 8000 kroner, det er nesten prisen på en HTPC det...

Det viktigste er selvfølgelig ytelsen. Brukergrensesnittet håper jeg blir minst like bra som Crystalio sitt.
    Sant at HD-SDI er mer nisje, men for noen er det faktisk viktig/kjekt. :-?

Mediaspiller er ikke noe gadget for mange, men mye mer aktuelt enn en svær HTPC med enten et stort vannkjølingstårn eller støyende vifter, for meg er det uaktuelt, da er det mye bedre med en server, eller mediaspiller med innebygget harddisk hvor all musikk og filmklipp, dvd etc ligger på.

Hvis du sammenligner den rimelige Crystalioen og legger til den eksterne mediaspilleren ligger du ikke langt unna en C2PRO i pris, legg til en SDI kobling, så er det ikke dyrere i det hele tatt, men du får ikke like godt bilde, fordi bildet må igjenom mange flere ledd enn om den er innebygget, og koblet direkte med HQV prosessoren.

Så jeg legger heller 8.000kr ekstra i innebygget Mediaspiller, og får bedre bilde og færre støyende komponenter i kinoen enn å gå for mange separate komponenter til samme pris. :-D

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har Radiance fått ny firmware me fullt CMS, og som faktisk virker !!! Kanskje det snart er på tide å gjøre opp status i lommeboken igjen ?

Edit: Fikset skriveleif

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Nå har Radiance fått ny firmware me fullt CMS, og som faktisk virker !!! Kanskje det snart er på tide å gjøre opp status i ommeboken igjen ?
    Siden den første bokstaven mangler er det muligens "T"omme(boken) som blir status???
    Det er jo ikke så billig med disse VP'ene :roll:

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd det der med den stive prisen. Er også litt skuffet over uteende på denne boksen og det faktum at Radiance bruker ekstern transformateor. Løsningen til Crystalio med 110/220V switch er mye mer elegant og gjør ledningrotet mindre.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Er det noen som selger/forhandler denne i Norge?
    Nei. Lumagen arbeider kun med større aktører og er ikke interessert i internet distribusjon, så med mindre en av de store importørene kommer på banen så vil nok ikke Lumagen bli solgt i Norge. Til prisen så vil det jo heller ikke være snakk om så mange enheter i året. Det hadde dog vært interessant om de hadde vært her...

Hvis Lumagen skulle få en norsk importør så kan dere være temmelig sikker på at prisen kommer til å ligge rundt kr. 40.000. Den vanlige omregningen på slike produkter er dollarpris x 10.

Det jeg er mest spent på i forhold til Radiance er hvorvidt audio switching fungerer som det skal. Lumagen har ikke tidligere hatt enheter med lyd på HDMI (de har kun brukt DVI), så her er det potensiale for mange bugs.

Bildemessig vet de jo hva de holder på med. I tillegg er de kanskje det mest i-møte-kommende videoprosessor selskapet i verden. De har veldig god kontakt med sine kunder. Bedre enn Crystalio og DVDO vil jeg si.

Personlig ville jeg ikke skrytt for mye av media spilleren i Crystalio. Jeg har selv MB200 eksternt. Denne bruker samme hardware som den som sitter i C2. Den har blitt en god del bedre enn det den var til å begynne med, men er langt fra 100% stabil. I tillegg har den ikke støtte for viktige formater som .mkv og h.264 dekoding. Den er med andre ord i ferd med å bli utdatert. Det er litt synd egentlig, for man ender likevel fort opp med en eksern avspiller.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd det der med den stive prisen. Er også litt skuffet over uteende på denne boksen og det faktum at Radiance bruker ekstern transformateor. Løsningen til Crystalio med 110/220V switch er mye mer elegant og gjør ledningrotet mindre.
    Ja, det koster å være kar... Eksterne videoprosessorer er kunstig dyre, men de ligger alltid ett eller to hakk forran integrerte prosessorer.

Når det gjelder ekstern trafo, ser jeg på det som et veldig lite problem, selv om det er mer elegant med en vanlig strømkabel direkte i VP.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg står ihvertfall på trappene til å gå til innkjøp av RadianceXD. Kun egentlig for å bruke CMS. Det blir hardt for lommeboken, men bruker man så mye tid til å se film som meg, så får man god valuta for det likevel.

Skal bli deilig å få tilnærmet korrekt color-space på projectoren ihvertfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk RadianceXD igår. Det virker som ett veldig solid produkt. Lekte meg først og fremst med ColorMangementSystem-et. Det er en ganske tidkrevende prosess. Det var forbløffende å se hvor bra CMS'en var laget på denne. Selv på min JVC HD100, som har ekstremt stort color-space, så var det mulig å få ett helt korrekt resultat.

Testet også DVD via HDMI(480i/576i) oppskalert av RadianceXD til 1080p. Veldig lovende. Gleder meg til å prøve videre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •