Erfaringer med Apple Airport Express?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 65
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer med Apple Airport Express?

Noen som har erfaringer med denne & Airtunes?

Konkrete spm;

Airport Express kan kobles digitalt til receiver, med (apple) lossless kodede lydfiler overført trådløst fra PC'en - burde ikke dette kunne gi rett så bra lydkvalitet?

Komprimerer Airtunes ved overføring ?

Airport Express er egentlig en trådløs basestasjon med analog/digital lydutgang; Det burde vel uansett gå greit å sette opp denne som et trådløspunkt (har trådløs router fra før) ?

Hvis noen benytter Airport Express / Airtunes - og samtidig er opptatt av god lydkvalitet - kommenter gjerne pro's & con's.

[Edit] Så ikke denne før nå; http://avforum.no/forum/generelt-aud...irport+express [endedit]

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Airport Express kan kobles digitalt til receiver, med (apple) lossless kodede lydfiler overført trådløst fra PC'en - burde ikke dette kunne gi rett så bra lydkvalitet?
    Jo, samme hva du har av lossless codec gir det lossless ut. Airport Express bruker så vidt jeg ved apple lossless ved overføring. Feks dersom du bruker feks flac blir filene reencodet til apple lossless ved avspilling, men det merker ikke du som bruker noe til. Apple Lossless er kjip fordi den er sperret, men ja, den gir like god lydkvalitet som cd eller hva som helst annet som er lossless.

Komprimerer Airtunes ved overføring ?
    Ja, den komprimerer til apple lossless.

Airport Express er egentlig en trådløs basestasjon med analog/digital lydutgang; Det burde vel uansett gå greit å sette opp denne som et trådløspunkt (har trådløs router fra før) ?
    Enten kan du bruke den som trådløs klient mot din eksisterende router, eller så kan du kaste din gamle router på dynga og bruke kun airporten. Jeg gjør det første (det er ikke så greit å ha stereoanlegg på samme vegg som bredbånd et kommer inn på, og lange kabelstrekk er kjipt). Den støtter vel til og med roaming, uten at jeg skal si det 100% sikkert, mot enkelte andre routere - feks andre apple routere.

Hvis noen benytter Airport Express / Airtunes - og samtidig er opptatt av god lydkvalitet - kommenter gjerne pro's & con's.
    Lydkvaliteten er vel helt ok. Tror squeezebox har bedre DAC (burr brown har iallefall blitt et buzzword i markedsføring), men jeg hører ikke noe forskjell (jeg har begge). Disse to har forskjellig bruksområde, men hvis jeg skal tenke meg om litt angrer jeg kanskje bittelitt på at jeg ikke kjøpte squeezeboxen med èn gang. Vil heller ha 2 squeezeboxer enn en av hver.

Det største ankepunktet mot airport express for min del er at den er så låst (hater tankegangen til apple). Hvis den hadde vært åpen kunne jeg brukt hva jeg vil av programvare direkte. Nå er den uansett hacket, men virker ikke som at det er veldig mange open source prosjekter som har kastet seg over den av den grunn. En plugin til VLC for eksempel hadde vært gull.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Airport Express og er godt fornøyd med kjøpet. Deilig å ikke ha en kabel i maskinen, lyd, utskrift og nett trådløst. Lydkvaliteten fra Macen til anlegget er bra, kjører dog via RCA, men tror digitalt er mulg i tillegg. CDer er selvfølgelig mye bedre, men til å være mp3 er det veldig ok. Lett å sette opp og nokså smertefritt generelt. Anbefales.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Vurderer også squeezebox - men brukergrensesnittet på denne blir fattig, prisen på Airport Exp. (ca 1K) gjør det muligens også litt enklere å forsøke denne.

Når det gjelder DAC vil jeg uansett benytte digital overføring fra Airp. Exp - og DAC'en i forsterkeren.

"Grei lydkvalitet" er altså ikke det jeg er ute etter - teoretisk burde jo en lossless datastrøm overført digitalt gi (minst...) like god lyd som en CD/DVD-spiller kjørt gjennom den samme daccen?

Som nevnt i en annen tråd - en remote med et iTunes-lignende grensesnitt - som så stremer ("alle" lydformater) digitalt til forsterker / ekstern DAC hadde vært det optimale.

Dette kommer nok ganske så kjapt (Squeezeremote?) - men i mellomtiden får jeg se hva jeg ender opp med.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooops, glemte i farten det som er dritt med Airport Express. Originalt så spiller den bare lyden fra iTunes, dog mkan man kjøpe et program som heter AirTunes til å spille fra alle slags programmer på maskinen. Ellers så er det jo også litt forsinkelse i lyden, ca 1-3 sekunder avhengig av om du kjører iTunes eller Airtunes. Så en kan ikke se film på maskinen og få ordentlig syncet bilde og lyd. Det er litt bittert for å si det mildt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Idag har applestore rabatt på Airport Express.. (bare idag!)

Jeg har brukt en sånn i to år og er storfornøyd. Har brukt den med analog lydtilkobling til anlegget med bra kvalitet, som printerserver og trådløst aksesspunkt.

Har også brukt den sammen med Airtunes, men det er ikke å stikke under en stol at det er vanskelig å synce video og bilde.. Men når du først har fått sync, så går alt som en drøm.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airtunes er vel kun en plugin til iTunes - som streamer lyden til Airport Express over nettet? Airtunes streamer vel heller ikke annet en iTunes lydfiler.

Apple - AirPort Express - AirTunes

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerk
    PS! Idag har applestore rabatt på Airport Express.. (bare idag!)
    Hvem, hva, hvor, finner jeg dette tilbudet på nettet?

[Edit] Fant det, men tilbudet er bare likt det den koster i andre nettbutikker [endedit]

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble så jeg bestilte en Airport Exp / Airtunes - tilbudet var egentlig ganske så bra - kom ikke frem før du hadde lagt varene i kørja.

Skal legge inn en epistel om kvaliteten når jeg får forsøkt dette - burde bli bra!

En foreløpig "test"; Lossless format foret Pioneer AX2 digitalt via IPod står ihvertfall ikke noe tilbake for lyden digitalt sendt via DVD-spiller (Denon 1910).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airtunes er vel kun en plugin til iTunes - som streamer lyden til Airport Express over nettet? Airtunes streamer vel heller ikke annet en iTunes lydfiler.

Apple - AirPort Express - AirTunes
    Ble mye luft her nå

AirFOIL heter det, blandet i farten der

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble kortvarig moro...

Mottok i dag Airport express & kabler på døra - og har nå brukt et par timer på å finne ut at AE ikke kan fungere som trådløstpunkt i mitt eksisterende trådløsnett (som ikke er et "Apple"nett).

F.... Apple !!!

Må nok snart begynne å gjøre noe mer research på nett før impulshandling...

Ja, ja returrett er jo en av fordelene med netthandling!

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble kortvarig moro...

Mottok i dag Airport express & kabler på døra - og har nå brukt et par timer på å finne ut at AE ikke kan fungere som trådløstpunkt i mitt eksisterende trådløsnett (som ikke er et "Apple"nett).

F.... Apple !!!

Må nok snart begynne å gjøre noe mer research på nett før impulshandling...

Ja, ja returrett er jo en av fordelene med netthandling!
    Er du sikker på dette? Har du sjekka med Apple Support? Ring dem...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som trådløsrouteren må støtte WDS for at dette skal gå an - og det er slett ikke trivielt da heller - nærmest et "hack" som må til.

Min router (3Com) støtter uansett ikke WDS - så Airp Exp. blir nok returnert

På det nærmeste idiotisk at det ikke enkelt går an å sette opp denne som en trådløsklient/punkt i et hvilket som helst trådløsnett & deretter streame musikk.

Newcomer esp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    176
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På det nærmeste idiotisk at det ikke enkelt går an å sette opp denne som en trådløsklient/punkt i et hvilket som helst trådløsnett & deretter streame musikk.
    Øh. Klart den kan settes opp som trådløs klient - det er jo det jeg skrev i det første svaret i denne tråden.

WDS er derimot noe helt annet. Det er tvilsomt at du trenger det med mindre du har et hus på størrelse med slottet.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øh... - fungerer definitivt ikke her + at jeg har funnet ca. 100 poster som "bekrefter" at dette ikke funker - uten å sette opp dette gjennom bridging/WDS...

Men hvis du har en oppskrift - er det ikke noe som er bedre enn det - please !!!

1) Det er umulig å få opp eksisterende trådløsnett i oppsettet til airporten

Og jeg publiserer SSID, har midlertidig gitt tilgang til "alle og enhver" etc. - Jeg har også forsøkt å legge inn MAC-adresse til Ape etc.

2) Airport Express kommer f.ø. opp som et eget trådløst nett i Windows = no good! Tror faktisk jeg fikk til en rekursiv sak her der Airp Exp forsøkte å koble seg til seg selv...

Med andre ord - All hjelp mottas med takk

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Word of advice:

Mac1 | Norges Mac-portal

Spør der!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yihaaaaa !!!

Minor Majority spiller nå trådløst med utsøkt kvalitet !

AirPort Express: How to join an existing wireless network in client mode

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå benytte Airport Express i noen dager og er mer enn fornøyd! Egentlig et uhyggelig enkelt konsept, men samtidig "genialt" å lage digital lydutgang på et trådløstpunkt + software for å kunne route musikk til dette (disse).

Føler vel egentlig barnslig glede, spesielt over å kunne bla i CD-samlinga på skjerm, og spille herfra - med kvalitet - på stueanlegget.

Kjapp vurdering iTunes/Airport Express;

Pluss:

+ pris (~1K)
    + brukergrensesnitt (iTunes)
    + digital overføring av lyd til ekstern DAC/Forsterker
    + lyd/overføringskvalitet (like bra som digitalt fra CD?)
    + utvidelsesmuligheter (kjøp en til (+1K) , og spill trådløst til anlegg i andre rom, aktive høyttalere etc.)
    + design - alt fra innpakkingen, til enhetene og (monster) kabler - dette kan Apple!

Minus:

- (iTunes) støtter som kjent kun proprietært Apple format (kan løses ved å benytte Airfoil istedenfor iTunes, men mister da iTunes brukergrensesnittet som jeg har stor sans for...)

Wishlist:

- iTunes likt grensesnitt på en tablet-pc/trykkfølsom skjerm - med selve lydfilene (støtte for "alle" formater) lagret på server - hadde vel vært enda mer optimalt

- og lagring og avspilling av Video (tom. real HD) fra det samme grensesnittet ;-)

Konklusjon:

Alt i alt - mye moro & kvalitet for pengene - og det er vel det viktigste?

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    + lyd/overføringskvalitet (like bra som digitalt fra CD?)
    Da mener du digitalt til DAC eller? For ved bruk av vanlig 3.5 mm så er lydkvaliteten merkbart dårligere enn CD...

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •