Erfaringer med Apple Airport Express? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 65
    Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja - kjører optisk fra Airport Express til DAC'en i Pioneer AX2AV - glimrende !

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har samme problem som Wintermute hadde. Har i dag kjøpt meg Airport Express (AE).

Har fra før trådløst sikret nettverk fra D-link 624 (802.11 a/b/g), som i 3 års tid har fungert utmerket. Men etter installasjon og tilkobling av AE sluttet min D-link å fungere. Og har ikke fått den opp igjen, til tross for restart av både D-link og bærbar PC. I tillegg fikk jeg ikke koblet AE opp som klient.

Så nå har jeg strukket internettkabel fra soverommet (der D-linken står) og ut i stuen (der stereoanlegget står). Som erstatning er nå AE koblet til internett, i tillegg fungerer iTunes fint mht. streaming av musikk i stuen.

Veiviseren AirPort Setup Assistant AirPort Express: How to join an existing wireless network in client mode fungerte dermed ikke helt for min del.

Noen som kan gi meg råd for å få D-linken til å fungere igjen + koble AE opp som klient?

- By the way; noen som har prøvd å koble 2 stk AE sammen? Trenger en AE til printeren også (base?), samt den jeg allerede har til musikk (klient?).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da har jeg..

kjøpt AE etter å ha lest denne tråden. Tok 5 min så spilte musikken min trådløst fra pc til anlegg. Kjempefornøyd. Denne skulle jeg kjøpt for lenge siden. Ventet på appletv - men det var jo lite å vente på.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men Frodeb, koblet du AE til eksisterende trådløst nettverk?
    Please tell me how

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testet av Stereophile

Har selv 3 stk AE i huset, og da min gamle basestasjon tok kvelden pga lyn, re-konfigurerte jeg den ene av AE'ene til å være ny basestajon. Fungerer optimalt så lenge det ikke er flere enn 10 klienter som skal kobles på nettet.

Test av AE fra stereophile:
    Stereophile: Apple AirPort Express Wi-Fi Hub-D/A processor

Newcomer jkb sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile airport express med all lyd

sjekk ut:
    Rogue Amoeba - Choose Your Operating System

steamer all lyd til airport express!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    psv, hvordan setter du opp en AE til basestasjon, og hva er egentlig poenget med det?

Trodde ellers at det var AE-Extreme Apple - AirPort Extreme som skulle fungere som basestasjon?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jkb, jeg har brukt iTunes noen dager nå, og trives allerede godt med det

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har enorme problemer med å bestemme mig til noe som helst !
    Har ITunes, og har rippet 200 cd´er i LossLess, so far so good.
    Såvidt jeg vet kan der settes DAC i min Bryston, det må dog undersøkes....
    Skal jeg gå for Airport Express med en form for fjernkontroll til en DAC i Bryston, eller skal jeg få mig en Squeezeboks og en sånn :
    Hardware.no - Prisguide - Trådløst nettverk - D-Link DGL-4300 108 Mbps
    Har en Speedtouch bredbånds Router/Modem 546T2 fra Telenor, der er 3 ledige porter bak i den, men jeg har ikke peiling på den slags teknikk !

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondlk
    psv, hvordan setter du opp en AE til basestasjon, og hva er egentlig poenget med det?

Trodde ellers at det var AE-Extreme Apple - AirPort Extreme som skulle fungere som basestasjon?
    Det var min AE-extreme som konket pga lyn. Den er også trukket fra markedet pga manglende EU godkjennelse i fm komponenter m/brannhemmer har jeg fått opplyst.
    Apple har nettop lansert en ny "basestasjon", men jeg har ikke lest meg opp på den enda.

Når du startet Airport oppsett assistant kan man velge om AE skal opptre som:
    1. Basestasjon
    2. Utvide WAN (ekstra sender for eksisterende nett)
    3. USB printer & lyd streamer.

Det var veldig enkelt å installere. Er AE allerede satt opp som streamer, må den re-settes først ved å trykke på den lille knappen på AE. Etter dette vil man få opp AE som et eget nett som konfigureres ved hjel av oppsett assistenten.

Tildeg som vurderte Squeezebox eller andre media streamere - grunnen til at jeg kjører EA og iTunes er at jeg bruker laptop'en min som kilde. Med 7.000 sanger i biblioteket er søkefunksjonen i iTunes og den store skjermen alfa omega. Hvordan dette løses hos andre vet jeg ikke, men med f. eks iPod får man senebetennelse pga all scrollingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkb
    sjekk ut:
    Rogue Amoeba - Choose Your Operating System

steamer all lyd til airport express!
    Har sjekket tidligere i fm streaming av video-lyd. Dette fungerer ikke pga forsinkelsen på et par sekunder i AE. Her kommer et klipp fra rogueamoeba sitt forum:

For any or all of the ways in which it's actually promoted, namely, sending non-iTunes audio to the AirPort Express. Want to send audio from web services like Pandora or Last.fm to your AirPort Exporess? Get Airfoil. Want to send audio from streams in RealPlayer, Windows Media Player, or QuickTime Player? Get Airfoil. Want to send audio from Dashboard widgets like Rabbit Radio? Get Airfoil.

Airfoil sends any audio to the AirPort Express, freeing it from the limitation of being used solely with iTunes. It's not designed, nor is it marketed, for use with video.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En smule OT i egen tråd, men allikevel;

Jeg er fortsatt storfornøyd med avspilling av apple lossless formatet overført digitalt til DAC.

Faktisk så fornøyd at jeg er på utkikk etter en mini bærbarpc som kun skal få som oppgave å være iTunes spiller.

Kriterier;

- liten (10-12" skjerm) holder lenge
    - innebygget wlan
    - rimelig(!)
    - så mye intern disk som mulig (100-200GB+)

Den siste er nok tricky..., men hvis noen har gode forslag så kom igjen.

Konfig ellers er lite viktig - da den primært kun skal kjøre iTunes.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Airport Express ble plutselig mange hakk mer aktuelt etter at jeg fikk iPhone med det nye programmet Remote.

Remote fungerer som en genialt enkel og pen fjernkontroll til og styre musikken på et eller flere musikkbiblioteker via iTunes eller Apple TV. Du kan også styre hvilke av de trådløse sonene du vil spille musikk på, dette har plutselig skapt en genialt enkelt og relativt rimelig musikkstyringssystem, noe ala Sonos, bare billigere...

Dette fungerer også med iPod Touch, hvis man vil ha en dedikert fjernkontroll til dette formålet...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AE er genialt.

En liten rettelse. Enheten overfører opp til 16bit/44.1kHz, altså Redbook oppløsning, samme som på en CD.

Viktig å stille inn Mac'en riktig for best mulig kvalitet, og å bruke optisk Toslink s/pdif ut fra AE til anlegget.

Remote App til iPhone og iPod Touch er genial, og gir deg øyeblikkelig playback og kontroll, samt søk. Du kan styre musikk og innhold til samtlige AE-enheter og Mac'er i huset, samt ev. AppleTV enheter.

Legg radiostasjoner i en Playlist i iTunes (importer URL). Da kan du klikke på disse for å få playback av radio, om ønskelig.

Se denne linken for info om set-up:

Innstillinger for lyd på Mac OSX computere

Newcomer Lokeloot sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger ikke iPhone

Med blåtann på macen, eller pcen kan man styre iTunes og bla i biblioteket fra mobilen ved hjelp av et program fra Salling clicker. Ganske mye rimeligere enn en iPhone, koster kun $24

I tillegg får man mange andre funksjoner på kjøpet Salling Software - Home, ganske genialt.

Newcomer Krokanrull24 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjelp med oppsett

Jeg har følgende:

Mac mini. Denne har musikken min. En hel del i Lossless-format.
    iMac G5. Denne bruker jeg med Spotify på.
    AirPort Express.

En 10 år gammel Rotel-forsterker

Jeg har pr dags dato koblet Mac Mini med en "minijack-phono"-kabel til forsterkeren. Lyden er midt på treet, men overhodet ingen "drømmelyd".
    Jeg føler jeg får utrolig mye bedre lyd når jeg bruker f.eks Rotel CD-spilleren.

Kan jeg på noen måte sende lyden (med f.eks "Airfoil") til Apple Exress, og koble en ledning fra den til forsterkeren og kunne oppnå bedre lyd?
    Det ble nevnt en litt spesiell kabel. Støtter forsterkeren min denne (den er jo neste 10 år gammel).

Jeg har bestilt meg en DAC fra HIFIklubben, men det ser ut til at det kan drøye helt til februar. Hvis en annen løsning lar seg gjøre, hadde jo det vært glimmersh!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis rotel'n tar standard optisk digital plugg inn burde det funke - du tar ut det digitale signalet fra AE fra samme pluggen (3,5 mm) som det analoge - innerst inni der er det en optisk S/PDIF "sender".

Kabelen er med i dette settet; AirPort Express Stereo Connection Kit med Monster-kabler - Apple Store (Norge)

mulig den kan kjøpes for seg selv også

Airtunes følger med AE - og overfører lyden trådløst fra iTunes til AE - ikke behov for noe "tredjeparts" produkt i tillegg.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    Hvis rotel'n tar standard optisk digital plugg inn burde det funke - du tar ut det digitale signalet fra AE fra samme pluggen (3,5 mm) som det analoge - innerst inni der er det en optisk S/PDIF "sender".

Kabelen er med i dette settet; AirPort Express Stereo Connection Kit med Monster-kabler - Apple Store (Norge)

Airtunes følger med AE - og overfører lyden trådløst fra iTunes til AE - ikke behov for noe "tredjeparts" produkt i tillegg.
    Hei. Vil det si at når du bruker denne kablen, så går du "rundt" dac`en i AE og inn i en dedikert dac eller reciver?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Hei. Vil det si at når du bruker denne kablen, så går du "rundt" dac`en i AE og inn i en dedikert dac eller reciver?
    Optisk ut er digitalt, så da blir ikke DACen i AE brukt nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute

Denne kabelen fra Clas Ohlson gjør jobben, men er "litt" billigere. Til mitt anlegg så ble det veldig mye bedre lyd.
    Optisk fiberkabel

Og for ordens skyld, digital er digital, så det er ingen forskjell på lydkvaliteten selv om det står Monster på den andre kabelen.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •