Øke kvaliteten på TV sendinger med VP?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Øke kvaliteten på TV sendinger med VP?

Ønsker å øke kvaliteten på vanlige (SD) sendinger uten å benytte HTPC til jobben. Vil en VP klare denne jobben?

Jeg har kikket mye rundt om kring på dette forumet og andre fordi jeg vurderer å gå til innkjøp av utstyr som øker gleden av å se på TV, noe jeg ikke gjør for tiden.

Jeg har i flere år hatt HTPC og gledet meg over den. MEN, det er mye frem og tilbake med programvare m.m. Problemet nå er at bildet på vanlige TV sendinger er så dårlige at jeg ikke orker å se på. Dersom jeg kjører det gjennom PCen så blir det bedre og jeg kan til nød se på. MEN, (igjen) PCen må jo stå på, styring av TV gjennom PCen er ikke knirkefritt.

Jeg vil ha noe bedre og enklere så min samboer også kan glede seg over 100" bilde (ikke bare DVD filmer som vi for tiden benytter prosjektoren til).

Er det noen VP som gir en bedre kvalitet på vanlige sendinger, og som kan benyttes i noen år fremover?

Vantage HD ser jo ikke ut til å gi noe særlig bedre bilde på SD sendinger etter hva jeg har lest meg til. Men, hva med andre? Og hvorfor lages det ikke gode nok videoprosessorer som kan øke gleden av de kanalene vi har i dag? PCen min klarer jo dette til en hvis grad.

Har noen et godt råd til meg?

Jeg har:

Epson TW100 prosjektor
    Pioneer VSX-AX2AV-S
    HTPC

Ønsker:

DVD spiller og
    VP?

Noen forslag til hva jeg bør gjøre? Jeg vil jeg vil ...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt *bumping* av tråden, og litt for å skrive under på at dette er nok et ekstremt kompleks og vanskelig område hvor man tydeligvis ikke får i pose og sekk, selv ikke for 20 000,-
    etter det jeg skjønner så vil f.eks vantage-hd gi klare forbedringer på videobasert materiale og hd film, men ikke på sd-film!?

må man virkelig opp i personbil prisklassen for å få en deinterlacer som gir klare forbedringer både på sd-dvd filmer, sd-video materiale, og hd-filmer?

the mind boggles. :?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste videoprosessorer vil gi et bedre bilde ut på alle signaler enn om du kjører samme signaler direkte til bildefremviseren, men dersom du først og fremst vil forbedre SD TV-signaler (eller både det og DVD og HD signaler) bør du kanskje skaffe en som har støyreduksjonskrets både på 'vanlig' støy og på mpeg artefakter.

DVDO sine prosessorer (som er de eneste jeg har førstehåndskunnskaper om) har ikke dette.

Det de derimot har - og som de fleste/alle videoprosessorer har, er gode deinterlacings-kretsløp, filtre som fjerner feil i enkelte signaler (CUE-filter, Y/C Delay etc.), gode fargedekodere og gode skalerings-motorer. Tilsammen vil dette kunne forbedre et SD bilde ganske betraktelig, spesiellt dersom man skal ha et stort bilde.
    F.eks. blir god deinterlacing viktig, i og med at artefakter fra dårlig deinterlacing vil bli 'blåst opp' når man kjører bildet opp på 50" +++.
    Med god deinterlacing, feilkorreksjoner og lignende i bunn, og deretter god skalering til ønsket oppløsning på stor skjerm, vil bildet kunne bli en del bedre enn originalt.

Jeg vil uansett anbefale digital-TV, selv om signalene av og til er komprimert en del. Skaff det før noe annet dersom du nå har analogt signal, for å si det sånn.

Dersom du vil ha en prosessor som har støyreduksjon, er nok kanskje Algolith sine anbefalingsverdige.

Jeg vil tro at Algolith Flea ikke er så dyr, og kan nok gjøre en del bra ting med et ikke så bra SD signal (se også de dyrere Mosquito og Dragonfly).

[endret] For å klargjøre litt; Flea og Mosquito er vel ikke scalere, men bare "bildeforbedrere", mens Dragonfly er begge deler slik jeg har forstått det. [/endret]

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •