Videoprosessor "plug and play" eller evig justering/oppdatering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Videoprosessor "plug and play" eller evig justering/oppdatering

Lurer på hvem av Vp'ene som er på markedet nå som er mest ferdige og funksjonelle ?

Gorm, Per Johnny og Ingen m.fl. er alle personer med stor kompetanse på VP. Hvis jeg forstår dem riktig er alle(?) VP'ene produkter i stadig utvikling, ny firmvare og stadig fjerning av bug's er en del av det du får selv med prosessor til 40K. Dette gjelder alle de modellene som er omtalt ofte på forumet. Dvs Optoma HD3000, Crystalio II (vps3800),Vantage HD og DVDO VP50.

I tillegg kan flere bygges ut med separate kort og moduler for diverse funksjoner og tilkoblinger.

Er det noen av prosessorene som er mer "plug and play" enn de andre?

Høres for meg ut som CII er den som har mest av dette, men +40K er over de flestes smertegrense. Optoma HD3000 høres ut som den fungerer ganske bra men der stilles det et spørsmål ved om Optoma vil følge opp med oppdateringer i fremtiden. Vantage HD beskrives som med gode ytelser men er i stadig utvikling. DVDO har jo en innbytteordning så en kan (til en økt kostnad) stadig få siste modell.

VP er en tung materie å finne ut av. Blir litt som HTPC, ekstremt mye muligheter og valg men ikke nødvendigvis billig og brukervennlig. Hva trenger en egentlig til plasmaskjermen sin og hva er det beste i kinorommet?

Det blir fort mye utrykk som cadence detection, SDI interface, inverce telecine osv osv som gjør at jeg fort mister oversikten over hva det er en VP egentlig gjør. Men den gjør jo også mange forskjellige operasjoner; prosesserer, skalerer, støyreduserer, fordeler signaler og avspiller media. Ikke lett dette her

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si de stort sett er ganske plug-and-play, men allikevel ikke noe for hvermannsen. Man må ha satt seg ihvertfall litt inn i ting og tang for å få det meste ut av prosessoren.

Har man vært litt forutseende og kjøpt en skjerm/projektor som støtter 1:1 pixelmapping ved 50 og 60Hz (gjerne et par til også), og i tillegg en DVD-spiller som kan sende ut 576i og 480i så har man vel det man trenger (i tillegg til evt. HD-avspillere etc.).

Så kommer jo gjerne som du sier firmwareupdates i tillegg, noen ganger for å fikse bugs, andre ganger for å legge til helt nye funksjoner.

MEN - i hverdagen, når den først er satt opp korrekt, da går alt egentlig av seg selv.

Men nå svarte jeg ikke på hvilken som er mest plug-and-play. Og det vet jeg heller ikke. Men jeg tror man må belage seg på litt justering og firmware updates uansett - ihvertfall dersom man vil ha best mulig bilde ut av investeringen.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg skal tippe John P. så vil jeg nok tro du har en forkjærlighet for DVDO :-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja - både ja og nei. Det ble ganske tilfeldigvis DVDO på meg en gang, og jeg har da oppgradert videre med DVDO siden det. Nettopp dét er en av fordelene med DVDO; at når det kommer en ny modell, får man en temmelig god innbyttepris for den gamle.

Men jeg er litt 'småsur' på DVDO nå, fordi jeg mener de burde ha bygd opp VP30 og det nye deinterlacer kortet litt annerledes. Men da hadde vel VP50 vært ganske overflødig i så fall. Jeg mener at VP30 burde klart å deinterlace 1080i på den beste måten, og at ABT102-kortet burde vært oppgraderbart via firmware. Når det er sagt har jeg jo altså en oppgraderingsmulighet. Men jeg tror jeg venter på neste modell nå.

Ooops, det ble mye babling... ops:

Men til saken; ikke egentelig en forkjærlighet for DVDO, men det er det eneste jeg har erfaring med, og de har som regel god kundeservice og gode oppgraderingstilbud.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    John P: Når du sier "neste modell", mener du da det som kommer etter vp50?

Forøvrig til trådstarter, så gjør man sine innstillinger en gang, så er de jo gjort!

Sitter selv på en "gammel" dvdo hd, og har lurt på flere ganger hvor god denne egentlig er da jeg ikke har prøvd noen andre (takker for svar i en annen tråd, John P) og mange av de nye spillerne får jo voldsom skryt for sin bildekvalitet. Fikk låne den nye pio 696 forleden for å sammenligne denne rett i plasmaen med progressivt dvi/hdmi vs. denne med component via dvdo'en.
    Og det var ingen tvil: Component 576i via dvdo var FULLSTENDIG overlegen i bildekvalitet!!! Syns også denne virket hakket vassere enn min Samsung HD950 over component.
    Extremt gledelig siden en vp30/50 ligger utenfor min lommebok for tiden

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Forøvrig til trådstarter, så gjør man sine innstillinger en gang, så er de jo gjort!
    Det er vel strengt tatt kun hvis en ikke oppdaterer firmvare og aldri skifter bildekilde eller type signal inn.

Det jeg kunne ønsket meg var en type autokalibrering som det er på mange recivere nå om dagen. Litt "VP for dummies" dvs at en kunne kjøre en testesekvens når en kobler til noe nytt eller gjør endringer som kommer opp med et forslag til oppsett. Er ekstremt fornøyd med min Pioneer 1015 og dens autooppsett og kalibrering. Mulighet til å finjustere og tweake ligger jo der for de som vil det. Men dette er nok et forgjeves ønske. Microfon og medhørende softvare er nok en god del enklere enn optiske sensorer og den softvaren som hadde trengs da.
    (Alternativet blir da Gorm/Per Johnny/Ingen samt Optic one og Vantage HD/Optoma HD3000.)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    John P: Når du sier "neste modell", mener du da det som kommer etter vp50?
    Jeg tenkte på VP60 - eller hva den nå kommer til å hete.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å ha nevnt det, for min egen del så opplever jeg scalere som litt tungvinne produkter, det er ikke alltid like håndgripelig å se hva de forskjellige innstillingene gjør og man kan fort "stille seg bort"
    Men mtp. alle kildene som idag skal kobles til en fremviser så spiller scaleren en viktig rolle sim video hub. En annen ting å tenke på er at det kompliserer oppstart av anlegget enda litt mer. I mitt anlegg så blir det slik for å se en film: Skru på forsterker, preamp, dvdspiller og projector, velge dvd på preampen, velge hdmi-1 på scaleren, kjøre ned lerrettet, da er jeg klar til film.
    Denne seansen krever intet mindre enn fem fjernkontroller!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    En annen ting å tenke på er at det kompliserer oppstart av anlegget enda litt mer. I mitt anlegg så blir det slik for å se en film: Skru på forsterker, preamp, dvdspiller og projector, velge dvd på preampen, velge hdmi-1 på scaleren, kjøre ned lerrettet, da er jeg klar til film.
    Denne seansen krever intet mindre enn fem fjernkontroller!
    Derfor kjøpte jeg en Logitech Harmony 895 fjernkontroll, så går det på ett tastetrykk og bordet er ryddigere.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nåja... trenger ikke være sååå vanskelig.

Scaleren min (VP30) velger jo kilder basert på prioritet. Så alt jeg må gjøre er å slå på kilden, PJ og forsterker... (Pj er over sofaen så jeg får litt trim akkurat der).
    Kan egentlig klare meg med en fjernkontroll, men siden jeg ikke har tatt jobben med å programmere alt så har jeg 2 enn så lenge.

Ellers har jeg knapt brukt fjernkontrollen til scaleren siden den var ferdig satt opp. Den bare er der liksom og gjør jobben sin ypperlig.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Nåja... trenger ikke være sååå vanskelig.

Scaleren min velger jo kilder basert på prioritet. Så alt jeg må gjøre er å slå på kilden, PJ og forsterker... (Pj er over sofaen så jeg får litt trim akkurat der).
    Kan egentlig klare meg med en fjernkontroll, men siden jeg ikke har tatt jobben med å programmere alt så har jeg 2 enn så lenge.

Ellers har jeg knapt brukt fjernkontrollen til scaleren siden den var ferdig satt opp. Den bare er der liksom og gjør jobben sin ypperlig.
    Og den er hvilken VP ??

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Og den er hvilken VP ??
    hehe... tar det for gitt jeg. En VP30.

Funker utmerket.

M.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Problemer med "Pass-through" på DVDO HD

Jeg ser at her er det mye kompetanse samlet på ett sted. Forsøker defor med et spørsmål ang. et problem jeg sliter med; Jeg har en DVDO HD som jeg har brukt maaaange timer på å sette opp, mest fordi jeg hadde null peiling på mye grunnleggende da jeg begynte. Har begynt å få til det meste nå, og lært mye underveis. Men når jeg sender DVI signal fra DVD spilleren og inn på DVI kontakten på scaleren og ut igjen til projektor blir bildet stående å blinke. Ser ut som dårlig kontakt el.lign. Ser bildet et part sekunder, og så forsvinner det et par sekunder og slik fortsetter det. Har fosøkt å sette dvd spilleren til å sende alle formater på HDMI/DVI men dette hjelper ingen ting. Har også forsøkt å endre på PJ men her er det fint lite å endre på ved mottak av DVI signal. Har også satt scaler på både "Auto" og Pass-Through" men samme problem. Har prøvd å sende signalet fra både HDMI med overgang til DVI inn på scaler, og DVI fra DVD til DVI på scaler. Uansett blir det "blinkende" bilde. Jeg bruker en Denon 3910 og en Panasonic PTAE900. Mener selv jeg har prøvd det meste. Kan noen hjelpe/gi et råd.
    På forhånd takk

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Umiddelbart så høres dette ut som problemer med HDMI/DVI kabelen eventuelt noe relatert til HDCP beskyttelse. Det første jeg ville prøvd var å teste med noen andre kabler og se om problemet forsvinner...

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fleksibiliteten er også en forbannelse, dessverre. Jo fler en har av produkter med en haug innstillinger og firmware som kan oppgraderes, jo mer tid går vekk til dill.

Ville jeg byttet ut receiveren og VantageHD med en ny receiver med SO Reon, 3-4 HDMI-kontakter og de nye audio-formatene? Svaret er ja.....dersom receiveren har et av de store navnene på fronten.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forsåvidt prøvd med andre kabler i og med at jeg har forsøkt med både DVI og HDMI kabel ut fra DVD og inn i scaler. For ordens kyld; bildet er ok med komponent fra DVD til scaler.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Ville jeg byttet ut receiveren og VantageHD med en ny receiver med SO Reon, 3-4 HDMI-kontakter og de nye audio-formatene? Svaret er ja.....dersom receiveren har et av de store navnene på fronten.
    Det er jo litt på siden men tror du det snart kommer en slik reciver ?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Det er jo litt på siden men tror du det snart kommer en slik reciver ?
    Dette finnnes allerede i form av Anthem AVM50. Merket selges så vidt jeg vet kun i Nord-Amerika. Denne inneholder "Gennum GF9350 VXP™ Digital Image Processor". Flere detaljer her: AVM 30/40/50 Specifications

Tror den er avansert, men ikke like avansert som en egen VP.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tradisjonelle audio-fokuserte merker som Denon må ut og kjøpe videoteknologi - faktisk har de allerede benyttet seg av Realta og Reon i noen DVD-spillere. Forhåpentlig kommer dette i high-end receiversegmentet neste år. Andre merker som feks Sony har egne videoprosesseringschiper og vil sikkert fortsette å bruke de.

Når det gjelder VantageHD så sier Calibre at produktet snart er ferdig, dvs de planlegger ikke mer enn et par firmware-oppgraderinger til. Ok, vi får ikke mer funksjonalitet, men det bør også bety at de selv mener at de fleste feilene er rettet. Så da blir den plug'n'play

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av perhk
    Har forsåvidt prøvd med andre kabler i og med at jeg har forsøkt med både DVI og HDMI kabel ut fra DVD og inn i scaler. For ordens kyld; bildet er ok med komponent fra DVD til scaler.
    Mener å huske at det var HDCP problemer mellom 3910 og endel PJ tidligere. Var vel en firmware uppgradering også, som skulle fikse noe av dette. Det blir vel uansett ikke bedre med DVDO HD i mellom. Fungerer det helt greit, rett fra 3910 til PJ?

Det kan godt hende at å bruke component er den beste løsningen. 3910 kan, så vidt jeg husker, ikke sende ut 576i/480i over HDMI/DVI. Det betyr at du ved å bruke disse, både deinterlacer og skalerer(720p/1080i) i DVD-spilleren. I og med at 3910 alltid har HDCP på (til og med i setup-menyen, tror jeg) vil/skal den alltid gå i pass-through på DVDO HD. Så i praksis har du ingen nytte av DVDO HD, ved HDMI/DVI fra 3910.

Jeg ville vurdert bytte/oppgradering til HD+ eller bedre. Eller enda bedre, modifisere 3910 med en SDI-utgang og kjøpe til et SDI-kort til DVDO HD'en

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •