DVDO HD, Hvordan står den seg idag???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVDO HD, Hvordan står den seg idag???

Hei,
    Har en dvdo hd(ikke +) som får 576i over komponent fra en billig-spiller, Samsung HD950. Bildet på min 42" er vel greit nok, men...

Spørsmålet mitt er: dvdo'en begynner jo å trekke litt på åra, (har feks ingen deinterlacing over dvi) så hvordan står denne seg idag mot nye dvdspillere til feks 5-8k?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt synsing og gjetting dette her, men om du køper en ny DVD-spiller til 5 - 8000,- i dag får du vel ihvertfall samme kvaliteten på deinterlacing og skalering som fra iScan HD vil jeg tro. Sitter vel stort sett DCDi brikker i dem, mens iScan HD bruker Sil504 (for deinterlacing). På nye Denon spillere bl.a. i denne prisklassen kommer vel snart Reon prosessorer etc., så det skjer jo ting der også.
    Iscan HD er vel litt begrenset når det gjelder utganger og innganger også, men DVI har den vel ihvertfall (har eid en iScan HD selv, men det er en stund siden).

Men så har man vel uansett noen flere muligheter med en ekstern videoprosessor da, selv en iScan HD. Man kan jo zoome, bruke pan, overscan etc. til å plassere bildet riktig, få til 1:1 pixelmapping til TVen/projektoren, justere skarphet og farger og et par andre muligheter.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar,
    Lurte litt på dette fordi jeg syns jeg mangler litt av den skarpheten som er i bildet via dvi/hdmi kontra komponent, som jeg syns er litt mere dus i bildet.
    Dvdo'en gir bare scalering via dvi, så ved å sende prog/dvi fra spilleren gir et skarpt bilde, men mørke scener ble et mareritt... Mulig dette bare er min dårlige spiller som forårsaker dette???

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Takker for svar,
    Lurte litt på dette fordi jeg syns jeg mangler litt av den skarpheten som er i bildet via dvi/hdmi kontra komponent, som jeg syns er litt mere dus i bildet.
    Dvdo'en gir bare scalering via dvi, så ved å sende prog/dvi fra spilleren gir et skarpt bilde, men mørke scener ble et mareritt... Mulig dette bare er min dårlige spiller som forårsaker dette???
    Hmm... Jeg visste faktisk ikke at iScan HD bare deinterlacer på komponent-inngangene. Det var da merkelig... Men det stemmer som du sier (måtte sjekke). Jeg hadde jo DVD-spilleren koblet via komponent jeg da, da jeg hadde iScan HD. Den gang hadde jeg en Denon DVD-2900, som ikke har DVI (eller HDMI) utgang.

Men til det du spør om: Dersom du kjøper en dyr DVD-spiller med en god deinterlacer innebyggd, og kobler denne til iScan HD via DVI, slik at det altså er DVD-spilleren som står for deinterlacingen, og i tillegg til det igjen får til 1:1 pixelmapping fra iScan HD til TV - DA vil du nok få en markant bedring i bildekvaliteten. Ihvertfall når det gjelder skarphet og 'ro' i bildet.

Men problemer i mørke scener vet jeg ikke om du får gjort så mye med. Høres ut som et problem med skjermen din mer enn noe annet. Hva slags TV har du? 42" plasma? Oppløsning? Alder?

1:1 pixelmapping betyr forresten at signalkilden (mest sannsynlig en ekstern videoprosessor, men kan også være en HTPC eller en avansert DVD-spiller) sender ut i nøyaktig den oppløsningen som TVen / projektoren har.

Altså at dersom TVen har en oppløsning på 1366x768, så sender kilden nøyaktig dette til TVen (skalerer altså opp eller ned til dette), og TVen godtar et slikt signal (få gjør desverre det av en eller annen grunn).

Håper jeg forklarte noe her, og ikke bare gjorde det mer forvirrende...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, kanskje er det skjermen som er flaskehalsen her... Har denne plasmaen: http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/369
    Har av en eller grunn trodd at det er elektronikken som er begrensningen her, og ikke plasmapanelet.
    Kjører forøvrig 1:1 ut av dvdo'en på 1024x768p.

Pokker også, dette virker som om det blir dyrt å rette på...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sett din plasma 'live', men plasmaer med en fargedybde på 16.7 mill. farger har ofte problemer i mørke områder, fordi det ikke blir mange nok nyanser. De bruker vel dithering for å "simulere" flere nyanser (som et .gif bilde), men det blir det gjerne bare støy av.

Skal som sagt sies at jeg ikke har sett akkurat din TV, men det KAN tenkes at det er det som skjer her.

16.7 mill. farger er i utgangspunktet nok, men plasmaer sliter allikevel når de har så "få" fargenyanser. Det kommer vel av at det "forsvinner" noen bit i regneprosessen, tror jeg.

Jeg hadde forholdsvis store problemer med akkurat dette på min plasma, men det var jo en SD oppløst, nå tre år gammel skjerm, da.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •