Distribusjon av musikk i nytt hus (multisone?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer Beach sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Distribusjon av musikk i nytt hus (multisone?)

Jepps, da er grunnmuren ferdig, og mitt nye hus skal snart stige til værs. Begynner nå og tenke på hvordan jeg skal formidle musikk rundt omkring i huset. Sikkert mange her som har god greie på dette.

Det skal legges opp nettverkskabel fra et teknisk rom og til stort sett alle rom i huset. Formidling av musikk kan skje enten via det, eller trådløst.

Kravene mine er:
    - Musikken skal ligge på en NAS harddisk. Uaktuelt å ha en pc stående på hele tiden.
    - Helst en trådløs kontroller med skjerm og mulighet for web grensesnitt.
    - Enkelt å betjene for samboeren.

Jeg har sett litt på Sonos, og det ser ut som det perfekte systemet for meg, men det er muligens litt dyrt hvis du skal ha det i mange rom. Kanskje også litt lite konfigurerbart også?

Finnes det andre systemer som ligner Sonos, som er litt billigere? Evt løsninger med PDA med WIFI osv.

Hvordan distribuerer dere musikken rundt i huset?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er notert. Visste egentlig om Squeezebox, men ikke at de hadde den kompatible NAS'en. Ellers så jeg synes kanskje at displayet blir litt lite å navigere i. Er liksom blitt litt frelst av Sonos sin løsning da.

Da har jeg i allefall to løsninger som kan være aktuelle. Noen flere ideer?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, valgte du Sonos? Noen erfaringer å dele?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke valgt noe ennå, huset er ikke ferdig ennå. Tida går med til å diskutere kraner/interiør/farger osv med dama Mye en skal bestemme når en bygger hus, gitt!

Så det står fortsatt mellom Sonos eller Squeezebox'er mot en filserver/NAS. Har ikke bestemt meg ennå. Mulig Sonos blir i dyreste laget, da vi allerede er godt over det vi hadde bestemt oss å bygge for (bombe)

Vi får se hva det blir til...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sonos vs Archos

Hva med Archos 604 WiFi, har noen sett på denne? Den gir vel litt av det samme, om bare i en sone

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beach
    Har ikke valgt noe ennå, huset er ikke ferdig ennå. Tida går med til å diskutere kraner/interiør/farger osv med dama Mye en skal bestemme når en bygger hus, gitt!

Så det står fortsatt mellom Sonos eller Squeezebox'er mot en filserver/NAS. Har ikke bestemt meg ennå. Mulig Sonos blir i dyreste laget, da vi allerede er godt over det vi hadde bestemt oss å bygge for (bombe)

Vi får se hva det blir til...
    Så nå har du to valg:
    1. Vente til huset er ferdig, og se om du har råd. Noe dere garantert ikke kommer til å få.
    2. Kline til nå og kjøpe hele sulamitten. Noen 1000 er en pølse i slaktetida nå. Ikke helt sikkert dama blir fonøyd, men det blir du.

Om jeg skulle bygge hus, skulle jeg ønske jeg ville valgt alternativ 2, men hadde nok falt ned på nummer 1, den tøffelen jeg er. :?

Lykke til!

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med elkolink? da har du jo ALT i en kontakt!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Hva med elkolink? da har du jo ALT i en kontakt!
    Jeg har faktisk installert elkolink, og det fungerer glimrende til distribusjon av kabel-tv, internett og telefon osv, men tviler på at den er spesielt god til musikk. Vet at det finnes en PC-player modul eller hva det er, men har ikke helt den store troen på den som musikkformidler.

Jeg har egentlig bestemt meg for å satse på Sonos, så jeg har begynt å spare til det. (Dvs at alternativ 1 som beskrevet ovenfor ble valgt)

Den Archos greia så jo litt spennende ut også da. Skal se litt nærmere på den.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke, men uansett så formidler den musikk.. Og uansett hva du velger så får man vel ikke noe "hiend" resultat? jeg vet ikke... Så om du bruker noen få lapper så har du det..

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen link til Sonos? Er litt tidligere i fasen med huset mitt enn det du er..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sonos Digital Music System to stream digital music wirelessly from PC to any speakers in your home

Kan anbefales! Se også siste Hjemmekino-blad. Super lyd via optisk.

Jeg har forresten 1 stk ZP80 til salgs, siden jeg kjøpe 2 stk ZP80 når jeg først var i gang. Men fant så ut at jeg kun trengte 1 i stuen! Smarte meg...

Så gi beskjed hvis noen vil kjøpe 1 ZP80 av meg, den ligger i esken ennå.
    Kan evt. gi 15% avslag ift ordinær pris ved snarlig avgjørelse, og kopi av kvittering.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nylig en Sonos ZP80 og en ZP100 (passiv og aktiv) som er koblet til en Western Digital MyBook 500g NAS-disk, via ruter i kjelleren.

Det var utrolig enkelt å sette opp, og fjernkontrollen er genial. Da har du tilgang til hele platesamlingen med cover-bilde, og internettradio m.m. i fanget. Fjernkontrollen sender med RF og har meget lang/god rekkevidde. Kan sitte på verandaen og styre anlegget i stua. Sonos kan bygges ut til 32 soner, noe som burde holde for de fleste.

I stua har jeg en aktiv ZP100 som er koblet til et par små Dali-høyttalere. Dette funker over all forventning :-)

I kjelleren har jeg en ZP80 som er koblet digitalt til en Lyngdorf TDA2200 digital forsterker. Denne er kablet direkte til ruter, mens den i stua mottar trådløst.

Kvalitetsfølelsen er høy på Sonos-produktene, virker svært forseggjort og solid.

Hele pakken kom på 8990,- som "bundle" med fjernkontroll, ZP80 og ZP100 på Hifiklubben :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla

Hele pakken kom på 8990,- som "bundle" med fjernkontroll, ZP80 og ZP100 på Hifiklubben :-)
    Hva fikk du for det?

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0