videoprosessor+hd-dvd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

videoprosessor+hd-dvd

Trenger man verkligen en prosessor när hd-dvd og bluray kommer på marknaden?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yille
    Trenger man verkligen en prosessor när hd-dvd og bluray kommer på marknaden?
    Både ja og nei. Både BR og HD-DVD kommer med 1080p24 rett fra platen, så da blir behovet mindre. En kan likevel trenge f.eks støyreduksjon eller mulighet for å strekke bildet i 2,35:1 kontruksjon. Den er likevel må huske på er at det vil ta lang tid før BR eller HD-DVD blir vanlig. DVD vil være med oss i lang tid enda.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som LL nevnte vil nok DVD være med oss ganske lenge fortsatt. I tillegg kan det være nødvendig å gjøre om 1080i til 1080p på en best mulig måte. I tillegg til dét igjen, vil vel de fleste av oss ha enten SD TV-sendinger, og "HD-light" TV-sendinger en god tid fremover.
    Da kan det lønne seg å ha en god deinterlacer og scaler.

I tillegg inneholder videoprosessorer gjerne avanserte muligheter for å forbedre bildet, for å plassere bildet akkurat i midten av skjermen(fjerne unødig overscan f.eks.), etc.

Når det er sagt, er nok en ekstern videoprosessor uansett noe bare noen få av oss "entusiaster" kjøper for å skvise ut den siste lille rest av bildekvalitet fra kildene våre, SD som HD.

Om det er nødvendig blir vel opp til hver og en.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Som LL nevnte vil nok DVD være med oss ganske lenge fortsatt. I tillegg kan det være nødvendig å gjøre om 1080i til 1080p på en best mulig måte. I tillegg til dét igjen, vil vel de fleste av oss ha enten SD TV-sendinger, og "HD-light" TV-sendinger en god tid fremover.
    Da kan det lønne seg å ha en god deinterlacer og scaler.

I tillegg inneholder videoprosessorer gjerne avanserte muligheter for å forbedre bildet, for å plassere bildet akkurat i midten av skjermen(fjerne unødig overscan f.eks.), etc.

Når det er sagt, er nok en ekstern videoprosessor uansett noe bare noen få av oss "entusiaster" kjøper for å skvise ut den siste lille rest av bildekvalitet fra kildene våre, SD som HD.

Om det er nødvendig blir vel opp til hver og en.
    John?
    Ble det noen VP50 på deg?

Teller på knappene selv, men beholder vel VP30 en stund til. Blir 7000 i mellom for min del, men $400 rebate og $1600 trade-in + gebyret ABT har for oss på "riktig" side av dammen.

Syntes den Re-deinterlace funksjonen virket spennende, spesielt når så mye av kildene kun gir progressive ut. Re-deinterlace skal kunne gjenskape det orginal interlace signalet igjen, for deretter å kjøre det gjennom ABT102/NRS algoritmene for en solid og god de-interlacing.

Forøvrig enig i hva du skriver.

M.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært veldig frem og tilbake, og er ikke helt enig med meg selv ennå heller.

Jeg prøvde jo å selge VP30en her uten hell. Det er mulig jeg kommer til å benytte meg av innbytteordningen, men AVS avslaget er jo svunnet bort til ingenting. Det startet på $400, og gikk ned med $100 per uke man ventet. Så nå er det vel enten på $0 eller kanskje $100 tror jeg?

-Først tenkte jeg som så at VP30 er mer enn god nok for meg, og at det vil ta minst et år før jeg får meg en 1080P skjerm, og omtrent like lang tid før jeg får meg en 1080i / 1080P kilde. Derfor bestemte jeg meg for å vente.

Så leste jeg litt mer om VP50, og ble mer fristet p.g.a. at både SD og HD deinterlacingen kan oppdateres med firmware update på den, den har uavhengig justering av hver farge, den får etter hvert PreP som du nevnte, og et par ting til. Det har jo vært rykter om at de kommer til å legge til støyreduksjon etter hvert også.

Så da ble jeg usikker igjen - og man vil jo gjerne ha det nyeste. Så da forsøkte jeg som sagt å selge VP30en.

Nå er jeg litt usikker andre veien igjen. Greit nok, jeg kan få byttet inn, men det vil allikevel koste en del kroner, for funksjonalitet jeg i all hovedsak ikke vil trenge særlig ofte.

I tillegg har jeg nå i det siste tenkt som så at den eneste egentlige svakheten til VP30 er at den ikke gjør skikkelig deinterlacing av 1080i. Man mister riktignok ikke oppløsning ved den metoden VP30 bruker, men jeg regner med at resultatet allikevel vil inneholde enkelte artefakter.

Så har jeg da tenkt at "de nyeste 1080p skjermene - spesiellt om man tenker et år frem i tid - kan jo gjøre deinterlacing av 1080i internt. Hvorfor da ikke beholde VP30, og bare kjøre ut 1080i fra den og la TVen gjøre deinterlacingen?"

Blir kanskje ikke 100% så bra som VP50 gjør det allikevel, men kanskje ikke en så dum tanke.

Men men - vi får se. Kanskje jeg bytter inn allikevel, eller prøver å selge igjen. Vet faktisk ikke helt akkurat nå.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært veldig frem og tilbake, og er ikke helt enig med meg selv ennå heller.

*klipper litt her jeg*

Men men - vi får se. Kanskje jeg bytter inn allikevel, eller prøver å selge igjen. Vet faktisk ikke helt akkurat nå.
    Hehe, jeg er i samme båt (og den synker... neida...)
    Tror også jeg venter. Har en 720 basert PJ i dag, men har 1080i kilde (en Tvix5000 samt noen HD-filmer). Synes de blir meget bra, ettersom Vp30 gjør en konvertering direkte fra 1920x540 framene til 720.
    Det eneste jeg skulle ha fikset på var interlaced på DVI/HDMI slik at jeg fikk benyttet 102-kortet, spesielt for SD film/epsioder/DVD. Det er vel der PreP kommer inn for min del.
    Nå vet ikke jeg hvor godt 1080 TVer/PJ vil de-interlace/scalere SD eller 1080i filmer, men kan vel fort bli så som så det på rimeligere modeller.

Litt off-topic:
    Har sammenlignet endel 1080i filmer mot DVD. Begge via VP30. Kan jammen ikke si at det er verdt de ekstra GB de tar på harddisken. De er såvidt bedre... men jeg må virkelig se etter spesielle sekvenser for å se forskjell. Det er forskjeller, men som nevnt ikke noe jeg vil bli plaget av og som ødelegger filmopplevelsen.
    Madamen kunne ikke se forskjell (men det kan også være at hun egentlig ikke hadde noen interesse av å se forskjell... hehe)

Faktisk så har jeg sett større forskjeller mellom 720p materiale og DVD, men det kan være en dårlig DVD jeg har.
    Kjører 720p output for 720 materiale, 1080i output for 1080i, og 480/576p for SD for å minimere tvix sitt bidrag hva scalering angår.

Men, det er uansett herlig å se på HD-klipp
    Spesielt en demo av Cars (fransk lyd) i 720p. Den er herlig! (ser den nesten daglig...)

Tror forsåvidt vi har et godt forsprang til de som kun en har en rimelig LCD/plasma hva oppskalering angår, for der er det mye dårlig...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipper litt jeg også...

Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Det eneste jeg skulle ha fikset på var interlaced på DVI/HDMI slik at jeg fikk benyttet 102-kortet, spesielt for SD film/epsioder/DVD. Det er vel der PreP kommer inn for min del.
    Så du har ingen kilder som kan sende ut 576i (480i) ? Det er jo synd, for da får du jo ingen nytte av ABT102 kortet.

Litt off-topic:
    Har sammenlignet endel 1080i filmer mot DVD. Begge via VP30. Kan jammen ikke si at det er verdt de ekstra GB de tar på harddisken. De er såvidt bedre... men jeg må virkelig se etter spesielle sekvenser for å se forskjell. Det er forskjeller, men som nevnt ikke noe jeg vil bli plaget av og som ødelegger filmopplevelsen.
    Det kan jo hende du ville ha sett større forskjell om det var VP50 som gjorde om fra 1080i til 720p. I tillegg ville det vel også bli større forskjell om du da hadde en 1080p projektor/display.

Tror forsåvidt vi har et godt forsprang til de som kun en har en rimelig LCD/plasma hva oppskalering angår, for der er det mye dårlig...

Der er jeg nok enig.
    Men ikke for dét - her om dagen satte jeg VP30 til å sende ut 576p til TVen min (1280x720 nativ Sony) bare for moro skyld, og kan ikke si det var så voldsomt stor forskjell i bildekvalitet (fra digital UPC dekoder). Kanskje jeg ikke er så kresen som jeg gjerne mener at jeg er!? Uffda, sånn må vi ikke tenke... :???: Kanskje en dårlig kilde å sjekke slike ting mot.

-Det er dog liten tvil om at med deinterlacingen jeg får fra ABT102 kortet, og alt "dilldallet" som VP30 gjør i mellom, så er det en merkbar forskjell i bildekvalitet fra standard TV (og DVD også - kanskje enda mer, faktisk). Men så har jo den ekstra kvaliteten kostet noen lapper da...

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipper litt jeg også...

Så du har ingen kilder som kan sende ut 576i (480i) ? Det er jo synd, for da får du jo ingen nytte av ABT102 kortet.
    Joda, bruker en DVD spiller med component så jeg får 480/576i fra den.
    Brukte også component fra Tvix'n for akkurat 480/576i, men syntes DVI signalet var såpass bedre at jeg at valgte bort interlace fra Tvix'n.

Jobbet lenge med å finne en passende DVD-spiller med 480/576i på HDMI. Prøvde Pio 696, men den "passerte" ikke kvalitetskontrollen min.
    Avventer Oppo970, evnt. andre.

M.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipper litt jeg også...

Der er jeg nok enig.
    Men ikke for dét - her om dagen satte jeg VP30 til å sende ut 576p til TVen min (1280x720 nativ Sony) bare for moro skyld, og kan ikke si det var så voldsomt stor forskjell i bildekvalitet (fra digital UPC dekoder). Kanskje jeg ikke er så kresen som jeg gjerne mener at jeg er!? Uffda, sånn må vi ikke tenke... :???: Kanskje en dårlig kilde å sjekke slike ting mot.

-Det er dog liten tvil om at med deinterlacingen jeg får fra ABT102 kortet, og alt "dilldallet" som VP30 gjør i mellom, så er det en merkbar forskjell i bildekvalitet fra standard TV (og DVD også - kanskje enda mer, faktisk). Men så har jo den ekstra kvaliteten kostet noen lapper da...
    Tror ikke det skal all verden til for å skalere et allerede bra progressive signal til 1280x720. Det er vel i de-interlacing mye kan hentes, og der har vi ABT102 kortet.
    Så 576p fra VP30 til en 1280x720 burde bli bra det også.

Dog, så velger jeg oppløsning fra Tvix som matcher kildemateriale:
    <576 brukes 480/576p oppl. (tvix velger automatisk PAL eller NTSC basert på kildemat.)
    720 brukes 720p oppl.
    1080i brukes 1080i oppl.

Og er fornøyd med det, selv om jeg godt kunne tenke med en noe bedre de-interlacing fra Tvix'n. Det er noe "halo"-greier rundt ting og tang... men, absolutt sebart.

Mulig nevnt det før, men fant en IMAX.720p.Super Speedway. I denne så ligger en av samme sekvensene som VRS disken bruker (den med racerbilen og tribunen bak). Så ingen problemer med den fra Tvix, men nå var den jo allerede progressive

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •