VantageHD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 77

Tråd: VantageHD

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

VantageHD

I denne tråden blir det tilbakemelding på hva jeg synes om VantageHD. Jeg har etterhvert lest endel om videoprosessorer og hvilke oppgaver den utfører, men dette er den første dedikerte boksen jeg har klådd på. Jeg har noe erfaring med Faroudja FL2310 (sitter i Infocus 777), men har ikke sett DVDO, Lumagen eller Pixel Magic sine. Så er det sagt!

Boksen er svart med en ganske fin (om noe tynn) frontplate. Ikke noe spesielt i forhold til prisen etter min mening. Boksen veier ikke stort fordi det er en ekstern strømforsyning. Det er ikke akkurat stappa med komponenter innvendig heller. Kontakten til 5V fra strømforsyninga er lite tillitsvekkende, jeg blir ikke overrasket dersom det blir dårlig kontakt om en stund...

Første irritasjonsmoment - når Vantage'n blir tilkoblet strøm starter viftene (en på chip og en til kabinett mener jeg å huske). Viftestøyen er helt konstant; om VP'n er på eller ikke spiller ingen rolle. At det går an......Støyen er omtrent som en normalt stille PC.

Fjernkontrollen er plastic all the way men fungerer godt. God rekkevidde og respons.

Bortsett fra en allerede utdatert brukermanual skrevet ut på printeren til Calibre var det ingenting annet i esken.

(mer kommer)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første oppstart var relativt smertefri. HDMI til Kodak 333'n fungerte fint med fabrikkinnstillingen. Det var først når jeg endret til 720p og frame rate til 'auto' at det gikk litt i ball for Vantage'n, men 5 minutter senere med prøving og feiling var bildet tilbake.

Jeg har koblet til:
    Pioneer DV-696 (HDMI og komponent)
    Force 1155S (s-video)
    HTPC (HDMI)
    Receiver for å kunne se menyen (s-video)

Hver input (HDMI1, HDMI2, s-video1 etc) navngis og tilordnes en hurtigtast (1-9). Man velger også hvor lyden kommer fra; her kan man velge en av de digitale eller analoge inngangene - evnt direkte fra HDMI. Det er intuitivt nok, men er også noe begrensende. Jeg hadde helst sett at man gikk ut ifra profiler med hurtigtast, der hver profil fikk tilordnet lyd og bilde. Slik sett ville man ha hatt mulighet til å lage flere profiler for hver inngang. Dessverre er det altså ikke slik.

Mesteparten av innstillingene er per input OG format. Det betyr at en sonefri DVD-spiller som kan skifte mellom 480i og 576i vil ha to sett med innstillinger. Skal man endre på feks støyreduksjon på denne inngangen må det gjøres først med en PAL-disk i spilleren og så med en NTSC-disk. Movie mode, som man kan stille til video/film/auto, ligger også sammen med disse innstillingene, men denne er global. Jeg antar at dette er en feil (er rapportert Calibre).

De innstillingene som er globale ligger under 'output settings'. Resolution, audio delay m.fl. Her ligger også frame rate, noe jeg allerede har meddelt Calibre at bør flyttes til per-input. Frame rate har en 'auto'-setting, og denne er ikke 100% stabil. Jeg har ingen intensjon om å måtte stille frem og tilbake mellom 50 og 60Hz, så enten får de få denne superstabil eller så må jeg selv kunne velge at feks satelittdekoderen alltid er 50Hz. 24/48/72Hz støttes IKKE enda.

Ved å trykke på 'OK' på fjernkontrollen får man opp informasjon om hvilken inngang som er aktiv, hvilket format den har og hvilket output-format Vantage'n har valgt (dersom frame rate er satt til auto). Dette er meget hendig.

Ellers finnes det en picture-in-picture (PIP) funksjon. Bildet kan flyttes fritt rundt, og det er en knapp på fjernkontrollen som bytter mellom hovedbildet og det lille. Smart.

Switching mellom de forskjellige inngangene tar ca 3-4 sekunder. Litt for treigt men greit nok.

(mer kommer)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker på meg som om produktet ikke er helt ferdig. Det at 24/48/72Hz ikke støttes fra release synes jeg er veldig rart.
    Er det bakgrunnsbelysning på fjernkontrollen?

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror 24/48/72Hz kommer etterhvert. I begynnelsen sa de at det ikke kom til å bli egendefinerte output modes, nå ligger det i roadmap'n for neste måned. Det er ganske få prosjektører som støtter en slik input, så kanskje derfor de har vært litt sløve?

Fjernkontrollen har ikke bakgrunnsbelysning.

Nok om elektriske dippedutter for denne gang, nå skal jeg ut i båten i finværet her i hovedstaden. Neste gang får vi diskutere litt bildekvalitet. Ship ohoi

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over til prosesseringen.

VantageHD har tildels store problemer med cadence detection med 576i video. Jeg vil si minst like mye som Faroudja FL2310. Dette er spesielt synlig på horisontalt rullende tekst, der bytter den mellom film- og videomodus altfor ofte. Ved å tvinge den i video-modus går alt fint, men da vil den i teorien miste detaljer i områder som er i bevegelse - selv om det er film som vises. Jeg har bare sett på tv-sendinger hittil, så jeg tør ikke si det helt sikkert (vanskelig å spole frem og tilbake for å dobbeltsjekke). Programmet svisj på NRK2 virker å være vanskelig å prosessere - musikkvideoer er ofte filmbasert, mens grafikken rundt er video...

Sharpness. Sånn røffli' kan den skrus opp en 25% uten at bildet ser overprosessert ut. Det er imidlertid ingen mirakelkur. I en av de siste firmware-oppgraderingene ble det lagt til en tilsvarende sak som heter 'detail'. Den skal visstnok være veldig god, men jeg har ikke testet den enda. Ikke vet jeg forskjellen på de to heller.

Støyreduksjon har jeg mye bedre erfaringer med. Den ene tar vekk random støy, og fungerer veldig godt. Den andre tar seg av MPEG-artifakter, og den har vært svært nyttig spesielt på Tour de France-sendingene. Her er ikke bitrate'n veldig høy, for å si det slik. Temmelig råtten bildekvalitet, men med støyreduksjonene påslått går det fint an å se på.

Når det gjelder kantutjevning så prioriterer VantageHD detaljer først og fremst. Sammenlignet med Faroudja FL2310 så er linjene glattere og mer øyevennlig på sistnevnte. Det betyr ikke at VantageHD gjør den dårlig jobb, men det er lettere å se hva den driver med (jevner kanter, altså!).

Ellers ser jeg stadig vekk jaggies og av og til også moire. Mye trolig ligger problemet på dårlig cadence detection som nevnt tidligere, men jeg har også sett noen aldeles håpløse jaggies når jeg har tvunget den over i film-modus. Hmmmm. Jeg stoler ikke spesielt mye på den Pioneer 696 DVD-spilleren, så kanskje den må ta skylden, jeg vet ikke. Et eller annet er ikke som det skal, ihvertfall.

Skaleringsegenskapene synes jeg er vanskelig å evaluere. Når signalet er godt og den ikke tuller det til med cadence detection er bildet meget 'glatt' og detaljert, så jeg tar det som et godt tegn. Jeg har ikke kjørt noen syntetiske tester for å se om skaleringen introduserer ringing.

Noen rapporterte om at VantageHD skal ha en god frame rate converter. I manualen står det at 'this can cause a slight degradation in motion performance'. Jeg er ikke spesielt enig i det. Når VantageHD feilaktig setter output til 60Hz synes det temmelig godt.

Kanskje er jeg litt for kritisk - det høres kanskje ut som VantageHD er en skikkelig taper. I det store og hele er bildet veldig flott. Alvorlig mye bedre enn en vilkårlig innebygget chip som sitter i feks vanlige flatskjermen, men vi snakker jo om et produkt som har ambisjoner om å være state-of-the-art...

Neste firmware kommer i morra, og ytterligere en kommer om 14 dager. Så gutta i Calibre jobber med saken. Vi får håpe at produktet modnes utover høsten og at den etterhvert får vist seg fram fra sin beste side. Jeg har god tro på at dette blir bra.

Jeg har forresten ikke testet noe HD enda.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interesant lesing :smile:

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg har forresten ikke testet noe HD enda.
    Uff, ikke bare positiv lesning det der gitt.. Nå er det jo 1080i->720p prosessering jeg er *mest* opptatt av (jeg har en HTPC, evt. Denon 3910 som kan ta seg av DVD filmer osv. til vanlig bruk). I tillegg så vil jeg jo selvsagt være opptatt av at prosessoren lett kan brukes i et konstant-høyde oppsett siden jeg nylig har bestilt meg en anamorfisk linse..

Mine kilder vil være:
    Normale kilder:
    HTPC (DVI)
    Denon 3910 (component, 480i/576i))/HDMI

HD kilder:
    JVC HM-DH5U (HDMI, 1080)
    Toshiba HD-A1 HD DVD (HDMI, 1080i/1080p/720)
    Disse 2 vil aldri brukes samtidig siden jeg kommer til å ha bare en 120v omformer.
    Satelitt-dekoder av et eller annet slag (HDMI/DVI, mest sansynlig 1080i)

Det blir ganske mange kilder etterhvert, og ganske mange av dem vil dra fordel av HDMI/DVI inngang.. Vantage sine 2 innganger er litt i minste laget.. Men den *kan* jo oppgraders ved et seinere tidspunkt, så det er ikke et så dumt kjøp (men da begynner plutselig Crystalio II å komme nærmere i pris.)

Skal bli spennende å høre hva du finner ut om Vantage og 1080i..

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg så virker det som du har kjøpt en "dings" til 20k som ikke står til forventningene. Men nå står jo HD biten igjen, og det er vel her det blir mest spennende å se hva du synes.

Har faktisk vurdert videoprosessor selv, lurte på en sak på avtorget til 5k for en stund tilbake. Men det ble med tanken. Skal uansett bli spennende å følge med på hva du synes om Vantage'n til slutt.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik dings til 20K, også er det ikke baklys på fjernkontrollen! Det får meg bare til å tenke at hele produktet er jalla. Og jeg tar sikkert feil, men det får være så. Selv hadde jeg nok uansett lagt en medfølgende kontroll i skapet og brukt min Harmony885. Så det er ikke "viktig" med god fjernkontroll i den forstand, men signaleffekten på meg er at denne prosessoren er sikkert dårlig, akkurat som fjernkontrollen.

Ser likevel frem til flere erfaringer TorAtle, du skriver veldig bra, så det er intressang lesing.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    En slik dings til 20K, også er det ikke baklys på fjernkontrollen! Det får meg bare til å tenke at hele produktet er jalla. Og jeg tar sikkert feil, men det får være så.
    Tror nok dette er et drøyt utsagn synes jeg...

Ut fra det jeg har lest på AVS så er det først og fremst på HD materiale (720p og 1080i) at denne boksen virkelig stråler - så jeg tror at TorAtle her har det beste igjen. SD ytelsen til Realta brikken sies å være omtrent som tidligere videoprosessorer som f.eks. DVDO sine. Jeg vil nok påstå at en som kjøper VantageHD velger denne nettopp med henblikk på HD-materiale. Hvis ikke klarer en seg helt fint med f.eks. VP30.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med å få testet HD. Har prøvd en mengde spillere, og de tuller alle til på hver sin måte. VLC viser ingen forskjell mellom weave og bob, Theatertek klarer tilsynelatende både statisk video, video med bevegelse og film men hakker, WinDVD klarer video men ikke film og MPlayer klarer ingen av delene. Urrgh. Mulig at det har med MPEG-dekoderne å gjøre, jeg får prøve litt til en annen dag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med XBOX?. Den klarer riktignok ikke mer enn 720p.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter med å få testet HD. Har prøvd en mengde spillere, og de tuller alle til på hver sin måte. VLC viser ingen forskjell mellom weave og bob, Theatertek klarer tilsynelatende både statisk video, video med bevegelse og film men hakker, WinDVD klarer video men ikke film og MPlayer klarer ingen av delene. Urrgh. Mulig at det har med MPEG-dekoderne å gjøre, jeg får prøve litt til en annen dag.
    Tja.. Tror egentlig du starter i feil ende.. Hvis du skal bruke Vantagen til noe vettugt så må den ha et mest mulig rått bilde å begynne med. Ideelt sett så skulle den ha hatt HD SDI signal, men det er vel heller få kilder som klarer å sende ut dette enda. Nest beste alternativ er å sende ut i 1080i, 60hz, da vil du få med all nødvendig bildeinformasjon som er lagret på mpeg-sporet, og da blir det opp til Vantagen å sette dette sammen igjen til et komplett bilde, noe den skal gjøre veldig bra vistnok.

Det er nok ganske vanskelig å få en PC til å sende ut signalet som 1080i, har ikke prøvd så veldig mye, men dersom du hovedsaklig skal bruke PCen til visning av HD, så er det like greit å prøve å gjøre dekodingen direkte på datamaskinen. F.eks. Geforce har innebygd de-interlacing og inverse telecine dekoding på sine 7600 (eller bedre) kort, kalles vel noe sånt som Pure Video, disse kortene vil gjøre mye av samme jobben som du ønsker at Vantagen skal gjøre.

Edit: Total endring av teksten..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å bruke PC som avspiller er at all signalbehandlingen av bildet skjer progressivt i skjermkortet.... Det er derfor svært liten vits med en videoprosessor i kombinasjon med HTPC - i hvert fall når det gjelder de-interlacing av SD og spesielt HD-materiale.

Det er flere tråder om dette under HTPC forumet. De er noen måneder gamle, men kanskje noen klarer å finne dem?

Angående avspilling av HD så bør du nok prøve med en HD-DVD spiller, eventuelt med en eller annen HD-media avspiller som Pixel Magic, Snazio, Kiss, etc. Der får en i hvert fall ut et så og si ubehandlet 1080i signal.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med dere begge, og jeg har mest av alt lyst til å kaste den PC'n i søpla (dvs resirkulere til familiemedlemmer). Men alle disse mediaspillerne har fortsatt barnesykdommer, og mange av de klarer ikke å spille av HD over nettverket engang. Jeg tror kanskje Pixel Magic sin er mest å foretrekke, siden de også har en VP på programmet og har fokus på bildekvalitet.

Jeg hadde tenkt å vente på en spiller med neste generasjon chip fra Sigma, men nå er det like før jeg sprekker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg nevner det igjen, det er mange her på forumet som bruker XBOX (modifisert) til å avspille HD materiale. Men den faller kanskje igjennom siden er den er såpass billig? Med Monster komponent og optisk kabel bør du kunne mate "dingsen" din med gode og dyre signaler.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med dere begge, og jeg har mest av alt lyst til å kaste den PC'n i søpla (dvs resirkulere til familiemedlemmer). Men alle disse mediaspillerne har fortsatt barnesykdommer, og mange av de klarer ikke å spille av HD over nettverket engang. Jeg tror kanskje Pixel Magic sin er mest å foretrekke, siden de også har en VP på programmet og har fokus på bildekvalitet.

Jeg hadde tenkt å vente på en spiller med neste generasjon chip fra Sigma, men nå er det like før jeg sprekker.
    Ja, du har rett i det du skriver med "barnesykdommer". Spillerne er ikke helt problemfrie, men det er heller ikke en PC. Det finnes nok ingen optimale løsninger før HD-DVD og Blu-ray blir lansert her i landet. Tror forøvrig det vil komme nytt brikkesett fra Sigma (finnes allerede, men for ustabilt) som støtter h.264. Dette vil nok bli vanlig i neste generasjon mediaspillere i 2007, men 2007 er langt unna enda. Det føles i hvert fall slik.

Vi har jo tendens til å fokusere på HD og slikt her på forumet, men det er kanskje minst like viktig å skaffe seg en god plattform for DVD-avspilling. DVD kommer jo til å være med oss i lang tid enda. De fleste av oss har da også store DVD-samlinger og å bytte alt dette med HD er vel ikke aktuelt helt med det første. Du du først og fremst bør skaffe deg en SDI-modifisert DVD-spiller eller eventuelt en habil spiller som leverer 480/576i på HDMI utgangen? HD kommer når det kommer!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg nevner det igjen, det er mange her på forumet som bruker XBOX (modifisert) til å avspille HD materiale. Men den faller kanskje igjennom siden er den er såpass billig? Med Monster komponent og optisk kabel bør du kunne mate "dingsen" din med gode og dyre signaler.
    Du behøver ikke en modifisert Xbox, kan like gjerne bruke en Xbox360 og Windows Media Center(da blir det litt dyrere også! ).. Skal vistnok funke ganske greit det.. Men for min del så er jeg mindre opptatt av "uofisiellt" HD materiale, og satser mer på lisensiert materiale.. Hver sin smak.. HD DVD og D-VHS er snadder for Vantagen.. (Bare si ifra dersom du er intr. i å selge den videre Tor! )

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selge VantageHD? Kommer ikke på tale Den har potensiale for å bli værende i hylla i lang tid. Bare switching og transcoding (s-video og component --> hdmi) er en god egenskap i seg selv. Og bortsett fra et par bugs (beskrevet i en av de første postene) har den vært svært stabil.

Nå er dette den første VP'n min, så selvom jeg har satt fingeren på et par saker jeg synes den kunne gjort bedre, er det slett ikke sagt at VP30 med tilleggskortet eller Crystalio 2 gjør jobben mer tilfredsstillende. Det er også all grunn til å tro at feks kantutjevning vil gjøres bedre på et native 1920x1080 display.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Videobasert 1080i ser per dags dato forferdelig ut på Vantage HD, men jeg satser på at dette løses relativt raskt. Slik det er nå fremstår bildebehandlingen i VW100 som langt bedre. Filmbastert HD-materiale er gull, men det er det uansett på "ruby". Siste firmware lager bare rot, så hva du enn gjør så hold deg langt unna den TorAtle. Vent på neste, jeg regner med at den er rett rundt hjørnet (hvis ikke blir det mange illsinte kunder).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •