Avspilling av 1080i .ts filer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Avspilling av 1080i .ts filer

Er det noen som har forslag til en "boks" som kan spille av 1080i .ts filer fra nettverk og som kan gi 1080i video ut til en scaler? Har tittet litt rundt og ut fra det lille jeg har funnet om saken er det ingen enheter som ikke gjør en intern prossesering/konvertering av en eller annen art på 1080i videostrømmen før den sendes ut. Det er mulig det er noe jeg ikke har fått med meg, men jeg sliter litt med å få noen klare svar når jeg leser rundt om på nettet.

Er på leting etter en boks som ikke gjør for eksempel en 1080i -> 540p -> 1080i konvertering som del av avspillingen. Jeg ser at det er mange som er fornøyd med den jobben mange av disse avspillerene gjør når de konverterer 1080i til 540p og så skalerer til ønsket oppløsning, men nå som prisen på ekte 1080i -> p konvertering begynner å bli rimeligere er ønsket om å få ut et urørt 1080i signal fra filserveren til en scaler stort;-)

Noen som har forslag?

Gøran

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Antar at du har kablet nettverk ettersom du planlegger å kjøre 1080i/p, så da er jo en mulighet disse HDMI til ethernett-boksene som du kjører tilbake til HDMI i stua og videoprosessoren. Dermed kan du kjøre et 1080i-signal rett fra PCen stående i et kott, som du styrer med f.eks. en Logitech Harmony 890 på radiosignaler. Litt av problemet med denne løsningen er jo at du benyttet den store faktor X, nemlig PCen, til å sende ut videoen for deg, og det kan alltids skape trøbbel. Du må i så fall påse at softwaren i PCen (og tilhørende hardware) ikke går veien om 540p før dataene sendes i 1080i, noe som på ingen måte er selvsagt.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du må i så fall påse at softwaren i PCen (og tilhørende hardware) ikke går veien om 540p før dataene sendes i 1080i, noe som på ingen måte er selvsagt.
    Det er her hunden ligger begravet som det vel så fint heter når man bruker ordspråk. Hva i all verden skal jeg bruke som avspilling, enten det når er via pc eller andre bokser, som sikrer at jeg ikke ender opp med noe som har tatt veien innom en prosessering jeg ikke vil ha?

Det blir kablet Gb ethernet i huset mellom server og kino så overføring mellom server og avspillingsrom skal være tilstrekkelig. Problemet er som sagt å finne en løsning for å få 1080i filene ut på noe som kan kobles til en scaler hvor man ikke er innom ymse prossesering underveis. Er egentlig ikke så opptatt av om det er bruk av htpc, ekstern avspiller eller noe helt annet. Hvor enkelt det er å bruke får komme i andre rekke foreløpig. Den første utfordringen er som sagt å se om det i det hele tatt lar seg gjøre å få .ts filene ut av lokalnettet som uprosessert 1080i video.

Er det forøvrig noen som har sett på hvordan det ligger an med 1080i -> 1080p prosesseringen i de siste versjonene av driverene til nvidia? Har vel liten tro på at disse kan komme opp i samme ytelse/kvalitet som f.eks en Vantage scaler, men det er jo et alternativ dersom det ikke finnes noen "boks" som kan gi meg uprosessert 1080i video til en scaler.

Gøran

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye Geforce kort til PC (fra 6800 serien og oppover) støtter vel inverse telecine på 1080i. De støtter vel også veldig god bevegelses detektert de-interlacing av videomateriale i 1080i. Bør brukes sammen med Nvidia's purevideo codec.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da ingen bokser som går fra 1080i til 540p til 1080i....det høres i så fall utrolig rart ut. Snazio og de andre bør klare helt fint å gi ut 1080i.

De-interlacing av 1080i derimot er mer krevende, og det er her snarveien via 540p gjøres. Det gjøres enklest ved å simpelten oppskalere et delbilde (540 linjer) til 1080p og så forkaste det neste delbildet. I VLC (pc-programmet) heter denne de-interlacingsmetoden "discard".

På den positive siden vil denne enkle formen for de-interlacing aldri sette sammen to delbilder som ikke hører sammen (man vil aldri se combing), men grunnet 3:2-sekvensen til amerikanerne vil den vise A-A-B-B-B-A-A etc noe som både gir hakking, fine detaljer som hopper opp og ned og halvering av oppløsning.

Den tredje setningen til Gorm skal forresten starte med ordet 'MÅ'

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet går ikke PMS Mediabox gjennom noen form for nedskalering av signalet. Det ville være fryktelig merkelig... Som nevnt i den andre tråden kan du helt sikkert finne ut om dette på www.pixelmagicforum.com

Det er ingen HTPC'er som er i stand til å gi ut 1080i ubehandlet. Dette kommer av at den interne signalbehandlingen i kortet skjer progressivt, for så å gjøre signalet til et interlaced signal når det sendes videre fra skjermkort. Dette betyr likvel ikke at HTPC det er bortkastet, da de nyeste skjermkortene med purevideo har inverce-telecine. Dette innebærer, som nevnt i de andre trådene rekonstruering til 1080p uten å miste informasjon. Det som ikke vil være hensiktsmessig er å sende 1080i signaler fra HTPC til videoprosessor, ettersom dette signalet allerede har vært innom 540p eller 1080p, alt etter drivere, software og skjermkort...

Var dette forståelig eller?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorAtle:
    Jeg har ingen problemer med at alle spillere basert på Sigma sin EM8620L chip (eller EM8621L som er samme brikken uten macrovision) kan gi ut 1080i. Detter dekker vel stort sett de fleste av dagen mediaspillere. Siste oversikt jeg fant så var det 10 spillere som brukte denne brikken, inkludert Snazio.

Det jeg ikke klarer å finne svar på er hva brikken gjør dersom input er 1080i og output er 1080i. Jeg er ikke like sikker som deg på at dette går uten problemer, men jeg leter fortsatt etter et svar. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke kan nok om dette, men jeg prøver å lære underveis;-)

Jeg har ikke klart å finne noen dokumentasjon på Sigma sin 8620 chip, men det samme spørsmålet har blitt stilt i forbindelse med AVeL sin Linkplayer som bruker samme Sigma brikken. Desverre var det heller ikke noen der som kunne svare konkret på hvordan dette virker.

Det er ingen som er i tvil om hva som skjer dersom det er snakk om deinterlacing ved input av interlaced og output av progressive, men er det noen som er sikre på at Sigma brikken kan håndtere interlaced video internt? Kan det være så uheldig at den håndterer video internt som progressiv video og følgelig gjør en deinterlacing på input før dataene går til output (med en eventuell konvertering til interlaced) for å kunne håndtere videostrømmen?

Jeg sier ikke at den gjør det, men det har vist seg vanskelig å finne et endelig svar på dette. Dersom du sitter på informasjon som kunne ha avklart dette, uansett om svaret er det ene eller det andre, hadde det vært glimrende.

LL:
    Har forsøkt meg med et innlegg på forumet hos PixelMagic så får vi se om det er noen som a) skjønner hva jeg spør om og b) kan komme med noe som kaster lys over problemstillingen.

Når det gjelder htpc og problemstillingen med interlaced og progressive så var jeg klar over begrensningen med internbehandlingen av interlaced video. Det var også grunnen til at jeg var nyskjerrig på status for 1080i -> 1080p for nvidia. Når jeg nevnte htpc lenger opp i tråden så var det for å ikke utelukke alternativer som ikke benytter seg av grafikkprosessoren på maskinens skjermkort. Det jeg har sett pr i dag som kunne vært av interesse er MyHD MDP-130.

Jeg har forsøkt å få svar på om MyHD MDP-130 kortet som er populært i USA for opptak av HD kunne ha vært en løsning for avspilling av 1080i filer for å løse mitt problem. Dette kan gi 1080i ut, og bruker ikke maskinens eget skjermkort for behandlig av video.

Det har heller ikke her vært mulig å få noe konkret svar på hva som foregår internt i kortet, men det bruker en TeraLogic Janus Decoder og ikke Sigma sin løsning og kan kanskje ha andre muligheter? Jeg er bare ikke sikker på om jeg har lyst til å bestille kortet bare for å prøve.

Helt enig i at det ikke har noen hensikt å konvertere et progressivt signal tilbake til interlaced for så å deinterlace det igjen i en scaler. Det er jo faktisk det som er hele poenget mitt med disse spørsmålene. Hvordan få 1080i .ts filer ut av mitt lokalnett og til en projektor med minst mulig tap av oppløsning og kvalitet.

Er sannelig ikke sikker på hva jeg skal prøve for å komme i mål, men heldigvis har jeg god tid. Overtar hus i oktober og det blir ikke noe som skjer før da. Noen uker med midlertidig kino og prøving av litt høytalere og forsterkere, og så blir det tegning og tenking før kjellerstuen rives og ny kino bygges. Gleder meg som en unge til å endelig få bygd kino helt fra bunnen. Blir vel vinterens store prosjekt regner jeg med. Kanskje det også har kommet noen flere alternativer av 1080p projektorer når vi kommer utover vinteren neste år.....

Gøran

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tipper at et lite problem har gått verden rundt på diverse fora og blitt til ti høns! 1080i .TS bør og skal alle "HD"-mediaspillere klare å sende ut! Hvorfor skal den gå innom 540p? Har du noen linker til tråder der dette er diskutert?

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det som ikke vil være hensiktsmessig er å sende 1080i signaler fra HTPC til videoprosessor, ettersom dette signalet allerede har vært innom 540p eller 1080p, alt etter drivere, software og skjermkort...
    Jeg tror det skulle gå greit å sende ut 1080i dersom følgende forutsetninger er tilstede:
    1) Kildematerialet er i samme oppløsning som skjermen
    2) Du setter de-interlacingmodus til weave.

Jeg er klar over at skjermkortet internt behandler dette som et progressivt signal. Men så lenge kortet interlacer igjen og ingen skalering skjer så burde det gå greit.....jeg kommer definitivt til å teste dette om et par uker når VPn ankommer. MCEs brukervennlighet med ordentlig behandling av 1080i høres veldig nam ut.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøran;
    Det ser ut til at du har fått et greit svar på PSM sitt forum. Jeg siterer det her til alle andres glede: "The Mediabox passes 1080i source for a 1080i output. But in the real world some 1080i source content is actually 1088i in the raw MPEG2 format. In that case the Mediabox will scale to 1080i output. Deinterlacing with a external scaler works perfect with our own Crystalio II processor. I guess it should work the same way with other scaler too. Pixel Magic Support."

Jeg har tenkt å bruke min MB200 på akkurat samme måte som du nevner over. Neste innkjøp blir etter all sannsynlighet en videoprosessor eller en projektor med god interne bildebehandling - jeg vet ikke helt enda.

Hvis du klarer å finne brukertråden til VanatgeHD på AVS så innehlder den en del interessante opplysninger om PC og ektern skaler. Konklusjonen, sist jeg leste den tråden, var at bildet ble litt softere ved PC-avspilling av SD DVD'er enn fra en DVD-spiller som leverte 480i fra HDMI. Han som utførte testen var ikke noen guru, men han mente at dette kom av de u-unngåelige prosessene som skjedde i PC'ene. Mener han brukte myHD kortet, men kan ikke si dette med 100% sikkerhet. Jeg lurer også på om han kjørte en sammenligning mellom PC og D-VHS avspilling der konklusjonen var den samme - litt softere bilde fra PC. Begge matet gjennom en VantageHD scaler. Uansett, jeg husker ikke detaljene 1005...

TorAtle;
    Du har delvis rett i det du skirver - noe jeg ikke tenkte på i gå kveld. Ta HD-DVD som eksempel. Filmen er lagret i 1080p på platen, men spilleren kan "bare" gi ut 1080i. Likevel er det mulig å rekonstruere 1080p bildet med inverse-telecine. En skulle tro at det samme var mulig på et 576p/720p/1080p signal fra PC som sendes ut i samme oppløsning, men som interlaced. Dette kan være en grei løsningen, men ikke optimal. Problemet er bare at en sikkert er mer tjent med å overføre progressivt kildemateriale progressivt. Interlaced er dermed et unødvendig skritt. Det samme kan også sies om en scaler (hvis signalet er 1080p). Dersom kildemateriale er interlaced så er en prisgitt signalbehandlingen i PC'en og 1080i forutsetter Nvidia Purevideo og et nyere Geforce kort. Jeg tror heller ikke at en HTPC gjør 1080i ->1080p på en like god måte som en scaler av Crystalio 2 kaliber...

Konverteringen mellom progressiv og interlaced er aldri helt problemfri og kan introdusere små feil. Det er derfor ønskelig å beholde signalet så ubehandlet som mulig. Hvorvidt en kan se dette med øyet er meg ikke kjent, men perfeksjonisme hele signalveien er jo ønskelig.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg tipper at et lite problem har gått verden rundt på diverse fora og blitt til ti høns!
    Det er godt mulig dette spørsmålet hører hjemme i en hønsegård:???:

Det forandrer ikke det faktum at jeg har lurt på dette og følgelig har brukt tid på å finne ut av hvordan Sigma 8620 brikken behandler video. Det har ikke vært mye teknisk informasjon å finne på nettet, og det har stort sett blitt til å prøve å skjønne noe av å lese på avsforum.com, iodata.com, her på avforum, e-post til Digital Connection i USA og det som er tilgjengelig av omtaler og tester på nettet.

Nå viste det seg at forslaget til LL med å stille spørsmålet på forumet til Pixel Magic gav resultater, og de bekrefter at MediaBox gjør det jeg er på leting etter. Nå kan sikkert enkelte har lyst til å si hva var det vi sa, men jeg var usikker og hadde lyst til å vite mer. Det er tross alt ikke en selvfølge at interlaced inn er interlaced ut på dette brikkesettet. Det er for eksempel ikke mulig å spille av 576i eller 480i og få dette ut på hdmi som interlaced. Det var selvfølgelig ikke det som var spørsmålet mitt, men jeg begynte å lure.

Nok om det. Jeg har fått svaret jeg lette etter, og det spørs om ikke MediaBox kan være løsningen på problemet

Gøran

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kunne funnet en mediaspiller med automatisk bytte av oppløsning/frekvens ut tilpasset kildematerialet (480i/60, 576i/50, 720p 50&60, 1080i 50&60)....se det hadde vært noe!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøran
    Nok om det. Jeg har fått svaret jeg lette etter, og det spørs om ikke MediaBox kan være løsningen på problemet
    Det du skal være klar over da er at PMS Mediabox ikke er problemfri med HDMI tilkobling. Denne er fremdeles litt bugget, men det kommer seg. Snart lanseres firmware 1.1.4 som er basert på ny software fra Sigma. Denne skal visst nok være en god del bedre enn tidligere, men det bil tiden vise.

Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Hvis man kunne funnet en mediaspiller med automatisk bytte av oppløsning/frekvens ut tilpasset kildematerialet (480i/60, 576i/50, 720p 50&60, 1080i 50&60)....se det hadde vært noe!
    PMS Mediabox kan bytte frekvens mellom 50Hz og 60Hz automatisk med firmware 1.1.3. Den er likevel avhengig at du skriver 50Hz eller 60Hz i mappenavnet eller filnavnet til det som spilles av. Dessverre støtter ingen Sigma baserte mediaspillere 480/576i ut fra spilleren. Grunnen er at brikkesettet ikke støtter dette og at det ikke inngår i DVI/HDMI standarden. Spilleren endrer heller ikke oppløsning på ut-signalet etter hva som spilles. Det burde kanskje være mulig å implementere.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du skal være klar over da er at PMS Mediabox ikke er problemfri med HDMI tilkobling. Denne er fremdeles litt bugget, men det kommer seg. Snart lanseres firmware 1.1.4 som er basert på ny software fra Sigma. Denne skal visst nok være en god del bedre enn tidligere, men det bil tiden vise.
    Takk for tipset. Fikk inntrykk at dette når jeg leste litt på forumet der. Men som du sier kan det jo se ut som om det kommer løsninger på dette i tiden fremover. En annen ting er at jeg i første omgang kommer til å bruke den med analog ut til den projektoren jeg har nå. Sitter fortsatt med en god, gammel Sony 10HT (ikke le!) som får gjøre nytten til en ny projektor handles inn når nye kinoen er ferdig en eller annen gang over nyttår (håper jeg).

Gøran

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Det er andre måter også for streaming av HD .ts filer. Bruker selv min JVC DVHS spiller som en rein "prosessor".

Spilleren er tilkoblet CRT projektor via komponent kabel, og pc er tilkoblet JVC spilleren via firewire.

Benytter pc som en ren media boks, og streamer HD filmene via JVC spilleren, som da sender dette til PJ. Fungerer utmerket.

Verdt å nevne at JVC DVHS DH30000U har en aldeles glimrende mpeg dekoder, og disse spillerne er meget rimelige på bruktmarkedet!

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sukk.. Har en D-VHS spiller jeg også, men den klarer jeg ikke å få til å streame ifra PCen.. JVC 5 et-eller-annet.. Dumme meg solgte 3000'ern.. sukk..

Intermediate poppiuz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dere ett G-force 6800 GS kort holder til avspilling av 1080i?
    Hva er den grunnleggende forskjellen på GT og GS i htpc sammenheng?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PMS Mediabox kan bytte frekvens mellom 50Hz og 60Hz automatisk med firmware 1.1.3. Den er likevel avhengig at du skriver 50Hz eller 60Hz i mappenavnet eller filnavnet til det som spilles av. Dessverre støtter ingen Sigma baserte mediaspillere 480/576i ut fra spilleren. Grunnen er at brikkesettet ikke støtter dette og at det ikke inngår i DVI/HDMI standarden. Spilleren endrer heller ikke oppløsning på ut-signalet etter hva som spilles. Det burde kanskje være mulig å implementere.
    Har ikke prøvd PMS sin MB, men lurte lenge på den.
    Tungvindt å rename alle filene en har til 50 eller 60Hz. Puh...
    Selv bruker jeg primært 60Hz, og bytter til 50Hz ved behov. Samme for SD/HD materiale. Kjører SD i 480p, mens HD får henholdvis 720p eller 1080i.
    Å ja, bruker en Tvix 5000 (den var kommet lengst på firmware og funksjonalitet).
    Synes det egentlig er synd de ikke kan legge inn auto 50/60Hz switch. VP30 kan jo lese Hz'n på input, så det burde være mulig. Men, i en boks til 2k så må man vel gi litt også... hehe...
    Tvix snakket også om at kunne enable 480i ut på DVI porten dersom nok personer spurte om det, så det burde være mulig i praksis.
    Litt surt med 480p ut når jeg sitter på en VP30/ABT102 løsning. Oh well...

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan da kjøre 480i/576i på komponent-utgangen...?

Angående PMS og 50/60hz, man trenger bare navngi 60hz dersom default er satt til 50hz. Så worst case halvparten av filene DVD'er klarer den å finne ut av selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •