Videoprosessor til Pana PV 60 ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Videoprosessor til Pana PV 60 ?

Hva vil være best egnet ? Det er jo sikkert slik at den råeste Crystalio eller Faroudja vil være best men det bør jo matche litt i pris også.
    Har så å si null peiling på videoprosessorer men skjønner at det kan være veien til et supert bilde.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anyone ? ;-)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVDO iScan VP30 er jo vesentlig billigere, og burde gjøre jobben greit.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker jo som Vantage HD er en knallgod kandidat kanskje også Optoma HD3000. De er vel i samme prisklasse.
    Har fått et brukttilbud på en iscan HD til 5 K men det er vel ikke spesielt fremtidssikret ?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Virker jo som Vantage HD er en knallgod kandidat kanskje også Optoma HD3000. De er vel i samme prisklasse.
    Har fått et brukttilbud på en iscan HD til 5 K men det er vel ikke spesielt fremtidssikret ?
    Den er sikkert helt fin på SD-materiale, men ikke så veldig beregnet på en HD-fremtid... Blir jo en vurderingssak hva som er viktig for deg.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofer Laor er en av de få på avsforum som faktiskt tester PAL de-interlacing ordentlig, og han har fått best resultater med Lumagen sine prosessorer. Mange av VP'ene bruker en Sil-chip (husker ikke typebetegnelsen), så også Lumangen, men forskjellen er at de bruker en egenutviklet chip for det som heter cadence detection. Denne har som formål å bestemme om det er film- eller videobasert materiale. Går dette feil vil du se mange tydelige artifakter i bildet. 3:2 pulldown (NTSC) er mye lettere enn 2:2 (PAL) fordi det repeteres en field for hver sekvens.

De siste dagene har jeg "testet" Faroudja DCDi, som var veldig hot for noen år tilbake. DCDi klarer seg stort sett bra og leverer veldig gode bilder på det beste (den har bl.a. kantutjevning), men når først cadence detection feiler så tuller den det skikkelig til for seg!

Idag finnes det motion adaptive de-interlacing. Den skal klare mikset film/video samt å beholde detaljer i rolige partier av bildet samtidig som partier med bevegelse ikke gir combing. VP30 m/ABT102, Gennum VXP og SO Realta er de som har dette (VP30 kun for SD). Så spørs det bare hvor god cadence detection det er på de respektive...

For film (DVD'er) så har de fleste VP'ene gjort en god jobb i mange år nå. Feil cadence detection her er ikke så kritisk siden man bare vil miste detaljer i bildet (mer øyevennlig).

Det er andre ting en VP gjør også selvfølgelig, som skalering, transcoding og støyreduksjon. For mitt øye er det imidlertid feil de-interlacing og mangel på kantutjevning som irriterer mest.

Jeg lukter litt på en av de siste-generasjons VP'ene så kanskje jeg kan si noe mer konkret om en stund.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt artig sak forresten. Billige DVD-spillere med progressiv utgang analyserer ikke innholdet i bildet i det hele tatt...den baserer seg kun på informasjon (flagg) som finnes på DVD'n. 95% av alle DVD'er har korrekte flagg satt og spilleren vil derfor de-interlace helt fint. En video-prosessor som kun analyserer bildet kan faktisk drite seg ut oftere enn en slik billig-spiller. Morsomt, eh

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Er tilbake fra ferie og har da etter noen timer fått hengt opp PV60 på veggen. Er vel ikke superimponert, men nå er jo kontrast satt ned osv. for "innkjøring" Veldig varierende kvalitet på kanalene (analog kabel).
    Hmmmm
    Får vente litt og se hvordan det blir. Må jo kalibrere med DVE, men det blir vel ikke før etter 100 timer (evt 1000 ! ifølge anbefaling)
    Må få lånt meg en prosessor og se hva den kan prestere. Foreløpig var den gamle Phillips 32" crt'en bedre på det meste enn plasma. Men det MÅ være mer å hente ?
    Mer vil følge.

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm...mulig jeg spør litt dumt nå, men vil en prosessor kunne gjøre noe for bildet når du ser på tv? Må du ikke da isåfall ha en ekstern tuner?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mirage
    Ehm...mulig jeg spør litt dumt nå, men vil en prosessor kunne gjøre noe for bildet når du ser på tv? Må du ikke da isåfall ha en ekstern tuner?
    Jeg er ikke rette til å svare på dette, men siden jeg har startet tråden kan jeg vel gjøre et forsøk.
    Slike jeg forstår det behandler en videoprosessor alle signaler den får inn fortløpende, da også et tv signal. De fleste prosessorer har vel inngang for vanlig antenne. Dermed trenger en ikke noen ekstra tuner.
    Utdyp gjerne eller korriger hvis jeg antyder noe som ikke er korrekt :wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg lukter litt på en av de siste-generasjons VP'ene så kanskje jeg kan si noe mer konkret om en stund.
    Gjør gjerne det

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Jeg er ikke rette til å svare på dette, men siden jeg har startet tråden kan jeg vel gjøre et forsøk.
    Slike jeg forstår det behandler en videoprosessor alle signaler den får inn fortløpende, da også et tv signal. De fleste prosessorer har vel inngang for vanlig antenne. Dermed trenger en ikke noen ekstra tuner.
    Utdyp gjerne eller korriger hvis jeg antyder noe som ikke er korrekt :wink:
    Du må vel ha en ekstern tuner i tillegg. En videoprossesor behandler og scalerer innkomne signaler, men den søker ikke opp kanaler selv.
    (med forbehold om at jeg ikke misforstår sp.målet her..)

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte nettopp en brukt iscan HD og den gjorde ikke spesielt stor forskjell på min Benq PE8700+ eller Dell W3706MC, ihvertfall ikke på xbox360. Har ikke fått testet på vanlige tv sendinger enda, da jeg ikke har en scart/rgb converter. (HDMI/DVI med HDCP kjøres uskalert gjennom)
    jeg tror jeg kommer til å oppgradere til en VP30 i håp om at det er en bedre og mere brukervenlig scaler (noe som ikke kan sies om iscan HD)
    Selv med færre innganger så virker Vantage HD som et bedre kjøp enn VP30 - ihvertfall hvis man skal dømme etter brukererfaringene på avsforum.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått prøvd videoprosessor på din PV60?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke det enda. Leker litt med tanken på å importere en Optoma 7300, da vil det jo følge med en prosessor (lik HD3000)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •