Er dette doping for TVen? (Vantage HD videoprosessor)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Er dette doping for TVen? (Vantage HD videoprosessor)

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja i høyeste grad dersom du har større TV, men du slipper nok billigere unna med en pose marihuana....

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tja.. vet ikke hva strafferammen for å bli tatt med det er jeg, men blir nok fort dyrt..
    Tror virkningen av en Vantage varer en del lenger og

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    tja.. vet ikke hva strafferammen for å bli tatt med det er jeg, men blir nok fort dyrt..
    Tror virkningen av en Vantage varer en del lenger og
    Ja det kan bli et artig regnestykke, men jeg tror nok jeg hadde gått for vantagen ja...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har den hjemme til test nå, men har ikke fått ny pære til projektoren enda. Regner med å få tittet nærmere på Vantage til uka.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil denne være vesentlig bedre en DVDO iscan Hd og Optoma HD3000?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den klarer i hvert fall inverse telecine på 1080i, noe DVDO'en ikke klarer. Hvordan den er i forhold til HD3000 er ikke godt å si, siden ingen av dem er testet enda.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjønt at inverce telecine er viktig, men vet ikke helt hvorfor ops:
    Vet at HD3000 er ny men trodde genum prosessoren var kjent, sikkert litt rask på avtrekkeren der :-|
    Er så ekstremt mye å lære :grin:

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Har skjønt at inverce telecine er viktig, men vet ikke helt hvorfor ops:

'Inverse telecine' er bare en 'fancy' måte å si at den klarer å gjøre om 1080i til 1080p med 'ekte' deinterlacing; altså at den klarer å ta hvert felt i det linjeflettede signalet og sette det tidsmessig riktig sammen med det andre på en måte som gir deg ett fullt 1920x1080p bilde. Akkurat samme som med 576i til 576p, bare at det her er snakk om mye mer informasjon, og det trenger vel derfor en del mer prosesseringskrefter.

Grunnen til at man da "skryter" av inverse telecine er at det finnes "uekte" deinterlacing av 1080i også. Det er dette DVDO gjør foreløpig (men det kommer en ny prosessor fra dem i løpet av året som gjør dette ordentelig). Da tar man de 1080i og gjør dem til 540p, og skalerer dette opp igjen til 1080p. Det vil si, det er et par måter å gjøre dette på, så jeg er bittelitt på tynn is her, men jeg tror dette er ganske korrekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm tydelig at dere har peil på linjefletting og tall - men blir det vanlige TV-bildet fra parabolen mye bedre? Blir fotballkampene fra VM bedre (bildemessig altså)?
    Og finnes det andre billigere alternativer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja bildet på en flatskjerm har mye å hente på ekstern bildeprosessor. Det er mulig å få billigere varianter ja, nevnte DVDO (iScan HD+ eller VP30) er mer enn gode nok til TV-apparatet (med mindre tven har 1920x1080 oppløsning da).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye bedre er dette egentlig enn Nvidia Purevideo og FFDshow?

Det med å deinterlace 1080i materiale til 1080p ut er vel primært av interesse for de som se mye 1080i materiale og samtidig har 1080p skjerm? Hvor stor andel av oss er det egentlig? Sånn for øyeblikket er jo skjermer stortsett 768 linjer, og HD materiale i europa vil vel mest være 720p, mens HD-DVD/BR vil lagre spillefilm som 1080p24 i følge infoen jeg har lest?

-k

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder HD-materiale i Europa så er alt det som sendes i dag 1080i, så hvis mesteparten skal sendes i 720p så må det en skikkelig snuoperasjon til. Jeg vet EBU har "gått for" 720p, men det ser ikke ut til at distributørene bryr seg stort om det. Tilgangen på 720p materiale er jo heller ikke akkurat stor.
    Når det gjelder bruk av PC til deinterlacing så har jeg fortsatt tilgode å se en PC som fikser dette uten noe som helst hakking. Inverse telecine går ikke bare ut på å deinterlace 1080i uten nedskalering, men også å finne tilbake til det originale filmformatet (24fps). Når det gjelder motion detected deinterlacing (videomateriale i 1080i) så er utfordingene enda større, og det må virkelig gromme prosessorer til, for å fikse dette tilfredstillende (uten nedskalering). Denne øvelsen fikser ikke min Sony VW100 særlig bra (står vel ærlig talt til stryk), og behovet for en ekstern prosessor er derfor tilstede, selv om projektoren fikser invese telecine på 1080i filmformat.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Når det gjelder HD-materiale i Europa så er alt det som sendes i dag 1080i, så hvis mesteparten skal sendes i 720p så må det en skikkelig snuoperasjon til. Jeg vet EBU har "gått for" 720p, men det ser ikke ut til at distributørene bryr seg stort om det. Tilgangen på 720p materiale er jo heller ikke akkurat stor.
    Interessant. Men tror du ikke at "tunge" leverandører som NRK, SVT og BBC vil støtte seg mere til EBU siden de :
    -Har et hjemmepublikum som stort sett har 720p-vennlige skjermer
    -Sender endel sport
    Når det gjelder bruk av PC til deinterlacing så har jeg fortsatt tilgode å se en PC som fikser dette uten noe som helst hakking. Inverse telecine går ikke bare ut på å deinterlace 1080i uten nedskalering, men også å finne tilbake til det originale filmformatet (24fps). Når det gjelder motion detected deinterlacing (videomateriale i 1080i) så er utfordingene enda større, og det må virkelig gromme prosessorer til, for å fikse dette tilfredstillende (uten nedskalering). Denne øvelsen fikser ikke min Sony VW100 særlig bra (står vel ærlig talt til stryk), og behovet for en ekstern prosessor er derfor tilstede, selv om projektoren fikser invese telecine på 1080i filmformat.
    Men er ikke 1080i video-materiale enda mer "uvanlig"? Filmer er vel det første vi får fatt og er mest interessert i som hd materiale, og da er jo "deinterlacing" betydelig enklere. For at problemet ditt skal slå fullt ut må jo studio-sendingene og sporten fra europeiske kanaler gå over til 1080i fra ende til ende. Og i motsetnging til USA har vi ikke en base av early adopters som har 1080i native (CRT) displayer, så de må jo også gjøre en vurdering av av folk flest har utstyr til å vise med ok kvalitet.

Hvis NRK skulle sende i et format som gjør at folk flest får se et bilde som først blir nedskalert fra 1080i til 540p så opp til 768p på flatskjermen så finner jeg det litt besynderlig.

-k

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis en har en 720p skjerm og stort sett ser vanlig dvd + tv sendinger så blir både Vantage og andre litt "overkill" enn så lenge ?
    Det er først når en har stor tilgang til HD matriale og skjerm/projektor som kan levere 1080p at en trenger disse ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ambings
    Hmmm tydelig at dere har peil på linjefletting og tall - men blir det vanlige TV-bildet fra parabolen mye bedre? Blir fotballkampene fra VM bedre (bildemessig altså)?
    Og finnes det andre billigere alternativer?
    Jeg lurer litt på hele prosessen fra råvideo i en elle annen oppløsning, interlaced, kanskje med støy, kanskje feil framerate for displayet etc. det virker som om Philips gjør ganske mye med dette i sine apparater.

I utgangspunktet burde MPEG2/4 dekoderen ha gode forutsetninger for å vite hva som er "lurt" siden den sitter på informasjon om bildet er film/video førinterlacing, høyfrekvensinnhold og bevegelse i alle deler av bildet. Dessuten sitter den i en boks som uansett må ha endel regnekraft.

Hva gjør disse boksene når de endelig har funnet fram til 1080p24? Det er vel ingen display som kan kjøre de raten native, så enten må man inn med frame-repeat ellergjøre noe annet lurt?

På kino flashes jo hver bilderute 2-3 ggr før man hopper til neste, på en lcd/plasma vil det visuelleinntrykket av 24fps innhold kunne bli svært forskjellig.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanlige er vel å legge til frames for å kjøre 48 eller 72 Hz.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder sportssendinger så tror jeg nok at dette vil bli sendt i 720p, men jeg konstanterer bare at alle de som distribuerer film (i HD) i dag, gjør dette i 1080i.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare den ikke gjør en bedre jobb en Crystalio så

Neida. projektoren min gjør ingen god jobb på 1080p uansett, så det er liksom ikke stort problem.
    Vantagen har ikke SDI heller.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Bare den ikke gjør en bedre jobb en Crystalio så

Neida. projektoren min gjør ingen god jobb på 1080p uansett, så det er liksom ikke stort problem.
    Vantagen har ikke SDI heller.
    Crystalio'en er nok en del mer avansert. Vantage kommer jo med SDI oppgradering, men da blir prisforskjellen opp til Crystalio ikke så stor. Vantage'en kan heller ikke sende ut 48Hz og 72Hz, kun 50Hz og 60Hz, men det kan jo hende dette kommer med en oppgradering.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •