Er dette doping for TVen? (Vantage HD videoprosessor) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vantage støtter alle Hz-oppløsninger ut, inkl. 48 og 72. Den støtter også 1080p på 50 og 60 Hz inn, som ikke er vanlig. Det i tillegg til 1080p på 24 og 25 osv. Den har videre alle HQV's algoritmer, inkl. mosquito og block-noise mpeg støyfjerning...

Les mer her:

http://www.calibreuk.com/downloads/vantage-faqs.pdf
    http://www.hdaudiovisual.com.au/video/vantagehd.htm

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vantage støtter alle Hz-oppløsninger ut, inkl. 48 og 72.
    Ok, beklager. Ikke meningen å spre feil-informasjon. Den gjorde ikke dette da den ble lansert, men det er sikkert lagt til med nyerer firmware. Sikkert en kjempe-prosessor. Blir spennede å lese Gorm sin test av den.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...I følge FAQen dukker det også opp utvidelseskort for enten HDMI x2 ekstra (muligens også en ektra utgang) eller SDI... Med fire HDMI innganger begynner denne saken å bli veldig interessant, ser av FAQen av den lar deg justere en hel rekke parametere. Det skal visstnok også gjøre en veldig god jobb på motion-adaptive deinterlacing helt opp til 1080i, og det sliter jo som Gorm sier selv Sonys VW100 med...

Jeg gleder meg til å høre Gorms inntrykk, får håpe den leverer!

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Mulig du har rett allikevel, LL, trodde det var en selvfølge at prosessoren støttet mer enn 50 og 60 Hz ut, men jeg skal sende en mail til Vantage å høre for sikkerhets skyld. Dette står i FAQ'en:

On a global basis you can control output resolution, refresh rate, keystone correction (projector mode only), output mode optimization (for plasma, projector, LCD or CRT) and audio delay finetuning.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Etter litt research tror jeg du har rett, LL, den støtter kun 50 og 60 Hz, ikke 48 og 72. Spørsmålet er vel egentlig hvilket behov en har for 48 og 72 med mindre en har en CRT-projektor... Det viktigste er vel egentlig at skaleringen er av høy kvalitet samt av prosessoren selvsagt støtter alt av oppløsninger ut. Det er også viktig at den støtter masser av inngangssignaler, noe den jo gjør.

Jeg leser for øvrig i samme tråd på AVSforum at den støyer noe, det er jo litt synd da, men det er jo utrolige krefter som er i røre... Vi snakker en teraflopp, hva nå det tilsier...

Les mer her: http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...8&page=1&pp=30

Faktiske erfaringer tilsier at den gjør en ekstremt god jobb på de-interlacing, en del sier den også slår Crystalio...

Som nevnt, det blir spennende å høre hva Gorm har å si om den, han har jo referanseutstyr å teste denne på, bl.a. VW100 og D-VHS. Nå må vi jo sikkert vente til neste nummer av Hjemmekino for en mer utdypende test, men noen kommentarer hadde vi satt pris på!

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser for øvrig i samme tråd på AVSforum at den støyer noe, det er jo litt synd da, men det er jo utrolige krefter som er i røre... Vi snakker en teraflopp, hva nå det tilsier...
    Poster en quote fra HP etter levering av sin første Teraflop maskin(park!) til Universitetet i Tromsø:
    Oslo, Norway - December 1st 2004 - Norway's first 64-bit Teraflop cluster was installed at the University of Tromso for scientific purposes this month. The new Snowstorm-cluster is an HP Itanium 2-cluster consisting of 204 processors. In less than 4 hours the University of Tromso had upgraded the system from 100 Gigaflop to 1 Teraflop. The expansion was made possible by using the ROCKS cluster management tool that enables you to add new Hardware and Software to the cluster on the fly - without any downtime. After the expansion from 22 to 204 Itanium 2 processors, distributed in fifty HP-racks, the theoretical capacity is now 1 Teraflop. A complicated calculation that took 100 days earlier, now takes 24 hours.

:grin:

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ambings
    Er dette doping for TVen?
    Det er i hvert fall både testosteron, veksthormoner og bloddoping for den lille BenQ W100 jeg har stående på bordet foran meg. Når den kan utrette mirakler for en 480 oppløst projektor, gleder jeg meg til å se hva den kan gjøre for min Sony VW100. Doping, ja takk!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt research tror jeg du har rett, LL, den støtter kun 50 og 60 Hz, ikke 48 og 72. Spørsmålet er vel egentlig hvilket behov en har for 48 og 72 med mindre en har en CRT-projektor...
    Litt Off Topic må vi ha med i denne tråden og!

Hvilken fordel har 48 og 72hz på CRT?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Litt Off Topic må vi ha med i denne tråden og!

Hvilken fordel har 48 og 72hz på CRT?
    Film er opprinnelig 24 bilder per sekund. 50hz og 60hz er ikke delelig på 24. 48 og 72 er.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er i hvert fall både testosteron, veksthormoner og bloddoping for den lille BenQ W100 ....
    Til hvilket nivå har Vantagen hevet BenQ ? (hvis BenQ koster 6 K og Vantagen 20 K vil det da si at BenQ har kommet på nivå med PD Two f.eks. Høres ikke sansynlig ut. Men kanskje den er på TW600/AE900/Z4 nivå ?)
    Dette er vel litt som å sette coswort motor i en Sierra, dvs alt for bra motor til en kjip bil.

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva? Ikke scart engang? ;-)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,902
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt research tror jeg du har rett, LL, den støtter kun 50 og 60 Hz, ikke 48 og 72. Spørsmålet er vel egentlig hvilket behov en har for 48 og 72 med mindre en har en CRT-projektor... Det viktigste er vel egentlig at skaleringen er av høy kvalitet samt av prosessoren selvsagt støtter alt av oppløsninger ut. Det er også viktig at den støtter masser av inngangssignaler, noe den jo gjør.
    De færreste digital projektorer godtar 48Hz og 72Hz input, så de fleste vil nok ikke savne denne funksjonen. Fordelen med 48/72Hz gjelder film materiale som orignalt er i 24fps. Med inverse-telecine gjenskapes de originale 24fps. Disse bildene vises da enten 2 (48Hz) eller 3 (72Hz), noe som gir en mer filmaktig følelse ettersom en slipper ujevnheter som en får ved 50Hz og 60Hz.

Om jeg ikke tar helt feil støtter VW100 i hvert fall 48Hz input, noe som kan være en fordel å bruke om en har en ekstern avansert scaler. Tror ikke denne kan gjøre dette internt, selv om den har inverse-telecine.

VantageHD er beregnet på å være en kraftig videoprosessor som har de vanligste funksjonene folk trenger. De som trenger noe mer avanserte funksjoner bør vudere Crystalio2 eller lignende. Det kommer et ekspansjonskort til VantageHD. Dette skal koster $1000 (= ca. 10000 kroner?) og gir deg enten SDI inngang eller 2 HDMI innganger ekstra. En kan ikke få begge deler.

Edit: Angående spørsmålet om doping: De aller fleste har opplevd hvor stor forskjell det er på ulike DVD-utgivelser. De fleste har vel også prøvd HD-klipp. Dette illusterer hvor mye kildematerialet har å si for resultater på skjermen. Med en ekstern skaler vil skjermen hele tiden har best mulig signal å jobbe med, så dette kan være en god løsning for mange. Likvel er det skjermen som sette øverste grense for hvor godt bilde en får. En må nesten se litt an hvor en legger pengene, men jeg tror at en bildeprosessor er en fordel når en kommer opp på det visst nivå. Fordelen er jo også at en bildeprosessor også kan brukes på din neste projektor, ettersom de færreste har optimal bildebehandling innebygget.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, jeg er enig i at 48/72 Hz trolig er en fordel på 24 fps materiale, men ettersom det støttes inverce telecine tas jo dette hensyn til internt i prosessoren. Det kan faktisk være en fordel for "folk flest" at den kjører kun 50 eller 60 Hz ut (ettersom mange sikkert hadde kjørt 48 eller 72 Hz, og dermed benyttet projektorens interne skalering, som jo som oftest er langt dårligere enn Vantage sin), så lenge dette er justert skikkelig internt i prosessoren. Hakking er selvsagt helt uakseptabelt, og etter hva jeg har lest på AVSforum skulle det være lite av denslags...

Leser for øvrig at endring av aspect-ratio ikke støttes over HD, som jo er litt synd da, ettersom jeg personlig ofte liker å strekke 2.35:1, som jeg synes er et tåpelig format med mindre en har maskert lerretet for dette formatet... Mulig denne mulighetene dukker opp i en ny firmware, ser de allerede har lagt ut en 2-3 oppdateringer...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Til hvilket nivå har Vantagen hevet BenQ ?

Det fungerer nesten som å få på briller (for en som er svaksynt). Detaljeringen er langt bedre, for eksempel ser gress ut som gress, og ikke grønn mose. Detaljer utenfor fokusområdet fremtrer skarpere. Støy i bildet forsvinner som dugg for solen, og "jaggies" likeså.

Nå er w100 ganske god på dette i utgangspunktet, men Vantage løfter bildekvaliteten mange hakk i positiv retning. Oppløsningen på w100 er fortsatt bare 854x480, så noen sammenlikning mot AMT er nok ikke helt på sin plass. En AMT med Vantage derimot, da snakker i gulloppskrift.

Jeg ville nok foretrukket kombinasjonen w100 og Vantage fremfor en hvilken som helst LCD-projektor, men det er mest fordi jeg ikke fikser LCD-projektorenes screendoor.

Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til Dr.Erlig, LL og Lygren!

Siden jeg er så heldig å sitte med en CRT projektor, har DVD spiller med SDI og får Crystalio billigere enn Vantagen, og den har jo SDI som standard.
    Så er nok den det beste kjøpet for meg.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Crystalio'en er nok en del mer avansert. Vantage kommer jo med SDI oppgradering, men da blir prisforskjellen opp til Crystalio ikke så stor. Vantage'en kan heller ikke sende ut 48Hz og 72Hz, kun 50Hz og 60Hz, men det kan jo hende dette kommer med en oppgradering.
    Regener med du snakker om Crystallio II når du sammenligner her LL, da den forrige Crystallio I (som man vel ser på bruktmarkedet nå i rundt samme prisleiet som vantagen) vel ikke var så veldig god på å ta vare på all informasjonen i 1080i materiale uten å gå veien om 540p , noe som på mange måter gjorde den til en stor skuffelse for mange HD hjemmekino entusiaster.

Crystallio II har vel en prislapp på et sted mellom 30-45k kr, og er vel fremdeles i en klasse for seg, med alle sine valg og muligheter.

Synes Vantagen ser ut som et interesant produkt som muligens gjør at konkuransen skjerpes og kanskje gjør bilde prosessor prisene blir mer hyggelige. Om slike bilde prosessorer kan gå under betegnelsen doping for TVen, er jeg ikke så sikker på, da det vel ikke er så mange neggative bivirkninger, men at de som ellers i idretten der det fåregår ytelses fremmende doping heller kan virke på samme måte som en god trener med å få fram de beste kvalitetene som ligger i utøveren eller en ellers "talentfull" skjerm enhet, uten dopens ofte mange neggative bivirkninger, det er det vel ikke så mye tvil om...;-)

Synes det ellers var litt snodig at enklte her tenkte natkotiske stoffer når det var snakk om doping, da det vel er noe helt annet, og vel skjeldent øker ytelsene på noen god måte.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er heller ikke sånn at det bare er å koble Vantage mellom avspiller og fremviser, og så er alt perfekt. Det krever at en setter seg inn i hvilke settinger/instillinger som fungerer best på akkurat din fremviser, og det tar litt tid å finne frem i jungelen av instillinger. Når det er sagt er Vantage den mest lettfattelige bildeprosessoren jeg har vært borte i. Brukergrensesnittet er svært oversiktlig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Synes det ellers var litt snodig at enklte her tenkte natkotiske stoffer når det var snakk om doping, da det vel er noe helt annet, og vel skjeldent øker ytelsene på noen god måte.
    Hmm, merkelig at det er så mange narkotiske stoffer på dopinglisten da.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vantagen skjemmes veldig av mangelen på HDMI inn/utganger. To inn og en ut er alt for lite i disse digitale dager. Fjernkontroll uten backlight er også et stort minus ( skjønner ikke helt at det går ann å jukse akkurat på det området. du får jo en xbox360 fjernkontroll av god kvalitet og med backlight til 250 kroner. merkostnaden må jo være marginal for å si det mildt...)
    Ellers så virker det som et veldig spennende produkt. Både DVDO og Lumagen har nye produkter klare til høsten så det blir spennende å se hvordan disse maskinene presterer og ikke minst om konkurransen presser prisene vidre nedover.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet om et sted hvor en kan finne en sammenlignende oversikt over videoprosessorer og som har en formening om hvor Vantagen vil plassere seg ? Høres jo ut som om den har ganske mye å komme med. Har ingen betenkeligheter med å "dope" både pj og plasma Problemet er jo bare at de står i hver sin etage og det er jo litt i overkant å kjøpe to !!

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •