DVDO® iScan™ VP30 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 62
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Vet egentlig ikke... men mye mulig.
    Det er en scene med en formel-1 bil (rød farge) foran en tribune.
    PÅ samme plata så ligger det også samme scenen i forskjellige "formater" 2:2, 3:2:2:3, 4:2sv osv osv. En masse greier iallefall.
    Synes ikke jeg så all verdens med forskjell.

Litt som John P sa, trodde egentlig at de skulle vise alt hva de klarte, men litt usikker. Savner også dokumentasjon til test-disken, mulig det ligger noe på dvdo sine sider eller på avsforum.

Skal også være enig om at det virker snodig at den er i PAL ja... men det sto nå 576i@50 som input til VP30'n. Hmmm?
    Må nok sjekke igjen ja...
    Quoter meg selv her...

Men, sjekket tidligere i kveld. Og plata er NTSC, men av en eller annen mystisk grunn så var utgangen på spilleren satt fast til PAL. Så spilleren gjorde om fra NTSC til PAL før den sendte ut signalet. No wonder det så for jævlig ut med noen av test-snuttene. ;-) Etter at jeg satt spilleren til auto, så vises det riktig signal inn på VP30, og dere skulle ha sett hvordan resultatet blir nå :grin:

Sjekka etterpå med en diverse blanding av PAL/NTSC, superbit/normal, film/tegnefilm og jeg angrer ikke på at la ut nesten 15lapper for en VP30 m/ABT102 kortet (fra USA).

For å ta litt av noe annet også... slik jeg ser det nå, så har VP30 erstattet audio/video-switchingen på receiveren min. Det ligger jo noen tusen spart der for å få siste versjon med HDMI inn/ut/upscaling. 7.1 lyd, ipod adapter osv er jeg ikke så avhengig av uansett.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hvor mye kan en slik skaler forbedre bildet inn på en god projector?

De færreste DVD spillere leverer 576i ut på HDMI, og 576p er jo allerede deinterlaced, er det da noen vits å bruke 20K på skaleringen?

Er klar over fordelen med mange innganger osv, men bildekvalitet er førstepri.
    Vet ikke hvor godt det ville blitt på MkIII din, men sikkert noe->endel bedre.
    Vi snakker jo ikke om en "hellig gral" her som gjør underverker på bildet, men jeg syntes nå spesielt DVD-filmer fikk en helt annen dybde og klarhet. Litt som nevnt tidl. "som å vaske brillene".
    Xvid'er og LD ble også bedre, men ikke så bra som DVD. Kan vel ha noe med oppløsning, bitrate osv...

Når du sier 576i så tenker du også 480i?
    Altså interlaced SD på HDMI?
    Har ikke tenkt på 576i på HDMI fra f.eks Oppo 970/pio 490, men har vel tatt det for gitt at dersom 480i er mulig så er 576i også mulig. Noen kommentarer der forresten.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så spilleren gjorde om fra NTSC til PAL før den sendte ut signalet. No wonder det så for jævlig ut med noen av test-snuttene. ;-) Etter at jeg satt spilleren til auto, så vises det riktig signal inn på VP30, og dere skulle ha sett hvordan resultatet blir nå :grin:

Hehe - så har du vaska brillene for alvor, nå altså?

Men jeg skal ta en titt på plata uansett jeg, for å se hvordan det ser ut nå over HDMI. Bare synd jeg må drive å jobbe hele tida for å tjene penger, så jeg ikke får tid nok til hobbyen min...
    Mulig jeg får tatt en titt i morgen kveld.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier 576i så tenker du også 480i?
    Altså interlaced SD på HDMI?
    Har ikke tenkt på 576i på HDMI fra f.eks Oppo 970/pio 490, men har vel tatt det for gitt at dersom 480i er mulig så er 576i også mulig. Noen kommentarer der forresten.
    NTSC = 480i, og PAL = 576i.
    Pioneer DV-490V (pluss Oppo 970 og noen andre) gir ut begge via HDMI.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    NTSC = 480i, og PAL = 576i.
    Pioneer DV-490V (pluss Oppo 970 og noen andre) gir ut begge via HDMI.
    Kjekt å vite. Takk!
    Og ja, brillene er pusset for alvor ;-)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    De færreste DVD spillere leverer 576i ut på HDMI, og 576p er jo allerede deinterlaced, er det da noen vits å bruke 20K på skaleringen?
    Jeg synes ikke det er verd å legge 20K i ekstern skalering dersom en har en rimelig DVD-spiller som ikke gjør de-interlacing skikkelig. Da er skaden allerede skjedd og på mange måter uopprettelig selv for den mest avanserte videoprosessor. Om en har en oppegående DVD-spiller (med god deinterlacing) så kan det nok være en del å hente i selve oppskaleringsprosessen, men personlig ville jeg nok hatt en som kunne levere ubehandlede signaler (helst SD-SDI). Da vet en at en får best mulig resultat. Støyrreduksjon kan jo også være greit å ha, men merk at de færreste videoprossorer kjører dette på HD-materiale, kun på SD.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en ikke DVD-spiller som gir interlaced via HDMI, så bør en fore VP30 med interlaced via component. Å sende progressive signaler inn i en bildeprosessor er jo bare tull, for man ønsker jo at prosessoren skal ta seg av mesteparten av bildebehandlingen, inkludert de-interlacing.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Har en ikke DVD-spiller som gir interlaced via HDMI, så bør en fore VP30 med interlaced via component. Å sende progressive signaler inn i en bildeprosessor er jo bare tull, for man ønsker jo at prosessoren skal ta seg av mesteparten av bildebehandlingen, inkludert de-interlacing.
    Enig at det er tull å sende progressivt SD-DVD materiale, men på HD-materiale av type BluRay og HD-DVD bør en jo sende dette progressivt hvis mulig ettersom det nå er lagret slik på plata (1080p24fps). Mye av bildeprosesseringen skjer uansett etter at signalet er de-interlaced, så det er uten tvil ikke tull å kjøre et HD-signal progressivt til en videoprosessor, for det er utrolig hvor mye selv HD har av plagsomme artifakter!

Nå er jo uansett ikke det sistnevnte aktuelt på denne prosessoren, ettersom den ikke takler 1080p inn, men da kun en generell kommentar!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg skal ta en titt på plata uansett jeg, for å se hvordan det ser ut nå over HDMI.
    Tja... Det skulle jeg visst ikke...

Trodde ikke det skulle ha noe å si med denne plata, men jeg må nok finne en "region free hack" først. "Can't play disc." eller noe sånt fikk jeg opp. Så jeg får ikke sjekket hvordan det ser ut på den nye spilleren.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par tester til dere med ABT102-kortet. Først, svisj-programmet på TV2 kveldstid. Hvordan er teksten som scroller på nederste del av skjermen? Sjekk gjerne over flere minutter....DCDi som sitter i min prosjektør (Kodak 333) driter seg ut fra tid til annen; combing kan ses midlertidig av og til, og noen ganger fletter den jommen linjene feil over lengre perioder. Det ser helt johan ut.

Også selve lakmus-testen....fotball-VM! Er de hvite linjene rette og fine, eller skjelver de tidvis? Hvis de ikke er perfekte - er det mer problemer med nesten-vannrette linjer? Hvordan er reklameplakatene? Og ser dere noe tydelig tap av detaljer når kameraet panorerer?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Jeg har et par tester til dere med ABT102-kortet. Først, svisj-programmet på TV2 kveldstid. Hvordan er teksten som scroller på nederste del av skjermen? Sjekk gjerne over flere minutter....DCDi som sitter i min prosjektør (Kodak 333) driter seg ut fra tid til annen; combing kan ses midlertidig av og til, og noen ganger fletter den jommen linjene feil over lengre perioder. Det ser helt johan ut.

Også selve lakmus-testen....fotball-VM! Er de hvite linjene rette og fine, eller skjelver de tidvis? Hvis de ikke er perfekte - er det mer problemer med nesten-vannrette linjer? Hvordan er reklameplakatene? Og ser dere noe tydelig tap av detaljer når kameraet panorerer?
    Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Noe TV har jeg ikke, ei heller noe annet med tuner. TV-fri mao ;-) (rart det går ann, men nyhetene får jeg jo med meg uansett via andre medier)

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppsett av VP30 og TX200

Satt her i går og fikk noe ekstra grå i hodet.
    Tenkte jeg skulle få tilpasset TX200 til VP30, for deretter å tilpasse inngangene på VP30.

Fant en guide på DVDO dine sider om kalibrering, og satte igang.
    Mulig det er meg, men skjønte egentlig ikke hva som sto der.
    Det gjelder spesielt brightness/contrast settingene.
    Tolket det slik at ved å bruke den innebygde brightness/contrast testmønstret så skulle jeg bare ende opp med å de 2 sorte barene til venstre øvre hjørnet (speilvendt i den andre sorte hjørnet). Og tilsvarende for det hvite feltet: kun de 2 hvite barene til høyre...
    Har jeg da tolket riktig?

Grunnen til jeg spør at jeg syntes det hele ble fryktelig lyst... (brightness +17, contrast +7). Såpass at jeg gikk tilbake til min gamle settinger (brightness 0, contrast -3).

Ellers ble jeg helt slått ut av alle mulighetene til å justere (burde vel skrevet justert meg bort).
    Valgte det første testmønstret (det med 2 blå firkanter og tynn hvit stripe rundt hele bildet). Tweaka på endel parametre (etter å ha justert PJ fysisk enda en gang). Trodde alt var fryd og gammen til jeg satte på en DVD. Da var plutselig kantene av bildet borte... GRRRR! Så tweake igjen... og igjen, og igjen....

Er det noen riktig brødoppskrift på fornuftig rekkefølge? (tenker da spesielt på overscan/underscan/zoom/shift/border osv)

Av parametre så kan jeg nevne:
    TX200:
    Overscan: 0 (har denne noe å si for pixel mapping?)
    Keystone: 0 (må stå til 0 for pixel mapping)
    HDMI inngang (så ingen vert/hor shift)

Vp30:
    720@60
    ingen shift
    display: 16:9
    screen: 16:9 (selv om jeg egentlig tror jeg har 1,80:1, må måle og regne)
    underscan: 37.... (default er 0) (denne lurer jeg fælt på, men 0 blir jo helt galt) (mulig det er en sammenheng mellom overscan på TX og underscan på VP) (hadde tidl. overscan til 8 elns ved komponent direkte på TX)

Noe ideer folkens?

M.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis du mener Svisj på NRK2, så er både horisontal og vertikal rullende tekst heeelt smooth her, hele tiden. TV2 har jeg ikke sett på så sent (Sonen?).

I fotballkampene er de hvite stripene hele og fine, og uten 'jaggies'. Reklameskiltene likeså. Heller ingen 'moiré'-effekt å spore. Bevegelsene er smooth, men jeg har nå en LCD-basert TV, så det er bittelitt ghosting. Det er så lite at selv ved store bevegelser blir effekten av det sånn at bokstavene på reklameskilt går fra å være i normal font, til "fete typer". Men når det er sagt kan dette være en naturlig effekt som vil forekomme uansett hvor 'rask' TVen er. Det er uansett ikke noe som har med VP30 å gjøre.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tolket det slik at ved å bruke den innebygde brightness/contrast testmønstret så skulle jeg bare ende opp med å de 2 sorte barene til venstre øvre hjørnet (speilvendt i den andre sorte hjørnet). Og tilsvarende for det hvite feltet: kun de 2 hvite barene til høyre...
    Har jeg da tolket riktig?

Grunnen til jeg spør at jeg syntes det hele ble fryktelig lyst... (brightness +17, contrast +7). Såpass at jeg gikk tilbake til min gamle settinger (brightness 0, contrast -3).

Er det noen riktig brødoppskrift på fornuftig rekkefølge? (tenker da spesielt på overscan/underscan/zoom/shift/border osv)

Av parametre så kan jeg nevne:
    TX200:
    Overscan: 0 (har denne noe å si for pixel mapping?)
    Keystone: 0 (må stå til 0 for pixel mapping)
    HDMI inngang (så ingen vert/hor shift)

Vp30:
    720@60
    ingen shift
    display: 16:9
    screen: 16:9 (selv om jeg egentlig tror jeg har 1,80:1, må måle og regne)
    underscan: 37.... (default er 0) (denne lurer jeg fælt på, men 0 blir jo helt galt) (mulig det er en sammenheng mellom overscan på TX og underscan på VP) (hadde tidl. overscan til 8 elns ved komponent direkte på TX)

Noe ideer folkens?

M.
    Ser du har spurt på avsforums også, og du får nok et bedre svar der. Nå har jeg ikke gått igjennom den samme kalibreringen som du har, men de arter seg vel på omtrent samme måte. Jeg har brukt DVE.

Så vidt jeg vet, ser det ut til at du har oppfattet det riktig; at du skal ha to hvite striper og to svarte på kantene, når du har satt brightness og kontrast riktig.

Jeg også gikk mye mer over i grått enn jeg likte da jeg kalibrerte - mye mer brightness enn jeg har pleid å bruke. Jeg brukte dog DVEs 'patterns' og ikke VP30 sine.

Jeg syntes personlig også at fargene ble mye mer saturerte enn jeg har likt å ha dem etter at jeg kalibrerte, men det er vel en annen diskusjon.

Når det gjelder høy brightness i forhold til det man er vant til, er nok det fordi man naturlig vil at bildet skal være så sort som mulig i sorte partier, og dermed pleier man å skru ned brightness og opp med kontrast.

Men det dette gjør, er å senke terskelen for hele spektrumet av lys TVen kan vise, og dermed vil man miste detaljer i mørke scener. Det at man skrur opp brightness så mye når man kalibrerer, er altså rett og slett fordi man må gjøre dette for at LCD baserte teknologier skal kunne vise detaljene i mørke scener.

Hadde man hatt en skjerm som kunne vise helt sort, og i samme stund hadde jevne graderinger oppover til grått og så hvitt, ville den samme kalibreringen ha fått denne skjermen til å se annerledes ut enn våre TVer/projektorer, rett og slett fordi denne skjermen ville ha tillatt det fordi den hadde hatt evnen til å vise detaljer i mørket uten at man måtte skru opp brightness for å få det til.

Merk: dette er slik jeg har forstått det. Kan være noe feil her, men jeg tror jeg er på rett jorde.

Dette betyr jo ikke nødvendigvis at de innstillingene du har kommet frem til er riktig; det kan være en feilkilde her som jeg ikke tar høyde for.

Når det gjelder overscan osv., er jeg ikke så 'vitenskapelig' på det: jeg setter på en DVD, og bruker så Overscan, Zoom og Pan til det ikke er noen flere uønskede bildeelementer på sidene og oppe/nede.

Nå har jeg riktignok blitt litt mer 'vitenskapelig' i det siste, da jeg har brukt Overscan 'pattern' på DVE-plata til å justere meg inn på nøyaktig 2,5% (eller var det 5%?).
    Så har jeg brukt Svensk TV2 sitt 16:9 testbilde (når de ikke har sending) til å justere på samme måte når det gjelder TV.

Husk å lagre innstillingene dine for hver kilde i en Preset. VP30 vil automatisk huske hvilken kilde du har justert til hvilken Preset og svitsje over til riktig Preset når du svitsjer kilde, men det fordrer at du har lagret hver kildes innstillinger i hver sin Preset.

Underscan skal du normal ikke trenge å bruke, men jeg måtte dette på min nåværende TV, fordi den har optisk Overscan over HDMI inngangen. Jeg måtte derfor bruke Underscan for å 'skru' bildet tilbake slik at det ikke stakk for mye utenfor bildekanten. Men f.eks. på en plasma tror jeg ikke dette skal være nødvendig, i hvertfall ikke over en VGA eller DVI tilkobling. Men dette variererer vel litt.

Overscan, Underscan, Zoom og Pan har ingen innvirkning på om du får 1:1 pixel rate eller ikke. Lurte selv på dette før, men fant ut at 1:1 test patterns så helt riktig ut uansett hvor mye jeg justerte disse parameterne.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har spurt på avsforums også, og du får nok et bedre svar der. Nå har jeg ikke gått igjennom den samme kalibreringen som du har, men de arter seg vel på omtrent samme måte. Jeg har brukt DVE.

Så vidt jeg vet, ser det ut til at du har oppfattet det riktig; at du skal ha to hvite striper og to svarte på kantene, når du har satt brightness og kontrast riktig.

Jeg også gikk mye mer over i grått enn jeg likte da jeg kalibrerte - mye mer brightness enn jeg har pleid å bruke. Jeg brukte dog DVEs 'patterns' og ikke VP30 sine.

Jeg syntes personlig også at fargene ble mye mer saturerte enn jeg har likt å ha dem etter at jeg kalibrerte, men det er vel en annen diskusjon.

Når det gjelder høy brightness i forhold til det man er vant til, er nok det fordi man naturlig vil at bildet skal være så sort som mulig i sorte partier, og dermed pleier man å skru ned brightness og opp med kontrast.

Men det dette gjør, er å senke terskelen for hele spektrumet av lys TVen kan vise, og dermed vil man miste detaljer i mørke scener. Det at man skrur opp brightness så mye når man kalibrerer, er altså rett og slett fordi man må gjøre dette for at LCD baserte teknologier skal kunne vise detaljene i mørke scener.

Hadde man hatt en skjerm som kunne vise helt sort, og i samme stund hadde jevne graderinger oppover til grått og så hvitt, ville den samme kalibreringen ha fått denne skjermen til å se annerledes ut enn våre TVer/projektorer, rett og slett fordi denne skjermen ville ha tillatt det fordi den hadde hatt evnen til å vise detaljer i mørket uten at man måtte skru opp brightness for å få det til.

Merk: dette er slik jeg har forstått det. Kan være noe feil her, men jeg tror jeg er på rett jorde.

Dette betyr jo ikke nødvendigvis at de innstillingene du har kommet frem til er riktig; det kan være en feilkilde her som jeg ikke tar høyde for.

Når det gjelder overscan osv., er jeg ikke så 'vitenskapelig' på det: jeg setter på en DVD, og bruker så Overscan, Zoom og Pan til det ikke er noen flere uønskede bildeelementer på sidene og oppe/nede.

Nå har jeg riktignok blitt litt mer 'vitenskapelig' i det siste, da jeg har brukt Overscan 'pattern' på DVE-plata til å justere meg inn på nøyaktig 2,5% (eller var det 5%?).
    Så har jeg brukt Svensk TV2 sitt 16:9 testbilde (når de ikke har sending) til å justere på samme måte når det gjelder TV.

Husk å lagre innstillingene dine for hver kilde i en Preset. VP30 vil automatisk huske hvilken kilde du har justert til hvilken Preset og svitsje over til riktig Preset når du svitsjer kilde, men det fordrer at du har lagret hver kildes innstillinger i hver sin Preset.

Underscan skal du normal ikke trenge å bruke, men jeg måtte dette på min nåværende TV, fordi den har optisk Overscan over HDMI inngangen. Jeg måtte derfor bruke Underscan for å 'skru' bildet tilbake slik at det ikke stakk for mye utenfor bildekanten. Men f.eks. på en plasma tror jeg ikke dette skal være nødvendig, i hvertfall ikke over en VGA eller DVI tilkobling. Men dette variererer vel litt.

Overscan, Underscan, Zoom og Pan har ingen innvirkning på om du får 1:1 pixel rate eller ikke. Lurte selv på dette før, men fant ut at 1:1 test patterns så helt riktig ut uansett hvor mye jeg justerte disse parameterne.
    Oi Oi!

Langt svar.. skal lese det en gang til slik at jeg forstår deg riktig.
    Det jeg dog stusser over at det var såpass forskjell mellom DVE via component fra DVD, og på VP30 sine egne.
    Har mere trua på VP30 sine, iom at jeg ikke er avhengig av DVD spilleren i loopen her.
    Mulig det kan fikses på et vis. Mao, jeg setter verdiene som VP30 "gir" meg, deretter skrur jeg ned Bright/Cont for de aktuelle inngangene ;-)

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener Svisj på NRK2, så er både horisontal og vertikal rullende tekst heeelt smooth her, hele tiden. TV2 har jeg ikke sett på så sent (Sonen?).

I fotballkampene er de hvite stripene hele og fine, og uten 'jaggies'. Reklameskiltene likeså. Heller ingen 'moiré'-effekt å spore. Bevegelsene er smooth, men jeg har nå en LCD-basert TV, så det er bittelitt ghosting. Det er så lite at selv ved store bevegelser blir effekten av det sånn at bokstavene på reklameskilt går fra å være i normal font, til "fete typer". Men når det er sagt kan dette være en naturlig effekt som vil forekomme uansett hvor 'rask' TVen er. Det er uansett ikke noe som har med VP30 å gjøre.
    Nice! Godt at videoprosessorene klarer seg godt i PAL-verdenen også. Jeg fikk ikke sett fotballen i dag hjemme, men håper å få testet DCDi mer en av de nærmeste dagene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice! Godt at videoprosessorene klarer seg godt i PAL-verdenen også. Jeg fikk ikke sett fotballen i dag hjemme, men håper å få testet DCDi mer en av de nærmeste dagene.
    -Det må legges til at ABT102-kortet ikke er helt perfekt. Det hender faktisk at det sliter litt her og der. Ved stillbilder f.eks., er det alltid masse jaggies (vel, ikke alltid, men dersom videokilden pauseres, f.eks. dersom man setter DVDen til Pause, eller når de har vist en situasjon i en fotballkamp på TV i reprise, og den reprisen pauseres). Dette har jeg dog fått den tekniske forklaringen at kommer av at kilden da bare viser ett 'field', og at ABT102-kortet må ha to 'fields' for å lage et tidsriktig progressivt bilde.

Men det er andre situasjoner også. Som f.eks. da jeg slo på TVen i dag, og det var 'Robinson' på TV3. Masse jaggies. Jeg tenkte da som før at dette nok lå i kilden, og ikke var ABT102-kortets feil, men man har mange forskjellige innstillinger for deinterlacing med dette kortet, og ved én av de andre innstillingene ble bildet bra. Så det var altså slik at ABT102-kortet ikke taklet dette signalet bra ved Auto-innstillingen.

bare fryd og gammen er det ikke.

Men nesten.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil alltid være en avveining mellom jaggies og detaljnivå, det er sikkert dette du kan stille på med de forskjellige modusene.

DCDi klarte seg rimelig bra på fotballkampen i går ettermiddag. De hvite strekene var glatte og fine mesteparten av tiden - nesten-horisontale skjelver litt, men det er ikke unormalt. HQV-disken viser oss tydelig dette på jaggies-testen. Reklameplakatene klarte seg også godt. DCDi sliter dessverre litt med line-twitter ved vertikale panoreringer og rulletekster.

Ellers er jeg godt fornøyd med å få en fungerende støyreduksjon. DCDi har en auto-funksjon som stiller inn mengden av støyreduksjon etter kildematerialet, men jeg har valgt en manuell setting nå i første omgang da denne var litt mer agressiv. Som så mange andre ganger er nyhetens interesse stor, så jeg vil sikkert redusere denne etterhvert. Hvordan klarer VP30 seg?

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å hijacke tråden, men DVDO har nettop sluppet en billig versjon - VP20
    http://www.dvdo.com/pro/pro_isvp20.php

kjør debatt!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Ikke for å hijacke tråden, men DVDO har nettop sluppet en billig versjon - VP20
    Det trenger du strengt tatt ikke å gjøre heller, for VP20 har sin egen tråd.

TorAtle:
    VP30 har ingen støyreduksjon i det hele tatt.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •