DVDO® iScan™ VP30 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 62
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    Ønsker ikke å spore av tråden her, men jeg skjønte ikke helt hva du skrev over.
    Kildematerialet på DVD er jo progressivt så DVD-spilleren gjør ikke noe de-interlacing. Om noe så må DVD-spilleren interlace signalet for å kunne vise det på en CRT TV.

Å la DVD-spilleren interlace signalet for så å la DVDO VP30 de-interlace det igjen er jo meningsløst. (Med mindre DVD-spilleren IKKE kan levere ut et progressivt signal.)

At DVDO VP30 skalerer det progressive signalet fra DVD-spilleren er jo en annen sak...
    Nåja... DVD-platene inneholder kun interlaced materiale. 480i eller 575i (henholdvis NTSC eller PAL). Men, har ofte sett (via min H&K DVD-spiller) at det står progressive når jeg trykker på info-knappen (vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det...) Men, jeg er ganske sikker på at innholdet på platen er interlaced.

Så mao så er det en de-interlacing som foregår i DVD-spillerene, om en ønsker progressiv signal ut.

Det er jo ikke uten grunn at de fleste som har VP ønsker dvd-spillere med 480i/575i HDMI utgang eller SDI utgang. Spesielt da siden de aller aller fleste VP gjør en bedre jobb med de-interlacing enn hva som er innebygd i DVD-spillere/receivere/tv'er/projektorer.
    Jeg kommer iallefall til å slå av progressive-signalet ut når jeg tilslutt får VP30 min.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ønsker ikke å spore av tråden her, men jeg skjønte ikke helt hva du skrev over.
    Kildematerialet på DVD er jo progressivt så DVD-spilleren gjør ikke noe de-interlacing. Om noe så må DVD-spilleren interlace signalet for å kunne vise det på en CRT TV.

Å la DVD-spilleren interlace signalet for så å la DVDO VP30 de-interlace det igjen er jo meningsløst. (Med mindre DVD-spilleren IKKE kan levere ut et progressivt signal.)

At DVDO VP30 skalerer det progressive signalet fra DVD-spilleren er jo en annen sak...
    DVD spillere kan ha innebyggede deinterlacere som f.eks. DCDi, som altså gjør om signalet på DVDen fra interlaced til progressivt. Ofte(st) har man ikke mulighet til å sende ut interlaced (ihvertfall ikke via digitalutgangene), så for de fleste vil det nok fremstå som om DVDen i utgangspunktet er progressiv.

Men hadde DVDene vært progressive i utgangspunktet, hadde det vært liten vits i å sette inn deinterlacings-chiper fra Faroudja og andre firmaer som driver med denslags.

Forøvrig pleier jeg som regel å ta forbehold om at jeg ikke er sikker på hva jeg snakker om dersom dét er tilfelle, så dersom jeg sier noe skråsikkert kan man som regel stole på det, med mindre jeg har lest direkte feilinformasjon på nettet et sted da.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Så det jeg lurte på var hva type knapp vi snakker om. Er det en soft-off knapp (type stand-by) eller er en den en hard-off ("svenske-knapp" ).
    Det er en 'soft knapp'. VP30 har faktisk ikke noen ordentelig av/på-knapp i det hele tatt, så det kan være litt spennende å sette inn strømkontakten innimellom. Men jeg regner med at DVDO vet hva de driver med, og har tatt høyde for det. Men jeg synes det er litt rart at det ikke er en 'hard off' knapp på baksiden ihvertfall.

Hvilken butikk er det du handler fra?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Det er en 'soft knapp'. VP30 har faktisk ikke noen ordentelig av/på-knapp i det hele tatt, så det kan være litt spennende å sette inn strømkontakten innimellom. Men jeg regner med at DVDO vet hva de driver med, og har tatt høyde for det. Men jeg synes det er litt rart at det ikke er en 'hard off' knapp på baksiden ihvertfall.

Hmm? en butikk i Boston, som jeg fikk kontakt med via Ebay. Ble ikke noe handel via ebay i så måte, men jeg fikk et tilbud på VP30+ABT102+porto.
    De er forresten på den godkjente listen til DVDO over forhandlere, så etter å ha sjekket ut firmaet, snakket med de osv. så betalte jeg.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om det er en soft-knapp så er det jo kanskje bare en løs ledning da (omtrent som resetknappen på PC'n). Håper på en snarlig løsning.

De fant feilen, da de skulle teste den før shipping (litt surt med en DOA derfra).

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har kjøpt ABT102 kortet + sølvfront fra USA selv jeg, og det gikk fint - var bare nysgjerrig. Lurte på om det var en norsk butikk, skjønner du. Syntes det var litt rart med testing før sending, men det er jo bare bra det.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har kjøpt ABT102 kortet + sølvfront fra USA selv jeg, og det gikk fint - var bare nysgjerrig. Lurte på om det var en norsk butikk, skjønner du. Syntes det var litt rart med testing før sending, men det er jo bare bra det.
    Hehe... ikke mye norsk butikk på meg, iallefall ikke med de prisene de opererer med...
    Fikk uansett avtalt at de skulle teste den før sending, selv om man sikkert kan spørre seg om hva den var verdt i ettertid (ok, de fant jo en feil).
    Grunnen til at jeg sier det på den måten var at de testet noen svideo og compositt kilder inn, regner med at de har brukt component/hdmi ut (siden den ikke har noe annet ut...)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kildematerialet på DVD er jo progressivt så DVD-spilleren gjør ikke noe de-interlacing. Om noe så må DVD-spilleren interlace signalet for å kunne vise det på en CRT TV
    -Tenkte jeg skulle legge til at det er logisk å tro som du sier at materialet på DVD plater er 'født' progressivt, siden film jo er progressivt. Det er derfor en utbredt misforståelse at DVDer er progressive i utgangspunktet.

Men så kommer formatene NTSC og PAL inn i bildet. Film er i utgangspunktet 24 fps progressivt, men blir gjort om til 50 og 60 fps interlaced når det gjøres om til PAL/NTSC for DVD bruk.

Men isteden for at jeg sitter og legger ut her, er det vel bedre med en link til folk som har peiling på området. Scroll spesiellt ned til paragrafen "How The Information is Stored on Disc".

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooohh! :razz:

Nå er VP30 til fortolling Gardermoen... Blir spennende å se om posten er kjappe da. Ofte er det vel slik at frakttiden fra utlandet er kjappere fra en luguber by i USA til norge enn fra Gardermoen til min lille by. Håpløst egentlig...

Virket som om alt av fortollingspapirer m.m var i orden, så det er bare tida og veien nå. Blir spennende å se om det blir noen forbedring!

Btw, der at du John P. er aktiv inne på avsforum også. Følger med serru.

Btw#2. Beta FW 1.08 er visst ute nå.

M.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp...
    Da var VP30 m/ABT102 i hus. Endelig...

Skal ikke skrive all verdens mye om så mye enda. Men, så langt er jeg veldig fornøyd. Det er på langt nær en hellig gral... men bildet blir endel bedre.
    DVD film blir endel skarpere og klarere.
    Kjørte noen "lav-oppløslige" xvid'er og de blir bedre, men ikke sååå mye bedre.
    Det er som de sier bullshit in, bullshit out... bare at her ser bullshit'n bedre ut ;-)
    LD ble så som så... testa bare den første og beste filmer jeg fant i arkivet (tror det er en av de verre, m/480i NTSC og 2.35:1). Ble sånn pass greit...

Totalt sett så kan jeg beskrive forskjellen med og uten VP30 som å vaske brillene. Du tror du ser bra inntill du vasker brillene, etterpå kan du ikke fatte hvorfor du ikke vasket de før... ;-)

Power-knappen var jo tilbake i non-working state (nevnt i trådene over), men en liten justering av frontpanelet (løsne en skrue og dra panelet 0.5mm ut) fikset sakene. Tydelig at DVDO har vært litt uheldig med toleransene her ja...

Så ikke all verdens forskjell mellom komponent eller HDMI, men det er jo på et tidlig stadium enda.

Men, jeg har et spm til folket her (spesielt John P. som sitter med samme utstyret).
    Når jeg kjører testdisken som fulgte med ABT102 kortet, og spesielt scenen med racerbilen, så ser jeg endel artifaks på tribunen (moire?). Trodde det skulle forsvinne med ABT102 kortet?
    Kan det være DVD-spilleren min?
    John P hadde en Pioneer 490 med 480i/576i på HDMI. Ser du noen effekter på tribunen i den scenen?
    Bruker en HK DVD25 med komponent (interlaced).

Mer kommer sikkert senere når jeg får hodet over vannet igjen etter en lang kveld og natt med mye visuelle inntrykk.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å vaske vinduene, få nye briller, evt. vaske brillene er vel en bra beskrivelse av forbedringen man får. Bildet blir gjerne også noe roligere p.g.a. bedre deinterlacing.

Laserdisc er visst ikke det helt store med VP30/ABT102 ettersom jeg har lest. Det vil si, det er vel kanskje bedre enn hva man ellers ville få til, men det er visst en del problemer med gamle Laserdisc titler, kanskje mest p.g.a. måten de ble 'masteret'.

Jeg skal ta en ny titt på den racerbil scenen. Synd det ikke fulgte med noe dokumentasjon til DVDen, så man kunne forstått litt mer av det som foregår. De hadde visst rett og slett ikke tid til å levere det med discen; deadline kom for fort. Men de har visst laget noe dokumentasjon, som vi kanskje vil kunne laste ned etterhvert(?).

Husk at ABT102 DVDen er NTSC. Det vil jo derfor bli litt 'frame rate conversion' fra 60Hz til 50Hz - jeg vet ikke hva du har satt VP30 til, men den bør vel stå som 50Hz Unlocked fra 60Hz kilder, avhengig av hva slags bildeviser du har (plasma? LCD? projektor?) og hvordan den håndterer 60Hz.

Er litt usikker på om alle sekvensene med racerbilen skulle være perfekte og dermed vise frem ABT102s overlegenhet. I så fall funker det nok ikke så bra konvertert til PAL systemer, for jeg mener å huske at det rykket og nappet litt ihvertfall - husker ikke om det ble moire på tribunen, så jeg får ta en ny titt. Har ikke sett på DVDen siden jeg fikk HDMI spilleren heller.

Hva sender du ut av VP30? Får du til 1:1 pixel rate?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å vaske vinduene, få nye briller, evt. vaske brillene er vel en bra beskrivelse av forbedringen man får. Bildet blir gjerne også noe roligere p.g.a. bedre deinterlacing.

Laserdisc er visst ikke det helt store med VP30/ABT102 ettersom jeg har lest. Det vil si, det er vel kanskje bedre enn hva man ellers ville få til, men det er visst en del problemer med gamle Laserdisc titler, kanskje mest p.g.a. måten de ble 'masteret'.

Jeg skal ta en ny titt på den racerbil scenen. Synd det ikke fulgte med noe dokumentasjon til DVDen, så man kunne forstått litt mer av det som foregår. De hadde visst rett og slett ikke tid til å levere det med discen; deadline kom for fort. Men de har visst laget noe dokumentasjon, som vi kanskje vil kunne laste ned etterhvert(?).

Husk at ABT102 DVDen er NTSC. Det vil jo derfor bli litt 'frame rate conversion' fra 60Hz til 50Hz - jeg vet ikke hva du har satt VP30 til, men den bør vel stå som 50Hz Unlocked fra 60Hz kilder, avhengig av hva slags bildeviser du har (plasma? LCD? projektor?) og hvordan den håndterer 60Hz.

Er litt usikker på om alle sekvensene med racerbilen skulle være perfekte og dermed vise frem ABT102s overlegenhet. I så fall funker det nok ikke så bra konvertert til PAL systemer, for jeg mener å huske at det rykket og nappet litt ihvertfall - husker ikke om det ble moire på tribunen, så jeg får ta en ny titt. Har ikke sett på DVDen siden jeg fikk HDMI spilleren heller.

Hva sender du ut av VP30? Får du til 1:1 pixel rate?
    Kjekt med rask svar...

Bruker en Tx200 PJ på et 90" lerret. Og etter at jeg slo av keystone og endel andre ting så tror jeg at jeg har 1:1 pixel mapping.
    Checkerboard vises iallefall riktig (med keystone i PJ så det jo helt mystisk ut).
    Så, ja jeg tror jeg har 1:1 mapping.

Frameraten ja... rare saker... har ikke helt lært meg sammenhengen mellom valgt output (format) og framerate-settingene. Lekte meg endel, men det er noe helt annen enn å skjønne av jeg driver med.
    Regner med at jeg setter 50Hz til unlocked (59.94), så får jeg se hva jeg velger til slutt. Om det blir 720p@50 eller 720p@60. Har jo litt av hvert av kildemateriale. En streamer som gir meg 480i@60 og en sonefri DVD spiller som gir meg 480i/p eller 576i/p (velger interlaced fremover).

Er du forresten sikker på at ABT-disken er NTSC. Da jeg valgte "info" så sto det vitterlig 576i@50Hz. Stusset over det, derfor husker jeg såpass godt.
    Men, kan sjekke igjen.
    Kan ikke huske å se at bildet hakket, men spesielt tribunen bak bilen var sykelig full av moire. Så fint om du tar en kikk med din HDMI baserte spiller.

Så får jeg finne meg noen gamle LD plater og sjekke mer hva VP30 kan yte. Jeg også har lest at den mangler noe i den forbindelse (men kommer ikke på hva det heter akkurat nå).
    Får finne frem noen PAL plater og sjekke.

Uansett, så ble bildet klarere og bedre.

Ja, en ting til. Det står jo i manualen at den ikke bør settes oppe f.eks en receiver. Hadde jo tidligere DVD spilleren over receiveren, uten noen nevneverdige saker. Satt for morro skyld VP30 oppå receiveren min (god plass der), etter et par episoder med ST så sjekket jeg. Dæven...!
    Hele boksen var jo glovarm, såpass varm var den at når jeg skulle ta den ut, så sleit jeg med å holde på kassa...og det var ene og alene receiver'n skyld. For ellers så er jo VP30 helt kald.
    Så her må jeg inn med noe i mellom ja...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Er du forresten sikker på at ABT-disken er NTSC. Da jeg valgte "info" så sto det vitterlig 576i@50Hz. Stusset over det, derfor husker jeg såpass godt.
    Men, kan sjekke igjen.
    Mulig jeg var litt raskt ute der, men jeg har vel tatt det for gitt at den er NTSC siden den fulgte med en ABT102 jeg kjøpte direkte fra USA. Men det kan jo tenkes at det er to versjoner, og at du har fått PAL versjonen. Det kan jo forsåvidt tenkes at jeg også har PAL versjonen i så fall, men jeg mener å huske at den var NTSC. Så jeg får sjekke det også.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den testscenen dere snakker om, er det samme scenen som er på Benchmark sin HQV-disk? I så fall leveres vel den kun i NTSC-format?

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Den testscenen dere snakker om, er det samme scenen som er på Benchmark sin HQV-disk? I så fall leveres vel den kun i NTSC-format?
    Vet egentlig ikke... men mye mulig.
    Det er en scene med en formel-1 bil (rød farge) foran en tribune.
    PÅ samme plata så ligger det også samme scenen i forskjellige "formater" 2:2, 3:2:2:3, 4:2sv osv osv. En masse greier iallefall.
    Synes ikke jeg så all verdens med forskjell.

Litt som John P sa, trodde egentlig at de skulle vise alt hva de klarte, men litt usikker. Savner også dokumentasjon til test-disken, mulig det ligger noe på dvdo sine sider eller på avsforum.

Skal også være enig om at det virker snodig at den er i PAL ja... men det sto nå 576i@50 som input til VP30'n. Hmmm?
    Må nok sjekke igjen ja...

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er testdisken til HQV ja, og den er NTSC. Kommer i PAL etter hvert, men den er ikke klar enda.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Det er testdisken til HQV ja, og den er NTSC. Kommer i PAL etter hvert, men den er ikke klar enda.
    Ok, det er sanns. NTSC ja.

Spurte litt på Avsforum også.
    Der ble det antatt at det kunne være DVD spilleren min som gjorde om til 576i. Det må jeg hjem å sjekke ut NU...

Uansett, verdifull informasjon man får her gitt

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt noe om at HQV disken blir levert med DVDO sin prosessor,den "test-disken" er jo SILICON-OPTIX sin greie,for å "bevise" HQV sine egenskaper.Vet at den har blitt brukt mye som test referance,men jeg tviler sterkt på at dette er noe DVDO sender med produktene sine.

Derimot kan det være ABT sin egen VRS DVD,test-materiale for å vise forskjeller mellom ABT video processing og kunkurenters.Disken er produsert av Don Munsil og Stacey Spears,skaperene av DVD Benchmark.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye kan en slik skaler forbedre bildet inn på en god projector?

De færreste DVD spillere leverer 576i ut på HDMI, og 576p er jo allerede deinterlaced, er det da noen vits å bruke 20K på skaleringen?

Er klar over fordelen med mange innganger osv, men bildekvalitet er førstepri.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Mange av prosessorene kan gjøre en meget god jobb selv på progressivt materiale, men det er selvsagt en fordel at en lar prosessoren ta seg av deinterlacingen ettersom denne stort sett gjøres langt bedre av en slik dedikert boks...

Nå skal jeg ikke dra inn konkurrerende produkter i for stor grad her, men VantageHD støtter eksempelvis prosessering av alle 1080p formatene, da 24 til 60 frames pr. sekund, der VP30 kun aksepterer 1080i, en litt kjip begrensning ettersom jo BluRay og HD-DVD (etterhvert) kan sende signalet progressivt rett fra plata i 1080p@24 fps.

Generelt er det behov for mye etterprosessering selv på HD-materiale, det gjelder på alt fra støyreduksjon til fargebehandling, så en skikkelig videoprosessor er uten tvil en stor fordel også fremover i tid. Det kan imidlertid svare seg å kjøpe en prosessor som takler HD skikkelig, og DVDO kommer jo med en versting i løpet av året som takler 1080p inn i tillegg til skikkelig deinterlacing av 1080i.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •