Crystalio II - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 88

Tråd: Crystalio II

Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nå er Optomas HD3000 like rundt hjørnet.
    Den bruker samme chip som CII, men ligger på halve prisen...
    Det er nok ingen som har sammenlignet, men man kan jo håpe det vil skje en gang

Den har kun HDMI ut, men det er det vel manmge som overlever

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Takle 1080p? Det trenger den ikke å "takle" i det hele tatt, det signalet skal vel bare passere urørt.
    Det kan jo hende at det av og til vil være behov for å kjøre støyreduksjon også på et 1080p signal. Dessuten kan det også være folk som ønsker å skalere eller eventuelt strekke et 1080p signalet. Husk at 1080p-inn ikke dekkes av HD-ready standarden, så for dem som ikke har nyeste type display så må en eventuell videoprosessor gjør ting med 1080p signalet (en kan jo også skalere dette i avspilleren, men det er nok ikke like bra eller fleksibelt).

Produsent repr. Ingen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CII tar 1080p inn og du kan velge å sende det direkte igjennom eller scalere det til den oppløsningen som er passende for din projector/flatskjerm.

Det er absolutt en viktig ting å kunne scalere et 1080p signal til oppløsninger som for eksempel 720p, som de fleste er klar over så er 1080p projectorer ikke allemanseie enda og scaleringen i spillere eller projector/flatskjerm er som regel ikke av beste kvalitet.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en ikke har 1080p display/projektor trenger en vel strengt tatt ikke CII heller, da finnes det langt rimeligere prosessorer som gjør en helt grei jobb. Jeg hadde i hvert fall kjøpt meg 1080p projektor før jeg betalte 30-40 tusen for en video prosessor.
    Jeg gleder meg uansett til å teste CII (i løpet av sommeren), for se hva gennum prosessoren er god for. Forventningene er i hvert fall høye. :-P
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis en ikke har 1080p display/projektor trenger en vel strengt tatt ikke CII heller, da finnes det langt rimeligere prosessorer som gjør en helt grei jobb. Jeg hadde i hvert fall kjøpt meg 1080p projektor før jeg betalte 30-40 tusen for en video prosessor.
    Jeg gleder meg uansett til å teste CII (i løpet av sommeren), for se hva gennum prosessoren er god for. Forventningene er i hvert fall høye. :-P
    Enig Gorm men hvis du skal begynne å vurdere hva du trenger eller ikke så trenger du vel strengt tatt ikke noe annet enn en plass å gresse pluss ett par ulltepper for vinteren ;-)

CII er ikke noe du trenger, det er noe du må ha hvis du skal ha det beste og mest fleksible innen videoprosessering.
    Det fines mange gode og billigere alternativer som gjør en glimmrende jobb til prisen, men du får ikke noe som gjør det samme som CII til 20 000,- desverre!

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingen

Det fines mange gode og billigere alternativer som gjør en glimmrende jobb til prisen, men du får ikke noe som gjør det samme som CII til 20 000,- desverre!
    Optoma HD3000 skal ligge på ca. 20 000,-
    Samme chip som i CII.

Denne er rett rundt hjørnet, spennede å se om du forandrer mening eller ei. Mange godord om den i USA

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Optoma HD3000 skal ligge på ca. 20 000,-
    Samme chip som i CII.

Denne er rett rundt hjørnet, spennede å se om du forandrer mening eller ei. Mange godord om den i USA
    Du må huske på at CII ikke er bare en gennum chip men mye mye mer, Optoma HD3000 er helt sikkert en glimmrende prosessor til 20 000,- men den mangler mye på å i heltatt kunne konkurere med CII så jeg forandrer nok ikke mening for dette er fakta.
    Det er nok desverre en grunn til at den enkleste CII koster noe mer enn HD3000 du kan jo begynne å se på design og tilkoblingsmuligheter som en begynnelse.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med det som sies her. C2 kan egentlig ikke sammenlignes med en Realta- eller Gennum-basert prosessor til ca. 20K. Grunnen er fleksibilitet i form av tilkoblinger og justeringsmuligheter. Forskjellen i ren bildekvalitet tror jeg ikke er så fryktelig stor mellom f.eks. VantageHD og C2, men C2 er langt mer fleksibel, noe som gjør den lettere å integrere i et hvilket som helst system. Hvorvidt dette kan forsvare prisforskjellen er så en annen sak. Personlig synes jeg C2 blir litt for dyr, men skulle vurdert den som en sterk kandidat om den kom litt ned i pris... Det blir uansett spennende å se nå som det dukker opp flere Realta og Gennum baserte prosessorer.

Jeg vil forøvrig si at jeg gjerne kunne vudert å kjøpe en 1080-prosessor selv med et 720 display. For det første vil den gjøre en overlegen jobb på de-interlacing og skalering, spesielt på HD-materiale. For det andre vil tweake-muligheten være mye større. Støy-reduksjon er enda et argument. Siste argument er at HD-DVD-spillerer til nå ikke har spesielt god nedskalering innebygget. Dette kan være det samme på Blu-ray spillerne, så da kan en god prosessor være en fordel!

Jeg må uansett ha ny projektor først - en C2 kombinert med AE700 er nok litt overkill!

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes også at C2 har mye å by på utover selve prosesseringen. Etter å ha lest gjennom manualen er feks de regelstyrte profilene noe jeg ikke har sett hos andre - meget bra. Prisen er høy, men akkurat nå finnes det ingen andre konkurrenter. Den nye Lumagen Radiance med Realta-chip blir enda dyrere når den kommer om en halvt år!

Jeg er også av den meningen at et 720 linjers display får god nytte av siste generasjons VP. Realta kan skilte med mye bedre støyreduksjon feks. Og den må ikke nedom 540p som vi har diskutert før. Pluss at skaleringen er av ypperste klasse. I tillegg får man også en fin boks å kjøre alle ledninger innom. Slik sett kan et utlegg på 20 lapper være en slags investering istedenfor å hoppe på første bølge av 1080 linjers prosjektører.

Som nevnt over trenger vi jo egentlig ingenting av dette, men teknikeren i meg gleder seg stort til VantageHD kommer neste uke! Har faktisk lyst til å sjekke ut Optoma sin også utover høsten, om ikke annet så for å se på forskjellene mellom de to. Det er spennende tider vi er inne i!!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CII er nok noen hakk over de billige prosessorene på bildeprosessering også, spesielt på SD materiale. Det er ikke bare VXP chipen som gjør at CII er en av de beste VP på markedet det er faktisk en del andre kvalitets komponenter i en CII som er avgjørende for bildekvalitet!

Realta baserte prosessorer sliter vist fortsatt med dårlig prosessering av SD materiale men ser glimmrende ut når de får et HD signal inn.

Det er vel ingen videoprosessorer som blir produsert nå som må nedom 540p ved HD scalering?

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har en kvalifisert formening om det vil være stor synlig forskjell på bildekvalitet med en CII i forhold til f.eks en VantageHD eller Optoma HD3000, hvis en snakker om analog kabeltv og vanlig dvd vist på en Panasonic PV60 ?
    Eller blir dette overkill uansett ?

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takle 1080p? Det trenger den ikke å "takle" i det hele tatt, det signalet skal vel bare passere urørt.
    Hmm.. Jeg har en 720p prosjektør, hadde jo vært greit om den scaleren hadde kunne utført nedskaleringen til 720p på en bra måte. Og.. Det er mulig jeg har gått glipp av noe, men kan vanlig HDMI overføre 1080p i det hele tatt? Eller krever det HDMI 1.3? (Mulig jeg blander sammen ting her nå.) Nå vil vel scaleren uansett gjøre en såpass bra jobb med 1080i, slik at det skal vel strangt tatt ikke være behov for å bruke progressivt på utgangen uansett..

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Realta baserte prosessorer sliter vist fortsatt med dårlig prosessering av SD materiale men ser glimmrende ut når de får et HD signal inn.
    Det er også min erfaring. Etter å ha sett Realta brikken stå for de-interlacing og skalering forstår jeg godt at Denon kun valgte å bruke den til støyreduksjon (i DVD A1XV). Selv om potensialet i Realta brikken er veldig godt er den visst svært vanskelig å programmere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Hmm.. Jeg har en 720p prosjektør, hadde jo vært greit om den scaleren hadde kunne utført nedskaleringen til 720p på en bra måte. Og.. Det er mulig jeg har gått glipp av noe, men kan vanlig HDMI overføre 1080p i det hele tatt? Eller krever det HDMI 1.3? (Mulig jeg blander sammen ting her nå.) Nå vil vel scaleren uansett gjøre en såpass bra jobb med 1080i, slik at det skal vel strangt tatt ikke være behov for å bruke progressivt på utgangen uansett..
    Selvsagt kan HDMI overføre 1080p, men det stiller selvfølgelig store krav til kabelen. Selv bruker jeg en 12 meter Supra HDMI-kabel, og denne fungerer greit med 1080p.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må huske på at CII ikke er bare en gennum chip men mye mye mer, Optoma HD3000 er helt sikkert en glimmrende prosessor til 20 000,- men den mangler mye på å i heltatt kunne konkurere med CII så jeg forandrer nok ikke mening for dette er fakta.
    Det er nok desverre en grunn til at den enkleste CII koster noe mer enn HD3000 du kan jo begynne å se på design og tilkoblingsmuligheter som en begynnelse.
    Jeg vet at det er mer en chippen som gjør forskjellen.

Synes kanskje du er en tanke bastant her? Kan nesten virke som om du selger CII, evt ikke vet alt om den nye Optoma prosessoren ?

Når man skal handle inn noe (feks. et hjemmekinoprodukt) bør man selvfølgelig handle inn etter det man trenger.
    Noe annet er lite smart.
    Regner med at du er enig?

Jeg har litt "vent og se" holdning til disse, og synes det er litt vel raskt å blåse bort noen av dem.
    Dette med tanke på feks at de knapt nok har kommet ut, og det hagler ikke med erfaringer som sammenligner disse 2.

Ser du skriver om design og tilkoblingsmuligheter.
    Optoma prosessoren har 14 innganger, og tar jeg ikke feil er dette nok for de fleste, selv UTEN å bruke en switcher (som blir mer og mer vanlig i feks. surroundprosessorer, også med HDMI)

Tiden vil vise om det er noen forskjell på bildet mellom disse 2 prosessorene. Om det _ikke_ er det så bør man tenke litt, da er det slettes ikke sikkert det er noe lurt å bruke 10k+ ekstra for å få (den enkleste) CII.

Optoma har feks HDMI innganger, og HDMI utgang. Det og noen analoge, og dette vil faktisk være nok for veldig mange av oss.

Personlig har jeg hatt, og har masse dyre high-end produkter, men har ikke kjøpt noe jeg ikke har hatt brukt for.
    Tiden vil vise hva jeg personlig vil ende opp med.

Tom

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg er enig med det som sies her. C2 kan egentlig ikke sammenlignes med en Realta- eller Gennum-basert prosessor til ca. 20K. Grunnen er fleksibilitet i form av tilkoblinger og justeringsmuligheter.
    Hei!

Justeringer/tilkoblinger ja.
    Siden du sier dette; har du sjekket hva forskjellen er mellom Optoma og CII når det gjelder tilkoblingsmuligheter og justeringsmuligheter?
    Virker veldig slikt med tanke på det du skriver, ville bare høre

Tom

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes kanskje du er en tanke bastant her? Kan nesten virke som om du selger CII, evt ikke vet alt om den nye Optoma prosessoren ?
    hehe, Ingen = Hegelstad = Importør av Crystalio :wink:
    Men når det gjelder videoprosessorer og kalibrering er det vel ikke mange som overgår den mannen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at det er mer en chippen som gjør forskjellen.

Når man skal handle inn noe (feks. et hjemmekinoprodukt) bør man selvfølgelig handle inn etter det man trenger.
    Noe annet er lite smart.
    Regner med at du er enig?

Jeg har litt "vent og se" holdning til disse, og synes det er litt vel raskt å blåse bort noen av dem.
    Dette med tanke på feks at de knapt nok har kommet ut, og det hagler ikke med erfaringer som sammenligner disse 2.

Ser du skriver om design og tilkoblingsmuligheter.
    Optoma prosessoren har 14 innganger, og tar jeg ikke feil er dette nok for de fleste, selv UTEN å bruke en switcher (som blir mer og mer vanlig i feks. surroundprosessorer, også med HDMI)

Tiden vil vise om det er noen forskjell på bildet mellom disse 2 prosessorene. Om det _ikke_ er det så bør man tenke litt, da er det slettes ikke sikkert det er noe lurt å bruke 10k+ ekstra for å få (den enkleste) CII.

Optoma har feks HDMI innganger, og HDMI utgang. Det og noen analoge, og dette vil faktisk være nok for veldig mange av oss.

Personlig har jeg hatt, og har masse dyre high-end produkter, men har ikke kjøpt noe jeg ikke har hatt brukt for.
    Tiden vil vise hva jeg personlig vil ende opp med.

Tom
    Hei Tom

Hvis du leser gjennom mine innlegg så ser du at jeg har vel ikke akkurat "blåst bort" noen av dem, jeg er veldig interresert i alle typer prosessorer og er på konstant jakt etter nye bedre prosessorer til gode priser.

De jeg sier er at jeg er realistisk og samme hvor mye jeg gjerne vil ha en prosessor til halv pris som gjør en like god jobb så blir jeg alltid skuffet.

Du sier du har hatt en del dyrt high-end utstyr, da vet du sikkert at det egentlig ikke er noen snarveier hvor du kan spare 20 000,- og få samme resultat.

Og som de fleste har merket så har Realta sitt gode rykte begynt å slå sprekker på grunn av at ingen ser ut til å skrive brukbar software til den, Realta kommer nå med en ny pakke der software er inkludert så kanskje Realta også klarer HQV test disken som de har laget:roll:

Kona mi ser jeg har massevis jeg ikke har brukt for men jeg forstår ikke hva hun snakker om:grin:

Jeg synes de fleste prosessorer på markedet er verd prisen, det er kun ett merke av de "seriøse" produktene jeg er svært skuffet over og det er Lumagen sine produkter som virker hjemmelaget og har store avik på inn og utganger som ofte lager store problemer ved kalibrering.(jeg har ikke tested Lumagen på en stund så dette kan ha bedret seg i nye sofware releaser)

Men som sagt tidligere jeg er spent på Optoma som bruker den glimmrende VXP chipen, den har et bra potensiale og som du sier god nok for mange men den er ingen erstatning for CII desverre!

Her har du et bilde av baksiden på CII og Optoma så ser du hva jeg mener!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,820
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder tilkoblinger så er de vel ikke så ulike. Helt klart at CII designmessig ser mer 'sjef' ut, men antall tilkoblinger? 3 video, 3 s-video, 4 component/rgbhv og 3 HDMI på HD3000 er meget bra på en scaler i prisklassen under 20k. Alle 4 component/rgbhv tar både SD og HDTV noe som faktisk CII ikke gjør.:?

Etter å lest manualen til HD3000, så er den ekstremt avansert med tanke på justeringer, men den har foreløpig ikke custom-resolutions, noe som er til stor hjelp hvis du f.eks har crt-projector. De fleste idag kjører 720p eller 1080p likevel.

Jeg får ett eksemplar om noen dager, så jeg gleder meg til å teste. Klarer BjørnH og overbevise meg at CII er doblet så bra så kjøper jeg CII.;-)

Kjøper uansett ikke uten å ha sett, men det er litt vanskelig med CII'en.

Hvis ikke Optoma har 'bomma' totalt så bør den være langt bedre enn alt annen i den prisklassen ihvertfall.

Intermediate BullFire sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Per Johnny: Fått prøvd noen scalere med realta chipen?

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •