Hvilken preamp til Oberon 6-kanals oppsett?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)

Hvilken preamp til Oberon 6-kanals oppsett?

Da har jeg kastet meg på Oberon kjøret, og bestilt meg 3x 6.1 til front + center samt 3x 2.1 til surroundkanaler. Utvider eventuelt ved behov, men føler vel at tre høyttalere i bakkant holder pr. dato.

Da er spørsmålet hvilken preamp/audioprosessor jeg skal velge... Det beste hadde selvsagt vært å kunne kombinere en audio og videoprosessor i samme enhet, men det finnes det vel dessverre lite av (som fungerer bra på begge deler, vel å merke).

Jeg vet jo at Rotel har et par fine alternativ, og at Meridian har noen veldig gode varianter, men spørsmålet er om det finnes noe som er godt nok i lavere prisklasser enn disse...

Grunnen til at jeg ikke ønsker legge for mye i en audioprossesor i dag skyldes nye formater rett rundt hjørnet, verdien på en prosessor som ikke takler HD lydformatene vil forringes vesentlig i løpet av ganske kort tid...

Hva bør jeg gjøre? Finnes det kanskje noen prosessorer i grei prisklasse som kan oppgraderes? Eller gjelder det kun Meridian?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...ser at Rotels 1068 har vært tilgjengelig siden 2003... Noen som vet om nye modeller snart er på trappene?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bruk en receiver fra feks. Yamaha.Pioneer eller Dennon og bruk pre out som en rimelig løsning til De får ræva i gir og satt standarden.
    (Bruker selv Yamaha rx-v 2600 og Midgard 6.1 dog ikke oppkoblet ennu)

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egentlig svært få av dagen preamp/prosessorer som kan oppgraderes. Det er egentlig ganske synd og de få som kan dette er somregel alt for dyre. Oppgraderinger er da også svært kostbare!

Var jeg deg ville jeg gått for en brukt surround prosessor eller eventuelt en reciever - så kan du oppgradere nå det blir vanlig med HDMI 1.3 om 2-3 års tid. En spørsmål du må stille deg er hva du trenger i dag. De fleste kommer nok ganske langt med DD, DTS, PL2, samt muligheten for å sette delefrekvenser. Romkorreksjon kan jo også være kjekt, men dagens løsninger er vel ikke så veldig gode på dette området?

Personlig venter jeg i spenning på rimelige heldigitale løsninger som f.eks. TACT/Lyngdorf for hjemmekino. Meridian har jo også dette som en klar filosofi, så det ligger i luften. Det er nok noe år unna enda, men det nærmer seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kan anbefale Arcam AVP700

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jogrind
    Hei

Kan anbefale Arcam AVP700

Enig, helt fantastisk på Arcams tilpassa effektforsterker iallefall. Om den passer MA like godt gjenstår og se da. Men ville tatt en lytt på den .

EDIT: nå er vel kanskje NAD's pre i master serien klar for levering også?! Spennende den også.

Newcomer matsa_bergen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har hørt holder rotel på med finpussen på sine nye preamper som skal lanseres til høsten, er blant annet snakk om videoprosessering innebygget, uten at prisen går fullstendig i taket, regner forsåvidt med at disse vil ha støtte for neste generasjons kodeker, i og med at livssyklusen på rotel sine produkter er mye lenger enn f.eks denon, om ikke annet vil det sikkert være mulig å legge disse til vha softwareoppdatering siden hen - time will show

Ellers er vel den generelle tonen her på forumet at receivere i prisklassen 10k og nedover byr på mye godlyd som preamper per krone.

Har selv Avr-3806 fra denon, og testet denne i større oppsett med effekttrinn, og det fungerte utmerket Man har jo også den nye 2807 som byr på veldig mye funksjonalitet for pengene og burde fungere godt midlertidig

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Arcams AVP700, så tror jeg faktisk at denne også skal kunne oppgraderes til de nye formatene når den tid kommer. Dette er en av grunnene til at jeg selv vurderer denne, dersom jeg velger å gå for en prosessor uten romkorreksjon.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hmm, mulig det er like greit å kjøpe en full receiver da... Utrolig tungvindt da, og ikke minst en stor boks i tillegg til alle blokkene... Hmmm...

Takker uansett for alle innspill så langt. Er nok lurt å vente på Rotels nye generasjon før en virkelig slår på stortromma, ja, så da er det egentlig bare å prøve å finne noe midlertidig som kan være greit å bli kvitt etter den nye Rotelen kommer. Sånn sett er jo en receiver i OK prisklasse en grei sak da.

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke recivere er best egnet som preamp?
    Er den det stor forskjell på f.e.s 1015/Ax2 og 2807/3806 når kraften er uvesentlig?

Har 2 krav: Konvertering av svhs til komponent og sort farge.

Tips om rimelig og gode preamp mottas.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound Halo C2. Samme som C1, men uten den håpløse skjermen, og til 20k mindre (veil.)

Den kan du få rimelig nå på bruktmarkedet, spesielt hvis du importerer den. Ikke oppgraderbar til de nye standarene som kommer, men utrolig lydkvalitet. Denne vil holde i massevis i de 2-3 årene det tar før vi ser noe stor utvikling på den siden av bransjen.

Kjenner en i Frankrike, med B&W 802D, Lexicon MC-12 + masse Mark Levinson forsterkere. Han bruker nå dedikert Pass Labs pre-amp for stereo (med theater passtrough) i sitt oppsett, men hadde C2 før. Han påstår fortsatt at du ikke finner noe med bedre lydkvalitet i den prisklassen.

For at en prosessor skal kunne ta de nye formatene, så må hele arkitekturen være bygget på å takle den langt større båndbredden. Selve prosessoren må være langt kraftigere enn hva som er behov for på Dolby Digital/DTS, og den må selvfølgelig kunne "brennes om" med ny firmware/software. I tillegg må man kunne sette inn nytt kort for HDMI 1.3. Svært få prosessorer har denne kapasiteten i dag. Classè sin prosessor SSP-600, kommer ikke til å få nytt HDMI kort, da det er liten vits. Resten av arkitekturen er ikke bygget for å takle noen ny standard. SSP-900 (100k+) kommer med muligheten til å bytte HDMI-kortet, men Classè selv kan enda ikke garantere full support. (deleprodusentene har fortsatt ikke klart å få helt på det rene hva som skal til for å bære et 1.3 signal, selv om standaren i seg selv er satt)

Det er litt usikkerhet i markedet, for å si det pent...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •