Hvor kan jeg fysisk se videoprosessorer på Østlandet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor kan jeg fysisk se videoprosessorer på Østlandet

Hei alle!

Sitter her og er litt frustrert. Nå har jeg saumfart nettet etter teknisk info, omtaler, forums m.m ang. videoprosessorer/scalers. Mye god lesing!
    Men, jeg har fortsatt til gode å se hva de yter.
    Klarer liksom ikke å legge 12-20kNok på bordet for noe jeg bare kan lese om.

Så mitt enkle spm er om det finnes noen butikker på Østlandet som har slike i sine demorom el.lign.
    Det ville vært utrolig kjekt å se noen i drift før en bestemmer seg om en virkelig har bruk for noe slik.
    Så alle tips mottas med takk!

M.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av mtm
    Hei alle!

Sitter her og er litt frustrert. Nå har jeg saumfart nettet etter teknisk info, omtaler, forums m.m ang. videoprosessorer/scalers. Mye god lesing!
    Men, jeg har fortsatt til gode å se hva de yter.
    Klarer liksom ikke å legge 12-20kNok på bordet for noe jeg bare kan lese om.

Så mitt enkle spm er om det finnes noen butikker på Østlandet som har slike i sine demorom el.lign.
    Det ville vært utrolig kjekt å se noen i drift før en bestemmer seg om en virkelig har bruk for noe slik.
    Så alle tips mottas med takk!

M.
    Hva med avshop.no
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Hva med avshop.no
    Stølen
    Avshop.no tror jeg ikke kan hjelpe til denne gangen. For å sitere avshop.no: "Vi tilbyr ikke demorom eller fysisk utsalgssted, dette for å holde kostnadene på et lavt nivå, og dermed kunne tilby våre kunder meget konkurransedyktige priser.".

Dersom dette skulle vise seg å ikke stemme håper jeg avshop.no retter opp informasjonen på hjemmesiden sin, for det er et par ting de har i utvalget jeg gjerne skulle ha sett på selv:-)

Når det gjelder videoprosessor er jeg selv i samme situasjon og lurer på hvordan man skal kunne få vurdert om dette er en investering som står i forhold til forbedringen man får. Dette vil selvfølgelig være avhengig av flere faktorer, både hardware og software. Det kunne kanskje vært noe å tenke på som forslag til tema dersom det planlegges flere treff i regi av avforum utover året. En demo med et par av de mest populære projektorene og et par videoprosessorer.

Når det gjelder å få dekket behovet for å se noe med en gang er det kanskje et håp om at det finnes noen som har mulighet til å gi deg en privat demo dersom du spør pent på forumet. Skulle gjerne ha hjulpet deg selv, men som du skjønner sitter jeg også litt på sidelinjen og lurer.

Gøran

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm, Videosystemer har kanskje scalere for demo. De holder vel til på Lier eller rundt drammen et sted. Jan Erik på forumet (moderator i crt forumet tror jeg) jobber der. Kan jo sende han en PM, eller ringe Videosystemer(tror det het det) å spørre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kontakt www.mono.no De holder til på Grunerløkka i Oslo. Vet ikke om de har demorom men jeg har tidligere lånt en videoprosessor med kabler for uttesting hjemme på mitt eget utstyr. Kjempeservice!

The DVDO® iScan™ VP30: Kr 17.995,-.
    http://www.mono.no/display.x?cid=119...45b9e397ad660e

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar så langt.

Da vil jeg vurdere å kontakte de selskapene som har vært omtalt så langt.

Men, er det virkelig så få butikker i dette landet som fører slike produkter? Er det virkelig bare expert og elkjøp som gjelder... i så fall snufs... :-?

Mulig at Norge er små i denne sammenhengen, men det virker for meg som om det er mere "trykk" på dette i sverige/danmark og resten av europa/USA.

Igjen takk til alle forslag så langt. Håper jeg kommer i havn med dette.

M.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Men, er det virkelig så få butikker i dette landet som fører slike produkter? Er det virkelig bare expert og elkjøp som gjelder... i så fall snufs... :-?

Mulig at Norge er små i denne sammenhengen, men det virker for meg som om det er mere "trykk" på dette i sverige/danmark og resten av europa/USA.

M.
    Jeg har aldri sett scalere hos expert eller elkjøp. Jeg tror ikke at de vet hva det er??! Er det ingen på forumet som bor i nærheten av deg, som har scaler, og som kan gi deg en demo og gjennomgang?? Trykket på dette er absolutt tilstede hos oss som er tunge brukere av prosjektorer.Du vil finne mange CRT brukere som har scalere.
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe... ref elkjøp...

Mente vel at de eneste butikkene folk bruker er Elkjøp og Expert (fordi det liksom skal være rimelig m.m). De har jo ingenting der, ever... (vel kanskje noen rimelige DVD+R en sjelden gang...kanskje...).
    Så det var mere en slag i ansiktet til norske forbrukere som tyr til slike butikker, som igjen medfører at de lokale hifi-asylene forsvinner. Og det er vel et slikt hifi-asyl jeg leter etter her på østlandet, et med repsekt for seg selv og som har en scaler eller to.
    Noen som forresten vet noe om når HQV-baserte scalere kommer... Dragonfly ser jo snerten ut, men er den tilgjengelig?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er egentlig litt i tvil om hvor mye man kan se ved en litt tilfeldig demo av slike videoprosessorer/scalers, ettersom det vel også er mye avhengig av kildemateriale man tester med hvordan utstyret er oppkbblet og satt opp, og sist og ikke minst den skjermvisnings enheten man ser bildet vist på.

Den beste måten å få demonstrert hva slike enheter kan gjøre for oppsettet er vel egentlig å få testet en sammen med det utstyret som man skal benytte, muligens sammen med en preson som kjenner godt til de produktene som benyttes. Tror desverre ikke det finnes noen snarvei løsning blandt "elkjip" eller "Ekspert" for videoprosessorer/scalere desverre, men her i forumet skulle kankje mulighetene for å få seg noen demoer med litt oppsøkende virksomhet være til stede.
    Vet ikke hva det kommer av, men jeg tenker med en gang i retning av Bjørn Hegelstad som ofte blir omtalt i CRT projektor delen av forumet her når jeg hører om videoprosessorer/scalers. Litt mer info kan leses på denne siden http://www.crtht.com/

Active gut_man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    314
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en melding til Bjørn og spør om å få besøk av ham hvis han likevel er i området en tur. Han har oppdrag over store deler av landet og du skal ikke se bort fra at han kan stikke innom en tur. Jeg er selv fornøyd kunde hos Bjørn, og har kjøpt både projektor, og scaler fra ham!

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som forresten vet noe om når HQV-baserte scalere kommer...
    De er tilgjengelig idag!

NEC Theatersync har vært ute en periode, og Calibre Vantage-HD ble levert første kunde for kun få dager siden. Jeg sikler litt på Vantage-HD, men norsk importør finnes ikke så vidt jeg vet. Dragonfly lar vente på seg, ser kanskje ut som avshop satset på feil hest...

Crystalio II 3800 har innebygget mediaspiller, og i teorien kan man altså spille av "alt" uten å måtte skalere 2 ganger. Ved bruk av feks Snazio må utgangen der settes fast til feks 1080i. Dessverre er det slik at Crystalio II ikke kan spille av .TS-filer med høy bitstrøm. Det er en vesentlig mangel som jeg håper de fikser opp umiddelbart.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

M.
    Det er mulig jeg ikke har fått det med meg,men-hva er slags media er det du skal forbedre bildet på og hva skal kobles til? Er det en prosjektor,skjerm og DVD eller hva? Dersom du kan gi oss disse opplysningene så kan vi bedre gi deg råd.
    Stølen
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Det er mulig jeg ikke har fått det med meg,men-hva er slags media er det du skal forbedre bildet på og hva skal kobles til? Er det en prosjektor,skjerm og DVD eller hva? Dersom du kan gi oss disse opplysningene så kan vi bedre gi deg råd.
    Stølen
    Stølen
    Tja... ønsker primært et bedre bilde fra forskjellige kilder.
    Så langt så står det en DVD-avspiller, en LD spiller og en media-streamer i huset. Videre er fremvisere, en CRT-skjerm og en LCD PJ. En H&K receiver står som video/audio-hub (eldre type så ingen component/HDMI)
    CRT-skjermen beholdes inntill videre, men PJ skal oppgraderes til en Z4 el.lign. Selve oppgraderingen av PJ gjøres når jeg har kontroll på "upscale" av SD-materiale mitt (DVD, media-streamer og LD). Når jeg sier upscale så er det opp til 720p i første omgang (men 1080p er aktuelt for å være futureproof).
    Videre så er jeg bevisst på lipsync/audio-delay (så noe må ta hånd om det også, receiver, scaler el.lign)

Har vurdert en rekke løsninger:
    1. Ny HD media-streamer m/upscale, ny DVD m/upscale
    2. Scaler med eller uten lip-sync
    3. Ny Receiver m/upscale og HDMI m.m

Men, ingen av løsningene ser ut til å være det ultimate. En scaler er det nærmeste jeg kommer, men flere av de har ikke lip-sync korreksjon (Lumagen, dragonfly?, keydigital Isync HD, Cinemateq m.fler). Så langt er det vel kun DVDO sine og Vantage HD som jeg vet har lipsync-korreksjon.
    Vet det finnes bokser for lipsync-korreksjon, men det var det med enda en boks å styre da... WAF comes to mind...

Hehe.. begynner å skrive meg bort nå. Men, det jeg primært sliter med er å få sett hva disse scalerene kan gi meg av forbedret ytelse, men det er ingen å se.
    Skal alltids klare å anskaffe utstyret (web, utland m.m), men ønsker liksom å se f.eks en Vantage før jeg hoster opp 20k, om dere skjønner hva jeg mener.

Det kan godt være at f.eks en Denon 2807/4306 gjør en ok jobb, og at jeg egentlig sikter for høyt med å vurdere scalere, men etter å ha vurdert scalere de siste mnd'ene blir det et slags nederlag

En annen ting som plager meg noe er at den nye generasjonen med scalere tar sin tid.
    Dragonfly kommer jo aldri.
    Vantage kom endelig.
    Crystallio II kommer nok, men den er jo alt for dyr
    ellers venter jeg på:
    Cinemateq Optimizer Plus 2 m/HDMI (like før)
    Keydigital Isync HD (avventer CE-godkjenning)
    PixelMagic sin HD mediabox (4500,-) (like før nå)

Men, bunnlinja... hvor kan jeg se slike i drift uten å ty til hjemmebesøk til forummedlemmer? (har fått noen tips og er glad for det)

Sorry for en lang posting... morgenkaffen virker for godt :wink:

M.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tja... ønsker primært et bedre bilde fra forskjellige kilder.
    Så langt så står det en DVD-avspiller, en LD spiller og en media-streamer i huset. Videre er fremvisere, en CRT-skjerm og en LCD PJ. En H&K receiver står som video/audio-hub (eldre type så ingen component/HDMI)
    CRT-skjermen beholdes inntill videre, men PJ skal oppgraderes til en Z4 el.lign. Selve oppgraderingen av PJ gjøres når jeg har kontroll på "upscale" av SD-materiale mitt (DVD, media-streamer og LD). Når jeg sier upscale så er det opp til 720p i første omgang (men 1080p er aktuelt for å være futureproof).
    Videre så er jeg bevisst på lipsync/audio-delay (så noe må ta hånd om det også, receiver, scaler el.lign)

Har vurdert en rekke løsninger:
    1. Ny HD media-streamer m/upscale, ny DVD m/upscale
    2. Scaler med eller uten lip-sync
    3. Ny Receiver m/upscale og HDMI m.m

Men, ingen av løsningene ser ut til å være det ultimate. En scaler er det nærmeste jeg kommer, men flere av de har ikke lip-sync korreksjon (Lumagen, dragonfly?, keydigital Isync HD, Cinemateq m.fler). Så langt er det vel kun DVDO sine og Vantage HD som jeg vet har lipsync-korreksjon.
    Vet det finnes bokser for lipsync-korreksjon, men det var det med enda en boks å styre da... WAF comes to mind...

Hehe.. begynner å skrive meg bort nå. Men, det jeg primært sliter med er å få sett hva disse scalerene kan gi meg av forbedret ytelse, men det er ingen å se.
    Skal alltids klare å anskaffe utstyret (web, utland m.m), men ønsker liksom å se f.eks en Vantage før jeg hoster opp 20k, om dere skjønner hva jeg mener.

Det kan godt være at f.eks en Denon 2807/4306 gjør en ok jobb, og at jeg egentlig sikter for høyt med å vurdere scalere, men etter å ha vurdert scalere de siste mnd'ene blir det et slags nederlag

En annen ting som plager meg noe er at den nye generasjonen med scalere tar sin tid.
    Dragonfly kommer jo aldri.
    Vantage kom endelig.
    Crystallio II kommer nok, men den er jo alt for dyr
    ellers venter jeg på:
    Cinemateq Optimizer Plus 2 m/HDMI (like før)
    Keydigital Isync HD (avventer CE-godkjenning)
    PixelMagic sin HD mediabox (4500,-) (like før nå)

Men, bunnlinja... hvor kan jeg se slike i drift uten å ty til hjemmebesøk til forummedlemmer? (har fått noen tips og er glad for det)

Sorry for en lang posting... morgenkaffen virker for godt :wink:

M.
    Jeg tror kanskje at du har et litt for komplisert syn og forventninger til dette problemet.Jeg tror ta jeg trenger litt lenger tid for å svare på dette,men jeg og andre i den lille "proffklubben" vår har og har testet endel scalere. Jeg kan ihvertfall berolige deg om at lipsync er sterkt overdrevet.
    Stølen

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en mail fra Mono A/S (forhandler av DVDO sine produkter)

Du vil normalt kunne få demonstrert HD+ hos Kontrapunkt Hi-Fi, Vibesgt
    12 i Oslo (på Majorstua, kontaktes på: info@kontrapunkt.no tlf 22 60 11 02)

Så da er en hindring borte.
    De har denne utstilt for tiden.

Blir nok en Oslo tur på meg snart

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Fikk en mail fra Mono A/S (forhandler av DVDO sine produkter)

Du vil normalt kunne få demonstrert HD+ hos Kontrapunkt Hi-Fi, Vibesgt
    12 i Oslo (på Majorstua, kontaktes på: info@kontrapunkt.no tlf 22 60 11 02)

Så da er en hindring borte.
    De har denne utstilt for tiden.

Blir nok en Oslo tur på meg snart
    Det var bra at det ser ut til å løse seg for deg.Et godt råd er å ta med seg DVD filmer du kjenner godt når du får demonstret scaleren.
    Stølen

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det skulle være av interesse kan du få se BG808S med HD-144 linser, Crystalio scaler som fores med SDI inn fra en Panasonic dvdspiller og en avlinkplayer som kjører Tsfiler i HDformat,hovedsakelig 1080i for så å scalere til 720p med Crystalio. Bor i Vestfold, mellom Tønsberg og Sandefjord.

Jan

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jano
    Hvis det skulle være av interesse kan du få se BG808S med HD-144 linser, Crystalio scaler som fores med SDI inn fra en Panasonic dvdspiller og en avlinkplayer som kjører Tsfiler i HDformat,hovedsakelig 1080i for så å scalere til 720p med Crystalio. Bor i Vestfold, mellom Tønsberg og Sandefjord.

Jan
    Oi! :razz:
    Takker for tilbudet. Kan være fristende med en slik demo. Ikke langt fra kongsberg til vestfold heller.
    Tar kontakt om det blir aktuelt.

Er det en VPS2300 du har, eller en PEPro?
    Har jo også sniffet på en avlinkplayer også (akkurat nå er PMS din mediabox på topp, men avventer mulig scaler innkjøp)

Takker igjen for tilbudet.

Morten

Active Jano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VPS-2300. Og bare gi beskjed hvis du vil inspisere.

Jan

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig fikk jeg sett HD+, men var det lurt?

Jepp,

Da var jeg innom Kontrapunkt i Oslo i går.
    Med blandede følelser dro jeg hjem igjen. Her var det tydelig noe som ikke var riktig.
    De hadde et oppsett med bla en Linn DVD-spiller, HD+ og en Optoma PJ (husker ikke modellen, men den var hvit, meget stillegående (79modellen?))

Uansett, tviler meget sterkt på at ting var satt opp riktig, og iallefall ikke kalibrert.
    Kjørte inn noe filmer jeg hadde med meg:
    Gladiator
    Patriot (Superbit)
    samt noen SVCD for å se hva den kunne yte på dårlig materiale.

Bilde var greit nok, og jeg kunne se veldig få forskjeller mellom 480,576 og 720. Lite var det å si om 1080 også (selv om PJ her tolket signaler som 1920x540p).
    Mao, så satte jeg opp HD+ til å gi ut 480, 576 og 720 på en og samme film.
    Små forskjeller...
    Men, bilde var liksom ikke hva jeg trodde det skulle være. Hadde på en måte forventet noe bedre.
    Prøvde endel av de innebygde test-patterns, og det er vel pga det jeg tror jeg kan si at noe var galt.
    Checkerboard var noe helt annet et sjakkbrett. Her var det mye ikke linære-streker ja...
    Samme skjedde på horisontal og vertikal test pattern. Mye sirkler, eller deler av de for å være spesifikk...

Hmm?

Dro som sagt derfra med blandede følelser. Kom hjem å satte meg ned foran Z1'n min med DVD25 som avspiller og wow!!! (pokker, er det så bra det jeg har...) Endte opp med at jeg så Gladiator-filmen ferdig. LOL!
    Så en nedtur ja... Skal da ikke være sånn...

Så et lite spm til Jano.
    Du hadde en VPS-2300? Har du opplevd noe lip-sync problemer med den?
    Min forsterker har ikke slike justeringer, så jeg må vite om det er merkbart om en kjører utenom.
    Og, du skal ikke se bort ifra at jeg må ha med en opptur til Vestfold slik at jeg evnt. kan få trua på scalere igjen (selv om jeg tror at det var en dårlig kalibrert PJ, eller mangel av intern-scaler bypass som hadde skylda i går).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •