Angrerett - Hva sier kjøpsloven egentlig? ( Probox2 - Samok)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angrerett - Hva sier kjøpsloven egentlig? ( Probox2 - Samok)

Jeg kjøpte en Probox2 av samok.no for noen dager siden. Tenkte jeg ville prøve meg på en Android-basert mediaboks. Den kom installert med XBMC og dette fungerte dårlig. Fikk anbefalt av Samok å prøve siste versjon av KODI, hvilket jeg gjorde.

Boksen klarte heller ikke med siste Kodi å spille av mine BD rips (.ts filer).

Så jeg vil benytte meg av angreretten. Det sier Samok er greit, men legger til:

"Er boksen ikke i samme tilstand som da du fikk den må vi installere den på nytt og tar 299,- for dette".

Når jeg spør hva de mener med "samme tilstand" og om det at jeg (på deres anbefaling) har installert Kodi gjør at boksen ikke er i "samme tilstand" svarer de:

"Det jeg mener er det som står I kjøpsloven. Den sier at produkt og emballasje skal Være I samme stand som da du mottok den. Er den ikke det tar vi 299 for å re installere den."

Altså et goddagmann hostesaft-svar.

Men an han virkelig kreve 299,- (sikkert pluss mva) fordi jeg har installert en app?

Hvis kjøpsloven virkelig sier at et produkt skal være i NØYAKTIG SAMME TILSTAND (også software-messig) så betyr jo det i ytterste konsekvens at f.eks. en TV ikke kan returneres om man har stilt inn kanalene på det (eller lagt til en app for smart-TVer).

Noen som vet hva kjøpsloven sier om slikt?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du det skriftlig at du ble anbefalt å gjøre dette?

Høres ut som de bare sikrer seg på forhånd, tviler på at du får regning på det. Samme tilstand vil vel si rent teknisk , er rimelig sikker på dette uten at jeg har noe håndfast til deg.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bullshit, da hadde det ikke vært mulig å returnere pc'er, mobiler, etc. Dessuten finnes det sikkert en reset-funksjon, eller lignende. Evt last opp firmware på nytt. Dette finner du på hjemmesiden deres, selv om dette er unødvendig for å ta i bruk angreretten. Tilslutt, det er forbrukerkjøpsloven som gjelder her, ikke kjøpsloven.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum Vis post
    bullshit, da hadde det ikke vært mulig å returnere pc'er, mobiler, etc. Dessuten finnes det sikkert en reset-funksjon, eller lignende. Evt last opp firmware på nytt. Dette finner du på hjemmesiden deres, selv om dette er unødvendig for å ta i bruk angreretten. Tilslutt, det er forbrukerkjøpsloven som gjelder her, ikke kjøpsloven.
    De fleste tar gebyr for retur av PC etc for å sette den tilbake til start. Det skal imidlertid angis i betingelsen.

@RuneW:
    Samok sier: "Angreretten gjelder ikke hvis forseglingen på lyd- eller bildeopptak eller dataprogram er brutt.
    (Dette gjelder om du åpner en mini PC med Windows, da du da får tilgang til serie nr på lisensen.)"

Tror de er greie som tar den igjen mot et lite gebyr, men klart de risikerer at du blir sur og aldri handler der mer.

Du kan lese mer her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...27?q=angrerett
    Sist endret av Ingeniør'n; 01-15-2016 kl 08:29
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n Vis post
    De fleste tar gebyr for retur av PC etc for å sette den tilbake til start. Det skal imidlertid angis i betingelsen.

@RuneW:
    Samok sier: "Angreretten gjelder ikke hvis forseglingen på lyd- eller bildeopptak eller dataprogram er brutt.
    (Dette gjelder om du åpner en mini PC med Windows, da du da får tilgang til serie nr på lisensen.)"

Tror de er greie som tar den igjen mot et lite gebyr, men klart de risikerer at du blir sur og aldri handler der mer.

Du kan lese mer her: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...27?q=angrerett
    Ikke mange som praktiserer dette her, tror jeg! HVertfall ikke som jeg har vært borti
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum Vis post
    Det var sånn jeg tenkte også, men har egentlig aldri returnert denne typen produkter før, så jeg aner ikke hva som er praksis.

@RuneW:
    Det er en Android-enhet det dreier seg om. Ingen lisensierte programmer med noen forsegling. Og boksen er heller ikke åpnet.

De er ikke greie om de tar den igjen, fordi jeg ikke har gjort noe som skulle ødelegge angreretten.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Det var sånn jeg tenkte også, men har egentlig aldri returnert denne typen produkter før, så jeg aner ikke hva som er praksis.

Det er en Android-enhet det dreier seg om. Ingen lisensierte programmer med noen forsegling. Og boksen er heller ikke åpnet.

De er ikke greie om de tar den igjen, fordi jeg ikke har gjort noe som skulle ødelegge angreretten.
    Du skrev i starten: "Den kom installert med XBMC og dette fungerte dårlig. Fikk anbefalt av Samok å prøve siste versjon av KODI, hvilket jeg gjorde." Dette tyder da på at du har teste boksen og gjort endringer i programvare
    Sist endret av Ingeniør'n; 01-15-2016 kl 20:36
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skrev i starten: "Den kom installert med XBMC og dette fungerte dårlig. Fikk anbefalt av Samok å prøve siste versjon av KODI, hvilket jeg gjorde." Dette tyder da på at du har teste boksen og gjort endringer i programvare
    Er litt usikker på poenget ditt...

Ja, jeg har testet boksen og gjort endringer i programvare (i form av å oppgradere til en nyere versjon av en installert app).

Biten du klippet inn fra Samok sine sider gjaldt om man hadde angrerett eller ikke ("Angreretten gjelder ikke...") og det er ikke problemstillingen her i det hele tatt. Både Samok og jeg er enige om at jeg har full angrerett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke lett å tolke angreretten, jeg også kjøpte en mobil fra elkjøp, åpnet den opp og testet den men likte den ikke, så ville jeg returnere den tilbake, men retur ble ikke godkjent, dem forklarte at retur av mobiler som er åpnet er ikke godtatt, jeg mente at jeg har 14 dagers returrett, men det gjaldt kun så lenge jeg ikke hadde åpnet pakningen.

Nå vet jeg ikke hva som er rett eller galt til en Android enhet, men om du har endret software / programvaren så har du i realiteten brud avtalen du har hatt med bittuken. Kodi er ikke bare en APP , Kodi er mer en bare en APP hehehe. Jeg ser ikke problemet med at de har krevd betaling for å sette varen tilbake til nærmest stand den var når du fikk den. Eller så gjør du den selv og returnerer den :-)

Dette er en interessant tema siden dette kan gjelder mange varer man kjøper gjennom nette, og siden angrerett er ikke praktisk likt for alle varer eksempel retur av mobil. Mobil er i utgangspunktet en god eksempel på hva som er lov og ikke å gjøre med en mobilkjøp.

mvh

bobi

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    357
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan jo tilbakestille den selv, oppskrift for EX, (ikke EX plus)

How to upgrade PROBOX2 EX? - PROBOX2 FORUM
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Lignende tråder

1. Hva sier kjøpsloven om dette.
    By knut1 in forum Generell chitchat
    Svar: 5
    Siste melding: 06-05-2008, 21:47
  2. Kjøpsloven-x-box 360
    By cinema_mort in forum Generell chitchat
    Svar: 4
    Siste melding: 04-09-2006, 22:42
  3. Angrerett på projektor?