Billig Plex Server

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig Plex Server

Hei.

Hva er det rimeligste jeg kan slippe unna med av hardware til å kjøre Plex server? Jeg har en Readynas Ultra 4 som kan kjøre serveren, men den klarer selvsagt ingen transcoding. Det funker greit mot noen av mine spillere, men jeg kunne godt tenkt meg å kunne transcode slik at jeg kan streame til f.eks. Chromecast og andre enheter som ikke har full formatstøtte. Setter pris på alle tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror enkelte rimelige nas løsninger har det som skal til. Selv kjørere jeg en 19" windowsbasert løsning som ikke var rimelig i det hele tatt, så jeg er ikke noen expert, men les deg opp her:

https://forums.plex.tv/categories/nas

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rimelige NAS løsninger har absolutt ikke det som skal til. skal du ha en NAS med kraftig nok CPU for transcoding, så blir det dyrt. Men kanskje denne hadde vært sorten: https://www.dustinhome.no/product/50...-3mb-4gb-500gb

Dual 3Ghz prosessor.

Newcomer ThomasOslo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    Oslo
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut asustor sine løsninger (Nas'er).
    ASUSTOR - Innovation Makes a Difference
    føres av blant annet MPX.no

De har modeller som har hdmi-utgang og innebygd mediaspiller (plex, xbmc og mange fler).

Kjører selv en nas fra dem....en 8-bay løsning med 20 TB lagring.
    Funker som bare det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HP ProLiant Microserver Gen8 G1610T - Priser, tester og tilbud - Servere - Prisguide.no

transcoder 3-4-5 1080p streams samtidig. Blir ikke billigere og mere allsidig enn dette. Du kan installere unraid, som plex server offisielt støtter.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Magnum Vis post
    transcoder 3-4-5 1080p streams samtidig.
    Det er du sikker på?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KydeX Vis post
    Hei.

Hva er det rimeligste jeg kan slippe unna med av hardware til å kjøre Plex server? Jeg har en Readynas Ultra 4 som kan kjøre serveren, men den klarer selvsagt ingen transcoding. Det funker greit mot noen av mine spillere, men jeg kunne godt tenkt meg å kunne transcode slik at jeg kan streame til f.eks. Chromecast og andre enheter som ikke har full formatstøtte. Setter pris på alle tips.
    Vilken eller vilka pc'er har du i hus idag?
    Har drevet med Plex i flera år, och skall det fungera bra är det en helt normal quad core som fungerar ordentligt.
    En i7 920 (den jag har kört i 3 år med plex) får du för 350 kr på ebay, men problemet är moderkort. De går knappt att få tag på.
    Måste den vara liten, eller kan det vara vilket kabinett som helst?

Oavsett, en quad-core (inom 6 år gammal), 4GB ram och 1GB nätverk.

FINN – Gaming pc/Kontor pc

FINN – Dell XPS 730x

(den har väldigt likt innehåll som den jag har)

Kör du utan transcoding så håller det fint med en modern bärbar pc eller nas.

Brukt= ca 3000
    Ny= ca det dubbla.

Skärm behöver du inte förrutom på själva installationen av WIndows, installera teamviewer och kör remote.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun en laptop i hus i dag. All lagring av filmer og andre ting er på en Netgear NAS. Men den er for svak til å kjøre plex tilfredsstillende, og transcoding er utelukket. Jeg ønsker å kunne transcode det meste, da jeg har flere Google Chromecast som kjører.

Den trenger ikke være liten, jeg har stående en gammel pc som jeg forsåvidt kan oppgradere. Den er standard ATX kabinett og har en 600 watts strømforsyning. Jeg måtte i tilfelle kjøpt hovedkort, CPU, minne og en harddisk til OS. Resten har jeg, så det er forsåvidt et alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun en laptop i hus i dag. All lagring av filmer og andre ting er på en Netgear NAS. Men den er for svak til å kjøre plex tilfredsstillende, og transcoding er utelukket. Jeg ønsker å kunne transcode det meste, da jeg har flere Google Chromecast som kjører.

Den trenger ikke være liten, jeg har stående en gammel pc som jeg forsåvidt kan oppgradere. Den er standard ATX kabinett og har en 600 watts strømforsyning. Jeg måtte i tilfelle kjøpt hovedkort, CPU, minne og en harddisk til OS. Resten har jeg, så det er forsåvidt et alternativ.
    Då har du ett bra utgångspunkt.

FINN – Kabinett, hovedkort, skjermkort, prosessor mm

Hovedkort: Asus P6t Deluxe V2: 300 kr
    Prosessort: Intel Core i7-920, 2,7 Ghz: 300 kr
    Ram: Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 12GB Kit w/3X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27: 150 k

Löp och köp. Notera att den cpu INTE har innbyggt skärmkort. Vilket som helst skärmkort håller fint. Ha gärna med HDMI och VGA port ifall du behöver koppla till ett eller annat i framtiden.

Jag rekommenderar starkt att du har en SSD som hårddisk till operativsystem. Inte bara på en plexmaskin men på alla pc'er. Den desiderat bästa uppgradering man kan göra. En 250 gb Samsung Evo är utmärkt.

Som operativsystem har jag bara haft Windows 7 och 8.1. Bägge fungerar lika bra hos mig. Har inte uppgraderat till Windows 10 ännu trots allt mas och fanskap. Har du en gammal lisens till Windows 7 liggandes är det gratis att uppgradera till 10.

Sedan du har en NAS kan du använda den till ren backup av din server. Rekommenderas starkt. I vart fall det viktigaste. Bara sätt den på backup en gång i veckan, månaden eller vad du vill, beroende på viktighet av filer. RAID är sällan en säker backup.
    Sist endret av mackanzocz; 01-04-2016 kl 15:35

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er du sikker på?
    Det er en Ivy Bridge på 2.3ghz som sitter inni, selfølgelig er jeg sikker på det. Min gamle core2duo@2.3ghz gjør tom dette.
    G1610t er også 2.3ghz men er ca 35-40% raskere. (flere instruksjoner per sekund).

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

CPU Benchmarks - Compare Products on AnandTech

Där har du en jämförelse mellan en G1620 Celeron (en något snabbare cpu än G1610 som var linkad ovanför)

Som du ser är i7 920 helt överlägsen i det du behöver det till. Men om Celeron 1610 är bra nog till Plex kan jag inte uttala mig om.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er ihvertfall overlegen i fysisk størrelse. Men i *praktisk* ytelse er den ikke overlegen til plex med mindra du skal transkode 10 filmer samtidig. Man trenger ikke en i7 (uansett generasjon) til en NAS.

Active KydeX sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ifølge Plex support så trenger man ca. 2000 i Passmark test for å transcode en stream i 1080p. https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043

En Celeron G1610 har 2500, så den skal jo klare det greit. https://support.plex.tv/hc/en-us/articles/201774043
    Men nå kunne jeg tenke meg å ha muligheten til å kjøre to samtidige. Da burde jeg i teorien ha 4000 i Passmark. Den i7-920 som ligger på Finn.no ser jeg skal ha rett under 5000, så den er jo en smule sterkere da.

Men hva med en slik oppgraderingspakke fra Komplett f.eks.? Denne gir jo heftig ytelse. Kanskje litt overkill, men ikke så mye mer enn den HP serveren, og jeg tror jeg skal klare å raske i sammen resten av delene rundt i huset, og kanskje noe fra jobben. https://www.komplett.no/product/7465...ke-amd-fx-6300

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CPU Benchmarks - Compare Products on AnandTech

Nog så lik i ytelse som i7 920 så det bör gå bra.

Lignende tråder

1. Feil i Logitech Media Server/Squeezebox server løst.
    By Wildman in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 11-18-2015, 11:37
  2. Mediasenter med Mac/AppleTV/Plex
    By jonte in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 02-27-2013, 02:32
  3. Rar 3D fra mac mini (plex)
    By VegardB in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 01-09-2013, 18:56
  4. PLEX Server - Hvilket OS?