Hvorfor er surroundpreamper fortsatt i steinalderen mht romkorreksjon/analyse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor er surroundpreamper fortsatt i steinalderen mht romkorreksjon/analyse?

Hvorfor er det ingen som har implementert full romanalyse og skikkelig korreksjon i sine forsterkere?

Jeg snakker om:

- Forsterker som sender ut alle slags testoner i forskjellige frekvenser osv og sender målt frekvenskurve til Ipaden.
    - 8 separate utganger for subber.
    - Kalibrerer 1 sub av gangen med testtoner i alle slags frekvenser. Deretter begynner den å kalibrere de i forhold til hverandre og sammen mot øvrige høytalere.
    - Måler mens du justerer lokale parametre på subber slik at systemet får best mulig utgangspunkt fra hver sub. Ipaden starter med gain og man får valg om å justere andre parametre hvis det er tilgjengelig på subben. Man justerer med testoner og Ipaden kvitterer når det er godkjent.
    - Generere en skikkelig rapport til f.eks Ipad som viser om systemet har klart å gjøre jobben skikkelig. Hva med en rating fra 1-100 basert på måling fra mikrofonplasseringen.
    - Tester ut hva slags effekt romkorreksjonen hadde og rekalibrerer hvis resultatet blir for dårlig. Hva med at man f.eks kan velge at den skal forsøke å finpusse korreksjonen?
    - Lar deg velge mellom frekvenskurver ved bruk av Ipad/Iphone som fjernkontroll.

Et slikt system vil sikkert ta evigheter på å kalibrere et rom spesielt hvis systemet skal teste alle muligheter for få best mulig lyd. Men det er jo bare å la det surre og gå mens man ikke er hjemme eller over natten...

Det jeg prøver å si er at det er rart at ingen har laget et system som gir 100 % romanalyse og simulerer hva profesjonelle kalibratører gjør.
    Det må være mulig å få til nå. Produsentene kan jo la nettbrettet ta seg av all regnejobben og benytte seg av apper?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest fordi menigmann ikke hadde skjønt hva det var til, og fordi folk ikke liker referanselyd.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes vel systemer som gjør en del av det du ønsker, bortsett fra alle disse iPad tingene. Det er nok mer vanlig med PC styring av oppsettet. Jeg tenker på noe sånt som JBS Synthesis eller Datasat RS20i, men prisene på disse tilsier at de ikke er myntet på enthusiaster/tweakers, men heller custom high-performance hjemmekinoer. Teknologien vil sannsynligvis dryppe nedover i verdikjeden etterhvert.

Ett av problemene er nok at kalibering er mye mer enn bare å sette opp en mikrofon i rommet og spille noen test-toner. Det er ikke noe gjennomsnittsbrukeren kan gjøre.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    ingen har laget et system som gir 100 % romanalyse og simulerer hva profesjonelle kalibratører gjør.
    Enig. Jeg blir så sint av middelmådighet.

All regnejobb kan gjøres i preampen, selve matematikken er ikke så avansert, men det er mange parametere som henger sammen,
    de profesjonelle kalibratørene får opplæring i slikt og det sier av seg selv at de som lærer ut/utvikler slikt er ikke så interessert i å eliminere sitt eget inntektsgrunnlag.

Matlaging er egentlig kjempeenkelt, men de færreste tar seg bryderiet til å forstå prossessen, forstå dynamikken mellom råvarene, finne ut samspillet og hva som bygger opp smaken. Jeg er i den prosessen akkurat nå og jeg ser mange likheter med legobygging jeg hadde som liten: ting tar tid. Jeg har "nesten" alltid hatt øyene åpne for gode oppskrifter, men jeg ser at nesten alle tar snarveier, det sparer kanskje 10 minutter men det påvirker sluttresultatet så mye. Mange av oppskriftene mangler den lille gnisten som skiller klinten av hveten, så det er en form av erfaring eller kunnskap som de færreste tilegner seg, eller vil lære bort. Ikke noe rart at folk flest mangler selvtillit i matlaging, når de ikke ser hvordan de ikke erfarer hvor fantatiskt en skikkelig saus kan være når den har blitt bygd opp på den riktige måten og at de forstått prossessen bak det.

Nå nylig skjønte jeg litt hvorfor ting er som de er; produsentene vil bruke minst mulig penger på support, ergo tingene
    de lager må være så simple som mulige: 90% av kvaliteten for 10% av tiden er egentlig et kupp.

Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Mest fordi menigmann ikke hadde skjønt hva det var til, og fordi folk ikke liker referanselyd.
    Da betyr det at de ikke forstår konteksten av å sette opp et system skikkelig og pga det syntes jeg at de blir automatiskt diskvalifisert til å ha hjemmekino.
    "Problemet" er at firmaene vil ikke ha misfornøyde kunder som ikke skjønner nytten av å bli torturert i begynnelsen.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig i at vi ikke kommer til å se perfekt RK i receivere med det første. For det første så skjønner folk flest ikke seg på RK og har ikke gehør for det! Da er det ingen kommersiell motivator fra produsentenes side.

For det andre så er jeg ikke så sikker på om RK kan automatiseres 100%. Lyd er såpass subjektivt og komplekst, at jeg tror aldri et automatisk system kan finne "gromlyden" for alle. Og hvis den gjør det, så er det ikke sikkert du er enig i det lydbildet den har kommet frem til. Automatikken kompenserer bare slik den er programmert til. Dette koker ned til om det finnes en absolutt referanse for lydgjengivelse. Det sies jo at en paddeflat frekvensgang på HT låter platt og kjedelig, så det må være noe annet. Men hva?

I små lytterom er det fysisk umulig å lage perfekt lyd over alt. Man må ha en mengde målinger fra alle interessante punkter (lytteposisjoner) og man må gjøre masse kompromisser på hva som låter bra hvor. Hvordan skal automatikken kunne ta slike avgjørelser?

Men jeg har stor tro på verktøy som kan hjelpe en bruker til å ta de riktige beslutninger. Innstilinger som timing og fase er områder hvor målinger er stor til hjelp. Men dette krever igjen kvalifiserte brukere.

Det finnes løsninger som Audyssey som langt på vei håndterer dette på en automatisk måte. Men mitt møte med Audyssey var mer i retning av en tvangstrøye som ikke lot meg tweake det slik jeg vil ha det. En av grunnene var fordi lydbildet som Audyssey ville ha ble alt for skarpt og ekkelt på mine HT. Audussey bare kompenserte i henhold til referansen som den var programmert med. Automatikken synser ikke på om det låter bra. Og når jeg heller ikke kan skru ned graden av kompensering i etterkant, så mister jeg totalt interessen. Jeg har lært i etterkant at på de dyreste modellene kan man kjøre PRO, og *der* kan man gjøre mer eller mindre som man selv vil. Men det koster både dyrere receiver og tilleggssoftware.

Jeg endte opp med Yamaha fordi den lar deg tweake med PEQ (parametrisk EQ) filter -- selv etter RK. Men den også har noen besynderlige begrensninger: F.eks. kan man bare velge peaking filter (med frekvens, +-level og Q). Man kan ikke velge shelf-filter eller noen av de andre fundamentale filtertypene. Videre kan man bare velge 1/3 oktav bånds frekvenser (feks. 250-300-400-500Hz), noe som gjør nøyaktig kompensering av en høy-Q ressonans umulig. Hvorfor det da? Dette er digitale filter, så det er ingen 1/3 bånds begresning i matematikken. Ei heller i type filter (som shelving filter). Jeg tror det er en enkel grunn til dette: Yamaha tror (eller vet) at kunden ikke har peiling på dette og begrenser dermed valgfriheten.

Av denne grunn, driver jeg å lukter sterkt på å modde min receiver for å koble inn min egen DSP. Jeg tenker da å koble meg i mellom receiverens DSP og DAC og kjøre den innom mitt eget digitale proesseringstrinn. Da kan jeg få til akkurat det filteret jeg trenger for å korrigere for HT og rom! Vi får se om det lar seg realisere...
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det beste er vel å skaffe seg lydkort, mikrofon og REW om man vil ha det perfekt ?

Min Rotel har ikke rom kal men til gjengjeld en 10 trinns EQ. Med REW kan man da få det ganske så perfekt, men jeg synes det ble kjedelig så jeg la inn en pukkel i bunnen. Ikke alltid perfekt er best så det er kanskje derfor de ikke har lagt all verdens jobb i det

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er kjempenkelt for en regnemaskin å ta avgjørelser basert på at brukeren svarer på en del kontrollspørsmål før og under kalibreringen. Systemet kan spørre brukeren om alt mulig fra dimensjoner i rommet til plassering av mic og sitteplasser. Du burde kunne velge om den skal forsøke å jobbe ut fra masse oppgitte betingelser eller hoppe over disse.
    Man burde få valg om hvilke preferanser den skal kalibrere etter. F. Eks ville jeg kanskje ha bedt om en godt kalibrere huskurve. Den perfekte lyden finnes vel ikke og jeg forventer ikke at den skal klare det heller.

Uansett så er det merkelig at ingen tar steget videre snart...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kalibrert for folk og tror jeg kan svare på dette.

De aller, aller fleste som har behov for hjelp med kalibrering har ikke et fnugg av anelse om hva de vil, hva spørsmålene betyr og hva løsningene innebærer. I den sammenheng vil kontrollspørsmålene kun bidra til å forvirre majoriteten av brukere. Husk at de fleste ikke engang åpner bruksanvisningen, de vil bare ha en magisk rød knapp det står "fiks alt" på. Audyssey prøver hardt å være en slik magisk knapp, med automatisering og standardisering av løsningsforslag. Ikke alle liker resultatet, og ikke alle skjønner begrensningene.
    Et slikt komplisert automatisk system ville ikke vært komplisert nok for entusiastene og ikke enkelt nok for de litt mindre interesserte. Tror nok ikke det er teknologien som er begrensningen her, det er nok brukermassen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror dette er mye enklere å få til en de fleste tror. Det er ingen problem å stille gode spørsmål du ikke trenger kunnskaper for å svare på.
    Og systemet kan jo godt beholde den ræva Audyssey fiks alt funksjonen for de som liker det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi eksempler på spørsmål da?

"Vil du ha mye eller lite bass?" - Hvor mye er mye? Noen syns Cerwin har lite bass, andre syns det blir litt voldsomt med en stereo klokkeradio
    "Hvor dypt skal det spille?" - Eeeh.. 60cm?

Kunder er uvitende, uinteresserte apekatter i forhold til den gjengse entusiast, men utgjør 90% av kundemassen.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Jeg har kalibrert for folk og tror jeg kan svare på dette.

De aller, aller fleste som har behov for hjelp med kalibrering har ikke et fnugg av anelse om hva de vil, hva spørsmålene betyr og hva løsningene innebærer. I den sammenheng vil kontrollspørsmålene kun bidra til å forvirre majoriteten av brukere. Husk at de fleste ikke engang åpner bruksanvisningen, de vil bare ha en magisk rød knapp det står "fiks alt" på. Audyssey prøver hardt å være en slik magisk knapp, med automatisering og standardisering av løsningsforslag. Ikke alle liker resultatet, og ikke alle skjønner begrensningene.
    Et slikt komplisert automatisk system ville ikke vært komplisert nok for entusiastene og ikke enkelt nok for de litt mindre interesserte. Tror nok ikke det er teknologien som er begrensningen her, det er nok brukermassen.
    Jeg kaliberer også for folk og har sett mye forskjellig. HELT enig i innlegget. Tidvis må jeg passe på å ordlegge meg riktig. Når noen har brukt ganske stor bunke lapper på et anlegg så er det ikke alle som "tåler" å høre om tiltak og forbedringer på anlegg/lytterom. "Ja men, det er jo bra det jeg har"
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Vil du ha mye eller lite bass?" - Hvor mye er mye? Noen syns Cerwin har lite bass, andre syns det blir litt voldsomt med en stereo klokkeradio
    Et eksempel på dette innså jeg når jeg leverte lyd for et storband i høst. I storband finnes det to "skoler": De som kommer fra band-verden, tar utgangspunkt i et tradisjonelt (rocke)band med blåserekke i tillegg. De skal ha en sound som trøkker _mye_ i bunn. Den andre skolen er de som kommer fra orkester-verdenen. De vil gjerne ikke ha særlig oppmicet trommesett, og iallefall ikke noe særlig bånntrøkk. Hva er da riktig? Tror ikke det finnes en fasit.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man stiller da ikke slike udefinerte spørsmål:

Vil du ha mye eller lite bass? vil jeg gjerne oversette til en skalering f.eks 1 - 5 hvor 1 er f.eks referansenivå. Du skjønner da altså at 1 er normalt og 5 er veldig mye. (Det kan selvfølgelig også utdypes i menyene når man betjener fra nettbrett.)
    Hvor dypt skal de spille? oversetter vi til Hvor lavt i Hz nivå skal bassen gå. Skala 1 - 5 hvor 1 er referansenivå. I tilegg kan avanserte brukere sette dette på Hz selv.

Det er veldig enkelt å omformulere kverulerende spørsmål til veiledende form med svaralternativer som gjør valget enkelt.
    Et slikt system handler ikke om folk som krangler om hva som er riktig lyd eller hvor dumme folk er. Systemet lages bare så bra at alle brukere får det de trenger fra systemet.

Hvis systemet trenger opplysninger for å lette kalkulasjonene så stiller den slike spørsmål:
    1. Lengde fra gulv til tak?
    2. Lengde kortside?
    3. Lengde langside?
    4. Hvilken side er anlegget plassert?
    5. Hvor er hver enkelt høytaller plassert i rommet?
    6. Type tak?
    7. Type vegg?
    8: Type gulv?
    9. Velg subwoofermodel fra listen.
    10. Velg senterhøytaler
    osv
    osv

Et slikt system kan få et rimelig bedre bilde av hva den forsøker å kalibrere hvis den stiller spørsmål av mer edruelig art.

Gi eksempler på spørsmål da?

"Hvor dypt skal det spille?" - Eeeh.. 60cm?

Kunder er uvitende, uinteresserte apekatter i forhold til den gjengse entusiast, men utgjør 90% av kundemassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er referanse for hvor lavt en sub går?
    Hva om subben min ikke står i listen?
    Hva om jeg har 43% glass og 28% spon og en dør på den ene veggen, hva er den lagd av da?
    Hva om jeg ikke vet hva taket mitt er lagd av?
    Er det meningen jeg skal måle hele rommet og alle høyttalerne?!?! Trodde dette var automatisk jeg!
    Hvor på høyttalerne skal jeg måle?

Dette er ikke for å kverulere, dette er spørsmål som GARANTERT ville kommet fra hovedtyngden av brukere. Om svarene står i manualen er uinteressant, de åpner den ikke allikevel. Og dermed har du brukt store ressurser på et system som genererer masse supportarbeid og ikke forbedrer opplevelsen for størsteparten av brukerne.

Derfor har man ikke laget et sånt system.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle spørsmål man ikke kan eller vil svare på velger man selvsagt bare vekk og systemet går videre. Dette systemet er automatisk men gir brukerne mulighet til å gi det masse opplysninger om rommet anlegget hvis de vil.

Referanse er gitt av Dolby eller THX. Du spurte hvor dypt systmet skal spille. Systemet ka f.eks måle at dine subber ikke går dypt nok og generer en rapport på det. Den foreslår også at man setter subbene i hjørner osv.
    Hvis subben din ikke står i listen, hopp over.
    Hvis rommet ditt består av 3 % diamanter, 0,2 % frittgående høner og litt gips, hopp over.
    Vet du ikke hva taket er laget av, hopp over eller gjett.
    Systemet forteller deg nøyaktig hvor på høytaleren du skal måle selvsagt.

Ganske lett å svare på alle kverulasjonene. Det er ingen manual på systemet da alt foregår på nettbrett med opplysningene stående direkte under valgene med tilgang til så mye fordypning du gidder.
    Systemet lar seg oppgradere og oppdatere lett over nettet via nettbrett.

Velkommen ut av steinalderen selv om det kan være litt ubehagelig å rokke ved vedtatte "sannheter" om hva som er mulig/umulig. For min del så synes jeg det er helt latterlig det vi blir servert fra disse produsentene. Det har mye mer med letttjente penger og konservative kalibratører enn noe annet å gjøre.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hadde tatt en uhorvelig lang tid eller verdt et såpass stort prosjekt at det ferdige produktet hadde fått en stiv pris lapp.
    For ikke og snakke om et massivt apparat som vedlikeholder og oppdaterer databaser med høyttalere som blir gitt utt i etterkant, for ikke snakke om alle forskjellige typer bygge materialer som neppe har fått noen 'akustisk-profil' i det hele tatt.

På toppen av alt dette så kommer realiteten at 99% av vanlige brukere av RK i receivere\prosessorer og ville dermed ikke ha betalt noe overlegg for et slikt system så dermed kun verdt interessant for en veldig liten del av kunde gruppen og dermed fått en pris lapp på minimum 50-70 000 kr, i tillegg til et månedlig kostnad for og holde det oppdatert.

De som ønsker og fordype seg gjør dette allerede, de kjøper da heller en pre med høyst konfigurerbar EQ og setter seg i ned med REW og kjører og tweaker etter sine egne preferanser.
    Disse er det ikke mange av, og det virker som du snakker for et under sett av disse brukerne igjen som er for late til og sette seg ned og gjøre det manuelt, disse hyrer i dag proffe kalibratører i stedet og de tar seg av alt du sier og gjerne i løpet av noen timer.

Velkommen ut av steinalderen selv om det kan være litt ubehagelig å rokke ved vedtatte "sannheter" om hva som er mulig/umulig. For min del så synes jeg det er helt latterlig det vi blir servert fra disse produsentene. Det har mye mer med letttjente penger og konservative kalibratører enn noe annet å gjøre.
    Og slike utsagn tilsier bare at du virkelig ikke har snøring på hvor komplisert et slikt prosjekt hadde verdt og hvor lite markedet hadde verdt for det.
    Ja mye om ikke alt kan automatiseres, men det er et punkt hvor prisen for og gjøre det overskrider hva som er økonomiskt, det er samme grunnen til at det er billigere og få Ipads satt sammen av faktiske mennesker i Kina enn roboter i en Apple fabrikk.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så når man da skipper alle spørsmålene (Next, next, next, next, next, finished, anyone?) så er man tilbake til akkurat det Audyssey gjør, en helautomatisk prosedyre med flat frekvensrespons som target. Audyssey måler hvor dypt subben din går, den måler delay på høyttalere og alle de andre tingene. Eneste er at man gjør det på nettbrett istedet for på skjermen prosessoren er koblet til (Audyssey PRO gjør dette på en laptop, med de samme guidene i en egen ramme for hvert trinn).

Grunnen til at dette ikke er mer utbredt er at kundemassen IKKE er interessert og/eller har knowhow til å ta beslutningene de blir bedt om.

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rom var ikke bygget på en dag selv om dere krever at systemet må komme med alle muligheter fra dag 1.
    Da blir det jo for dyrt...
    Makan til negative, konservative og lite innovative kommentarer...
    Jeg vet nok om romkorreksjon til å skjønne at dette kan gjøres 100 ganger
    bedre. Ikke lat som dette er en esoteriske vanskelig prosess som ikke kan
    forbedres. Med sten på sten selvsagt av F.eks Audyssey...

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å snu på problemstillingen: Jeg tror det ikke er økonomisk lønnsomt å utvikle slike komplekse produkter. Hvor stor er markedet? Hvor stor er betalingsviljen til kundene? Hvor stort konkurransefortrinn får man? Når kunder stort sett er ignorante til slike funksjoner, så tjener produsentene lite og ingenting på å forbedre algoritmene sine fordi de konkurrerer på helt andre detaljer/egenskaper. Desverre.

Jeg leste en plass at Audyssey har brukt 36mill NOK over 6 år på forskning og utvikling av deres produkter der de er i dag. Og de lager bare programvare og ingen HW.

Det har vært min drøm i hele mitt voksne liv å drive med produktutvikling av lydutstyr. Det hadde vært fantastisk moro å kunne vært med å lage en "perfekt" preprosessor med fornuftig romkorrigering. Jeg er (elektronikk) utviklingsingeniør og lydmann, og kan lede engineeringsteamet. Uten å gå i detalj på planleggingen, og ut fra erfaring med tilsvarende prosjekter jeg har vært i befatning med, så kan vi nok regne med 30-50 mill NOK i utviklingskostnader pluss lisenser og royaltier (HDMI, DTS, DD, osv). Utviklingstid på 18-24 måneder, avhengig hvilke folk/kompetanser man får tak i. Delekost, kommer an på volum, men med de småvolum vi får gjetter jeg på MINST 5-6000 NOK. Så må vi skrive av utviklingskostnaden over prislappen på produktet. Og da blir utsalgsprisen omtrent 10x dette. Så til det viktigste: Hva skal hovedargumentet være for å selge et slikt (dyrt) produkt? Hvordan selger man dette til Gunnar som nettopp har oppgradert fra lydplanke til dedikerte HT?

Dette er ikke tull fra min side. Vi har ikke nubbsjangs i Norden/europa. Alt for høye kostnader. Alt for lave volum til å kunne konkurrere mot Asia. Da må vi evt lage ultra-high-end utstyr for å få tilstrekkelig inntjening. Men da har Gunnar falt av for lengst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har ingenting med å være konservativ og sidrumpet, det har med å skjønne hvordan verden fungerer. Et perfekt produkt som ingen kjøper er ikke verd noenting.

Merk at ingen av oss har sagt noe som helt om det tekniske aspektet rundt dette, kun de økonomiske realitetene, og grunnen til at det ikke allerede er gjort.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Steinalderen
    By sigvald in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 11-15-2013, 01:29
  2. Hvorfor er denne annonsen fortsatt aktiv?
    By Tiger in forum Generell chitchat
    Svar: 75
    Siste melding: 12-18-2011, 21:42
  3. Hvorfor/hvorfor ikke bilde gjennom receiver?
    By Beach in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 06-18-2010, 10:54
  4. Svar: 1
    Siste melding: 10-07-2009, 21:46
  5. Er Pioneer 506 å få tak i fortsatt?
    By shaunv in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2006, 00:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder