Hvorfor er surroundpreamper fortsatt i steinalderen mht romkorreksjon/analyse? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg er fortsatt ikke overbevist da dere kun skisserer problemer og ingen løsninger. Det er som regel et tegn på at folk ikke er villig til å tenke utenfor vedtatte sannheter og tekniske løsninger.
    Er det for dyrt i Europa så gå til...

I og med at atledreier krever et perfekt produkt uten kompromisser hvor verden er enten svart eller hvitt, så har han vel ingen tro på fremtiden.

Teknologien går fremover og jeg er optimist.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknologien og verden går fremover, men folk og kunder er veldig konservative dyr.

Vi entusiaster er veldig sjeldne, og late entusiaster som ikke vil gjøre egne målinger er enda sjeldnere. Det er nokså enkel matematikk.
    Det er ikke det at man ikke vil, det er det at det ikke er noen som vil betale for det som gjør at jeg er skeptisk.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier Vis post
    Teknologien og verden går fremover, men folk og kunder er veldig konservative dyr.

Vi entusiaster er veldig sjeldne, og late entusiaster som ikke vil gjøre egne målinger er enda sjeldnere. Det er nokså enkel matematikk.
    Det er ikke det at man ikke vil, det er det at det ikke er noen som vil betale for det som gjør at jeg er skeptisk.
    Helt rett frem er det ikke. Eller rettere sagt, det er ikke alle systemer kan korrigeres. Det er en matematisk begresning og ikke begresning i teknologien. Romkorrigering er som navnet sier bare en korrigering, den fikser ingenting. Dersom man f.eks. har en kraftig dipp i frekvensresponsen. Da kan man ikke kompensere med EQ uansett hvor mye man forsøker. Den eneste fiksen er da akustiske tiltak for å redusere nullen. Men måleutstyret kan enkelt fortelle deg at du må gjøre noen tiltak på 110Hz og kan sikkert forelle deg at det er en stående ressonans i rommets lengderetning.

Ergo må brukeren være forberedt på at slikt system ikke magisk fikser alle problemer og må være forberedet på å gjøre tiltak med rommet.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate saar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Egersund
    Poster
    1,075
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme Vis post
    Hvorfor er det ingen som har implementert full romanalyse og skikkelig korreksjon i sine forsterkere?

Jeg snakker om:

- Forsterker som sender ut alle slags testoner i forskjellige frekvenser osv og sender målt frekvenskurve til Ipaden.
    - 8 separate utganger for subber.
    - Kalibrerer 1 sub av gangen med testtoner i alle slags frekvenser. Deretter begynner den å kalibrere de i forhold til hverandre og sammen mot øvrige høytalere.
    - Måler mens du justerer lokale parametre på subber slik at systemet får best mulig utgangspunkt fra hver sub. Ipaden starter med gain og man får valg om å justere andre parametre hvis det er tilgjengelig på subben. Man justerer med testoner og Ipaden kvitterer når det er godkjent.
    - Generere en skikkelig rapport til f.eks Ipad som viser om systemet har klart å gjøre jobben skikkelig. Hva med en rating fra 1-100 basert på måling fra mikrofonplasseringen.
    - Tester ut hva slags effekt romkorreksjonen hadde og rekalibrerer hvis resultatet blir for dårlig. Hva med at man f.eks kan velge at den skal forsøke å finpusse korreksjonen?
    - Lar deg velge mellom frekvenskurver ved bruk av Ipad/Iphone som fjernkontroll.

Et slikt system vil sikkert ta evigheter på å kalibrere et rom spesielt hvis systemet skal teste alle muligheter for få best mulig lyd. Men det er jo bare å la det surre og gå mens man ikke er hjemme eller over natten...

Det jeg prøver å si er at det er rart at ingen har laget et system som gir 100 % romanalyse og simulerer hva profesjonelle kalibratører gjør.
    Det må være mulig å få til nå. Produsentene kan jo la nettbrettet ta seg av all regnejobben og benytte seg av apper?
    Helt enig i dette, helt sikkert mange som ville betalt litt ekstra når de kjøpte en receiver med denne muligheten som du skisserer
    Yamaha rxa 3020, oppo 103d klipch rf82,rc64,rs52 4stk, pcultra 2stk, dreamscreen lerret, sonyvw500es, antimode 8033s 2stk

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har sagt at korreksjonen skal fikse alt? Tror du har misforstått hva jeg har etterspurt...
    Bedre analyse og korreksjon med gode rapporter og grafer til f.eks Ipad er ikke det samme som å etterspørre et system som skal lage perfekt lyd. Det jeg snakker om er å gjøre jobben mye bedre.

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Helt rett frem er det ikke. Eller rettere sagt, det er ikke alle systemer kan korrigeres. Det er en matematisk begresning og ikke begresning i teknologien. Romkorrigering er som navnet sier bare en korrigering, den fikser ingenting. Dersom man f.eks. har en kraftig dipp i frekvensresponsen. Da kan man ikke kompensere med EQ uansett hvor mye man forsøker. Den eneste fiksen er da akustiske tiltak for å redusere nullen. Men måleutstyret kan enkelt fortelle deg at du må gjøre noen tiltak på 110Hz og kan sikkert forelle deg at det er en stående ressonans i rommets lengderetning.

Ergo må brukeren være forberedt på at slikt system ikke magisk fikser alle problemer og må være forberedet på å gjøre tiltak med rommet.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvem har sagt at korreksjonen skal fikse alt? Tror du har misforstått hva jeg har etterspurt...
    Bedre analyse og korreksjon med gode rapporter og grafer til f.eks Ipad er ikke det samme som å etterspørre et system som skal lage perfekt lyd. Det jeg snakker om er å gjøre jobben mye bedre.
    Hva er gode rapporter og grafer? Dette koker nok ned til hva slags forventninger brukeren har til et slikt system og hvilken kompetanser han/hun har. Det er en konstant drakamp mellom å levere enkle, lett forståelinge rapporter til å levere nok detaljert info for ekspertbrukere. Gir man for detaljert info til en uinnvidd bruker (slik de fleste er), blir han forvirret og overvelmet av tekniske informasjon (og gir opp). Gir man for lite informasjon til en ekspertbruker blir det en tvangstrøye og for begrenset til at han kan gjøre det han vil. Det er derfor Audyssey har next-next-next-finish oppsett i deres MultiEQ med ingen parametre for vanlige brukere, men du kan kjøpe et pro-kit med detaljert oppsett på laptop for ekspertbrukere.

Som atledreier spurte: Er ikke MultiEQ PRO med laptop være det du forespør?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MultEQ PRO gir deg forslag til det den anser som det beste valget, og om du velger en annen løsning optimaliserer den for det så godt den kan. Den skriver også ut fine før/etter rapporter du kan gi til kunden eller henge på veggen. Du har også fritt redigerbar targetkurve. Alt styrt på laptop.

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Gir man for detaljert info til en uinnvidd bruker (slik de fleste er), blir han forvirret og overvelmet av tekniske informasjon (og gir opp). Gir man for lite informasjon til en ekspertbruker blir det en tvangstrøye og for begrenset til at han kan gjøre det han vil.
    Sitat Opprinnelig postet av blashyrkh
    Da betyr det at de ikke forstår konteksten av å sette opp et system skikkelig og pga det syntes jeg at de blir automatiskt diskvalifisert til å ha hjemmekino.
    Yep. Det er fasiten. La de ta eget ansvar for å tilegne seg kunnskaper, det mest basale instinktet til mennesket er å tilpasse seg omgivelsene og tilegne seg kunnskaper for overlevelse. Hvorfor nekter de å tilegne seg nye kunnskaper?

Programmene kunne ha to moduser, beginner / expert - modes, softwaren er den eneste begrensingen en har i digitalteknikken.
    Når en har tilegnet seg kunnskaper og trenger bedre presisjon, er det bare å skru på en option, der en får plustelig 31bånds equalizer, med ultraoppløsning og ultrajustering overalt. Jeg vil ha sånt til et rimelig pris.

Sitat Opprinnelig postet av Midas
    Det sies jo at en paddeflat frekvensgang på HT låter platt og kjedelig, så det må være noe annet. Men hva?
    Interessant spørsmål. Vrien å svare på.
    Alle har sitt eget syn på sitt "perfekte lydbildet" ?
    Mange fabrikkene farger lyden på høytalere, litt "spiss" diskant for å gjøre den "spensig og morsom", eller upresis bass for å gjøre det "røffere", små "forbedringer" for å skille seg ut. Mitt høytaler er upresis nederst i bassen, så jeg trekker bassen littegrann ned i Behringer DEQ2496 for å gjøre det renere i lydbildet. Bedre høytalere er kanskje svaret på mitt "problem", men finnes den perfekte høytaleren uten noen forenklinger, kostnadbesparende triks, juks og fanteri til et fornuftig pris?
    Jeg brukte noen hundrelapper på bedre kondensatorer og spoler fra Dynabel, og det gjorde lyden mer transparent. Sånt liker jeg.
    Alt dette skjedde før jeg oppdaget at begrepet "romkorreksjon" fantes i det virkelige verden...

Jeg mener at det er bedre å bruke noen tusen kroner på en skikkelig digital equalizer (+ romkorreksjon) fremfor enda flere tusenlapper på utstyr.

Ironiskt nok har jeg ikke lekt med romkorreksjon enda, jeg må forbedre rommet mitt først med avdemping og hele den karusellen en trenger å ta for å få en optimal romklang. Romkorreksjon er et eget fag som jeg såvidt har duppet tåa i, men jeg koser meg underveis i prossessen.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det bare software på ipad du savner da? Jeg synes audyssey-produkter allerede gjør en kjempejobb og jeg er LAAAANGT over snittet lydinteressert. Jeg synes det er helt genialt at jeg slipper å ta stilling til masse greier. Den gjør en god kalibreringsjobb, i tillegg kan jeg med enkle grep justere bassnivå ved hjelp av reference offset og ved å aktivere dynamisk volum - vips er jeg i mål. 2 minutters innsats og ingen pad nødvendig.

Den jeg kjenner som er nest-mest lydinteressert etter meg selv har anlegg til 50,000 - men vil gjerne at jeg kommer og trykker på "kalibrer"-knappen på audysseyforsterkeren hans for seg. Selv om han kan endel om lyd så er han i praksis ikke interessert i å bruke tid på å sette seg inn i det, kun at det virker.

Vil du ha fine grafer koster det deg kun en kveld eller to å laste ned REW, sette deg inn i det og få ut disse på laptopen.

Som alle andre sier, det du ønsker deg er selvsagt teknisk mulig - men er fra et kommersielt perspektiv helt ubrukelig å putte i konsumentprodukt. Nesten ingen er interessert i å fikle med det pluss at resultatet antagelig bare blir marginalt bedre uansett i enhver normal stue med et normalt anlegg (Det er ikke så mange som har 8 subber).
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med denne er at den gjør null på bitstrømmer som DTS og DD. I mine oppsett, lar jeg receiver ta seg av dekodingen (fordi avspiller ikke støtter å kjøre audiodekoding til PCM) og da vil denne boksen ikke fungere.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilken kilde er det, ps3? plukket ut en tilfeldig pioneer bdp-160 og oppo bdp-103. begge støtter opptil 8 kanals pcm.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde ps3 var motsatt (min gamle i alle fall) at den ikke kunne bitstrømme hd lyd så fikk det nedskalerte istedet med mindre jeg sendte det som PCM til receiver.

Men min billige 5-700 kroners phillips spiller mener jeg kan dekode til pcm.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for å hindre forvirring, PCM er ikke en nedsklarering såvitt jeg kan se?

"If you set the Blu-ray Disc player player to output audio as PCM, the player will perform the audio decoding of all Dolby/Dolby TrueHD and DTS/DTS-HD Master Audio - related soundtracks internally and send the decoded audio signal in uncompressed form to your home theater receiver. As a result, your home theater receiver will not have to perform any additional audio decoding before the audio is sent through the amplifier section and the speakers."

altså bitstream blir til PCM i receiveren allikavel, og takler 192khz. så minidsp tukler ikke med signalet.

http://hometheater.about.com/od/blur...eam-Vs-Pcm.htm

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedskalert? Og da menes det downmixing? Altså prosessen med å ta flere kanaler og lage færre, f.eks. 7.1 nedmikset til 2.0?

PCM er en rå, ukomprimert strøm av lyddata som kan fødes rett inn i DACer. HDMI kan føre opptil 8 kanaler med PCM. Bitstrøm er en kodet strøm som må igjennom en (DolbyDigital eller DTS) dekoder for å bli til PCM. Denne kan også føres over HDMI.

Og det var poenget mitt. Dersom kilde sender bitstrøm, vil ikke og kan ikke minidsp gjøre noe med signalet (fordi det er kodet). Men hvis kilden er satt til å dekode fra bitstrøm til PCM før den går ut på HDMI, så kan minidsp gjøre signalbehandlingen sin.

Min PS3 sender iallefall ut bitstrøm og dekodingen gjøres i receiver. Men det er mulig den kan rekonfigureres til å kjøres på PS3.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Lignende tråder

1. Steinalderen
    By sigvald in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 11-15-2013, 01:29
  2. Hvorfor er denne annonsen fortsatt aktiv?
    By Tiger in forum Generell chitchat
    Svar: 75
    Siste melding: 12-18-2011, 21:42
  3. Hvorfor/hvorfor ikke bilde gjennom receiver?
    By Beach in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 12
    Siste melding: 06-18-2010, 10:54
  4. Svar: 1
    Siste melding: 10-07-2009, 21:46
  5. Er Pioneer 506 å få tak i fortsatt?
    By shaunv in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2006, 00:40

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder