Hva for av-prosessorer er det folk har rundt omkring?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva for av-prosessorer er det folk har rundt omkring?

Fortell om dine erfaringer med av-prosessorer, uannsett merke, prisklasse osv. Fornøyd, ikke fornøyd med. Fortell!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Onkyo 5509.

Kjempefornøyd! Lyd og funksjoner som trengs. Audyssey PRO, balansert utgang med skikkelig utgangsnivå, masse HDMI-switchemuligheter og aldri noe tull. Den bare funker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har crystalio 2 3800 pro, og en 3100.
    Er fornøyd med disse.
    Har også Dvdo Duo og en Lumagen XE
    De 2 sistnevnte er for salg da de ikke brukes lengre pga. jeg har forandret oppsettet mitt, men de er gode produkter.
    Til lyd bruker jeg Parasound c2 og synes denne fremdeles gir god kino lyd!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Classé SSP800;

4 HDMI inn, 2 HDMI ut. Min enhet har HDMI 1.3 med støtte for alle høyoppløste lydformater opptil 8-kanaler 24/196. Kan oppgraderes med nytt HDMI kort som støtter 3D-video, men det trenger jeg ikke i mitt oppsett ettersom video aldri switches gjennom AV-prosessoren (kun audio). Den har ikke videoprosessering innebygget (noe som heller ikke er nødvendig). Ettersom den har rikelig med prosessorkraft innebygget er det mulig at den også kan oppgraderes til nyere HDMI versjoner og funksjoner hvis/når dette blir tilgjengelig (speskulasjon fra min side).

Den har 10 fleksible balanserte kanaler og støtte for opptil 7.3, med tre subwoofere med sammen eller ulik EQ. Egen EQ hver kanal. Dette gjør den svært fleksibel. Denne må sette opp manuelt (ingen auto-EQ), men perfeksjonister ønsker jo manuell kontroll uansett. Aldeles super byggekvalitet. Mulighet for ulike profiler for forskjellige brukere.

100% stabil. Aldri noen tull med HDMI, etc... Rett og slett ett meget godt produkt.

For video benytter jeg Lumagen Radiance XS 3D. 4 HDMI inn, 2 UT. Aldeles glimrende videoprosessor. 100% stabil. Aldri noe tull med HDMI. Denne har masse kalibreringsmuligheter via Calman (gråskala, 5x5x5 color cube CMS). Dessverre er en del av potensialet i denne uutnyttet av meg for øyeblikket ettersom jeg ikke har tilstrekkelig kalibreringsytstyr.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-A1020

Kjempefornøyd. Ønsket meg RX-A2020 eller bedre for bedre prosessering og kraftigere amp, men kom over et røverkjøp på 1020 og da ble det det.

Digger Yamaha på grunn av sounden sammen med B&W, men også på grunn av funksjonene og fleksibiliteten. HDMI på Yamaha bare fungerer, mens andre merker jeg har vært borti (Onkyo og Denon) har gitt meg mer trøbbel. Den har en ypperlig 7-kanals parametrisk EQ på hver kanal (unttatt sub) som er et must for meg som lydmann. Den har også to såkalte profiler, hvor man kan sette opp to uavhengige audio oppsett (f.eks. variere EQ-innstillinger, x-over frevens, mm) for å f.eks. lage en profil til filmlyd og en til musikk. Kombinert med scener og deres web-grensesnitt er denne receiveren perfekt for meg.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rotel RSP1572 sammen med RMB1575. Det best jeg har hatt og har ingen planer om å bytte. Veldig oppløst, god på musikk og trykker veldig bra med 5 x250W og to Embla blokker bak. Etter at jeg lempa ut Klipsch til fordel for Focal ble det vanvittig bra !

Det syntes Lyd og Bilde og : http://www.lydogbilde.no/test/rotel-...rotel-rmb-1575

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at jeg spør er fordi jeg er i ferd med å anskaffe meg en av-prosessor. Og tenkte da at det var greit å spørre folk om hva de har og erfaring med de. Jeg har lest litt på en del forskjellige merker fra en "normal" pris til super high-end svindyre saker. Tingen er jo neste alle bruker litt forskjellige prosessorer og annet for å vise bilde/ lyd. Jammen ikke lett dette her altså. Men en får bare lete, lese og synse seg frem til jeg vil ha tilslutt. Og jeg er ikke noe person med utømmelig lommebok hehe . Takker for alle innspill så langt

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en uhøytidelig og svært subjektiv test av 3 AV-receivere i denne tråden: http://avforum.no/forum/showthread.p...amaha-RX-A1020 . Jeg har alltid vært glad i Yamaha, og jeg tenkte jeg skulle se om gresset var grønnere på andre siden ved å teste andre merker. Guess what: jeg endte opp med Yamaha igjen.

Poenget er: I consumer AV-receivermarkedet (5-15k) er konkurransen veldig hard. Det betyr at i bunn og grunn er enhetene overraskende like på de store tingene (antall kanaler på forsterker og størrelse på denne, støttede lydformater, innstillinger, HDMI, etc.). Mens selve forskjellene ligger i relativt små funksjoner (som AirPlay, antall HDMI utganger, fjernkontroll, 2 zone, etc.) og fordi merkene er såpass like er det gjerne dette som blir utslagsgivende for hva man velger.

Større forskjeller finner man i romkorrigeringen og her finnes det mye forskjellig. Yamaha har sitt YPAO som etter min mening ikke måler og korrigerer nøyaktig nok, men som til gjengjeld kan justeres til perfeksjon. Denon og Onkyo bruker Audyssey som flere hevder er det beste du får innen romkorrigering og som nok er det beste du får rett ut av boksen. Audyssey fungerte IKKE på mitt anlegg og man kan ikke justere på ting selv i etterkant. Mens Pioneer bruker sitt MPLCC(? eller no slikt), som jeg ikke har noe erfaring med.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Lassen: Dersom du har lyst til å lese deg litt opp på diverse forskjeller innen surround kan Kalman Rubinson sin spalte i Stereophile være ett godt sted å begynne. Den heter "Music in the Round" og finnes her; http://www.stereophile.com/category/music-in-the-round

Ellers er jeg enig i det som sies om consumer AV-markedet opp til ca. 15k. Her er det veldig mye likt. Du bør kanskje se om det er noen funksjoner du er nødt til å ha. Hvis ikke er det jo gjerne noen kroner å spare på å kjøpe en modell som f.eks. er 1-3 år gammel. Da er det selvfølgelig viktig å undersøke om den kan det du trenger.

Som Midas sier er vel kanskje en av de største forsjellene mellom AV-produktene hvilken type korreksjon de gjør. Flere produsenter har sin egen grei, andre benytter lignende systemer (Audessey i ulike varianter). Det skrives også mye bra om Anthem sin ARC-romkorreksjon.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil nå påstå at det er det er ganskje store forskjeller i lydsignaturere og. Selv likte jeg ikke Yamaha da jeg syntes den var alt for lite oppløst i diskanten og alt for mørk i målet. Da hjalp det ikke meg at den korrigerte bra. En Pioneer ligger nok mer i min gate, eller Denon jeg hadde før Yamaha. At jeg endte opp med Rotel var vel litt tilfeldig da HiFi - asylet hadde høstsalg og ga meg en god pris, som jeg ikke kunne si nei til.

Vil anbefale deg å kjøpe brukt hvis du har begrenset budsjett. Da får du en bedre receiver enn du ellers ville fått, og det skjer ikke SÅ mye fra modell til modell. Liker du den ikke kan du selge igjen til nesten samme pris, noen tjener enda på salget vis du er heldig, og kjøper en annen. Dermed finner du til slutt ditt merket.
    Sist endret av Ingeniør'n; 12-19-2013 kl 08:00

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den linken du

Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for den linken du LL

Lars

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lassen Vis post
    Fortell om dine erfaringer med av-prosessorer, uannsett merke, prisklasse osv. Fornøyd, ikke fornøyd med. Fortell!
    Lurer du på AV-prosessorer eller AV-receivere? Ser mange svarer her med AV-receivere, men det er to forskjellige ting.
    Selv bruker jeg en dedikert prosessor. Har hatt ganske mange opp gjennom årene. Alt fra Rotel RSP-1098, Meridian G68, 861v4, 861v6 og nå har jeg en Marantz AV8801. Har i tillegg prøvd mange forskjellige modeller. i mine ører falt valget på Marantzen fordi den etter mitt syn gir en strålende balanse mellom pris og ytelse. Vil dog også trekke frem Yamaha CX-A5000 som koster noen lapper mindre.

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye penger har du tenkt til å bruke? Hva har du tenkt til å bruke den til (hvilke funksjoner trenger du)?
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jfinnerud sier er det stor forskjell på Receiver og Prosessor, jeg gikk selv fra Yamaha RX-A3020 til CX-A5000 og forskjellen er enorm både på musikk og til film. Jeg kommer aldri til å kjøpe en receiver til kinoen min igjen!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer vel litt ann på pris og vel, en prosessor til 10k-15k kan vel ikke være så veldig mye bedre enn en receiver i tilsvarende klasse.

Jeg må jo egentlig innrømme jeg er litt nysgjerrig på dette utsalget til sherbourn.com (ifølge nettsiden virker de som de enda har noen pt 7030 igjen til 700$)

Men er jo litt skeptiskt, det faller litt inn under "litt for bra til og være sant" paraplyen til Emotiva.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Men er jo litt skeptiskt, det faller litt inn under "litt for bra til og være sant" paraplyen til Emotiva.
    Emotiva har vel et ganske frynsete rykte når det gjelder AV-prosessorer. Jeg tror det er sunt å være skeptisk. Sherbourn kjenner jeg ikke spesielt godt.

Newcomer wabble sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. Emotiva har jeg en UMC-200 som har fungert smertefritt siden jeg kjøpte den tidligere i år. Brukt med Rotel effekt før og nå som pre kombinert med en Chapter Audio Precis frem til jeg tar meg råd til en dedikert D/A konverter.
    Det finnes helt sikkert noe som er bedre der ute, men ikke til samme pris.
    --
    Audio Physic Tempo 25 | Bel Canto DAC2.5 | Bel Canto REF500M | Panasonic 50" VT50 | Apple TV 3.gen | Playstation 3 | Nordost Frey ht og bal ic | Supra LoRad 2.5 pc | Supra LoRad MD06-EU/SP nf/v

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg har skjønt det så var vel Sherbourn eget selskap fram til et par år siden hvor moder selskapet til Emotiva kjøpte de opp og Pt-7030 var da i utvikling (jeg mistenker nesten Emo for og nesten kjøpe disse så de kan fullføre den mystiske XMC 1)

7030 kom jo ut til en prislapp nesten 10 000 kr høyere enn man kan kjøpe den for med nåværende utsalgs pris som selv med en 250$ frakt og 25% moms kommer på underkant av 7500 kr og det er jo nesten så lavt i pris (ikke at det ikke er penger) men i marked hvor neste aktør starter på 20k+ så begynner man jo og lure litt.

Første man kanskje bør bemerke seg, er at dette er vel kun snakk om lager tømming, når dette er unnagjort så forsvinner vel sherbourn inn i Emotiva helt som dugg for solen og ikke har den innebygd romkorreksjon.

Blir uansett teoretiskt for mitt vedkommende, receivern min er mer enn grei nok og gjør alt jeg trenger, for ikke og snakke om også ha noen ekstra effekt kanaler tilgjengelig, jeg bare nevner den for kan ikke se om trådstarter har nevnt budsjettet sitt noe sted, den prosessoren som er mest snakkis nå må vel uansett være yamaha CX-A5000 som nylig kom på markedet, og den er jo ikke helt skrekkelig i pris den heller når man tenker på AV pre som gjerne har verdt 2x dyrere enn de største receiverne og en par generasjoner bak (tror 7030 faktiskt var en av de første med HDMI 1.4a men kan som alltids ta feil)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    minst 2 tidligere prosessorer og noen av effekttrinnene til sherbourn og emotiva er identisk. samme fabrikk i kina produserte de.
    sherbourn hadde også en receiver med umc-200 integrert..
    ikke rart de kjøpte de opp. samme produkt, lignende pris og annet navn. noen kan tro de ikke har utviklet det selv

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Rammelerret - Hva gjør folk med veggen rundt?
    By DaButcher in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 9
    Siste melding: 11-02-2009, 23:25
  2. King Crimson rundt omkring i hele stua?
    By ROXY in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 6
    Siste melding: 09-04-2009, 18:57
  3. Svar: 4
    Siste melding: 11-24-2008, 22:09
  4. Forslag til ny TV omkring 40"?
    By KayAU in forum TV-apparater
    Svar: 17
    Siste melding: 08-03-2006, 13:17
  5. Drøfting omkring systemytelse og ffdshow
    By LL in forum Generell HTPC
    Svar: 6