XBMC ser ikke filmene.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XBMC ser ikke filmene.

Har en nyinnkjøpt mac mini og har lastet ned XBMC. Filene jeg vil spille av ligger på en ekstern disk med undermappene "Film" og "Serier".

Under serier ligger det flere mapper.
    Under film ligger alle filmene åpent, har ikke mapper for hver enkelt fil.

Å legge inn seriene går fint..
    Men når jeg skal finne filmene, ligger det ingenting i film-mappen. Dvs, jeg vet de er der, men XBMC ser de ikke.

Må samtlige filer som skal lastes inn i XBMC ligge i hver sin mappe?

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet ikke om du har funnet ut av dette, men burde bare være å høyreklikke på mappen inne i xbmc, og trykke "set content". så velger du movies og scraper.
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde meg frem og fikk til en løsning - i tilfelle andre kommer i samme situasjon skriver jeg det her.

Jeg endret navn på samtlige mapper til "Filnavn" "År". Feks Blade runner 1982. I mappen kan filen hete hva som helst.

Deretter fjernet jeg alle filene fra biblioteket i XBMC og skrudde av macen.

Da jeg startet opp XBMC igjen, la jeg inn filer med universal movie scraper. Da ble alt lagt inn riktig.

Virket som om XBMC ikke registrerer endring i filnavn uten at i det minste harddisken restartes.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik_a
    Jeg prøvde meg frem og fikk til en løsning - i tilfelle andre kommer i samme situasjon skriver jeg det her.

Jeg endret navn på samtlige mapper til "Filnavn" "År". Feks Blade runner 1982. I mappen kan filen hete hva som helst.

Deretter fjernet jeg alle filene fra biblioteket i XBMC og skrudde av macen.

Da jeg startet opp XBMC igjen, la jeg inn filer med universal movie scraper. Da ble alt lagt inn riktig.

Virket som om XBMC ikke registrerer endring i filnavn uten at i det minste harddisken restartes.
    Jeg har mye samme oppsett som deg, og xbmc er ikke 100% å stole på her nei... av og til så må jeg "fjerne alt" og legge til media på nytt, da jeg har fått dubletter av filmer.

Men - dette er totaltsett beste og mest familevennlige avspiller. Fjernkontrollen fungerer også bra
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Har kjørt XBMC i en årsrekke nå, og aldri hatt problemer med at det scraper feil. Kanskje det er fordi jeg har hver film i egen mappe? Joda, det er noen filmer den kan hoppe over under scrapingen, men som regel er det fordi mappen har feil navn, eller at det er flere filmer som har blitt sluppet med samme navn. Da legger jeg bare årstall til "Total Recall (2012)" så er problemet borte.

Uten tvil beste mediasenteret jeg har testet, å hvis man tweaker det litt også med kult skin å litt plugins, så blir det sinnsykt pent interface på det også.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De gangene xbmc finner 'feil' tittel er når jeg har gitt tvetydig fil\mappe navn, men dette kan korrigeres fra info sheet, da får du opp ei liste, men nå har jeg ikke pleid og legge med årstall heller.

Om man går inn på 'system->video->library' skulle det være en opsjon for "clean library" da skulle den gå databasen sin i sømmene og sjekke om filene faktiske er der han tror og sletter de oppføringene den ikke finner.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Uten tvil beste mediasenteret jeg har testet, å hvis man tweaker det litt også med kult skin å litt plugins, så blir det sinnsykt pent interface på det også.
    Helt klart noe av det beste der ute.

Synes det er litt uoversiktlig, det er vel det største minuset.

f.eks. går til Movies->library

her ville jeg forventet å finne mitt library - ikke 5 undervalg som:
    Movies, Recently added moved, Files, Playlists, Video add-ons

Velger jeg "Movies" så får jeg igjen en rekke nye valg:
    Genres, Title, year, Actors, Directors, Studios, sets, Countries,Tags...

litt frustrerende at det er så mange nivåer, særlig for fruen som da lurer på om movies->library var riktig valg....
    ...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken versjon av xbmc bruker du? Du er sikker at du ikke trykker på "videos" når du skal velge film? Da blir strukturen slik du beskriver den. Men om du trykker på movies eller tv shows på hoved menyen kommer du rett i libary mode,skal du hvertfall gjøre. Om du forviller deg ut av libary mode så velg titles så kommer du tilbake.

Du burde titte litt på xmbc wikien og forumet om du er nybegynner så finner du fort ut av ting. Men her kommer noen tips.

Gjør så her:

1: Gå til videos->files Her ser du alle "mappene du har valgt å legge til.. Fjern alt ved å høyreklike på alle mappene og velg remove source.

2: Gå ut til hovedmenyen og gå til system->video->libary velg clean libary.

3: Gå tilbake til hovedmenyen og velg video->files->add videos
    a: Naviger deg frem til mappen med alle filmene dine og trykk ok helt till du kommer til vinduet "this directory contains", Velg så movies og hvilken scarper du vil bruke. Har du alle filmene i en egen mappe må du også huke av for "movies are in separate folders that match the movie title" (merk, det er ikke nødvening å ha alle filmene i egen mappe) Trykk så yes på change content vinduet som dukker opp, at du vil "refreshe" Da begynner den å scrape filmene dine.
    b: Gjenta punkt 3 med tv shows og musikk hvis du har det.

4: Gå ut til hovedmenyen å velg movies, du skal nå dukke opp direkte i libary mode. Om ikke så har du enten en gammel xbmc eller så har du en fucked opp skin, eller det er noe du ikke har gjort riktig.

5: Når du er inne i libary mode så før musen helt til venstre eller trykk pil venstre om du bruker fjernkontroll, avhenger litt av hvilken view type du har. Her kan du velge view modes, noen skins har flere view modes enn andre.

6: Hver gang du skal legge til en ny mappe i xbmc hopp tilbake til punkt 3. Hver gang du fjerner en mappe så tar du også en clean av libary

7: Om du legger til nye filer i en mappe du har scrapet og vil ha dem inn i libary, så går du til videos->files-> marker den mappen du vill ha-> høyreklikk-> scan for new content. Du kan også sette xmbc til å scanne libary ved oppstart, da scanner den alle mappene med mindre du har valgt å ikke ta den med. Du kan også installere addon som scanner reegelmessig slik at du slipper å tenke på det.

8: Når du skal se film/tv serie, så bruker du movies og tv shows i hovedmenyen, ikke videos.

9: Om ikke xmbc finner filmen når du scarper så har du feil filnavn, så enkelt er det, bytt til riktig...

10: Følger du dette så skal du bli kvitt alle problemene dine!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av strike
    Hvilken versjon av xbmc bruker du? Du er sikker at du ikke trykker på "videos" når du skal velge film? Da blir strukturen slik du beskriver den. Men om du trykker på movies eller tv shows på hoved menyen kommer du rett i libary mode,skal du hvertfall gjøre. Om du forviller deg ut av libary mode så velg titles så kommer du tilbake.
    Hei, først - takk for hjelpen!

bruker versjon 12.2 (tidligere 12.0 og 11.x).

Ditt første poeng om video/movies er vel noe av problemet her - hva er forskjellen og hvorfor eksisterer begge?
    ...

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er at "videos" er kun files mode, dvs du kommer ikke inn i libary mode herifra, mens "movies" er ment for libary mode. Du kan faktisk bare bruke "movies" om du vil det da den også kan komme i file mode, isåfall må du bruke en skin der du kan fjerne "videos" fra hovedmenyen.

Jeg vil tro at grunnen til at begge eksisterer som standard er at det skal bli lettere å navigere. Da har du ett dedikert valg for files mode og ett(eller flere) dedikerte valg for libary mode. Files mode for meg er nyttig for 2 ting, 1: legge til eller oppdatere nye mapper, 2: navigere blandt filer som ikke jeg kan scrape som f.eks dvd/blue-ray extras eller private filmer da disse aldri vil kunne komme i libary mode (med mindre man lager en egen database og addon for å scrape slike filer da).

Det blir f.eks mye mer uoversiktelig hvis man fjerner "video" valget (syns jeg da) da må man navigere seg ut av libary mode i movies for å komme til files mode og tilbake igjen når man trenger det, som jeg syns blir mye mer tungvindt.

Edit: Man kommer inn i libary mode igjennom video også, jeg bare glemte det siden det er mer tungvindt å gå den veien.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At "videos" ligger der ignorerer jeg. Det er via denne jeg la til tv - serier og filmene. Synes det ebare bra at videos er så lett tilgjengelig.

Men jeg opplever fra tid til annen at xbmc scraper feil. To eksempler:
    "Saving private Ryan 1998" ble scrapet til "Saving private Ryan 1944 documentary" eller lignende.

"Taken 2008" ble til "Taken 2 2012".

Av og til virker det som om xbmc tar noen snarveier og henter info fra første og beste treff det har.

Active
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg klarte å reprodusere problemet ditt etter litt om og men, her er hva jeg fant ut. Legg spessielt merke til punkt 5,6 og løsningen punkt 7...

1: Jeg endret navn på filen min til "Taken 2008" for å matche slik det er hos deg.
    2: Startet med å legge den i en mappe som het test, slik at det så slik ut: "\test\Taken 2008.mkv" Resultat: scrapet riktig med universal scarper satt opp med default settings
    3: Endret filnavn til "Taken (2008 )" fortsatt i samme mappe, resultat: Scrapet riktig
    4: Laget en mappe som het "Taken 2008" og plasserte filen der, endret filnavn til noe random "thh.mkv". Huket ikke av for at filmen var i en egen folder. Resualt: Scarpet feil, fant en film som het Tdh eller noe.
    5: scrapet på nytt men huket denne gangen av for at filmen var i en separat folder, fil og mappenavn ikke endret. Resultat: Scrapet feil, gjett hva den fant, jo "Taken 2 2012".....
    6: Endret filnavn til "Taken 2008", scarpet på nytt med samme valg om at den ligger i separat mappe. Resultat: Scarpet feil, fant igjen "Taken 2 2012".
    7: Endret mappenavn til "Taken" scrapet på nytt med samme valg, resultat: Scrapet riktig: "Taken 2008"

Jeg gadd ikke ta hele testen på nytt med themoviedb scraperen jeg tok bare punkt 5 og 6, resultatet var at den scarpet riktig. Hvert punkt ble scrapet 3 ganger så dette er ikke noen random funn.

Så her ser vi altså tydelig hvor feilen ligger i akkurat dette tilfellet. Konklusjon er og vil alltid være: Blir det scrapet feil eller ikke blir scrapet overhodet, så er det fil eller mappenavnet som er feil!!

Jeg skal være enig i at det var et snodig resultat, at det faktisk var om filen var i en egen mappe eller ikke som gjorde utslaget. Kan virke som de opererer med 2 databaser (?). Men den scrapet jo også riktig så lenge man valgte rett mappenavn. Så fil/mappenavn er og vil ALLTID være ALFA OMEGA!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, er pinlig nøye med mappenavnene.
    Hva selve filen heter virker ikke å bety noe her, mener jeg huket av på at det er en fil i hver mappe. Da leser xbmc kun mappenavnene og scraper fra det

Når jeg først satt det opp på den måten gikk det helt fint.

Det eneste er at jeg har to mapper / filmer som ikke kommer opp i filbiblioteket i det hele tatt. Dvs det er (eksempelvis) 100 mapper på disken, men 198 i xbmc.

Ikke noe stort problem, jeg har nok bommet på årstallet på disse to. Orker ikke å bla gjennom alle filmene for å se hvilke to jeg har bommet på

Men er som du sier - navnet på mappen / filmen må være spot on.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik_a
    At "videos" ligger der ignorerer jeg. Det er via denne jeg la til tv - serier og filmene. Synes det ebare bra at videos er så lett tilgjengelig.
    Synes og at den er meget greit og ha tilgjengelig, er jo ikke alle video filer man trenger og ha lett synlig i biblioteket heller :wink:
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Synes og at den er meget greit og ha tilgjengelig, er jo ikke alle video filer man trenger og ha lett synlig i biblioteket heller :wink:

Hmm? Er det noe svigers ikke bør se altså?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •