Nytt NAS - hvilket?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt NAS - hvilket?

Hei

Driver å skal ha et NAS. Det skal blant annet brukes til å streame 1080P video så må ha noe som orker litt datamengde. Noen tips?

Har tittet på Netgears Readynas 102 - har det til 1200,- på mpx..eller er ikke det noe å satse på?

Har idag en WD live - og den er ikke rask nok til de heftigste bitratene..

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Hei

Driver å skal ha et NAS. Det skal blant annet brukes til å streame 1080P video så må ha noe som orker litt datamengde. Noen tips?

Har tittet på Netgears Readynas 102 - har det til 1200,- på mpx..eller er ikke det noe å satse på?

vil tro hvilken som helst nyere nas med gigabit klarer å streame full bluray uten problemer..
    har forøvrig en netgear readynas nv2+ v2 som jeg kjøpte på tilbud til en veldig fin pris, 2526,- inkl mva og frakt med 1x3TB disk, og denne klarer lett 45 megabyte pr sekund.
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en Netgear ReadyNas 4-bay NV+ v2 og etter min opplevelse så vil jeg ikke anbefale Netgear NAS til noen.

Den jeg hadde var tregere enn man kan tenke seg. Tok år og dag å få filer over på den. Rett i overkant av USB2 hastighet både les og skriv så hvis du har noen TB filer så går det et par døgn.
    I tillegg var brukergrensesnittet urimelig kronglete og vanskelig å sette seg inn i for en førstegangsbruker. Hjalp ikke at bruksanvisning ikke stemte med noen ting siden de hadde forandret det meste i nyere firmware. Ikke hadde de oppdatert bruksanvisningen på nettsidene deres heller.

Når jeg skulle streame filene via PC, BluRay eller TV-en så var det alltid noe som skar seg som oftest. Hakkete bilde, lyd og bilde ute av sync osv.

Så tok den kvelden etter 2-3 mnd og fikk ny av Komplett og denne var ikke bedre. Solgte den etter at jeg hadde fått kopiert filene mine og har ikke angret et sekund siden.

Bygde meg en billig mediasenter PC heller og stappet diskene i den heller og har vært problemfri streaming siden.

Hvis jeg skulle finne på å prøve meg på en NAS igjen så har jeg lært og styre unna de "billige" og anbefaler deg å gjøre det samme.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høres ut som veldig forskjellig opplevelser av netgear her ja,
    min er også en 4 bay (med 1 disk montert), tok å testet å skrive 10,6 GB (77 rar filer) til den nå og dette tok nøyaktig 4 minutter. så burde da ta ca 6,5 time å overføre 1TB.

skal ikke påstå at dette er blandt verdens beste nas disker, men til prisen jeg betalte anser jeg den som god. ser at listepris nå på prisjakt.no er 3159,- uten disker, som er adskillig mere enn det jeg betalte.

mitt tips er å følge med på ukens tilbud rundt om, da disse ganske ofte inneholder nas disker
    Marantz 6012+rotel rb1070, Focal Aria 906, SVS SB13-ultra

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan godt være at jeg bare var uheldig med de 2 stk jeg hadde, eventuelt bare uheldig med akkurat den modellen.

Men for meg så fikk jeg nok :-)

Men nå var dette en 4-bay Nas med 4 disker i RAID 5. Kanskje tregheten jeg opplevde kan ha noe med det å gjøre. Måtte kanskje jobbe litt ekstra hard når den måtte lese filen fra alle diskene på en gang.

Men vil legge til et par problemet til jeg hadde som jeg ikke kom på i slengen.
    Den bråkte som en mother f... når man kopierte/leste filer fra den. Irriterende i lengden.
    Så et annet problem som var litt spesielt. Hvis jeg f.eks hadde kopiert en del filer til den så betydde ikke det at filene var klar for brukes med en gang med DLNA på TV/Bluray spilleren.
    NAS-en måtte gnage lenge på filene før de dukket opp i listen. Kunne bruke minst 7-8 timer på å jobbe ræva av seg etter at jeg hadde kopiert en 100gb til den.
    Hvis man koblet seg til den med en PC så fant den filene med engang og kunne bruke dem med en gang, men ikke via TV/BluRay-spiller eller annen mediaspiller.

Merkelig problem egentlig og for det jeg vet så kan det være et unikt problem til denne NAS-en, men fryktelig plagsomt.
    Måtte planlegge filmkvelden ekstra nøye eller bare legge filene på en usb-stick og putte den rett i TV-en :-)

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med ditt eventuelle innkjøp og håper at alt fungerer som det skal for deg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommy_sn
    Hei

En ting å tenke på er viftestøy. Skal den stå i samme rom som deg synes jeg det er en viktig faktor.
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Asus har lansert deres nye NAS serie, ved navn Asustor. Her får du endel fiffige funksjoner i form av Apps og hdmi utgang. Noe som gjør at du kan også bruke NAS'en som Boxee / XMBC om ønskelig.

Jeg kjøpte nettop AS-608T(8 bay utgaven) og har satt inn 8 x 4TB disker i RAID 6. Fungerer ypperlig så langt, og ligger på ca 200Mbyte/s over nettverket(med link aggregation\bonding på begge nettverkskortene).

Ser de kommer i 2bay utgaver(AS-602T) og oppover. Jeg kan hvertfall anbefale Asustor, ut i fra mine erfaringer de siste ukene.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lattergal : byttet du alle kablene og prøvde en annen switch? Koblet du alt til routeren?

I min erfaring så er bare en dårlig kabel (og ja, selv om de er splitt nye) nok til at hastigheten på nettet dropper som en stein. Valg av switcher er ofte og viktig. Koble NAS inn på router er fyfy, da de er ofte veldig dårlige på å håndtere trafikken.

Uansett så skal det ikke være slikt du opplevde. Readynas er gode NAS bokser.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATG
    Hei,

Asus har lansert deres nye NAS serie, ved navn Asustor. Her får du endel fiffige funksjoner i form av Apps og hdmi utgang. Noe som gjør at du kan også bruke NAS'en som Boxee / XMBC om ønskelig.

Jeg kjøpte nettop AS-608T(8 bay utgaven) og har satt inn 8 x 4TB disker i RAID 6. Fungerer ypperlig så langt, og ligger på ca 200Mbyte/s over nettverket(med link aggregation\bonding på begge nettverkskortene).

Ser de kommer i 2bay utgaver(AS-602T) og oppover. Jeg kan hvertfall anbefale Asustor, ut i fra mine erfaringer de siste ukene.
    200 MB/s?? holy crap. Det er seriøs hastighet. Du bruker 2X1GB linjer da. Imponerende. Selv har jeg vært oppe i 85MB/s fra min hjemmelagde NAS og synes det var hysterisk raskt.

Kjell

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt Netgear NAS lenge.

Har en Netgear UltraNAS DUO V1 som nå står 3'dje året som musikk server med squeezebox server. Har fungerer fjellstøtt hele tiden og slår seg på og av når jeg har programmert den (7-23 helg / 15-23 ukedag). Ingen problemer overhodet.

Nylig skaffet jeg er Netgear UltraNAS Ultra 2 fra en kan her på forumet. Etter litt ball med rensing og skade pga dårlig emballering, fungere denne nå utmerket som video server - ingen problemer med å streame 1080p video og er nesten lydløs.

Anbefaler Netgear UltraNAS !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også hatt Netgear, 4-bay. Men er ikke særlig fornøyd. Operativsystemet er vanskelig å bruke + den er veldig treg. Har 4x3TB disker i den.

Lyst å kjøpe meg en slik en:
    Komplett.no - ASUSTOR AS-606T 6-bay NAS
    Min tråd

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Har også hatt Netgear, 4-bay. Men er ikke særlig fornøyd. Operativsystemet er vanskelig å bruke + den er veldig treg. Har 4x3TB disker i den.

Lyst å kjøpe meg en slik en:
    Komplett.no - ASUSTOR AS-606T 6-bay NAS
    Hva er det som er "veldig treg" - du har ikke laste den for mye med 4x3TB ?

Kan være enig at slike ikke er rett fram med Share/rettigheter Raid etc, men når det først fungere er det strålende.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes den bruker veldig lang tid for å overføre filer.
    Den fungerer fint til å streame filmer til boxee box, 1080p osv.

Men å overføre filmer fra pc, til nas tar lang tid. Hadde også ønsket med et lettere system for å betjene den, som er mer oversiktelig.

Det kan jo hende tregheten skyldes pga RAID oppsettet, jeg bruker det den anbefalt, X raid eller noe. Hvor lagringsplassen halveres, dvs at alt har backup.
    Min tråd

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Netgear Readynas Duo, og jeg opplevde at det å overføre filer fra en Win XP eller en Linux-maskin gikk vanvittig mye raskere enn fra en Win 7.

Fant en forklaring/forslag til innstilling man kunne gjøre for å bedre dette, men fikk ikke dette til å fungere. Klarer ikke å finne dette for øyeblikket, skal si ifra om jeg kommer over det igjen.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QNAP har også veldig mye bra, har brukt disse endel hos kunder.

Men når det skal være sagt så kan det være en ide å sjekke thruput på switchene. Noen switcher har 1 GB Thruput på 8 porter, og det sier seg selv det ikke blir noe særlig fres over nettverket da.

Kan på det varmeste anbefale Netgear sine Prosafe switcher som vi har brukt på jobb i en årrekke , og har ekstremt lite tull (har levert bøtter og lass av de) og gode hastigheter med de. Sist gang jeg sjekket hadde netgear 1GB thruput pr port , altså 5 GB thruput på en 5 poter , 8 på en 8 porter osv.

Har selv denne , som gir mest for pengene hvis du kan samle alt en plass.

Komplett.no - Netgear 24 x Gigabit Unmanaged Switch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    lattergal : byttet du alle kablene og prøvde en annen switch? Koblet du alt til routeren?

I min erfaring så er bare en dårlig kabel (og ja, selv om de er splitt nye) nok til at hastigheten på nettet dropper som en stein. Valg av switcher er ofte og viktig. Koble NAS inn på router er fyfy, da de er ofte veldig dårlige på å håndtere trafikken.

Uansett så skal det ikke være slikt du opplevde. Readynas er gode NAS bokser.

Skiftet kabler, router og full pakke. Ingenting hjalp.

Active Coaslip sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Sandnes
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Routeren har som, kjelli sier , ikke den beste thruputen. Kjøp en dedikert switch.
    Har denne selv og har 80-90 MB/s

Komplett.no - Netgear 5 x Gigabit Unmanaged Switch

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan lett anbefale synology sine ds.. Har selv ds1512 som er 5 bays - men kan utvides med flere enheter til totalt 45 TB (15 disker).

Støtter også link aggregation.. Meget kjapt, enkelt og bra UI.. Bare husk å kjøpe riktige disker - det er like så viktig som NASet

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Coaslip
    Routeren har som, kjelli sier , ikke den beste thruputen. Kjøp en dedikert switch.
    Har denne selv og har 80-90 MB/s

Komplett.no - Netgear 5 x Gigabit Unmanaged Switch

Ah, så dette kan ha noe med saken å gjøre alltså...
    Bruker en switch fra D-link tror jeg, eldre sak som kostet 200,- Kanskje denne som er problemet?
    Min tråd

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, det kan det være. Ikke alle switcher som klarer trafikken og dermed "drukner" og hastigheten går i do.

Ved lettere load så kan de fungere helt fint (streaming etc). Streaming krever under 100 Mbits hastigheter for full 1080P.

Kjell

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •