Mediaspiller - hva og hvorfor?? Hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mediaspiller - hva og hvorfor?? Hjelp!

Jeg kjøper ny Samsung tv i disse dager, som en del av oppgradering av AV-utstyret mitt. Målet er at det skal være minst mulig ledninger, alt skal fungere sammen så sømløst som mulig, og kunne betjenes så enkelt som mulig, dvs. med færrest mulig kontroller og skifte av kilde etc.

Jeg ønsker derfor som et utgangspunkt at mest mulig skal gå gjennom receiveren (Yamaha RX-v773), og derfra til TV'en med 1 stk HDMI-kabel. På den måten kan tv'en for alltid stå med samme kilde inn, og alt styres via receiveren.

Dette bringer meg til problemet mitt. Jeg ønsker å kunne se filmer og annet innhold fra PC'en og nettverket på TV'en. Jeg har egentlig ingen anelse om dette, men så vidt jeg har skjønt det er det i all hovedsak 5 løsninger:
    1. Hente innholdet med receiveren fra PC'en via DLNA.
    2. Hente innholdet med TV'en (?) fra PC'en via DLNA / WiFi Direct.
    3. Hente innholdet med mediaspiller fra PC'en via Wifi (?).
    4. Koble PC direkte til receiver eller TV med HDMI.
    5. Hente innholdet direkte fra ekstern hardisk koblet til receiver eller TV.

Erfaringen min så langt er at nr. 1 i praksis er ubrukelig. Receiveren klarer kun å spille av et svært begrenset antall format. Nr. 4 er upraktisk, da det krever mye trykking og flytting på PC for å koble til. N.r 5 er umulig ift. receiveren, da den ikke støtter video via USB.

Da gjenstår nr. 2, 3 og 5. Jeg har ikke prøvd noen av disse før. Ang. nr. 2 vet jeg ikke om TV'en støtter de fleste filformater eller om jeg vil støte på samme problem som med nr. 1?
    I følge spesifikasjonene på TV'en (Samsung 55 3D Smart LED-TV UE55F6755 - Elkjøp) støtter den de vanligste videoformat via USB. Men jeg vet ikke om jeg trådløst kan overføre filer fra PC'en til USB-harddisken via TV'en og WiFi?

I såfall, hvilke fordeler ligger i en mediaspiller?

NB: Jeg kan fryktelig lite om det her, så svar i klartekst mottas med takk :-)
    På forhånd takk for svar!

Active YeOlde sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker selv pc koblet med hdmi til receiver, tv og anlegg og er meget fornøyd med det. Men kan hende andre har noen tips, anbefaler deg forøvrig å søke i forumet da det er mange tråder om temaet

Intermediate Delthral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    1,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magulv
    Jeg kjøper ny Samsung tv i disse dager, som en del av oppgradering av AV-utstyret mitt. Målet er at det skal være minst mulig ledninger, alt skal fungere sammen så sømløst som mulig, og kunne betjenes så enkelt som mulig, dvs. med færrest mulig kontroller og skifte av kilde etc.

Jeg ønsker derfor som et utgangspunkt at mest mulig skal gå gjennom receiveren (Yamaha RX-v773), og derfra til TV'en med 1 stk HDMI-kabel. På den måten kan tv'en for alltid stå med samme kilde inn, og alt styres via receiveren.

Dette bringer meg til problemet mitt. Jeg ønsker å kunne se filmer og annet innhold fra PC'en og nettverket på TV'en. Jeg har egentlig ingen anelse om dette, men så vidt jeg har skjønt det er det i all hovedsak 5 løsninger:
    1. Hente innholdet med receiveren fra PC'en via DLNA.
    2. Hente innholdet med TV'en (?) fra PC'en via DLNA / WiFi Direct.
    3. Hente innholdet med mediaspiller fra PC'en via Wifi (?).
    4. Koble PC direkte til receiver eller TV med HDMI.
    5. Hente innholdet direkte fra ekstern hardisk koblet til receiver eller TV.

Erfaringen min så langt er at nr. 1 i praksis er ubrukelig. Receiveren klarer kun å spille av et svært begrenset antall format. Nr. 4 er upraktisk, da det krever mye trykking og flytting på PC for å koble til. N.r 5 er umulig ift. receiveren, da den ikke støtter video via USB.

Da gjenstår nr. 2, 3 og 5. Jeg har ikke prøvd noen av disse før. Ang. nr. 2 vet jeg ikke om TV'en støtter de fleste filformater eller om jeg vil støte på samme problem som med nr. 1?
    I følge spesifikasjonene på TV'en (Samsung 55 3D Smart LED-TV UE55F6755 - Elkjøp) støtter den de vanligste videoformat via USB. Men jeg vet ikke om jeg trådløst kan overføre filer fra PC'en til USB-harddisken via TV'en og WiFi?

I såfall, hvilke fordeler ligger i en mediaspiller?

NB: Jeg kan fryktelig lite om det her, så svar i klartekst mottas med takk :-)
    På forhånd takk for svar!
    Hei.

Har nettopp dillet med det samme hjemme hos meg. En ting har jeg kommet frem til at å streame filmer over wifi har jeg aldri fått til å fungere 100 % Jeg får se film, men det hakker litt, spesielt hvis filmene krever litt båndbredde. På den andre siden så tolker jeg det slik at du ikke har kablet ethernet frem til tv'n din så da utgår kanskje løsningen med å bruke et kjapt kablet nett.
    Jeg bruker selv Mede8er 600 for å spille av filmene jeg har lagret på PC/Nettverksserver. Den er enkel i bruk, har bra brukergrensesnitt og spiller det som er av format så og si. Selv liker jeg å lagre filmer i .ISO og dette takler den fint.
    Så hvis WIFI er eneste løsning og du kan leve med bittelitt overføringsproblemer innimellom så vil jeg anbefale at du investerer i en mediaspiller. De tar liten plass, fungerer godt, og spiller av mange flere format enn DLNA.
    | 3X Inconcert Miles | 2X Beyma 8" koax surround | 2X Beyma 18" BEF sub | 3X Crown XTI 2002 | 2X Crown I-Tech 4000 | Sony HW 30 | Sherbourn PT 7030 | Oppo 93 US | Dreamscreen DIY V4 102" 16:9 | Nvidia Shield TV Pro |

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting å tenke på her er - overøring av filene til evt. usb disk. e.g. du har fila på 8GB på PC'en - skal den overføres noe som helst sted trådløst - det tar tid.

Jeg har ikke kommet "rundt" ønsket ditt på noen fornuftig måte, men har måttet benytte 2 kilder - tuner og media PC (her mac mini)

Når det gjelder støtte av formater fra Samsung - den er ganske så bra.

Lurer på hvordan du gjør hvis du skal spille en blu-ray/dvd direkte i fra plata. Har du en slik spiller koblet direkte til reciever?
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / Bluesound Node2 / Samsung UE65HU7505

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth

Lurer på hvordan du gjør hvis du skal spille en blu-ray/dvd direkte i fra plata. Har du en slik spiller koblet direkte til reciever?
    Ja, blu-ray spiller er koblet til receiver. Samme med dekoder. Så tar receiveren seg av bildeprosesseringen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •