Darbeevision Darbee Darblet Videoprosessor vs andre prosessorer.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Darbeevision Darbee Darblet Videoprosessor vs andre prosessorer.

Hei, jeg ser det er så mye god omtale av Darbeevision Darbee Darblet Videoprosessor.

Er denne virkelig bedre enn Crystalio 2 og Lumagen sine prosessorer, når det gjelder bilde kvalitet?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Personlig digger jeg VXP-prosesseringen som står i Crystalio, den kan bl.a. foreta en veldig kapabel 3:2 pulldown for de som liker glattere panoreringer uten bruk av interpolering...

Lumagen har også sine sider, men jeg synes egentlig ikke den har noen veldig vesentlige prosesseringsfunksjoner - dog har Lumagen nylig fått et 125-punkters CMS-system som visstnok skal fungere veldig godt mot Calmans kalibreringssoftware.

Darbee er noe helt annet, den verken skalerer, kalibrerer eller switcher kilder; den utfører "kun" en enkel prosesseringsalgoritme som gir bedre lokalkontrast / skarphet... Rent prosesseringsmessig / oppskarpingsmessig er derfor etter mitt syn Darbeen bedre, men skal du skalere (og da spesielt 3:2 pulldown) eller kalibrere kan absolutt en pent brukt Crystalio eller en Lumagen være et fornuftig valg selv om det ikke erstatter den oppskarpingen du får fra Darbee´n!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Personlig digger jeg VXP-prosesseringen som står i Crystalio, den kan bl.a. foreta en veldig kapabel 3:2 pulldown for de som liker glattere panoreringer uten bruk av interpolering...

Lumagen har også sine sider, men jeg synes egentlig ikke den har noen veldig vesentlige prosesseringsfunksjoner - dog har Lumagen nylig fått et 125-punkters CMS-system som visstnok skal fungere veldig godt mot Calmans kalibreringssoftware.

Darbee er noe helt annet, den verken skalerer, kalibrerer eller switcher kilder; den utfører "kun" en enkel prosesseringsalgoritme som gir bedre lokalkontrast / skarphet... Rent prosesseringsmessig / oppskarpingsmessig er derfor etter mitt syn Darbeen bedre, men skal du skalere (og da spesielt 3:2 pulldown) eller kalibrere kan absolutt en pent brukt Crystalio eller en Lumagen være et fornuftig valg selv om det ikke erstatter den oppskarpingen du får fra Darbee´n!
    Takk for svar.
    Jeg bruker selv Crystalio 2, vil det være en ide og putte en Darbee mellom Crystalio 2 og tv/projektor, eller blir dette smør på flesk?

Jeg synes denne Darbee ser spennende ut, jeg så noen screenshoot med og uten Darbee, og man så godt forskjell på bildet.
    Bildet ble virkelig synbart skarpere med Darbee innkoblet.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Helt umulig å svare på... Ser noen synes Darbee´n gjør for lite, mens andre er veldig fornøyd... Det er imidlertid ikke smør på flesk med Darbee på toppen av Crystalio da jo VXPen ikke er nevneverdig god på oppskarping. Du får fremdeles den effekten Darbee´n avgir, verken mer eller mindre, både med og uten Crystalioen i "front". Jeg sier for øvrig ikke at Crystalioen ved dette ikke har noe for seg - er fullt mulig den ved forsiktig bruk av noise-reduction, samt eventuelt 3:2-pulldown om du er fan av slikt - i forkant da av Darbeen - vil gi et svært spennende resultat. Her har jo ikke jeg testet dette selv, men kanskje noen andre kan komme med input?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om denne får bli en julegave til meg selv i år!
    Jeg lurer på om man må kalibrere bildet igjen etter at denne er koblet inn i systemet?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Darbee´n skal ikke påvirke fargegjengivelsen, noe jeg antar stemmer (har ikke målt selv...).

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Darbee sammen med Lumagen XS og VW1000 og selv om VW1000 har Reality Creation og jeg har Lumagen har Darbee noe for seg, jeg bruker Darbee i HD modus og på ca 40% styrke.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker også Darbee sammen med Lumagen XS og to ulike SIM2 projektorer, en Crystal 35 som primært brukes til TV, gaming osv. og en Lumis 3D-S projektor som brukes til film.

Til tross for alt som både Lumagen og projektor gjør må jeg faktisk innrømme at i begge tilfeller så gjør Darbee nytte med skarpheten/dybdefølelsen. Et veldig flott produkt, og som passer til det meste virker det som.

Slik jeg har forstått det er noe av nøkkelen algoritmen som ligger i softwaren, som altså ikke er en generell oppskarping av bildet all-over, men skal være mer sofistikert enn som så og justerer for hvordan den menneskelig hjernen oppfatter bilder..

Hos meg synes jeg det fungerer best å sette Darbee på 35% (og i HD modus), for begge projektorene.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser denne boksen får mye skryt.
    Vurderer denne selv,men er spent på hva/hvor mye man kan forvente av denne boksen i mitt oppsett?
    Skal brukes sammen med Oppo 83 og Sony HW-10.
    Kobles denne bare mellom receiver og pj?
    Utifra det jeg har lest her virker den som plug n play.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil virke mye som et high pass filter i Photoshop eller clarity slideren i Lightroom. Effekten avhenger av hvilken innstilling du bruker. De fleste kjører mellom 35% og 50% på high def (den mildeste) innstillingen. Jeg er ihvertfall glad jeg kjøpte min sammen med Oppo 93 og JVC X30

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To Darbee or not to Darbee ? hmmm

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    2,724
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To Darbee...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp Darbee i egen kino for få dager siden. Det er som det sies, det lille ekstra. Bedre pixel-kontrast, og opplevd skarphet som følge av dette. Har sjekket side ved side, og det har helt klart noe for seg. Abolutt verdt investeringen!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et nr : 3124

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Darbee 5000 ankommet og koblet opp.

Prøvd på tv : Ikke så mye effekt på det. Det må være veldig godt bilde for og kunne bruke det sikkelig.

Prøvd på Blu-Ray : Lone Ranger i spilleren. Er for lyst til sikkelig bilde akkurat nå men.

Darbee har noe for seg ja, selv på 751bd spilleren. Men hvor mye darbee skal en bruke tro, hmm.
    Akkurat nå står den på 36%. Brukte ansiktet på Tonto ( J.Depp ) for og prøve sammenligne litt.
    Som andre har beskrevt så Popper blide litt og skaphet kommer til. Og kansje litt kontrast ? Farger virker være upåvirket
    Skulle vel hentet opp DVE og skarphets test for og bedømme litt. Men fortsatt for lyst inne.

Spent på hva den kan gjøre for 3D...

EDIT :

3D Hobbiten : Kunne ikke la være og prøve noen sener
    Darbee har noe for seg på 3D også
    Skarpere mere detaljert bilde. Og litt Poppe effekt her også.

Darbee`n beholdes
    Sist endret av harman/kardon; 04-24-2014 kl 11:12

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første blu-ray filmen unnagjort sett med Darbee

Matrix Revolutions

Bildet er av noe varierende kvalitet på denne filmen...
    Litt på og av med Darbee effekten for og sammenligne, og uten tvil hjelper Darbee på bildet

Kjører den på Hi Def og 36%. Ganske så fornøyd

DVD oppskalert til 1080P : Jarre in China Konsert THX opptimalisert med kansje det beste DVD bildet jeg har sett.
    Her må jeg si Darbee ikke gjør stort. 36% på og av skal det til litt før en ser at det er noen effekt.

Darbee
    funker dårlig på DVD. Men lar det stå på likevel.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Darbee effektene er vanedannende... Avatar 2D i spilleren :-) Me like, Me like werry mutch

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Sim2 single chip dlp projektor (nero) og der må jeg si Darbee gjør mer ugagn enn nytte. Jeg kan se at den skarper opp noe men problemet er at den gir noe lag i bildet, det er ikke mye, men nok til å se det. Har eksperimentert mye med den over tid men har kommeet til at det blir smoothere panorering uten Darbee så derfor har jeg alt i alt valgt å kjøre uten.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil garantert ha mye lavere effekt av Darblet, enn andre med mer kontrastrike projektorer. Dette på lik linje med at en ser mye større effekt på en god plasma-TV, enn på en LCD-TV med mye lavere kontrast. For å oppnå god effekt med Darblet må rommet (lerret og rom-refleksjoner), samt fremviseren, evne å hente ut høyere kontrast. På en projektor med såpass lav kontrast som disse DLP-ene, vil effekten være moderat. Spesielt i mørke scener, der kontrasten er redusert til native kontrast (rundt 3000:1), og et sortnivå som er begrenset til relativt "lyse" gråtoner.

Når det gjelder panoreringene, så lurer jeg litt på hvilke innstillinger du har gjort i Darblet for å klarer å introdusere judder, eller hva du benytter som kilde. Judder finnes jo ikke så lenge kildematerialet er progressivt. Er det SD-materiale, eller 1080i du spiller av? Selv klarer jeg ikke registrere mindre smoothe panoreringer med min Darblet, men så spiller jeg heller ikke av materiale som er avhengig av 3:2 (eller 2:3) pulldown

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun Blu-ray jeg snakker om her. Kjørte Darbee med HD settingen og rundt 35%. Ikke noe problem å se oppskarpingen, tror du kanske misforsto. Er ikke enig det du skriver om kontrast på dlp, min er toppers. Men problemet er hastigheten, darbeen ga etterslep, men ikke mye da, men akkurat nok til at jeg irriterte meg litt over det.

skal prøve ut oppo med darbee. En del som mener darbee er bedre der enn den løse boksen.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •