Alternativer til Ipad og Apple Tv? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan for eksempel streame lyd via Bluetoorth A2DB fra hva det nå skulle være av digitale enheter. Mye brukt i nye biler. DNLA skal man og kunne benytte, samt at du får og Android aplikasjoner som kan simulere airplay (uten at jeg vet hvordan dette fungerer).

Airplay er faktisk noe av det som er virkelig bra med epleprodukter. Men etter at de smisket seg til dette patentet - HARDOCP - Apple Gets Patent On A Rectangle With Rounded Corners - så bør man jo sky Apple som pesten av prinsipielle årsaker og for å sikre verdensfreden. Vis forbrukermakt sier jeg. Ikke vær iDiot :-D

Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Du kan for eksempel streame lyd via Bluetoorth A2DB fra hva det nå skulle være av digitale enheter. Mye brukt i nye biler. DNLA skal man og kunne benytte, samt at du får og Android aplikasjoner som kan simulere airplay (uten at jeg vet hvordan dette fungerer).
    Er DLNA og blåtann noe som fungerer for Wimp og Spotify fra Samsung sine nettbrett? I så fall bør de ha en mottaker for alle de receiverne og forsterkerne som ikke har disse funksjonene innebygget., som Airport Express og ATV.

Jeg har selv betenkeligheter overfor Apples lukkede verden, men inntil konkurrentene greier å gjøre det like brukervennlig, så bør de holde seg for gode til å remje og syte på Apple.
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Lyd er én ting, bilde en annen. Gårsdagens Europa League kamp med Liverpool ble kun sendt på CMore og ITV 4, kanaler jeg ikke har i mitt abbonement. Fant et tips om en app til iPad, Filmon, som streamer en haug med kanaler, bl.a ITV. Last inn, trykk på Airplay og vips, så hadde jeg kampen på TV i SD kvalitet, på linje med TV2 Zebra eler Max. HD er betal option.
    Hvordan får du til å laste ned Filmon, får bare 'ikke tilgjengelig i ditt land' ?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilz1
    Hvordan får du til å laste ned Filmon, får bare 'ikke tilgjengelig i ditt land' ?
    Mulig det er endret på, ikke noe problem her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Mulig det er endret på, ikke noe problem her.
    Jailbreak?

Newcomer RamGuy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det en ting Apple virkelig er gode på så er det integrering mellom sine egne produkter, måten du kan per i dag streame både lyd og bilde fra Mac, iPhone, iPad, iPod Touch til og fra en Apple TV (eller AirPort Express når det gjelder lyd) fungerer så enkelt og så sømløst med såpass god kvalitet at Apple virkelig fortjener en stjerne i margen.

Men som med alt annet her i livet så er det litt "give and take". For selv om AirPlay fint kan streame lossless uten kvalitetstap, og faktisk kan streame dine ikke så alt for høy bitrate filmer trådløst, du kan fint spille av en MKV via AirPlay på en Mac til Apple TV og få med både bilde og Dolby Digital 5.1 lydspor uten noe merkbar kvalitetstap eller problemer med et oppegående nettverk (som helst kjører på 5GHz for minst mulige forstyrrelser) så har du minimalt med valgmuligheter. Du kan ikke fikle med noen innstillinger, du kan ikke fintune noe som helst og du har knapt noe som helst oversikt eller informasjon om hvordan det hele faktisk foregår.

Alt dette er jo endel av Apple sitt ikoniske "it just works" slagord, og det fungerer langt bedre enn andre løsninger på markedet når det kommer til akkurat det. For å få til noe tilsvarende med en Windows eller Linux basert PC, en Windows, Symbian eller Android telefon osv så må det i 99.99% av tilfellene langt mer fikling til for å få det til bra, om du i det hele tatt klarer å få det til like bra når alt kommer til alt.

Kompromissene kommer når de ekstra kravstore og kresne av oss kommer inn i bilde, når du plutselig innser at Apple TV fungerer fantastisk bra til det den gjør men så sitter du jo der med hele musikkbiblioteket ditt i FLAC, du sitter med hele film og seriebiblioteket ditt i MKV og ingenting av dette støttes av iTunes som er eneste måten å få innholdet ditt opp på Apple TV uten å kjøre det trådløst via AirPlay på en Mac eller liggende.

Du må være villig til å spille etter Apple sine regler, ha musikkbiblioteket ditt i ALAC (Apple Lossless), ha film og seriebiblioteket ditt i M4V / MP4 istedenfor MKV så alt spiller sammen innenfor Apple sine krav. Er du villig til å gjøre alt dette, å spille etter reglene så vil ting fungere utrolig effektivt og sømløst for deg i all overskuelig fremtid.

Et par av oss er dog litt for kravstore til å spille etter disse reglene, noen av oss vil ikke ha ting i M4V / MP4 og være begrenset til utelukkende AAC Multi-Channel eller Dolby Digital lydspor, vi ønsker mulighet for DTS, Dolby True HD og DTS Master Audio og hele pakka og da kan du vinkle farvell til Apple sine løsninger med en eneste gang. Problemet er at du klarer ikke å få på plass en like attraktiv, snerten og sømløs løsning med et FLAC og MKV bilbiotek, med filmer som har Dolby True HD og DTS Master Audio lydspor. Det er ikke umulig men du vil sitte igjen med en løsning som trekker mye mer strøm, med enheter som tar opp langt større plass og hvor det gjerne er 100% sikkerhet for at det er langt flere variabler involvert for å få det til å fungere smertefritt, du må fikle mye mer for å få alt på plass og selv når alt er på plass så må du gjerne gjøre en god del flere ting og justeringer hele veien for å få ting til å spille av på riktig måte og gudene vet hva.

For 2.5 år siden så rørte jeg stort sett aldri Apple produkter, jeg følte de ble for simplet for meg, jeg liker å ha muligheten til å fikle og få ting sånn som jeg vil ha det og jeg satt gjerne med en HTPC i stua, egen fil-server satt med Media Player Classic Home Cinema og fiklet og fintunet alle innstillinger for å få ting "perfekt" og måtte gjerne dedikere et par uker for å lære venner og familie hvordan de skulle klare å operere HTPCen og få igang alt de ville fordi det hele var jo ikke akkurat den mest brukervennlige prosessen her på jord.

Etter jeg fikk min første MacBook Pro 17" og klarte å tilvenne meg bruk av Mac OS X (tok jo nesten 1år da jeg har brukt Windows siden jeg var småunge) og har blitt mer og mer vant til, og blitt sakte men sikkert mer og mer bortskjemt av å knapt måtte fikle eller bry meg om noe som helst, knapt trenger å konfigurere noe som helst og det likevel fungerer mer eller mindre perfekt uansett så har jeg plustelig en iPhone, iPad, Apple TV og gudene vet hva.. HTPCen er erstattet med Apple TV, Nokia N95 er erstattet med iPhone, Lenovo ThinkPad er erstattet med MacBook Pro og jeg har vell ikke hatt en enklere og mer sømløst hverdag noengang enn det jeg har nå.

Det var en tung prosess og få gjort om musikk og lydbøker fra FLAC og MP3 til ALAC og AAC, alt av filmer og serier har blitt pakket ut fra MKV og pakket inn igjen til M4V / MP4 og endel lydspor ble ubrukelige når jeg konverterte fra DTS, Dolby True HD og DTS Master Audio over til Dobly Digital 5.1 og i starten konverte jeg alt til multi-channel AAC for det var det raskeste og enkleste, men det viste seg jo at jeg mistet alt av surround i lyden så jeg måtte over til AC3 og Dolby Digital men etter alt var ferdig og gjort å jeg har begynt å leve i en "Apple verden" om vi skal være så banale og kalle det det så har jeg aldri hatt en like godt integrert og sømløs hverdag noen gang og alle i familien klarer jo å bruke disse enhetene uten at jeg må sette av tid for å lære dem opp.

Jeg har måtte offre litt frihet, har ikke like mange valgmuligheter som tidligere og på visse punkter (først og fremst lydkvaliteten på HD-filmer) har måtte gjøre visse kompromisser når det gjelder kvalitet så angrer jeg ikke et eneste sekund og jeg forstår nå alle disse "Apple fanboys" som jeg har rakket sånn ned på opp igjennom årene er såpass dedikerte mot Apple som de er, for når du først dedikerer deg sikkelig så får du ganske så mye tilbake om du er villig til å inngå de kompromissene som du må.

Nå sitter jeg å vurderer om jeg skal selge mine to kraftige stasjonære systemer og erstatte disse med iMac's men det er endel av meg som ikke er helt klar til å gi slipp på Windows helt og holdent enda, til tross for at jeg knapt bruker disse systemene lenger, jeg knapt spiller PC-spill (som hovedsaklig er grunnen til at jeg fremdeles har disse systemene).

Fil-serveren vil fortsette å kjøre FreeNAS, jeg kan eventuelt gå over til en QNap eller Synology løsning men det å kjøre en eller annen Apple løsning på den fronten virker meningløst da de ikke tilbyr noe som helst fornuftig i hjemmeserver segmentet.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nilz1
    Jailbreak?
    Nei

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Ok, at 5GHz hadde kortere rekkevidde visste jeg ikke, men jeg har jo registrert at det ofte er litt svakere signal når jeg har benyttet dette. Men problemet her hjemme er jo at streaming fra itunes til ATV detter ut av og til selv om alt er kablet.
    Sent svar, men... Eneste gangene jeg har hatt dropouts på AirPlay er over trådløsnett (2.4) som har hatt ekstremt dårlig båndbredde pga andre nett/kilder. Veeeldig rart at det skjer på kablet nett. Kan være speed/duplex-problemer; Sjekk på PC (Kontrollpanel -> Nettverkstilkoblinger -> høyreklikk nettverkstilkoblingen og velg Status, tror det står listet der), evt Mac (Systemvalg -> Nettverk -> Ethernet -> Avansert -> Maskinvare). Fant ikke noen måte å sjekke det på Apple TV, så du må evt sjekke det på routeren/switchen den er tilkoblet (er det en switch har de ofte en LED som viser hastighet). Hvis alt er koblet til samme router/switch, og noen enheter har lavere hastighet, kan det feks tyde på en dårlig kabel.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •