Server

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Server

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Server

Jeg har i dag en 4 år gammel pc med 4 eksterne harddisker som deler film, musikk og bilder i hjemmet. Utenom har jeg flere squeezebox enheter samt to ac ryan spillere.
    Jeg har innstallert vnc på min andre stasjonere for evt. vedlikehold.

Nå er det ønskelig å sette opp en mer permanent løsning som nas/homeserver med en enkel backupløsning.

Har noen tips/anbefalinger til mitt formål?

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Server

Hva med å sette opp en Windows home server 2011
    Med en server får du full kontroll å kan sette rettigheter til alle familie medlemmer.
    Man kan jo sette opp en Nas disk men disse koster en del, det lønner seg ikke å kjøpe noe billig der.
    Eller man sette opp et system som er basert på Linux.

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, kort fortalt gikk jeg selv for en 5disk synology, men det er ikke en rimelig løsning. 4disk utgavene er langt rimligere. For eks Komplett.no - Synology Disk Station DS411 4-bay NAS er på helgekampanje hos komplett. Hdd prisene er på tur ned til normalen etter flommen i fjor. Installerte en slik ds411 hos en kompis i sommer. Liten, kraftig og masse funksjonalitet for en lav pris.
    Men for all del, det finnes mange alternativ.. Av en eller anne grunn dumper netgear prisene på sine produkt for tia. Snart gir de el dem bort :|

mvh kai

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Server

Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Hva med å sette opp en Windows home server 2011
    Med en server får du full kontroll å kan sette rettigheter til alle familie medlemmer.
    Man kan jo sette opp en Nas disk men disse koster en del, det lønner seg ikke å kjøpe noe billig der.
    Eller man sette opp et system som er basert på Linux.
    Etter det jeg har forstått er homeserver enklere er er mer fleksibelt enn NAS, så WHS er et alternativ. Men hvilken hardware er anbefalt for formålet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg en Synology R810+ og en RX410 og det fungerer helt KNALL samt stabilt.

Eneste jeg selv merket var at jeg tidligere prøvde en x284 Mvid fra Adele live fra nasen til min ps3 og etterpå fra min pc til ps3 så var det ekstremt stor forskjell på lyden/kvaliteten.
    Streamingen fra pc med ps3 media server installert var MYE bedre og er det jeg bruker pr dags dato.

Men det er min erfaring. Hadde det ikke vert for dette så hadde jeg kjørt ALT på nasen min.

Newcomer perkforr sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal bruke FreeNAS på min server. Mangler bare hovedkort, prosessor, minne og harddisker ;-)

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Server

Sitat Opprinnelig postet av madshaa
    Etter det jeg har forstått er homeserver enklere er er mer fleksibelt enn NAS, så WHS er et alternativ. Men hvilken hardware er anbefalt for formålet?
    Er ikke så mye kraft som trengs.
    Cpu 2ghz eller mer, minne 4gb eller mere.
    Hovedkort som støtter raid løsning hvis du vil ha disker i speil
    Ville ha kjørt OS på en egen disk
    Nettverk 1000mbit hvis mulig

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Selv har jeg en Synology R810+ og en RX410 og det fungerer helt KNALL samt stabilt.

Eneste jeg selv merket var at jeg tidligere prøvde en x284 Mvid fra Adele live fra nasen til min ps3 og etterpå fra min pc til ps3 så var det ekstremt stor forskjell på lyden/kvaliteten.
    Streamingen fra pc med ps3 media server installert var MYE bedre og er det jeg bruker pr dags dato.

Men det er min erfaring. Hadde det ikke vert for dette så hadde jeg kjørt ALT på nasen min.
    PS3 media server transkoder filen til et format som PS3 skjønner, det gjør ikke en NAS. Så hvis man ikke vil ha annen mediasenter enn PS3 ser jeg probleme. Men å si at NAS'n har er grunnen til dårlig lyd/bilde er total skivebom. Slik blir veldig misvisende for andre på forumet.

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zemtex
    PS3 media server transkoder filen til et format som PS3 skjønner, det gjør ikke en NAS. Så hvis man ikke vil ha annen mediasenter enn PS3 ser jeg probleme. Men å si at NAS'n har er grunnen til dårlig lyd/bilde er total skivebom. Slik blir veldig misvisende for andre på forumet.

mvh
    Helt ok det du kommer med og sier selv at jeg KUN har prøvd PS3 så for all del.
    Skal prøve AC Rayen saken en dag å se at den er noe bedre.

Har dog gjort akkurat samme med twersity server mot ps3 og samme greiene der, så regner med du mener at det er PS3'en som egentlig er problemet her.

Noen må gjerne slette innlegget mitt!

Newcomer blashyrkh sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Noen må gjerne slette innlegget mitt!
    Eg bruker Netgear ReadyNAS Duo v2.
    Kanskje ikke fra den øverste hylle, men den aller fineste hyllen! 8)

Fungerer helt fint, 3TB i RAID1, SMB til popcornboxen min.
    Lett å slå av/på, litt krøkkete å konfigurere og sette opp RAID, det tok meg litt tid,
    og jeg liker godt ssh-konsoll direkte inn i boksen for vedlikehold.
    Bruker lite strøm, bare ~16 watt , (selve hovedkortet/Cpu bruker kanskje 4-5 watt av det)

Jeg skal prøve FreeNAS, med flere harddisker, og forhåpenligvis har den et webgrensesnitt jeg kommer til å like bedre, og 19" format er myyyeee kulere enn den fordømte plasseringsuvennlige formatet de fleste NAS'er har.
    "tomme tømmer buldrer mest"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •