Enkle mediaspillere tilkoblet NAS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enkle mediaspillere tilkoblet NAS

Er snart ferdig med oppussing og vil forsøke å gå over til en løsning med å rippe filmer til NAS. I den forbindelse trenger jeg tips til aktuelle mediaspillere jeg bør kikke på.

Litt om tenkt oppsett.

Rom 1:
    TV
    Yamaha AVR671 m/ 5.1
    PS3
    TV-dekoder m/ pvr
    Mediaspiller

Rom 2 og 3:
    TV
    TV-dekoder
    Mediaspiller

NAS vil være plassert sammen med Altibox-hjemmesentral. Vi har i tillegg en salig blanding av Mac/ Win PC/ Android/ iPhone. Jeg ønsker primært å kjøpe en dedikert NAS enhet med masse lagringsplass og muligheter for utvidelse. Musikk og filmer legges på to separate enheter lokalt, bilder legges også i nettskyen.

Jeg trenger:
    • NAS med HDD
    • 3 mediaspillere

Har følgende krav:
    • Stabilitet og enkelt å sette opp
    • Enkelt og intuitivt grensesnitt (skal brukes av barn og et hunkjønn som er teknisk analfabet)
    • Har WAF-faktor
    • Støtter rip av BD-ISO

Siden jeg skal ha 3 stk er det greit av prisen er lav ca 1000,- pr. avspiller?
    Er det et poeng at NAS og mediaspiller er fra samme produsent?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kimare
    Støtter rip av BD-ISO
    Hva legger du i dette? Vil du ha avspilling med menyer, eller er det greit å få opp en liste av titler som kan spilles av, og så velge derfra?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Hva legger du i dette? Vil du ha avspilling med menyer, eller er det greit å få opp en liste av titler som kan spilles av, og så velge derfra?
    Har planer om å rippe BluRay platene fullstenig til ISO, dette i tilfelle det på et senere tidspunkt er behov for brenne dem på ny.

Det er greit at filmene vises med cover. Jeg vil anta at det på hver enkelt avspiller er mulig å legge inn favorittkataloger, hvor man får opp cover av aktuelle filmer.

type kataloger kan være:
    Animasjon
    Action
    Superhelt
    TV-serier
    etc....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men det jeg tenkte på er hvordan du vil avspilleren skal håndtere ISO-filene. Det er (så vidt jeg vet) bare Dune og Popcorn Hour som spiller BD-iso med menyer, slik at det blir som å sette plata i blu-ray-spilleren.

Spillere som koster rundt tusenlappen støtter bare det som kalles "BD-lite". Dette gir deg bare en liste over de forskjellige videofilene som finnes på plata, uten navn, slik at du må gjette deg til hvilken av dem du egentlig vil se. Som regel er de sortert på lengde, så når du skal se film, er det vanligvis ganske enkelt, men når du skal se TV-serier, er det ikke opplagt hvilken rekkefølge episodene er listet i. Hvis du er interessert i bonusmateriale, kan det være en tålmodighetsprøve å finne frem til riktig video.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men det jeg tenkte på er hvordan du vil avspilleren skal håndtere ISO-filene. Det er (så vidt jeg vet) bare Dune og Popcorn Hour som spiller BD-iso med menyer, slik at det blir som å sette plata i blu-ray-spilleren.

Spillere som koster rundt tusenlappen støtter bare det som kalles "BD-lite". Dette gir deg bare en liste over de forskjellige videofilene som finnes på plata, uten navn, slik at du må gjette deg til hvilken av dem du egentlig vil se. Som regel er de sortert på lengde, så når du skal se film, er det vanligvis ganske enkelt, men når du skal se TV-serier, er det ikke opplagt hvilken rekkefølge episodene er listet i. Hvis du er interessert i bonusmateriale, kan det være en tålmodighetsprøve å finne frem til riktig video.
    Uten å ha sjekket hva jeg egentlig trenger ser Dune og Popcorn ut til å koste et sted mellom 2000 og 3000. I såfall vil jeg nok finne en alternativ måte å rippe på.

Da med å rippe selve filmen ekstra materiell kan evt ses fra platene de gangen det er aktuelt.
    Hva med lydspor er det mulig å få med flere? Norsk/ Engelsk? DTS/ Dolby?
    Tekster?
    Hvilket format er å foretrekke? Gjerne et universelt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg antakelig funnet ut at MKV er veien å gå.

Har dog et par spørsmål.
    Når jeg ripper i dette formatet vil rippen framstå som en fil. Dersom det ligger to lydspor i denne, hvilket lydspor vil starte? Går det an å sette et et foretrukket lydspor (f.eks norsk).

Er det enkelt å sette inn tekster/lydspor i etterkant?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg antakelig funnet ut at MKV er veien å gå.
    Det er nok et godt valg

Har dog et par spørsmål.
    Når jeg ripper i dette formatet vil rippen framstå som en fil. Dersom det ligger to lydspor i denne, hvilket lydspor vil starte? Går det an å sette et et foretrukket lydspor (f.eks norsk).
    I utgangspunktet er det det første lydsporet som starter. Men, det er mulig å flagge det ene lydsporet som "default" spor. Tror ingen rippeprogrammer gjør dette, dessverre, så mkvmergegui og åpne filen med header editor etter at du har rippet videoen.

Er det enkelt å sette inn tekster/lydspor i etterkant?
    Jada, hvis du har en tekstfil som er tilpasset videoen, så er det fort gjort å legge inn det med mkvmerge. mkvmerge er en del av mkvtoolnix.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok et godt valg

I utgangspunktet er det det første lydsporet som starter. Men, det er mulig å flagge det ene lydsporet som "default" spor. Tror ingen rippeprogrammer gjør dette, dessverre, så mkvmergegui og åpne filen med header editor etter at du har rippet videoen.

Jada, hvis du har en tekstfil som er tilpasset videoen, så er det fort gjort å legge inn det med mkvmerge. mkvmerge er en del av mkvtoolnix.
    Takker for oppklarende post. Det ser forøvrig ut til at makeMKV har mulighet til å sette foretrukket språk. Er det noen som kan bekrefte/ avkrefte dette?
    The new Blu-Ray/HD-DVD/DVD Ripping Guide for Media Streamers | AVForums.com - UK Online

Jeg er da på jakt etter en mediaspiller som passer oppsettet i første post.

Rom 1:
    TV
    Yamaha AVR671 m/ 5.1
    PS3
    TV-dekoder m/ pvr
    Mediaspiller

Rom 2 og 3:
    TV
    TV-dekoder
    Mediaspiller

NAS vil være plassert sammen med Altibox-hjemmesentral. Vi har i tillegg en salig blanding av Mac/ Win PC/ Android/ iPhone. Jeg ønsker primært å kjøpe en dedikert NAS enhet med masse lagringsplass og muligheter for utvidelse. Musikk og filmer legges på to separate enheter lokalt, bilder legges også i nettskyen.

Jeg trenger:
    • NAS med HDD
    • 3 mediaspillere

Har følgende krav:
    • Stabilitet og enkelt å sette opp
    • Enkelt og intuitivt grensesnitt (skal brukes av barn og et hunkjønn som er teknisk analfabet)
    • Har WAF-faktor
    • Støtter MKV uten hakking

Jeg tror jeg har funnet de fleste aktuelle her:
    Produktsammenligning hos Prisjakt

ER det noen med kjente problemer jeg kan stryke med en gang?

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnet god pris og frustrasjon over Popcorn Hour A-100 dro jeg på Lefdal i går og kjøpte Western Digital mediespiller WDTV Live - Lefdal !

Jeg har lekt litt med den og har så langt ikke noe problem med å anbefale den videre! Oppsett er kjapt og enkelt. Den har spilt alt jeg har gitt den hittil, og den største overraskelsen var intern dekoding av Dolby True HD 7.1 til stereo.
    Jeg mener også at den gir bedre bilde enn PCH A-100.

Jeg har hittil spilt av filmer fra ekstern harddisk, men lest reviews at streaming av filmer ~4gb funker fint over wifi. Jeg er ikke imponert over hastigheten på wireless når det kommer til organisering av mediebibliotek men det hadde jeg hverken forventet eller hatt som noe stort kriterie. Den sorterer imidlertid godt og finner metadata til de fleste filmer.

Brukergrensesnittet er pent, enkelt og brukervennlig. WAF-messig kan jeg ikke forstå noe annet enn at den må få pass. Den er knøttliten, og bruker du android/iphone-enhet som fjernkontroll så trenger den ikke å stå synlig heller (noe den må hvis du skal bruke den medflg fjernkontrollen som er IR)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for oppklarende post. Det ser forøvrig ut til at makeMKV har mulighet til å sette foretrukket språk. Er det noen som kan bekrefte/ avkrefte dette?
    Hmm. Ser ut som det har vært litt utvikling på MakeMKV siden sist jeg testet, ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Grunnet god pris og frustrasjon over Popcorn Hour A-100 dro jeg på Lefdal i går og kjøpte Western Digital mediespiller WDTV Live - Lefdal !

Jeg har lekt litt med den og har så langt ikke noe problem med å anbefale den videre! Oppsett er kjapt og enkelt. Den har spilt alt jeg har gitt den hittil, og den største overraskelsen var intern dekoding av Dolby True HD 7.1 til stereo.
    Jeg mener også at den gir bedre bilde enn PCH A-100.

Jeg har hittil spilt av filmer fra ekstern harddisk, men lest reviews at streaming av filmer ~4gb funker fint over wifi. Jeg er ikke imponert over hastigheten på wireless når det kommer til organisering av mediebibliotek men det hadde jeg hverken forventet eller hatt som noe stort kriterie. Den sorterer imidlertid godt og finner metadata til de fleste filmer.

Brukergrensesnittet er pent, enkelt og brukervennlig. WAF-messig kan jeg ikke forstå noe annet enn at den må få pass. Den er knøttliten, og bruker du android/iphone-enhet som fjernkontroll så trenger den ikke å stå synlig heller (noe den må hvis du skal bruke den medflg fjernkontrollen som er IR)
    Super tilbakemelding, fordelen med Lefdal/ Elkjøp er at man kan teste i 30 dager og levere tilbake om ting ikke fungerer.

Har forøvrig lest og ryddet bort noen uaktuelle (litt design og litt middelmådige tilbakemeldinger)

Jeg står nå igjen med:
    Dune HD TV-101
    Mede8er MED400X2
    Western Digital TV HD G3
    Netgear Neo TV 550

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Super tilbakemelding, fordelen med Lefdal/ Elkjøp er at man kan teste i 30 dager og levere tilbake om ting ikke fungerer.

Har forøvrig lest og ryddet bort noen uaktuelle (litt design og litt middelmådige tilbakemeldinger)

Jeg står nå igjen med:
    Dune HD TV-101
    Mede8er MED400X2
    Western Digital TV HD G3
    Netgear Neo TV 550

Kikket litt over alternativene du sitter igjen med

Dune HD TV-101: Halvparten så mye RAM som WDTV Live G3. Kan ikke se noe som trekker spesielt opp ift WDTV G3

Mede8er MED400X2: Også halvparten så mye RAM som G3, usikker på prosessoren, om den er bedre eller dårligere enn den i Dune og WDTV(Realtek RTD1185). Burde sjekkes. Den har derimot 1000mbit LAN. Ser ut som den har et veldig fint grensesnitt Ser ut som en veldig god kandidat!

Netgear Neo TV 550: SD-kortleser virker kjekt. Enheten er kanskje den minst pene av alternativene. Ser heller ikke ut som den har WIFI. Prosessor er en to år gammel Sigma 8642 (wdtv og dune har 8670). Av googling så ser det ikke ut som brukergrensesnittet er det beste av kandidatene.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke Dlink Boxee ?

D-Link | Boxee Box at a Glance

Har den selv, spiller "alt", fungerer fint med min Netgear NAS, fin å se på !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Kikket litt over alternativene du sitter igjen med

Dune HD TV-101: Halvparten så mye RAM som WDTV Live G3. Kan ikke se noe som trekker spesielt opp ift WDTV G3

Mede8er MED400X2: Også halvparten så mye RAM som G3, usikker på prosessoren, om den er bedre eller dårligere enn den i Dune og WDTV(Realtek RTD1185). Burde sjekkes. Den har derimot 1000mbit LAN. Ser ut som den har et veldig fint grensesnitt Ser ut som en veldig god kandidat!

Netgear Neo TV 550: SD-kortleser virker kjekt. Enheten er kanskje den minst pene av alternativene. Ser heller ikke ut som den har WIFI. Prosessor er en to år gammel Sigma 8642 (wdtv og dune har 8670). Av googling så ser det ikke ut som brukergrensesnittet er det beste av kandidatene.
    Først takker for en svært god og nyttig oppsummering

Dune er svært gode på oppdatering av utgåtte enheter. Samt at det er rapportert at "de bare virker" på MKV-filer. Mulig det er Sigma som sørger for dette.

Det ser ut til at Sigma prosessorene er bedre enn denne Realtek-en.

Netgear-en er vel allerede satt nederst på lista av disse fordi Netgear har sagt de nå kunner oppdateringene på disse.

Med prisene og tilgjengligheten (gjennom Elkjøp/Lefdal) blir det fort WD.

Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hvorfor ikke Dlink Boxee ?

fin å se på !
    Ikke fin å se på og så lenge det finnes fullgode alternativer ser jeg ingen grunn til å sette den på lista

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    177
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke gått for en mediespiller som bruker en prossesor/chipset hvor utviklingen er stoppet. Realtek har stoppet utvikling av software til RTD1185 i følge Xtreamer.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Saarg
    Jeg ville ikke gått for en mediespiller som bruker en prossesor/chipset hvor utviklingen er stoppet. Realtek har stoppet utvikling av software til RTD1185 i følge Xtreamer.
    Takk, det blir nok enten Dune HD TV-101 eller Western Digialt HD TV G3. Jeg antar at jeg blir fornøyd uansett hvilke av disse jeg ender på. Takk til alle som har hjulpet med innspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte først å advare mot TV-101, for jeg tror ikke den har støtte for DTS-HD eller Dolby TrueHD. Men, så kom jeg på at de skal brukes mot TV i rom 2 og 3, ikke hjemmekinoanlegg, så da ryker det argumentet. Men, i stua vil jeg anbefale at du velger en Dune HD Smart, for å få full glede av lydsporet. Displayet på HD Smart D1 er rimelig ubrukelig, så du kan like gjerne velge den med BD-spiller eller den med plass til harddisk.

Grensesnittet er det samme på TV-101 og HD Smart, så det bør ikke bli noen forvirring ved at du har forskjellige modeller i stue og soverom.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte først å advare mot TV-101, for jeg tror ikke den har støtte for DTS-HD eller Dolby TrueHD. Men, så kom jeg på at de skal brukes mot TV i rom 2 og 3, ikke hjemmekinoanlegg, så da ryker det argumentet. Men, i stua vil jeg anbefale at du velger en Dune HD Smart, for å få full glede av lydsporet. Displayet på HD Smart D1 er rimelig ubrukelig, så du kan like gjerne velge den med BD-spiller eller den med plass til harddisk.

Grensesnittet er det samme på TV-101 og HD Smart, så det bør ikke bli noen forvirring ved at du har forskjellige modeller i stue og soverom.
    Takker for tilbakemelding, men i følge denne er både Dolby True HD, DTS HD High Resolution Audio og DTS HD Master Audio.

Dersom dette stemmer ser jeg ingen grunn til å betale ekstra for HD Smart. Dog tror jeg fort jeg ender med WD. Må bare bli ferdig med oppussingen først, jeg ryker vel på et par måneder her uansett

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dog tror jeg fort jeg ender med WD.
    Det gjør jeg ikke. I følge denne tråden støtter ikke WD True HD/ DTS HD
    Best way to enjoy ripped video and mp3/aac music?

Er det noen som kan bekrefte/ avkrefte dette?

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Boxee Box i stua og en Apple TV 2 med xbmc i kjellerstua som begge spiller innhold fra en Netgear ReadyNas Duo.

Hadde kjøpt Boxee igjen om jeg skulle hatt en til. Fantastisk liten sak.

Om man ikke liker utseendet på den kan man rett og slett gjemme den bort, den bruker RF-signaler.
    (Har kjøpt en IR dongle som jeg har satt i den ene USB-porten på min, så bruker Harmony One til å styre den)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •