Sorroundlyd og musikklytting

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2012
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Sorroundlyd og musikklytting

God helg!
    Har et stort problem med mitt sterioanlegg. Har brukt diverse proodukter siden 1986 og har endt opp med mye fra HiFi-Klubben. Før jeg gikk over til sorround verdeb hadde jeg en Marantz PM 16 med bruk av dali evidence 470. DVD spiller er en Denon blu ray 3800. Kjempelyd og stortrivdes. Tenkte så at watt oppgitt ihht standard er noe en kan stole på og kjøpe en DENON avr 3808 brukt på auksjon og satte den inn sammen med resten av anlegget. Kjøpte også konsept 2 som bak høytalere og en liten arogon sub som midlertidig løsning. Fikk koplet alt opp og satt opp med mikrofon testeren. Har vært medlem i klubben siden ca 1988 når den begynte i Torggaten og tenkte hvorfor ikke Denon Sorround!

Satte meg så i sofaen og prøvde først sorround lyden!
    Fikk hadeslepp på lyden i sorround, men så skulle jeg lytte til musikk. Der kom nedturen. Den varme gode lyden og ikke minst den dynamikken som jeg hadde fra Marantz`en var borte. Borte var detaliene rundt diskanten også. Glemte foresten. Kjører audioquest kabling til de høytalerne i front. HDMI på resten. Har også koplet til en platespiller i gjennom et MC stepup trinn. Kan noen anbefalle meg en løsning? hører mye på jazz, fusion, lounge og ikke minst Pink Floyd

Nødløsning blir å kople opp gammel løsning og kjøpe to høytalere og en sub, men hvis noen kan hjelpe meg med et godt råd hadde det vært fint.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Slik du hadde det ?

3800 stereo analogt inn Marantz PM 16
    Da vil 3800 sin DAC (digital til analog convertering av lyd) være den som brukes.
    Hvordan din Pure direct (manual side 23) innstilling eller ikke pure direct spille inn.
    Marantz PM 16 har vel bass og diskant innstillinger å hvordan dette var stilt inn vil jo avgjøre hvordan lyden ble oppfattet.

Slik du nå har det ?
    3800 HDMI til Reciver
    Da vil 3800 sende lyden digitalt til Reciver å det er reciverens DAC som gjør digital til analog convertering av lyden
    Da vil dine innstillinger i reciver avgjøre om reciver skal farge lyd eller avspilles mest mulig uberørt

Hva man hører ..........er det komponenter som er bedre så lyden blir "ekte " som mange kaller det .......eller blir lyden farget av innstillinger/utstyr så den fargede lyden er den man kaller "ekte"
    Folks mening om mye eller lite av det ene eller andre .......liker de redusert/nøytral/oppjustert lyd ?
    mere/mindre åpent , lyst , luftig , dyp, ren osv osv
    Er utrolig mange årsaker til at den lyden er best/riktig/min referanse osv
    __________________________________________________ ______________

Det du kan gjøre er å kople
    3800 hdmi til reciver som du har i dag
    +
    kopler 1 rca phono mellom 3800 og reciver som du også kan bruke til stereo avspillinger
    (er valgfritt om du velger hdmi eller rca til stereo men en av årsakene til at 3800 var så svinedyr var bla fordi den er påkostet analog lyd ut å da bør den vel være bra)
    Om det er Marantz som forsterker ( med sin bass/diskant regulering) som ga deg lyden du lengter etter eller om det er 3800 sin dac behandling....eller begge deler.............du får i det minste beholde 3800 sin dac behandling ved analog tilkopling

Er vel ikke sikker på din recivers innstillinger men man har vel mulighet til å behandle stereo lyd analogt inn eller kunne velge den helt ubehandlet + sansynligvis slå av endel digitale kretser i reciver.
    Man har helt sikker mulighet til å farge lyd til mere/mindre bass,diskant osv i reciveren også om man ønsker å endre lydsignaturen.

Beholde analog lyd fra bd spiller eller farge lyd
    Skal man beholde urørt analog lyd må du også passe på at ikke reciver digitaliserer den analoge lyden for sp gjøre den analog igjen......for da vil du få dac signaturen til din reciver

Jeg anbefaler at du bør lese manual til din bd spiller og reciver å sette deg godt inn i hva de enkelte innstillinger er til,du har uendelig mange muligheter.

vil vel også dobbeltsjekke innstillinger for hdmi lyd så du får beste lyd ut av utstyr
    (jeg skriver ikke at du har gjort feil men det er endel innstillinger man bør gjøre for å få det mest riktig og best)
    det vil si bitstream er valgt for dvd/bd i 3800 + drc er satt til off i reciver , at man har satt delefrekvens osv i reciver om man ønsker/trenger det osv
    __________________________________________________ ___________
    Man kan vel stort sett stole på watt men må være obs på at de måles og oppgis ulikt så derfor vil aldri feks 120 watt si noe eksakt før man ser hvordan de er ment å tolkes....max i kort øyeblikk , konstant , målt på hvilken måte
    Det er ingen som gir bort watt så man betaler stort sett for hva man får

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •