DAC til streaming av lyd fra Mac via Airport Express

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DAC til streaming av lyd fra Mac via Airport Express

Hjelper det med en DAC i dette tilfellet? Lyden går trådløst fra stasjonær Mac til Airport Express (AE) og fra AE via Toslink til Denon 2310 receiver. AE har innebygget DAC, såvidt jeg forstår er denne av variabel kvalitet. Hvor mye bedre vil DAC heve lydkvaliteten ved streaming fra f.eks WIMP/Spotify? Hvor i kjeden skal en plassere en evt DAC?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av James
    Hjelper det med en DAC i dette tilfellet? Lyden går trådløst fra stasjonær Mac til Airport Express (AE) og fra AE via Toslink til Denon 2310 receiver. AE har innebygget DAC, såvidt jeg forstår er denne av variabel kvalitet. Hvor mye bedre vil DAC heve lydkvaliteten ved streaming fra f.eks WIMP/Spotify? Hvor i kjeden skal en plassere en evt DAC?
    Slik det er nå så skjer Digital til Analog Converteringen i receiveren din i og med at AE er koblet med toslink. Så DAC'en i AE'n er altså ikke i drift slik du har koblet det nå. I og med at du kjører trådløst fra MAC'en så er det bare mellom AE'n og receiveren du eventuelt kan koble inn en ekstern DAC (da koblet analogt/RCA videre til receiveren).

Jeg vet ikke hvor god DAC'en i Denon'en din er, men jeg tror ikke at du vil oppleve noen "sjokkartet" oppgradering ved å investere i en ekstern DAC.

EDIT: Velkommen til forumet forresten!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, det var oppklarende. Hvis jeg forstår deg rett er Toslinken mellom AE og Denon 2310 årsaken til at DAC i AE ikke kobles inn. Denon 2310 har visstnok følgende DAC: ADAU1328 | 2 ADC/8 DAC with PLL, 192 kHz, 24-Bit Codec | Audio CODECs | Audio/Video Products | Analog Devices

Syns at lyden virker litt "flatt" gjennom AE, mye bedre bredde gjennom Apple TV 2.gen. Har testet ulik musikk og får samme resultat hver gang. Applte TV er koblet til receiveren gjennom HDMI. Noen forklaring på dette?

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av James
    Takk for svar, det var oppklarende. Hvis jeg forstår deg rett er Toslinken mellom AE og Denon 2310 årsaken til at DAC i AE ikke kobles inn. Denon 2310 har visstnok følgende DAC: ADAU1328 | 2 ADC/8 DAC with PLL, 192 kHz, 24-Bit Codec | Audio CODECs | Audio/Video Products | Analog Devices

Syns at lyden virker litt "flatt" gjennom AE, mye bedre bredde gjennom Apple TV 2.gen. Har testet ulik musikk og får samme resultat hver gang. Applte TV er koblet til receiveren gjennom HDMI. Noen forklaring på dette?
    Ja, toslink er digitalt. Og jeg regner med at AE'en ikke først gjør en DA- og deretter en AD-konvertering til digital utgang. Ville vært dumt/merkelig. Men jeg kjenner ikke AE.

Når det gjelder dette med "flatere" lydbilde så er det vanskelig å si i og med at både toslink og hdmi bare overfører 0'er og 1'ere (digitalt). Receiveren din håndterer jo naturligvis konverteringen noe forskjellig i og med at toslink er lys og hdmi er elektrisk. Kan muligens ligge noe der. Kjenner som sagt ikke receiveren din (og har heller ikke AE eller ATV).
    Dersom toslink- og hdmi-inngangen på receiveren også har ulik gain ("inngangsvolum") så kan det også gi inntrykk av at den med lavest gain lyder "flatere". Øret er jo følsomt for ulike lydtrykk (følsomheten varierer dog mye innenfor det hørbare frekvensområdet).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •