Barnevennlig mediaoppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Barnevennlig mediaoppsett

Min sønn liker å se på barnefimer ol på dvd. Problemet er at han er 3år å veldig dårlig på å holde orden/ta vare på filmen enda

Jeg ønsker meg en løsning der jeg legger inn filmene på harddisk og spiller dem av fra den.

Jeg har en Apple tv2 som jeg ikke har koblet opp enda som jeg håper kan brukes. Hvis ja,hva må til?
    Junior er en racer på Ipad så hadde vært supert om han kunne styre det fra denne.

Anbefaler dere noen andre media spillere?

Hvilke program bruker jeg for å legge inn filmen på harddisk?
    Har både Mac og Pc i huset.

Jeg har kablet nettverk fra harddiskene på kontoret ned i stua å videre ned i kinorommet.
    Finnes det noen gode løsninger på hvordan jeg kan få bilde fra evt apple tv både i stua og kinorommet?

Er det noen som har erfaring med denne?
    Komplett.no - ATEN HDMI Extender VE800

Håper noen har noen gode råd å komme med siden jeg er blank på dette.

På forhånd takk for svar.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bump

Ingen som har noen gode tips?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Jeg har en Apple tv2 som jeg ikke har koblet opp enda som jeg håper kan brukes. Hvis ja,hva må til?
    Junior er en racer på Ipad så hadde vært supert om han kunne styre det fra denne.
    Du kan ikke sette opp Apple TVen også la junior styre den via Remote-appen til Apple da?
    Ikke sikker på hvordan den ser ut i praksis enda da jeg ikke har mottatt min Apple TV enda..

Jeg hadde i alle fall satset på en jailbreaket Apple TV med XBMC som da støtter alt av filformater streamet fra en PC eller NAS

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Du kan ikke sette opp Apple TVen også la junior styre den via Remote-appen til Apple da?
    Ikke sikker på hvordan den ser ut i praksis enda da jeg ikke har mottatt min Apple TV enda..

Jeg hadde i alle fall satset på en jailbreaket Apple TV med XBMC som da støtter alt av filformater streamet fra en PC eller NAS

Takker for svar

Hvilke filformat bør jeg gå for?
    Hvilke program anbefales å bruke på mac?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Litt usikker på hva som er det beste, men selv har jeg gått for filformatet ISO. Jeg har til nå bare rippet barnefilmer fra DVD. Før hadde jeg rippet masse i mkv-format, men synes det ikke var et like godt alternativ.

Med en mkv-fil får du enten en episode per fil, eller en stor fil med alt hvor du må fysisk spole frem til der du vil se. Ved å gå for ISO får jeg da opp DVD-menyene og kan velge språk/episoder etc.

I tillegg kan ISO-filer brennes direkte på nye DVD-plater dersom de orginale blir ødelagt, og du har da en eksakt kopi.

Har som sagt ikke fått testet avspilling på Apple TV med XBMC enda siden jeg ikke har mottatt den enda, men har testet av filene avspilles lett i XBMC på PC.

Enkel veiledning til jailbreak finner du her:
    GUIDE: Vi har jailbreaket Apple TV - Hardware.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke MAC, så aner ikke hva du skal bruke for å rippe.
    Selv har jeg brukt AnyDVD til PC

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Programmet HandBrake til Mac er utmerket til ripping. Filformatet skal være .m4v til appleTV om jeg ikke husker feil, men HandBrake inneholder forhåndsinstilte valg som optimaliserer fila ift hvor du skal spille den av (feks appleTV).
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bumblebee
    Programmet HandBrake til Mac er utmerket til ripping. Filformatet skal være .m4v til appleTV om jeg ikke husker feil, men HandBrake inneholder forhåndsinstilte valg som optimaliserer fila ift hvor du skal spille den av (feks appleTV).
    Ja som sagt støttes ISO kun dersom man jailbreaker den.

Som standard gjelder disse formatene for Apple TV:
    •H.264-video opptil 720p, 30 bilder per sekund, Main Profile nivå 3.1 med AAC-LC-lyd på opptil 160 kbps per kanal, 48 kHz, stereolyd i filformatene .m4v, .mp4 og .mov
    •MPEG-4-video, opptil 2,5 Mbps, 640 x 480 bildepunkter, 30 bilder per sekund, Simple Profile med AAC-LC-lyd på opptil 160 kbps, 48 kHz, stereolyd i filformatene .m4v, .mp4 og .mov

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Litt usikker på hva som er det beste, men selv har jeg gått for filformatet ISO. Jeg har til nå bare rippet barnefilmer fra DVD. Før hadde jeg rippet masse i mkv-format, men synes det ikke var et like godt alternativ.
    Jeg har selv gått for iso, men når det er meningen at en treåring skal bruke systemet, så synes jeg mkv er et bedre alternativ. Man kan fint lage MKV-filer som inneholder flere lyd- og tekstspråk, men igjen, hvis målgruppen er en treåring, så er det kanskje like greit å strippe filen ned til kun norsk språk.

Skal filene spilles av på en ikke-jailbreaket aTV, så må du i tillegg rekomprimere filene til et av formatene Eirik84 listet opp. Handbrake gjør en god jobb på dette.

EDIT: Mener forresten å huske at Handbrake har fjernet støtte for dekryptering av DVD, noe som skaper problemer for ripping. Du kan i så fall bruke MakeMKV for å rippe filmen til mkv, så kan du konvertere mkv-filen til h.264 eller MPEG-4 med Handbrake.

Newcomer Bumblebee sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    EDIT: Mener forresten å huske at Handbrake har fjernet støtte for dekryptering av DVD, noe som skaper problemer for ripping. Du kan i så fall bruke MakeMKV for å rippe filmen til mkv, så kan du konvertere mkv-filen til h.264 eller MPEG-4 med Handbrake.
    Tror det er lenge siden de gjorde det (muligens 2008 ), men det meste av DVD-er lar seg kopiere likevel. De presiserer selv at de lager et konverteringsprogram og ikke dekryptering med fjerning av kopisperre og denslags.. Likevel har jeg importert flere såkalte kopibeskyttede DVD-er uten problem. De var i hvert fall merket med symbol for kopibeskyttelse.

Jeg har importert 50-60 gamle DVD-er til dataen. Tre av dem måtte jeg ta med MakeMKV. (To kopibeskyttet, og den siste fra annen sone.)
    Cambridge Azur 751BD | Cambridge Azur 851A | Monitor Audio RS6
    Cambridge DacMagic Plus | Mac Mini | ADB 5720CDX | Samsung UE55F8005

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv gått for iso
    Brukte ikke du makeMKV før?
    Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Brukte ikke du makeMKV før?
    Jeg bruker begge deler

Jeg bruker iso for lagring på serveren, mens jeg ripper enkeltfilmer og -episoder med MakeMKV for bruk på bærbare enheter når jeg er på tur.

Jeg har også brukt MakeMKV til å rippe HD DVDene mine, men her må jeg nok innse at resultatet akkurat ikke er bra nok, så her kommer jeg til å ta en ny runde for å rippe semimanuelt med eac3to.

Har rippet enkelt BD-plater med MakeMKV også, men målet er at også BD skal lagres som iso. Jeg må bare få litt ekstra lagringsplass på serveren først

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle gode forslag.
    Bare få Apple tv'n opp å gå nå så kan dette bli meget bra.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

orddelingspoliti

borte vekk

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Barnevennlig mediaoppsett-index-php-jpg
    Morsomt bilde, men jeg ser ikke helt hva det har i denne tråden å gjøre. Etter en kjapp gjennomskumming av tråden ser jeg bare to feildelte ord. Fint om du kan ramse opp hva du reagerer på.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... Fint om du kan ramse opp hva du reagerer på.
    Whiskey, gongnac og øl. Det var vel trådtittel jeg tenkte på, men er helt enig med deg i at bilde ikke var nødvendig i denne tråden. Beklager!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ATV2 med XBMC i stuen og på barne rommet. Min datter på 4 operere den uten problem. ATV er satt til å boote i XBMC under oppstart. I stuen er den satt opp med 2 brukere, med bilde av min datter på "hennes" bruker.
    Grunnen for det er at jeg har delt opp filmene på server i "Barnefilmer" og "Filmer"
    På hennes bruker er det kun tilgang til "Barnefilmer". Jeg har fjernet alt unødig fra hennes meny slik at det kun er filmer som vises. Navigeringen håndterer hun enkelt. Eneste jeg ser er at noen ganger starter filmene med andre språk. (Det skjer sjeldent men dog...) derfor ser jeg at jeg ikke skulle rippet i ISO, men heller hat MKV med kun norsk tale.
    På min bruker har jeg satt opp tilgang til alle filmer og TV serier.

Den nye XBMC Eden 11 er suveren i forhold til forgjengeren. Fjernkontroll via Rowmote,XBMC remote++++ har ikke fungert like bra som den lille Apple kontrollen.
    Jeg bruker nå kun Logitech Harmony kontrollen, og etter en kjapp gjennomgang så styrer hun hele opplegget så enkelt som bare det.

Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stejorge
    Jeg har ATV2 med XBMC i stuen og på barne rommet. Min datter på 4 operere den uten problem. ATV er satt til å boote i XBMC under oppstart. I stuen er den satt opp med 2 brukere, med bilde av min datter på "hennes" bruker.
    Grunnen for det er at jeg har delt opp filmene på server i "Barnefilmer" og "Filmer"
    På hennes bruker er det kun tilgang til "Barnefilmer". Jeg har fjernet alt unødig fra hennes meny slik at det kun er filmer som vises. Navigeringen håndterer hun enkelt. Eneste jeg ser er at noen ganger starter filmene med andre språk. (Det skjer sjeldent men dog...) derfor ser jeg at jeg ikke skulle rippet i ISO, men heller hat MKV med kun norsk tale.
    På min bruker har jeg satt opp tilgang til alle filmer og TV serier.

Den nye XBMC Eden 11 er suveren i forhold til forgjengeren. Fjernkontroll via Rowmote,XBMC remote++++ har ikke fungert like bra som den lille Apple kontrollen.
    Jeg bruker nå kun Logitech Harmony kontrollen, og etter en kjapp gjennomgang så styrer hun hele opplegget så enkelt som bare det.

Hvilke program rippet du filmene med?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •