Hei!

Det finnes noen dedikerte video prosessorer der ute som f.eks. DVDO og Crystalio. Disse virker å ha i hovedsak til hensikt å oppskalere og forbedre eldre videokilder som VHS/DVD/SD signaler.

I denne HD tid er det kanskje andre forbedringer som er interessante. Mange nye LED/LCD TV'er av de dyrere modellene har innebygde bildeforbedringsprosesser. Disse har fått salgbare navn som "Clear Motion Rate" (Samsung) og MotionFlow (Sony). Mange produsenter slenger også gjerne på 120hz, 240hz, 400hz og 800hz fordi mange tenker at høyere tall er bedre. Hvorvidt tallene har noe med virkeligheten å gjøre kan være en egen tråd og går ikke inn på det her.

Dette er bare deler av prosesseringen som kommer i tillegg til oppskalering, interlacing og "skarpere bilde" (uten at jeg vet hvordan sistnevnte gjøres)

I det store er CMR og MF sannsynligvis interpolering av frames/bilder. Altså at en kilde på typisk 24 bilder/s eller 29,937 bilder/s (ca 30hz) blir "doblet" til 50 eller 60 bilder/s (60hz). De manglende bildene blir interpolert (beregnet) utifra forskjellen forrige og neste bilde og så satt i mellom. Dermed gir dette en mer glidende overgang, eller mer flytende bevegelse, enn standard 24 bilder/s.

Nå fnyser nok mange av denne type teknologi fordi den "ødelegger" filmen med å introdusere såkalt "soap opera effect" Motion interpolation - Wikipedia, the free encyclopedia. Nå er det en gang slik at jeg faktisk liker denne effekten sammen med andre forbedringer som mange slike prosessorer har. For nysgjerrige, last ned prøveversjonen av mediaavspiller Splash Pro fra Splash PRO - The Next Generation Player. Sett på Motion2 på max og sleng gjerne på de andre forbedringseffektene også. Merk: den trenger sin CPU, men hjelper å ha et støttet gfx kort som kan ta lasten. Jeg bruker Splash Pro til alt av HTPC og mediavspilling på pc nå. Skal glatt innrømme at det har en rar effekt på en god del scener, men f.eks. panorering av større områder, f.eks. landskap er påfallende vakkert.

Og så til saken: Jeg skulle gjerne hatt denne type prosessering på min "aldrende" Sony W3000 og eventuelle fremtidige projektorer/TV'er slik at alle kilder kunne få denne behandling uten at jeg måtte velge prosessor innebygget i TV som kanskje har begrensninger. Fint hvis man kan sette profiler på hver kilde også. Med firmware update kunne en slik boks forbedres/legges til ny funksjonalitet.

Finnes det noen "outboard video processors" som har denne type teknologi, ala DVDO Edge, men med vekt på prosessering av HD materiale i stedet for SD/DVD? Altså en type "Splash Pro in a hardware box"?

Har også tenkt om en HTPC kan benyttes til å capture inngående signal, kjøre gjennom en "motion engine" og så spytte det ut igjen, men det blir litt "mikkmakk" tror jeg

Mvh Bear