"Media-server" -> UPnP/DLNA -> klienter? Alt styres fra Android tlf?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate b-ill sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"Media-server" -> UPnP/DLNA -> klienter? Alt styres fra Android tlf?

Er det mulig å få til dette: "Media-server" -> UPnP/DLNA -> klienter? Alt styres fra Android tlf?

"Media-server" kjøres på en filserver, og så har jeg en del klienter(WD TV live feks) som står tundt om i huset tilkoblet nettverket.

Da vil jeg bruke min android telefon som fjernkontroll til å styre dette.

Noen som har testet dette?

Er litt slik som Sonos/Squeezebox funker, men bare for video. Lurer på om Apple har det ved hjelp av apple-tv, men da støttes vel ikke 1080p, *.mkv og i tilegg må jeg vel bruke Apple server i bunn.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med unntak av hva XBMC skal gjøre som backend så skjønte jeg konseptet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbmc skal ligge i bunnen på serveren og gi enkel tilgang til video biblioteket. Da slipper jeg med klienter som har et kjedelig GUI og jeg får all informasjon på fjernkontrollen(android telefon).

Henger du med nå? Mulig jeg roter, men jeg trodde det var slik man kunne bruke uPnP?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tror kanskje dette kan være noe for deg About Mythbuntu | Mythbuntu

Vet ikke om xbmc kan fungere som en UPnP server, gmediaserver og mediatomb lå i debian pakkebrønn.

Wdtv live med wdlxtv kan du styre fra hvor som helst, og den kan spille av fra NFS monterte mapper. Android er vanlig linux (når du har root), så du kan ssh-e inn til avspilleren.

Forklar nærmere og/eller les alt som står på mythbuntu, det er ganske omfattende.

Edit: Fant 3 stk. android fjernkontroll-programmer på google-markedet.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Myth, er ikke det mere for tv-opptak ol?

Jeg ønsker å kunne installere et program på serveren min som lagrer alle filmene/tv-seriene i en database(henter ned informasjon feks fra Imdb - slik som XBMC gjør). Det programmet skal la meg koble seg til det via feks en android telefon, hvor jeg kan bla igjennom mediene mine og trykke på play for så å velge hvilken mediaspiller det skal sendes til(etter hva jeg har forstått via uPnP/dkna):

Så på en måte blir det et backend media server program.

På mediaspillerne har menyen ingen ting å si, da android telefonen vil "alltid" bli brukt som fjernkontroll. Og mediaspillerne kan være noe enkelt og billig noe som må kun støtte 1080p mkv, feks WD TV.

wdlxtv ser greit ut, men der må du ha et eget program som henter informasjonen fra IMDB, ikke automatisk slik som XBMC gjør.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Tenkte på linuxmce, men det har ikke blitt oppdatert på lenge. Freevo Media Centre | Home Theatre Platform HTPC & PVR kanskje?

Prøv med mediathomb, da får du det jeg tror du ønsker i kombinasjon med wdtv live bokser. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du skal inn på serveren å spille av ting. Å forholde seg til at innstillinger gjøres på server og avspilling gjøres på klient er vel det enkleste. Da får du også avspilling av alt materiale.

Xbmc har et fint brukergrensesnitt, og det hadde vært fint å ha på en telefon/slate, men det er openGL aksellerert. Skal du ha tilsvarende på telefon eller wdtv så må det være openglES, uten at jeg tror det går på wdtv fordi dette er "ekstra". Når det er sagt så er det ingenting ikke-grafisk som krever særlig avlasting fra server, en styringsenhet sender bare enkle kall som "stopp, start, pause etc"

Kunne jo vært en VNC løsning til server som gjorde det, men så er ikke xbmc særlig optimert for mobiltelefonoppløsning, et nettbrett kunne fungert, de er også kraftige nok til å dra slikt selv.

Av det jeg vet finnes og funker ut av boksen så er det wdtv med wdlxtv + android program og mediathomb eller ren NFS på backend. NFS kan du montere på en fullverdig PC også, og behandle det som filstruktur der.

Skjønner jeg deg rett vil du ha avspillingen som ren tynnklient og avspillingskommandoer flyttet til android med fancy UI og en database som er litt lur.

Tror ikke vi er der riktig enda, legger du inn debian på asus eee transporter eller lign så er det ihvertfall bare vanlig progamvare fra pakkebrønn som mangler (du kan jo se om det finnes noe først).

Tegra3 enhetene kommer (rykte) 7nov, og da kan du jo spille av rett fra dem med hdmi kabel, ikke like elegant, men dog. Et bra kompromiss som krever litt innsats er xbmc på OMAP4 pandaboard, da har du full linux og kan dra en VNC sesjon rett fra avspilleren, regn med knot på den fronten da.

Edit: Ser ut til at xbmc kjører (ved forespørsel) sin egen webserver slik at du får et webgrensesnitt å forholde deg til med http requests. Dette er dog byttet ut til fordel for rene JSON RPC kall slik at man nå står helt fritt til å kode hva som helst bare det sender kall definert her
    Da kan man avlaste litt av grafikken ved å serve dette på en tjener. En hvasomhelst med høy nok oppløsning og nettleser bør fungere til styring.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du prøver å hjelpe!

Hmm.. Problemet med WD TV ol. bokser er at det ikke er noe kraftig maskiner til å kjøre noe fancy GUI på, slik som man kan med en HTPC og XBMC. Derfor ønsker jeg å kunne ha det fancy på serveren, som har mye kraft. For å kunne bruke telefon, nettbrett eller en bærbar pc som fjernkontroll.

Her er jo Squeezebox et veldig godt eksempel(kanskje også Sonos). Da ligger alt du har av musikk på en pc sammen med Squeezebox programmet. Da er det bare å kjøpe seg en liten Squeezebox receiver og koblet til anlegget ditt. Så kan du laste ned Logitech Squeezebox remote til telefonen, eller besøke server-ip:9000 via en browser og styre alt du vil skal spille via telefonen. I programmet på telefonen kan du enkelt velge hvilken spiller du ønske å spille sangene fra, du kan enkelt bla igjennom biblioteket ditt osv.

Jeg forstod det som at jeg da kunne bruke XBMC som Squeezebox programmet og en WD TV live til å være Squeezebox receiveren. Slik at jeg bare kunne gjemt unna WD TV live og latt serveren med XBMC og min telefon styre alt.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Ingenting i veien for det, men jeg tror ikke det er helt sånn XBMC er lagt opp.

Slimserver er en web-server som kjører på en tjener, om selve kommandoene blir sendt først til klient eller server spiller ingen rolle.

Det kan du gjøre med web-grensesnittet til xbmc også, forsåvidt. Men da er mye av poenget borte, kan like gjerne kjøre noe som lager en fin database med imdb info osv osv og kjøre vilkårlig grensesnitt på android/tablet som igjen styrer hvasomhelst som duger.

Problemet er at for å få xbmc UI så må man enten kjøre ekstern styring, og da kan det like gjerne være vlc med xbmc-stil kontrollerplugin. Det er bare det at skal du spille av med xbmc så må du ha det på klienten, det kan du ikke gjøre på "tynnklienter" ala wdtv. Da må du på med noe ala Pandaboard

Aaaah, nå tror jeg det demrer. Du vil ha xbmc grensesnittet som en del av videostrømmen, og styring eksternt? Skal stille spørsmålet til IRC-en deres på freenode

Edit: Nei, det har vært nevnt i en tråd visstnok, men det var hverken på xbmc upcoming eller noen andre steder, så det blir på sikt i beste fall. Du kan jo kjøre X transport interface/pulseaudio network transport, men da har du samme krav til klient som noe som faktisk kan kjøre xbmc native.

Er litt usikker på hva UPnP faktisk gjør annet enn å fortelle deg hvor filserveren og mappene er automatisk. Wdtvlive+android plugin+ NFS eller UPnP server er noe som fungerer per dags dato.

Å få inn wdlxtv og imdb plugin er enkle grep sett i forhold til å begynne med VNC transkoding og sånne ting. Du må egentlig bare slippe xbmc, det er innebygd UPnP server som du kan kjøre, men jeg tror ikke den gjør noe annet enn de andre. Til styring er du prisgitt å lage noe selv eller å finne noe ferdig til den tynnklienten du setter opp.

Edit2: Xbmc støtte til sigma chipset av nyere versjon av det som er i wdtv live nå har planlagt støtte for xbmc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan remote kontrolle xbmc fra android/ipad/iphone med en app.

Skjønner ikke helt hvorfor du skal ha fancy GUI på en server, da en server skal være "usynlig" og avspiller skal være en klient.

Hos meg har jeg det slik:

Jeg har en egen pc som fungerer som filserver for huset.
    Jeg har en pc som er tilkoplet prosjektøren som kjører xbmc. Denne spiller av filmer/musikk som ligger på serveren.
    Denne pcen kan remote kontrolles fra telefonen min eller ipadden.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg ønsker å ha et pent grensesnitt på min telefon når jeg blar i filmer ol. Serveren står studd vekk, altså jeg bruker ikke den annet til å ha som filserver og kjøre nødvendig server programmer.

@ikon
    Jeg har selv kjørt det på den måten du snakker om i lengre tid, men da må man ha en XBMC på hver media streamer. Her ønsker jeg bare XBMC i bunn, og så feks en WD TV på soverommet, stua, kinorommet osv. Da kan jeg sette meg i kinoen, starte "XBMC remote" via telefonen min og velge hva jeg vil se på her. Så kan fruen sette seg i stua, starte sin telefon med "XBMC Remote" og velge hva hun vil se på i stua.

XBMC bruker jeg bare som et eksempel da jeg syntes de har et veldig pen GUI samt deres ekstremt gode metode på å hente filminfo via IMDB osv. WD TV har jeg bare tatt som et eksempel da jeg vet den støtter DNLA/uPnP.

Digital Living Network Alliance - Wikipedia, the free encyclopedia

Home Network Devices:
    Digital Media Server (DMS): These devices store content and make it available to networked digital media players (DMP) and digital media renderers (DMR). Examples include PCs and network-attached storage (NAS) devices.

Digital Media Player (DMP): These devices find content on digital media servers (DMS) and provide playback and rendering capabilities. Examples include TVs, stereos and home theaters, wireless monitors and game consoles.

Digital Media Renderer (DMR): These devices play content received from a digital media controller (DMC), which will find content from a digital media server (DMS). Examples include TVs, audio/video receivers, video displays and remote speakers for music.

Digital Media Controller (DMC): These devices find content on digital media servers (DMS) and play it on digital media renderers (DMR). Examples include Internet tablets, Wi-Fi enabled digital cameras and personal digital assistants (PDAs).
    Fordelen med dette er at du har et bibliotek og du trenger enkle/billige mediastreamere(feks WD TV) for å spille av, da du ikke bruker dem til noe annet enn å vise det du ønsker å se. Alt av styring skjer via et nettbrett, telefon eller en browser(dette er ikke noe jeg kommer til å bruke, men det er som regel også en mulig).

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du vil mao ha sonos for filmer. Har aldri hatt behov for så der har jeg null peil

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    972
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Sonos/Squeezebox.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis menyen på wdtv-live android blir for grell så er vel myth / [s]freevo[/s] eneste jeg tror kan funke.

ROKU HD Frontend - MythTV Official Wiki Lovende, men ROKU HD har bare 720, vet ikke om det funker på ROKU 2 XD eller XS.

MythExport | Mythbuntu Får du inn debian på noe dugende 1080p greier så er dette +
    kontrollerplugin ↓ (se mythmobile) en enkel vei videre.

mythmobile Fancy så det holder.

Edit: Det blir et spørsmål om hardware, greit at wdlxtv er elegant fordi det er det eneste du trenger, men du må nok over på noe ikke-ferdigløsning hvis du skal helt i mål. Det blir full linux med X på klienten uansett, det gjør det bare litt værre å finne noe som stemmer/funker. Å bygge en lydløs X86 maskin går ann, men det koster mer enn det er verd hvis man kan få et ARM kort til å gjøre det samme. Kombiner med noe ala Geexbox/mythtv live distro så har du et uniformt klientnett å hanskes med. Kan faktisk boote med PXE også, så blir det helt villt bra.
    Holder på med dette selv, men det er for mye knot til at man kan slippe det løs på hvermannsen enda, men hvis du bretter opp armene så blir det bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plex

Plex - A Complete Media Solution

Er det noen som har noen erfaring med dette og "drømmeoppsett" som komplett media server og avspiller for film. Jeg mener dette er hakket over XBMC ang film-mediasenter. Fantastisk GUI osv. Men jeg må lese meg til mer ang integrasjon med alt annet. Jeg er ny på ang dlna og upmp osv. Jeg har kat 6 kabel i alle rommene mine i huset. Noen som har noen forslag på geniale løsninger osv? Litt rotete skrevet dette.., men er det da noen som har noen erfaring med Plex generelt?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •