NAS til hjemmekino. Trenger tips...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

NAS til hjemmekino. Trenger tips...

Jeg skal bygge meg en NAS for å rippe hele DVD og BR-sammlingen min til. Det vil si at jeg trenger god plass og mulighet for å utvide. Jeg har en gammel pc jeg tenkte jeg skulle bruke til å bygge NASen av, men den tar bare 6 hardisker. Dette vil vel bli for lite, spes i lengden? Noen tips?

En annen ting jeg lurer på er om hardiskene settes opp i RAID, kan man utvide ved å legge til flere disker?

Hvordan gjør dere som har NAS i hjemmekinoen det?
    Øystein

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tips?
    Øystein

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen, råd fra meg, men bare spørsmål: Jeg har nettopp kjøpt en Western Digital My Book Live NAS på 3TB. Den er koblet direkte til ruter. På nettverket har jeg både en stasjonær PC og Naim UnitiServe.

Av en eller annen idiotisk grunn klarer NAS'en bare å se og ta backup av PC'en og ikke av UServen. noen som har noen tanker om det?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Jeg skal bygge meg en NAS for å rippe hele DVD og BR-sammlingen min til. Det vil si at jeg trenger god plass og mulighet for å utvide. Jeg har en gammel pc jeg tenkte jeg skulle bruke til å bygge NASen av, men den tar bare 6 hardisker. Dette vil vel bli for lite, spes i lengden? Noen tips?

En annen ting jeg lurer på er om hardiskene settes opp i RAID, kan man utvide ved å legge til flere disker?

Hvordan gjør dere som har NAS i hjemmekinoen det?
    Det spørs hvor "nevenyttig" du er. Det er opptil flere distribusjoner som baserer seg på ZFS som filsystem. Selv har jeg 2x3 TB (i et mirror oppsett) med Solaris Express 11. Ripper alle BD disker til NASet før jeg ser på de (som ISO filer). Bruker napp-it.org sitt web-grensesnitt for å administrere NASet. Skulle jeg satt opp nytt i dag hadde jeg nok valgt enten FreNAS eller OpenIndiana som OS med ZFS som filsystem, men fortsatt med napp-it.org som adm verktøy. Du kan og bruke Linux og exportere filsystemer med CIFS (SMB protokollen). Eller rett og slett sette opp en Windows boks, men der er jeg helt blank. For meg er det Solaris (eller OpenSOlaris) eller Linux som OS på NAS. Export enten som NFS eller CIFS. Bruker du Mac kan og sette opp NAS til å eksportere AFS (Apple File Share protokollen) basert på en pakke som heter Netatalk. Og ja, med en slik løsning er det bare å stappe i mere disk og utvide poolene. Hvilket raid du vil sette opp velger du selv.
    Hvis overnevnte er "gresk" hadde jeg valgt en ferdig boks ;-)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg kommer til å bruke Freenas. Kommer nok også til å invistere i litt hardware ettersom pcen er alt for gammel

ZFS ligger vel i Freenas (?), så det er det jeg kommer til å bruke... Hvorfor bruke napp-it til å administrere serveren, og ikke bare Web User Interface som følger med Freenas?

Vet ikke hvilket RAID jeg skal bruke... Til nå har jeg tenkt RAID5/X, men det er jo ikke data jeg er redd for å miste. Men må jo legge filmene inn på nytt om det skjer noe, og det er jo en del arbeid. Hvilket Raid bruker dere på servere til film og musikk?

Nå en først har laget et raid, må man da forholde seg til dette raidet, eller kan en gjøre om raidet uten å måtte sette inn nye disker for å kopiere over til først?
    Øystein

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •