Rippe filmsamling. Trenger litt veiledning.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Rippe filmsamling. Trenger litt veiledning.

Skal etterhvert gå til innkjøp av NAS for DVD/BD samlinga mi på noe over 800 titler og økende. I den forbindelse ønsker jeg å få noen tips og erfaringer for å få best mulig utgangspunkt. Jeg ønsker ikke tap av kvalitet på hverken lyd eller bilde. Så da begynner vi med noen grunnleggende spm. Det er planlagt å bruke Boxee Box og etterhvert HTPC med XBMC.

-Hvilket filformat bør jeg gå for, og med hvilket rippeprg? Hørt mye bra om MKV og MakeMKV.
    -Hva trenger jeg for å bryte kopisperrer og soneinndeling?
    -Noe spesielt jeg trenger å vite med tanke på 3DBD?

Alle andre tips og erfaringer dere kan komme mottas med glede.

Ray

Newcomer skrue sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker XBMC på linux og mac. Jeg rippet hele dvd-samlingen (ikke bd enda) for ett år tilbake og brukte (bruker) makemkv til jobben. For dvd-er (som jeg bruker den til) lar programmet deg enkelt skrelle vekk alt av ekstra kryptering, informasjon, menyer, språk, teksting osv. Har rippet sone 1 og 2 uten problemer. Video og lyd i sluttresultatet er ikke omkodet. Programmer lar deg også lett rippe dvd-er med tv-episoder til separate filer.

Jeg beholder ett lydspor (original språk), hovedfilm og normalt norsk teksting. Ikke noe annet. Siden jeg bruker XBMC som har et godt menysystem så ønsker jeg ikke å beholde menysystemet på platene.

Skulle makemkv feile å starte og avslutte på korrekt tidspunkt kan man bruke MKVToolnix-pakken for å redigere videre (avhenger av hvor pirkete man er) mkvtoolnix -- Matroska tools for Linux/Unix and Windows

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et annet alternativ er Anydvd HD, hvor du kan rippe DVD & BD til ISO. Riktignok kan BD ISO være noe slitsomt for HTPC da en trenger software slik som PowerDVD 10 e.l. samt virtual clone drive for å spille av filmen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    makemkv er greit å bruke, du kan også teste dvdfab8 som jeg bruker.
    Pleier å rippe mine i m2ts med originalt lydspor, samt en ps3 konverting til ca 4gb for unga de filene de vil se på.
    Bare virker

Newcomer Bombadil sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke fått startet min egen rippe-prosess, men jeg anbefaler deg å ta en titt i denne tråden: http://avforum.no/forum/generell-htp...v-blu-ray.html

Virker ganske gjennomført skrevet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SKrue:
    Takker for svar.

Du bruker ingen programmer for å gjøre drevet i PCn sonefri?
    Kan du velge å beholde flere lydspor om det er ønskelig?
    Hvor stor ca. blir en vanlig film på DVD når den er ferdig rippet da? Er veldig i beite for hvor stor NAS jeg trenger.

Soundfre@k:
    Har vurdert ISO, men kan vel bli vanskelig å BD mot Boxee Box da..?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    Du bruker ingen programmer for å gjøre drevet i PCn sonefri?
    MakemKV bryr seg ikke så mye om soner, så det trenger du ikke bekymre deg for

Kan du velge å beholde flere lydspor om det er ønskelig?
    Javisst. Og flere tekstspor.

Det som er litt kjedelig er at MakeMKV gir alle lyd- og tekstsporene ganske kjedelige standardnavn, og du får ikke mulighet til å endre disse. Ikke uten å åpne filen i mkvmerge eller lignende programmer senere. Jeg skulle også ønske MakeMKV hadde lagt inn metadata om filmen rett i MKV-filen.
    Bortsett fra dette, synes jeg MakeMKV fungerer strålende, og det er klart det beste programmet for oppgaven.

Hvor stor ca. blir en vanlig film på DVD når den er ferdig rippet da?
    Vel, du kan vel regne ca. 7Mbit/s i snitt for en film med ett lydspor. Det burde bli 7/8*60*60 = 3150MB pr. time. La oss runde det ned til ca. 3GB pr. time. Med et snitt på 100 minutter pr. film, havner vi på rundt 5GB.

Er veldig i beite for hvor stor NAS jeg trenger.
    En NAS kan aldri bli for stor Uansett hvilken du velger, pass på at den er lett å utvide.

Dvs. hvis den utelukkende skal brukes til XBMC/Boxee, og du har tenkt til å kun bruke biblioteksfunksjonene, så spiller det liten rolle hvor filmene ligger. Da gjør det heller ikke noe om de er spredd rundt på flere NAS. Personlig liker jeg å ha ett digert filområde, og da blir muligheter for utvidelser kritisk.

Anyway - Jeg har rippet 1539 DVDer til ISO, og det tar opp 9 484 684 MB, altså ca. 6GB pr. plate. Ripper du til MKV bør du regne med å spare minst 1GB pr. plate i snitt, vil jeg tro, så 5GB pr. film høres egentlig ganske riktig ut.

Men, vær oppmerksom på at jeg også har rippet alt jeg har av bonusdisker o.l., og disse trekker nok ned snittet på diskstørrelsen en smule.

Har vurdert ISO, men kan vel bli vanskelig å BD mot Boxee Box da..?
    Mnja, Boxee kan spille BD-ISO, men ikke menyer. I praksis er det bortkastet å rippe til ISO hvis du har tenkt til å bruke Boxee som avspiller.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg skulle også ønske MakeMKV hadde lagt inn metadata om filmen rett i MKV-filen.
    Ja, det er jeg enig i. Som endel av prosessen scannet jeg fronten på dvd-coveret også og la det inn som en folder.jpg i hver katalog der jeg har lagret en film. Jeg lagrer en film, og en sesong av tv-serier pr katalog. Jeg bruker ikke online databaser for meta-informasjon og bilder, så det hadde vært greit å putte ett cover-bilde inn i mkv-containeren. Men, problemet er vel (har ikke undersøkt riktignok) manglende støtte i mediesenterene for å lete og bruke ett slikt innebygget bilde.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle andre tips og erfaringer dere kan komme mottas med glede.
    Ray
    En ting. Backup. Det koster mye tid å klargjøre alt. Harddisker koster ikke mye.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte tilbakemeldinger, akkurat slik info jeg er på jakt etter.

Da ser det ut som den 15TB NASn jeg har kikket på passer til prosjektet mitt, med muligheter for å utvide filmsamlinga. Tenker å suplere med flere etter behov.

Grunnen til at jeg spør om soneinndeling er at drevet i PCn min har kranglet litt på dette tidligere, ikke programmet jeg har brukt vel og merke, men regnet med at jeg måtte ha et eller annet for å åpne drevet.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skrue
    Ja, det er jeg enig i. Som endel av prosessen scannet jeg fronten på dvd-coveret også og la det inn som en folder.jpg i hver katalog der jeg har lagret en film. Jeg lagrer en film, og en sesong av tv-serier pr katalog. Jeg bruker ikke online databaser for meta-informasjon og bilder, så det hadde vært greit å putte ett cover-bilde inn i mkv-containeren. Men, problemet er vel (har ikke undersøkt riktignok) manglende støtte i mediesenterene for å lete og bruke ett slikt innebygget bilde.
    Dessverre er det dårlig støtte, ja. Men, det blir et aldri så lite høna eller egget-problem. Jeg tror noen må begynne å lage filer som inkluderer metadata før mediasentrene gidder å lage støtte for å hente info fra filene. MKV har definert standard tags for stort sett alt man kan inkludere i en movie.nfo fil, så det ville vært en god start om programmer som generer slike filer kunne mukset infoen rett inn i fila i stedet, eller i det minste lagt movie.nfo inn som attachment i mkv-fila, i stedet for å legge den som en egen fil.

Nyere versjoner av Ubuntu vil forresten lese cover-bilde fra mkv-filer, og bruke dette som ikon.

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyere versjoner av Ubuntu vil forresten lese cover-bilde fra mkv-filer, og bruke dette som ikon.
    Det kan jeg jo prøve ut. Har du en link til info for format og navngiving? Skal ikke se bort ifra at XBMC vil slenge seg på den etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skrue
    Det kan jeg jo prøve ut. Har du en link til info for format og navngiving? Skal ikke se bort ifra at XBMC vil slenge seg på den etterhvert.
    cover.jpg eller cover.png skal funke.

Mer info her: Matroska Cover Art Guidelines | Matroska

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cover.jpg eller cover.png skal funke.

Mer info her: Matroska Cover Art Guidelines | Matroska
    Ja, testfilen derfra virker i Nautilus i Ubuntu 11.04. Prøvet også med Ubuntu 10.04 og der virket det ikke. Det er uansett en lovende utvikling.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •