Billig løsning for musikk over nettverket

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer tygster sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Billig løsning for musikk over nettverket

Etter å ha flyttet inn i ny leilighet er jeg i ferd med å kjøpe inn, og sette opp, musikk-anlegg.

Jeg ønsker å få spilt av musikk enklest mulig og gjerne flere plasser (ikke nødvendigvis samtidig), men er litt usikker på hvilke alternativer jeg har.

Av utstyr så har jeg foreløpig:
    Pioneer VSX-921 receiver. (Har støtte for AirPlay og andre ymse funksjoner)
    Ps3
    Laptop
    En mengde eksterne harddisker

Jeg ser i utgangspunktet for meg at filmer/videoer enten blir spilt av fra Ps3 eller via laptopen, så det er hovedsakelig utstyr for musikkavspilling jeg er på jakt etter.

Jeg vurderer å anskaffe meg en iPhone og vil vel da enkelt kunne spille av musikk fra Spotify via utstyret jeg allerede har, men jeg har også en ganske stor digital musikksamling som jeg ønsker å kunne spille av uten å måtte gå via laptopen. Jeg har først nå nylig begynt å rippe musikken til FLAC så mesteparten foreligger som mp3 hvis det skulle ha noe å si.

I utgangspunktet er det viktigst å kunne få spilt av dette på anlegget i stuen, men hvis det er mulig å få tilgang til musikken på soverommet og på badet så er jeg villig til å gjøre noen ekstra investeringer.

Hvilke alternativer har jeg da hvis jeg ikke ønsker å bruke alt for mange tusenlapper og det helst bør virke "out of the box"?

Newcomer runarmoe sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox classic finner du jo jevnt på brukten til rundt 5-600,- den kan du jo og styre via en iphone. men der trenger du en musikk server da.. men 1 eller 2 classic og en Nas så støtter Squeezeserver så er du jo på en billig løsning da?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg da må ut med et par tusen til NAS så kan jeg vel like greit kjøpe en Squeezbox touch og koble en av de eksterne harddiskene til den? Har jeg missforstått noe da, eller vil det fungere?

Når jeg sier billig, så var det mest for å indikere at jeg ikke så for meg fullt Sonos-system i alle rom.

Ellers ser jeg fra en annen tråd her inne at jeg ikke vil kunne spille med høyeste kvalitet fra Spotify om jeg bare spiller fra en iPhone. Det er vel nok en ting som peker mot en Squeezbox touch.

Andre alternativer?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noe sted å lagre musikken idag? NAS og disker begynner jo å bli ganske billig, samt at NASer nå har mange ekstrafunksjoner som er kjekke å ha.
    Hadde jeg ikke bygd meg filserver så hadde jeg garantert kjøpt meg en NAS.

Som foreslått over her, hvis du allerede har planer om å kjøpe en NAS så koster det jo ikke altfor mye med en Squeezboxi en eller annen variant.
    Har ikke brukt de selv men de har jo fått mye skryt her på forumet.

Tror det er veien jeg ville ha gått i hvertfall.

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tygster

Ellers ser jeg fra en annen tråd her inne at jeg ikke vil kunne spille med høyeste kvalitet fra Spotify om jeg bare spiller fra en iPhone. Det er vel nok en ting som peker mot en Squeezbox touch.

Andre alternativer?
    Har jeg ikke hørt noe om, du kan justere på dette i 3'rd party plug-in i kontrollpanelet på Squeezesenter, kan velge mellom 192 og 320 kbps.
    Bruker SB Duet til dette hos meg men det skal sies at den er veldig ustabil med denne plug-in'en som du MÅ ha for å bruke den med Spotify og Iphone.

Newcomer eigeek sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

AirTunes

Hvis du har en iPod Touch, iPhone eller en Mac så kan du jo invistere i en AirPort Express, det har jeg, funker strøkent og kan også ha flere hvis du vil ha musikk i alle rom enten det spilles lik eller ulike sanger.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Har jeg ikke hørt noe om, du kan justere på dette i 3'rd party plug-in i kontrollpanelet på Squeezesenter, kan velge mellom 192 og 320 kbps.
    Bruker SB Duet til dette hos meg men det skal sies at den er veldig ustabil med denne plug-in'en som du MÅ ha for å bruke den med Spotify og Iphone.
    Dette var da hvis en spillte direkte fra iPhone til receiver uten noe Logitech utstyr.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Har du noe sted å lagre musikken idag? NAS og disker begynner jo å bli ganske billig, samt at NASer nå har mange ekstrafunksjoner som er kjekke å ha.
    Hadde jeg ikke bygd meg filserver så hadde jeg garantert kjøpt meg en NAS.

Som foreslått over her, hvis du allerede har planer om å kjøpe en NAS så koster det jo ikke altfor mye med en Squeezboxi en eller annen variant.
    Har ikke brukt de selv men de har jo fått mye skryt her på forumet.

Tror det er veien jeg ville ha gått i hvertfall.
    Som sagt så har jeg en god bunke eksterne-harddisker hvor musikken for tiden ligger lagret.

Hva vil jeg tjene på å investere i en NAS og noe passende Squeezbox kontra en Squeezbox touch med ekstern-harddisk koblet til via USB?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hvis du installerer linux på ps3-en kan du streame over nettverk med pulseaudio til en PC.

Filserver kan du bygge selv og det er det enkleste når du vet hva du gjør. Debian anbefales fra meg her.

Skal du ordne det selv så er det fleksibelt nok til å overkomme sonys restriktive (les: retarderte) holdning til hvilke formater du får streame. Litt transkoding så er det ute av verden, linux på ps3 er dog det beste i begge ender. Da slipper du også å streame fra ps3 uten linux, noe som er et-sinnsykt-slit.no

Wdtv-live bokser med wdlx-tv er fine til smårom, da får du også video (kontra sqb-3). Squeezebox belager seg på telnet til styring eksternt, noe jeg ikke er mye fan av.
    Dette gjør seg utslag i at man får passord overført i klartekst helt åpenlyst om man ikke har et lukket nettverk eller man har transport-løsninger over ssh. Squeezebox har åpen kildekode til serveren og det er vel og bra, men spillerfw får man ikke gjort noe med, og logitech stagnerer alt som var bra med slimdevices. Sonos har properitær transport til wifi,

(Edit: dette er negativt siden du da må kjøpe sonos sin trådløsboks når du egentlig ville sette opp din egen trådløsrouter som bridge til ditt trådløse nettverk. Mye det samme som på XBOX)

på plussiden har de dlna, (man trenger ihvertfall ikke å kjøre dedikert serversoftware som på squeezebox). Har du din egen sak så får du UPNP og slipper å ta til takke med det du får.

Airplay er et lukket format, og vil du kombinere med itunes så er FLAC uønsket sålangt apple lar det gjøre. Det går ann å hacke til man blir både gul og blå og få opp noe brukbart, men det varer bare til apple oppdaterer. Skal du ha apple så betyr det apples økosystem og ingenting annet der apple ser det formålstjenlig, sånt støtter ikke jeg.

Styr unna Apple og Sonos, properitært overpriset tull og tøys.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kikket litt på diverse komplette mediaspillere da jeg har innsett at de muligens vil kunne dekke mitt behov uten å koste mer.

De som jeg har vurdert til nå er WD Tv live, Boxee Box og Ax Ryan.

Er det noen som har en formening om hvilken av disse som utmerker seg på musikkbiten?

I det meste jeg har lest av tester så er det lite fokus på lydkvaliteten til de forskjellige boksene. Vil jo anta at de forskjellige løsningene gir rom for forskjell i lydkvalitet også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •