Nettverksspillere - hva er forskjellen fra DAC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer satriani sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nettverksspillere - hva er forskjellen fra DAC?

Mulig dumt spørsmål, men er noe jeg ikke har forstått meg på.

Jeg har per dags dato stasjonær PC proppfull med musikk (flac). Denne er koblet med usb til en dac som støtter 192kHz sampling rate - videre til forsterker-høyttalere. Hadde jeg hatt større rom ville jeg kjørt trådløst, f.eks. airport express med optisk kabel inn i DAC'en.

Det jeg ikke forstår er hva en nettverksspiller ala. "Linn majik DS" eller "Naim unity" kan bidra med her? Hva er poenget med å bruke 20-30.000 på en nettverksspiller vs. en DAC?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vil påstå de hører forskjell, og driter du penger så er vel ikke 20-30 k noe stort problem...
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Noen vil påstå de hører forskjell, og driter du penger så er vel ikke 20-30 k noe stort problem...
    Driter over hodet ikke penger... Er bare interessert i å høre om noen har meninger/kunnskap. Enkelte forhandlere presenterer dette som erstatning for cd-spilleren.

Har selv inntrykk av at "nettverksspillere" er en dårlig investering - hvis dem ikke utfører noe annet enn D/A konvertering. Musikken må jo lagres på en harddisk uasett (PC/Mac) og da har jeg problemer med å se en nettverksspillers funksjon.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driter ikke penger men hører forskjell. Har hørt en Mac inn i en dyr Weiss DAC og ble ikke imponert. Er kjempegodt fornøyd med Linn Akurate DS. Fantastisk nettverksspiller!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av satriani
    Driter over hodet ikke penger... Er bare interessert i å høre om noen har meninger/kunnskap. Enkelte forhandlere presenterer dette som erstatning for cd-spilleren.

Har selv inntrykk av at "nettverksspillere" er en dårlig investering - hvis dem ikke utfører noe annet enn D/A konvertering. Musikken må jo lagres på en harddisk uasett (PC/Mac) og da har jeg problemer med å se en nettverksspillers funksjon.
    Blir vel litt som for f.eks. forsterkere - det er forskjell på lyden fra en forsterker til 2k kontra en til 100k, selv om begge forsterker lyden.... Videre har vel Linn et eget system for musikk med mye høyere samplings rate / kvalitet enn det som normalt for CD. Men, så lenge folk synes Spotify/Wimp er mer en bra nok duger nok en reativt rimelige DAC i kombinasjon med en PC.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Videre har vel Linn et eget system for musikk med mye høyere samplings rate / kvalitet enn det som normalt for CD. Men, så lenge folk synes Spotify/Wimp er mer en bra nok duger nok en reativt rimelige DAC i kombinasjon med en PC.
    Vet ikke hvem som kaller seg "hi-fi entusiaster" eller audiofile som synes Spotify/Wimp "mer er bra nok" annet en til bærbart...

Javel, hva mener du med at en nettverksspiller kan tilby mye høyere samplingsrate? En dac/god cd-spiller gjør jo det tilsvarende med cd-format f.eks., dvs. sampler opp fra 16-bit til 24-bit. En dac med en viss kvalitet har også støtte for 24-bit flac.

Active NADKRAFT sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp Sonos og heller legg mest penger i en ekstern D/A konverter, enkelt og greit.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med en nettverkspiller er vel først og fremst at man får en alt i ett boks og hvor man slipper å styre med en datamaskin. En fiks ferdig løsning i et pent kabinett.

Lydmessig skal det ikke være noe forskjell så sant DACen man bruker av god kvalitet og overføringsprotokollen holder høyt nivå (lav jitter og klokkesynkronisering). Sistnevnte er det mange løsninger som ikke gjør og da er det ikke overraskende at en nettverkspiller, hvor de har kontroll på alt, kan låte bedre.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Poenget med en nettverkspiller er vel først og fremst at man får en alt i ett boks og hvor man slipper å styre med en datamaskin. En fiks ferdig løsning i et pent kabinett.

Lydmessig skal det ikke være noe forskjell så sant DACen man bruker av god kvalitet og overføringsprotokollen holder høyt nivå (lav jitter og klokkesynkronisering). Sistnevnte er det mange løsninger som ikke gjør og da er det ikke overraskende at en nettverkspiller, hvor de har kontroll på alt, kan låte bedre.
    Ut fra hva jeg har forstått får man ikke "alt i en boks". En nettverksspiller lagrer ikke musikkfilene, men spiller dem av fra enten en PC/Mac eller server via nettverket (LAN).

I utdraget nedenfor fra forhandler argumenteres det at en nettverksspiller vil gi bedre kvalitet enn en CD-spiller. Den er jeg helt med på, man får bedre avlesing, presisjon og mindre mekanisk støy.

Spørsmålet mitt er fortsatt hva en nettverksspiller kan bidra med i et oppsett versus en dac (bortsett fra å ha et "pent kabinett").

Hentet fra Kontrapunkt HiFi :: Nettverkspillere - D/A konvertere

"Hva er en nettverkspiller?

Din nye CD-spiller. CD-platene kopieres til en datamaskin/harddisk (NAS) og distribueres via nettverket til en lokal avspiller som er koblet til stereoanlegget (som CD-spiller). Musikkfiler som kjøpes på nettet lagres og spilles på tilsvarende måte.

Enkel betjening
    Nettverkspilleren betjenes enkelt med PC/Mac, mobiltelefoner (inkl. iPhone), iPod touch, iPad og tilsvarende Android nettbrett. Det er mange applikasjoner å velge blant – og utvalget øker.

God oversikt
    Du får full oversikt over musikkbiblioteket ditt. Du finner lett din favorittplate og kan lage spillelister med flere album eller sjangre. Du kan søke etter årstall, artist, album, sjanger, etc.
    I tillegg har du tilgang til 60 000 nettradiostasjoner fra hele verden.

Spillerne gir deg frihet til å bruke ulike filformater (wave, flac, Apple lossles etc).
    Du kan knytte flere spillere til en felles musikkserver og gjøre musikken tilgjengelig for flere brukere i flere rom.

Signalkilden er viktigst.
    Shit-in er shit-out. Det er det første leddet som er viktigst. I Hi-Fi er det lydkilden som er først og øverst i hierarkiet, og derfor viktigste komponent i anlegget. Manglende informasjon eller dårlig kvalitet fra signalkilden kan aldri gjenskapes eller bedres i senere ledd. Uansett hvilket stereoanlegg du har vil alltid signalkilden sette standarden for hvor god lydkvalitet du får. Med en nettverkspiller har du den beste signalkilden!

Hvorfor er lyden mye bedre?
    Det er flere grunner til at lydkvaliteten fra en nettverkspiller alltid vil være bedre enn fra en tradisjonell CD-spiller.

I en CD-spiller foregår lesing og avspilling i tilnærmet sann tid. Ved avlesningsfeil har ikke spilleren mulighet til å rette opp manglende informasjon ved å lese sporet på nytt. Feil ved avlesningen må rettes ved hjelp av feilkorrigeringskretser som kalkulerer den mest sannynlige verdien av den informasjonen som manglet.

En nettverkspiller fungerer helt annerledes. Når CD-platene lagres digitalt på datamaskin eller dataserver kopieres musikken over med en langt større presisjon. Fordi musikken i første omgang kun kopieres, analyseres all informasjon så platen blir korrekt overført. Eventuelt leses deler av platen på nytt inntil det lagres en korrekt kopi av CD-platen. Dermed blir signalet som blir distribuert via nettverket en langt mer presis kopi av CD-platen enn hva som er mulig med direkte avspilling fra en CD-spiller. Nedlasting og avspilling av musikk i CD eller Studio Master kvalitet fungerer på samme måte. Dessuten er alt av bevegelige deler og mekanikk fjernet fra spilleren – ingenting kan påvirke lyden."

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes nettverksspillere med innebygget harddisk også.

Som allerede jeg har vært inne på, så får du en boks hvor brukersnittet er ferdig satt opp. Du slipper å styre med avspillingsprogrammet selv. Det er ikke alle som ønsker å knote med en datamaskin. I tillegg kan den lydmessig være bedre, men det avhenger av hvilke overføringsmetode og DAC du bruker til maskinen.
    På mange måter et dummy produkt for de som vil ha noe enkelt med god lyd. Det er et marked for begge deler.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvem som kaller seg "hi-fi entusiaster" eller audiofile som synes Spotify/Wimp "mer er bra nok" annet en til bærbart...
    Det er flere av oss enn man skulle tro.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig enig med deg der Tiger. Mange hifi-entusiaster gjør også det beste de kan med de mulighetene de har. En kan være entusiast uten et rent SACD-bibliotek.

Spotify gir tross alt muligheten til å teste ut veldig mye musikk for en hundrings i mnd.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med en nettverkspiller er jo først og fremst at man kan ha all musikken lagret kun ett sted og overføre den til flere rom via nettverket, på hvert rom trenger man da kun en nettverksspiller. om man skal ha en pc og all musikk lagret på hvert rom så blir det jo en smule tungvint å holde bibloteket synkronisert, samt at det hadde vert mye dyrere.

ja man kan få nettverksspillere til 50.000. man kan også få Dac'er til 50.000. slik jeg ser det er det to forskjellige bruksområder.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    Veldig enig med deg der Tiger. Mange hifi-entusiaster gjør også det beste de kan med de mulighetene de har. En kan være entusiast uten et rent SACD-bibliotek.

Spotify gir tross alt muligheten til å teste ut veldig mye musikk for en hundrings i mnd.
    Ok, kan godt omformulere meg litt, forstår jeg har tråkket folk på tærne..

Bruker spotify mye selv (iphone, på jobb, sjekker ut ny musikk), og er helt genialt til sitt bruk.

Skal man derimot spille av musikk på et kvalitetsanlegg (si kr. 10.000,- og oppover), kommer spotify etter min erfaring/mening til kort. Sagt på en annen måte vil en enkel og markant forbedring da være å spille av CD, flac (eller vinyl selvsagt!) i stedet.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruker spotify mye selv (iphone, på jobb, sjekker ut ny musikk), og er helt genialt til sitt bruk.

Skal man derimot spille av musikk på et kvalitetsanlegg (si kr. 10.000,- og oppover), kommer spotify etter min erfaring/mening til kort. Sagt på en annen måte vil en enkel og markant forbedring da være å spille av CD, flac (eller vinyl selvsagt!) i stedet.
    Vennligst spesifiser om du da mener Spotify med 160 kbps eller 320 kbps. Det er stor forskjell på det. 320 kbps er veldig tett på CD kvalitet og de færreste vil klare å skille det i en blindtest.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om en betaler hundringsen i mnd og aktiverer high bitrate så tror jeg ikke det er mange som hører forskjellen fra orginal cd'en.

Men det er en annen diskusjon

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hehe. ønsker bare ikke at betegnelsen hifi-entusiast skal forbeholdes folk med anlegg som begynner på 100k.

Er enig at flac gir en bedre feeling enn spotify. Men spotify gir (som jeg poengterte) evig mye musikk for en billig penge.

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg ser det så kan ikke en nettverksspiller bidra med noe mer enn et fint kabinett og en interface som ikke krever at du sitter foran pc'en for å styrer musikken. Er jo DAC'en i nettverksspilleren som gjør det digitale signalet om til lyd uansett. Så den største forskjellen er vel bare hvordan du skal få det digitale signalet fram, om det er via USB eller nettverk. Lydkvalitets messig så er det kvaliteten på DAC'en og kilden som bestemmer det.

Selv bruker jeg optisk spdif fra Laptop til Forsterker. Siden forsterkeren har en bedre DAC enn Laptop'en min. Også slipper jeg en mekanisk forbindelse mellom laptop og forsterkeren, som også kan lage støy.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Også slipper jeg en mekanisk forbindelse mellom laptop og forsterkeren, om også kan lage støy.
    Er det elektrisk forbindelse du her mener? om du bruker spdif så har du jo fortsatt elektrisk forbindelse, såfremt at du ikke bruker optisk kabling.

Jeg slet selv med støy da jeg kjørte spdif via coax, bytte til optisk gjorde susen, all støy forsvant som dugg for solen.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Vennligst spesifiser om du da mener Spotify med 160 kbps eller 320 kbps. Det er stor forskjell på det. 320 kbps er veldig tett på CD kvalitet og de færreste vil klare å skille det i en blindtest.
    Jeg betaler for spotify premium og bruker 320 kbps. Jeg hører en klar forskjell fra cd. Spotify har ingenting med hifi å gjøre, det er min mening.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •