Nettverksspillere - hva er forskjellen fra DAC? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Er det elektrisk forbindelse du her mener? om du bruker spdif så har du jo fortsatt elektrisk forbindelse, såfremt at du ikke bruker optisk kabling.

Jeg slet selv med støy da jeg kjørte spdif via coax, bytte til optisk gjorde susen, all støy forsvant som dugg for solen.

Ja bruker optisk kabling. Ser nå at jeg burde spesifisert det litt bedre
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av satriani
    Jeg betaler for spotify premium og bruker 320 kbps. Jeg hører en klar forskjell fra cd. Spotify har ingenting med hifi å gjøre, det er min mening.
    du skal nå få lov til å mene hva du vil, men å si at Spotify ikke har noe med hifi å gjøre, blir vell kansje å ta litt hardt i? sikkert mange definisjoner på hva som er en klar forskjell, men jeg greier stort sett ikke å høre noe forskjell fra spotify til cd, kansje minimal forskjell på enkelte type musikk. men nå er det jo folk som påstår det er stor forskjell på kabler også da, uten å gå noe nærmere inn på den diskusjonen....

PS: har ikke noe 2000kr´s anlegg, koster heller nærmere 60-70k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppsummering av tråden så langt er altså at:

a) nettversspillere er noe tull
    b) Spotify/Wimp har ingenting med hifi å gjøre

Oj. Mange her på forumet og andre 2-kanals fora som egentlig bare kan pakke sammen.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ChrisHesby
    Selv bruker jeg optisk spdif fra Laptop til Forsterker. Siden forsterkeren har en bedre DAC enn Laptop'en min. Også slipper jeg en mekanisk forbindelse mellom laptop og forsterkeren, som også kan lage støy.
    Det er et godt eksempel på en tilkobling og overføring som ikke er helt optimal. Og med stor sansynlighet hadde du fått et løft med en god nettverkspiller.

Ikke det at det utgjør mye, tvert imot. Det er andre områder i anlegget som betyr veldig mye mer, men det handler litt om den siste finpussen.

Litt av poenget er at når man bruker en PC/Mac, så må man vite selv hva som er den rette måten å koble til DAC på og hva man skal bruke. Kobler man med SPDIF/Toslink og bruker f.eks Windows Media Player, så har man litt å gå på. Denne problemstillingen unngår man helt med en nettverkspiller og man er i større grad på den trygge siden i forhold til førsteklasses lyd. I tillegg er man ikke avhengig av en datamaskin i det hele tatt i kjeden. Men man betaler også en god del for det. Som sagt: Det er et marked for begge deler.

Active bircoff sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hastighet

Tenkte på at det mediaspillere kanskje kan være raskere enn diverse NAS løsninger.

mitt oppsett er trådløst og ser slik ut:
    NAS-->MacBook Pro-->Airport Express-->DAC-->forsterker-->høyttaler

er godt fornøyd med løsningen, men det skal ærlig innrømmes at det tar tid...

Har ikke erfaring med Sonos. Kan være det løser problemet?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    du skal nå få lov til å mene hva du vil, men å si at Spotify ikke har noe med hifi å gjøre, blir vell kansje å ta litt hardt i? sikkert mange definisjoner på hva som er en klar forskjell, men jeg greier stort sett ikke å høre noe forskjell fra spotify til cd, kansje minimal forskjell på enkelte type musikk. men nå er det jo folk som påstår det er stor forskjell på kabler også da, uten å gå noe nærmere inn på den diskusjonen....

Nei, den er vi ferdig med etter blindtesten i Tønsberg i sommer. Til tross for at folk ble slitne, ukonsentrerte og lei av å høre på samme låta en hel dag, klarte alle å svare rett i 7-8 av 10 ABX-tester. Moa kan det ikke bevises at det ikke er forskjell på kabler...., men la den ligge her !
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaffa meg Sonos idag, ble ikke så veldig imponert over lyden til forskjell fra PC med optisk ut eller USB rett i DAC, fra PC høres det litt bedre ut. Har endel FLAC i forskjellig bit og KHz, syns lyden høres faktisk litt komprimert ut fra Sonosen. Kjører nå med SPDIF fra Sonos til DAC, coax. Skal teste med optisk og den analoge utgangen om noen dager om jeg får tid, om det er noen forskjell. Største feilen med Sonos er jo at den downgrader sangene i høy kvalitet ned til 44.1KHz, den kjører nemlig konstant på denne. Med wasapi plugin i f.eks: xbox media center eller foobar2000 så kjører den akkurat det som sangen er i, så lar den DAC gjøre resten. DAC oppskalerer forresten opp til 192KHz uansett da, men litt dumt at en sang på 96KHz skal ned til 44.1HKz først, før den havner på 192KHz ut igjen. Da har den bedre utgangspunkt i 96KHz.

Kjører egen dedikert filserver, og hastigheten er det ingenting å si på heller med Sonos.

Sonos:
    + Brukervennlighet, spiser det meste av format, bra hastighet på valg av media, bra design, mange innebygde løsninger som spotify, DAB radio og slikt.
    - Ekstra downgrade av lyden hvis lyden ikke er 44.1KHz fra før.

Men for all del, brukervennligheten og alle filer Sonosen spiser er imponerende. 8) Kjekk liten boks man kan styre fra både android eller fjernkontrollen som er med.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bircoff
    hehe. ønsker bare ikke at betegnelsen hifi-entusiast skal forbeholdes folk med anlegg som begynner på 100k.
    De kalles seriøse hifi-entusiaster ;-)

Intermediate ChrisHesby sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    605
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Det er et godt eksempel på en tilkobling og overføring som ikke er helt optimal. Og med stor sansynlighet hadde du fått et løft med en god nettverkspiller.

Ikke det at det utgjør mye, tvert imot. Det er andre områder i anlegget som betyr veldig mye mer, men det handler litt om den siste finpussen.

Litt av poenget er at når man bruker en PC/Mac, så må man vite selv hva som er den rette måten å koble til DAC på og hva man skal bruke. Kobler man med SPDIF/Toslink og bruker f.eks Windows Media Player, så har man litt å gå på. Denne problemstillingen unngår man helt med en nettverkspiller og man er i større grad på den trygge siden i forhold til førsteklasses lyd. I tillegg er man ikke avhengig av en datamaskin i det hele tatt i kjeden. Men man betaler også en god del for det. Som sagt: Det er et marked for begge deler.
    Hører for det meste på 320kbs Mp3, Wimp og Spotify. Så tror ikke det er noe særlig for meg å hente. Bruker for øvrig iTunes som lydspiller og musikk bibliotek. Og alt av så kalte "forbedringer" er deaktivert eller bypasset.
    Har forsovit en nettverks spiller, en Ac Ryan Playon!HD2. Men den er kjøpt i hovedsak til filmer og serier. Har streamet musikk med den, kan ikke si det var noen merkbar forskjell, dog så testet jeg ikke det veldig nøye.
    Focal JMlab Electra 926 | Focal Sib XL | SVS SB-2000 | Yamaha RX-V1800 | Emotiva XPA-2 | Sharp LC-70LE747E

Newcomer satriani sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes nettverksspillere med innebygget harddisk også.
    Kan du gi eksempler på dette?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle

Pris på anlegg har lite med saken å gjøre. Spotify leverer musikk, men å kalle det for hi-fi å nedskalere ett musikksignal fordi man har problemer med å høre forskjeller, Ja da har vi gjort ett kvantesprang 40 år tilbake i tid da man bestemte seg for at rør var dårligere enn transistor siden det målte feil?

Min lærdom var hi-fi når: "Ett musikksignal gikk fra A (signalkilde) til B (høyttalere) med minst mulig signaltap og låt mest mulig naturtro".

Om du vil blande inn kabler så er det vel av den grunnen jeg bruker litt ekstra på kabler: for å redusere den sjansen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Popcorn hour har dette. Har forøvrig en når jeg tenker meg om, men den virker litt treg i menyene også må man ha den tilkoblet skjerm.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim HDX og Bladelius Embla er 2 kjente jeg kommer på i farta. Men relativt kostbare.

Geir Arne

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Vi kan vel egentlig konstatere at "nettverksspillere" (ala. Linn Majik DS-I, Linn Klimax DS, Naim NDX, Naim UnitiQute) per dags dato er robbery da?

Nettverksspillere uten harddisk gjør ikke annet hverken lydmessig eller praktisk enn en d/a konverter. Musikken må uansett lastes ned/lagres/administreres/avspilles fra en iphone/ipad/mac/pc/server.

Det legges videre opp til at musikken kan "fjernstyres" fra en iphone/ipad/mac/pc. Man fjernstyrer da heller ikke nettverksspilleren, men lagringsstedet musikkfilene ligger på.

Nettverksspillere med harddisk koster per dags dato skjorta men er fortsatt ikke "alt i en boks". Man trenger fortsatt en skjerm.

Og hvorfor bruke tid på å diskutere dette?

Når det er slik at forhandlere presenterer dette som "fremtiden" og forsøker å prakke kostbare produkter på forbrukere, mener jeg dette bør komme frem i lyset. Måten produktene blir markedsført på (altså en sammenligning med CD-spillerens svakheter) må anses som nærmest villedende, da det man i virkeligheten betaler for er en cd-spiller minus drivverk (DAC).

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Vi kan vel egentlig konstatere at "nettverksspillere" (ala. Linn Majik DS-I, Linn Klimax DS, Naim NDX, Naim UnitiQute) per dags dato er robbery da?

Nettverksspillere uten harddisk gjør ikke annet hverken lydmessig eller praktisk enn en d/a konverter. Musikken må uansett lastes ned/lagres/administreres/spilles av fra en iphone/ipad/mac/pc/server.

Det legges videre opp til at musikken kan "fjernstyres" fra en iphone/ipad/mac/pc. Man fjernstyrer da heller ikke nettverksspilleren, men lagringsstedet musikkfilene ligger på.

Nettverksspillere med harddisk koster per dags dato skjorta men er fortsatt ikke "alt i en boks". Man trenger fortsatt en skjerm.

Når det er slik at forhandlere presenterer dette som "fremtiden" og forsøker å prakke kostbare produkter på forbrukere, mener jeg dette bør komme frem i lyset. Måten produktene blir markedsført på (altså en sammenligning med CD-spillerens svakheter) må anses som nærmest villedende, da det man i virkeligheten betaler for er en cd-spiller minus drivverk (DAC).
    Har du lest innleggene?
    Det er nevnt flere grunner til at nettverkspiller kan ha noe for seg. Både rent praktisk og lydmessig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nettverksspillere uten harddisk gjør ikke annet hverken lydmessig eller praktisk enn en d/a konverter. Musikken må uansett lastes ned/lagres/administreres/avspilles fra en iphone/ipad/mac/pc/server.

Fordi folk ikke nødvendigvis vil ha en PC med en tilkoblet DAC stående tilkoblet i stua, en PC med musikk tilkoblet i kjellerstua, en på soverommet og en på badet...
    Man vil heller ha all musikken liggende på en server eller en NAS boks på et teknisk rom og sette en mediespiller inn der hvor man ønsker å høre på musikken. Da erstatter altså mediespilleren rollen til PCen (med unntak av selve lagringen) inkl. avspillinssoftware og DACen. Så kan man skalere utgiftene knyttet til mediespilleren etter hvor mye funksjonalitet og kvalitet på DAC man ønsker i de forskjellige avspillingsstedene...

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med en nettverkspiller er vel først og fremst at man får en alt i ett boks og hvor man slipper å styre med en datamaskin. En fiks ferdig løsning i et pent kabinett.
    Man får ikke alt i en boks, man må ha et sted å lagre musikken. Nettverksspillere med harddisk koster per dags dato skjorta, og man må i tillegg ha en skjerm.

Lydmessig skal det ikke være noe forskjell så sant DACen man bruker av god kvalitet og overføringsprotokollen holder høyt nivå (lav jitter og klokkesynkronisering). Sistnevnte er det mange løsninger som ikke gjør og da er det ikke overraskende at en nettverkspiller, hvor de har kontroll på alt, kan låte bedre.
    Ja, ikke sant. Her er du jo enig.. Kjøp altså en ordentlig dac i stedet.

Det finnes nettverksspillere med innebygget harddisk også.
    Ja, men disse koster per dags dato skjorta, og det jeg har fokusert på er de nevnte modellene fra Linn, Naim (uten harddisk).

Som allerede jeg har vært inne på, så får du en boks hvor brukersnittet er ferdig satt opp. Du slipper å styre med avspillingsprogrammet selv. Det er ikke alle som ønsker å knote med en datamaskin. I tillegg kan den lydmessig være bedre, men det avhenger av hvilke overføringsmetode og DAC du bruker til maskinen.
    På mange måter et dummy produkt for de som vil ha noe enkelt med god lyd. Det er et marked for begge deler.
    Et "dummy-produkt" kanskje, men bruk riktig tilkoblingsmetode da. Er du i tvil spør forhandleren. Er sikkert mulig å feilkoble en nettverksspiller også.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man får ikke alt i en boks, man må ha et sted å lagre musikken. Nettverksspillere med harddisk koster per dags dato skjorta, og man må i tillegg ha en skjerm.

Ja, ikke sant. Her er du jo enig.. Kjøp altså en ordentlig dac i stedet.

Ja, men disse koster per dags dato skjorta, og det jeg har fokusert på er de nevnte modellene fra Linn, Naim.

Et "dummy-produkt" kanskje, men bruk riktig tilkoblingsmetode da.. Er du i tvil spør forhandleren. Er sikkert mulig å feilkoble en nettverksspiller også.
    Det holder ikke å bare kjøpe en god DAC og mange forhandlere har ikke nødvendigvis så stor kompetanse. Kobler du til en DAC via hovedkortets SPDIF utgang og ikke bruker Asio, så har du allerede en forringelse av lyden. Det er ikke tilfeldig at man i studioverden bruker interne lydkort som kobles til en ekstern boks.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder ikke å bare kjøpe en god DAC og mange forhandlere har ikke nødvendigvis så stor kompetanse. Kobler du til en DAC via hovedkortets SPDIF utgang og ikke bruker Asio, så har du allerede en forringelse av lyden.
    En asio-driver kan man laste ned gratis, her for eksempel: USB Audio ASIO Driver - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com.

Det er ikke tilfeldig at man i studioverden bruker interne lydkort som kobles til en ekstern boks.
    Hva slags "boks" tenker du på her? Mener du at studiofolk også bruker eksterne lydkort (dac)?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt av poenget var at mange ikke engang kjenner til Asio eller Wasapi.

Jeg snakker om ulike løsninger for klokkesynkronisering og lav jitter. Dette har betydning for lydkvaliteten og det slipper man å tenke på med en god nettverkspiller. Noen har gjort jobben for deg. Jeg sier ikke at man ikke kan få like god lyd med PC og DAC/lydkort, men det er ikke helt rett frem. Når en nettverkspiller i tillegg har et langt mer ferdig brukersnitt, så skjønner jeg godt at enkelte velger den veien.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •