Test av USB-DAC-er i Lyd & Bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av USB-DAC-er i Lyd & Bilde

Lyd & Bilde har lagt ut en test av 11 USB-DAC-er: DAC skal du ha! - Lyd og Bilde.

Electrocompaniet PD1 og Hegel HD2 kåres til vinnere, henholdsvis med påskriften "Best i test" og Beste kjøp", mens Musical Fidelity V-DAC trekkes fram for god lyd. Nuforce Icon HDP kommer ikke så bra ut, noe som er litt overraskende i forhold til omtaler her på forumet.

EDIT: viktig anmerkning fra Lyd & Bilde :NB! Alle karakterer er satt ut ifra pris!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener de nå med : "Alle karakterer er satt ut ifra pris " ?

Ellers som BelCanto 1.5 eier måtte jeg lese testen av denne og Electrocompaniet sin. Ut fra teksten forstår jeg ikke hvorfor de ranker Electrocompaniet sin over BelCanto. Etter det jeg kan se, ut fra teksten, er den bedre enn BelCanto kun på pop musikk - ellers er BelCanto best.

Fra testen: "Bel Cantos DAC er mer analytisk enn Electrocompaniet sin. Lydbildet er mer gjennomsiktig, og på gode innspillinger oppleves konverteren som bedre oppløst. Er innspillingen dynamisk og samtidig velpolert, er det mer luft rundt instrumentene. Det er ikke mye, og det er ingen tvil om at begge disse konverterne låter meget bra. Spesielt med XLR-utgangene. Det forandrer seg med koaksial-inngangen. Da blir Bel Canto mer åpen og taktfast, litt mer så enn Electrocompaniet. Men med vanlig populærmusikk med strupet dynamikkområde (Rihanna, Robyn, Kanye West) er Electrocompaniet PD 1 mer engasjerende, med mer fylde i bassen og en mer tilgivende overtonegjengivelse. Bel Canto blir skarpere her.

Funsjonalitet (her fikk BelCanto 5 og EC 6..):
    BelCanto:
    • Adaptiv USB
    • 24-bit/96kHz USB
    • 24-bit/192kHz koaks/optisk
    • Inn: USB, koaksial, optisk og AES/EBU
    • Ut: RCA, XLR og 6,3mm hodetlf
    • Ekstern strøm

Electrocompaniet:
    • Adaptiv USB
    • 16-bit/44,1-48 kHz USB
    • 24-bit/192 kHz koaksial/optisk
    • Inn: USB, koaksial, optisk og trådløs
    • Ut: RCA og XLR
    • Ekstern strøm

?
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt useriøs her,men det sitter vel langt inne for de at noen skulle slå norske Electrocompaniet.
    Samme som Hjemmekino som alltid velger Yamaha som best i test eller beste kjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vell avtaler og pengegavene som ligger i eskene til produktene som er avgjørende =)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er litt trist at man fremsetter påstander om korrupsjon uten annen backup enn ren spekulasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Fra testen: "Bel Cantos DAC er mer analytisk enn Electrocompaniet sin. Lydbildet er mer gjennomsiktig, og på gode innspillinger oppleves konverteren som bedre oppløst. Er innspillingen dynamisk og samtidig velpolert, er det mer luft rundt instrumentene. Det er ikke mye, og det er ingen tvil om at begge disse konverterne låter meget bra. Spesielt med XLR-utgangene. Det forandrer seg med koaksial-inngangen. Da blir Bel Canto mer åpen og taktfast, litt mer så enn Electrocompaniet. Men med vanlig populærmusikk med strupet dynamikkområde (Rihanna, Robyn, Kanye West) er Electrocompaniet PD 1 mer engasjerende, med mer fylde i bassen og en mer tilgivende overtonegjengivelse. Bel Canto blir skarpere her.
    Heldigvis er Rihanna, Robyn og Kanye West langt utenfor mine lyttepreferanser. Virker som Electrocompagniet kan passe best i et oppsett som kanskje i utgangspunktet kan virke for kaldt og analytisk. Det viktigste er å finne en DAC som matcher eget oppsett, og det kan være vanskelig å avgjøre hvilken som egentlig er "best".

Til alle brukere:
    Vennligst stopp disse konspirasjonsteoriene/korrupsjonsvrøvlet. Det blir bare teit.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Synes det er litt trist at man fremsetter påstander om korrupsjon uten annen backup enn ren spekulasjon.
    Slike påstander kan vi gjøre hva vi vil med, men det hadde vært tristere om det hadde vært dokumentert.

Hørte en litt spesiell historie om en bergensavis som hadde en biltest. Hos en forhandler ble bilen levert tilbake, nokså tilgriset innvendig av softis, men testerne var veldig fornøyd med bilen. Da bilselgeren så hvordan bilen hadde blitt behandlet ble han forbannet og sa han sin mening til testerne, og bilen fikk slakt i avisa.
    Dette er selvfølgelig også udokumentert, og man skal da med en klype salt det som sies av bilselgere, mediefolk og bergensere generelt.

Newcomer Damnation sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anklagelser om korrupsjon er vel å ta i, men i løpet av årene jeg abonnerte på norske hifiblader var det påfallende mange helsidesannonser for produkter som i forrige nummer var gitt strålende kritikker. Det blir ingen penger av å slakte testprodukter, og det sitter svært langt inne å være negativ overfor produsenter man møter på alle slags tilstelninger og hifimesser.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror man bare kan konkludere med at karaktersettingen KUN er satt etter prisen (noe som igrunn framstår i teksten på første siden).

Det er ingen sammenheng mellom kvalitet vs pris. kun på de forskjellige prisnivåene som er nedover.

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter denne testen dukket opp, har jeg vært nede på den lokale Elektrocompaniet-forhandleren og lånt den med meg hjem :-) Sitter og tester den mot Cambridge Audio Dac Magic as we speak. Førsteinntrykk visker ut en del av "fordommene" jeg har hatt mot/med companiet i alle fall.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Tror man bare kan konkludere med at karaktersettingen KUN er satt etter prisen (noe som igrunn framstår i teksten på første siden).

Det er ingen sammenheng mellom kvalitet vs pris. kun på de forskjellige prisnivåene som er nedover.
    Kanskje jeg skal starte et firma, og begynne å bygge inn billge terrateckort i svære fine bokser i børstet aluminium, kalle det highend å selge dem for en formue.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Kanskje jeg skal starte et firma, og begynne å bygge inn billge terrateckort i svære fine bokser i børstet aluminium, kalle det highend å selge dem for en formue.
    Er det ikke det mange av high end produsentene gjør.
    Fint ytre, så så indre.

Tror dog jeg skal sjekke med Soundgarden for muligheten for å teste en HD2 dac.

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At konverteren har høyere utgangsnivå enn Hegel og Pro-Ject, kan dessuten gi inntrykk av at den har bedre dynamisk kontrast.
    Sakset fra omtalen av Arcam rDac.

Jeg har sett før at Lyd & Bilde bruker begrepet dynamisk kontrast om det jeg antar de mener er dynamikk. For meg gir ikke begrepet dynamisk kontrast noen mening i lydmessig sammenheng, med mindre det er snakk om en algoritme som endrer dynamikken etter hva som spilles. Selv om det skulle være tilfellet at produsentene bruker en slik algoritme (noe de ikke gjør), synes jeg begrepet er svært dårlig. Hva skal kontrast i lyd bety? Forskjell mellom lyse og mørke toner? Og det er ekstra tåpelig at de bruker dette begrepet når det allerede har en klar betydning i bildemessig sammenheng.

Er det jeg som har gått glipp av noe fundamentalt, eller er det flere som mener begrepet er merkelig?

EDIT: I påfølgende setning skriver testeren
    Imidlertid blir det klart at konverteren mangler litt oppløsning i overtonene, og frasparket i dypbassen er heller ikke av den barskeste typen.

Er det faktisk et begrep jeg ikke er klar over her? Jeg ser ikke at oppløsning i overtonene har noe med dynamikk å gjøre. Og hvordan klarer han å si noe konkret om overtonene? Det må da være svært vanskelig å måle? Mener han egentlig de lyse tonene?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent umiddelbart vil jeg tro det menes avstanden til støy(gulvet).

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den skjønte jeg ikke. Kan du utdype?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo høyere utgangsnivå, jo mindre støy/sus. Dermed blir det ofte også en følelse av kontrast.

Er det noe jeg setter pris på med min egen CD-spiller, så er det nettopp "lyden av stillhet" - et helt "sort bakrom" i lydbildet, men likevel med masse mikrodetaljer som vanligvis drukner i annen støy, eller ikke høres. Man er ikke klar over hvor mye som går tapt før man har hørt hva som kan ligge der - langt, langt bak i lydbildet...

Det er som å være midt på fjellet og se på stjernehimmelen, kontra å gjøre det samme i byen (eller i bebodde områder).

Når det er sagt; min CD-spiller har omlag 3dB lavere signal ut enn de fleste andre. Derfor er det opplagt selve DAC-ene som imponerer der.

Men nok om akkurat dét - det er jo ikke sikkert at det er dette skribenten sikter til når han skriver "dynamisk kontrast"...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha - da er jeg med. Jeg trodde du siktet til det faktiske gulvet i rommet.

Jeg er enig i at det er flott når "bakteppet" er så stille som mulig, men som du skriver er det neppe det han mener med dynamisk kontrast.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, gudene må vite hva han egentlig mener med uttrykket!

Newcomer Hvard16 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Slike påstander kan vi gjøre hva vi vil med, men det hadde vært tristere om det hadde vært dokumentert.
    Slike alvorlige påstander synes eg bør være godt dokumentert, ellers kan en holde seg for god til å komme med de, da de kun skaper kvalme...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers som BelCanto 1.5 eier måtte jeg lese testen av denne og Electrocompaniet sin. Ut fra teksten forstår jeg ikke hvorfor de ranker Electrocompaniet sin over BelCanto. Etter det jeg kan se, ut fra teksten, er den bedre enn BelCanto kun på pop musikk - ellers er BelCanto best.
    Det jeg vel stusser mer på i sammenligningen Bel Canto og Electrocompaniet er at om dette i utgangspunktet er en test av USB-DAC-er hvor Bel Canto ser ut til å stikke av med seieren og dessuten er overlegen spec-messig (24bit/96kHz mot 16bit/48kHz) så trekker de inn ytelsen via S/PDIF-inngangen (som jo er vesentlig bedre spekket i forhold til USB for Electrocompaniet) og konkluderer Electrocompaniet som vinner.

Slike tester er vel nødvendigvis subjektive, så jeg skal ikke protestere på resultatet, det er argumentasjonen jeg stusser på.

Hva mener de nå med : "Alle karakterer er satt ut ifra pris " ?
    Prismessig er de dessuten identiske, så det skulle ikke ha noe å si for karaktervektingen. Men generelt ville jeg foretrekke en ranking basert på absolutte kvaliteter, så kan jeg selv vurdere hva jeg er villig til å betale.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •