Audiophilleo (asynkron USB og jitterreduksjon)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audiophilleo (asynkron USB og jitterreduksjon)

Hei,

Jeg lurte bare på om det er noen her ute som har erfaringer med bruk av ulike USB-adaptere foran DAC-er. Tenker da spesielt på innretninger som tar lyd fra PC (via USB, FireWire eller annet) og omformer dette til et SPDIF-signal som så kan fôres inn til en DAC for videre prosessering.

Jeg fant en svært interessant innretning som kalles Audiophilleo2 (det finnes også en mer påkostet variant kalt Audiophilleo1) på denne hjemmesiden:
    Audiophilleo, Computer audiophile USB to SPDIF audio transports

Denne hjemmesiden inneholder svært mye informasjon som til dels virker ganske overbevisende. Jeg har dessuten saumfart nettet litt og funnet ut at disse innretningene virkelig har noe for seg. Eksempelvis finnes det et spesialisert forum for XXHighEnd-brukere hvor både denne og konkurrerende dingser blir diskutert i relativt stor grad.

Jeg skal ikke gjengi alt her (les heller rundt på nettet), men kort og godt handler det om at et slikt spesialisert grensesnitt som dette jo er, er med på å redusere alle typer jitter til et minimum. Ikke minst er dette viktig for high-res (24/96 og 24/192). En av metodene som brukes er asynkron USB, slik at avspillings-PC-en blir slave og slipper å klokke seg inn på et jitterplaget signal. En annen metode er "eliminering av kabel" og reduksjon av refleksjonsjitter ned i 8-12 picosekunds-området.

Jeg lurer på om det er folk her som sitter med erfaringer og mer informasjon om slike dingser. Nå som eksempelvis Hegel HD20 DAC kommer på markedet med gode USB-egenskaper til 10K virker jo denne interessant, men i forhold til en boks som dette virker det ikke som om den henter ut sitt fulle potensial via USB. Tror dere da at eksempelvis Hegel HD20 (eller en annen DAC i noenlunde samme prisklasse) kombinert med en Audiophilleo2 vil gi enda bedre resultater?

Er det i det hele tatt noe poeng i å kjøpe en USB-DAC når jeg allikevel skal bypasse USB-inngangen og gå rett på coax? Får jeg noe særlig mer ut av pengene ved å gå for en "gammeldags" (USB-løs) DAC sammen med en Audiophilleo2?
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å ha testet denne "dingsen" vil jeg i utgangspunktet si at, om du skal kjøpe deg en ny USB-DAC så finnes det allerede DAC-er som hevder å være jitter-imune. Da slipper du enda et ledd i kjeden. Benchmark DAC1 USB er blandt disse. Ut i fra den noe tynne beskrivelsen på Hegels sider om HD20 kan det tyde på at den også benytter tilsvarende funksjonalitet eller teknologi.
    Men om du allerede har en DAC, enten med "gameldags" USB-teknologi, eller uten USB, kan jo en slik dings være nyttig.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Uten å ha testet denne "dingsen" vil jeg i utgangspunktet si at, om du skal kjøpe deg en ny USB-DAC så finnes det allerede DAC-er som hevder å være jitter-imune. Da slipper du enda et ledd i kjeden. Benchmark DAC1 USB er blandt disse. Ut i fra den noe tynne beskrivelsen på Hegels sider om HD20 kan det tyde på at den også benytter tilsvarende funksjonalitet eller teknologi.
    Men om du allerede har en DAC, enten med "gameldags" USB-teknologi, eller uten USB, kan jo en slik dings være nyttig.
    Hegel bruker adaptiv USB, ikke asynkron. Hvis du leser litt på siden til Audiophilleo vil du se hvorfor adaptiv USB aldri vil bli like bra.
    Dolby Atmos 7.1.4 : Yamaha CX-A5100 : Emotiva XPA-3 + 2xUPA-500 : Sony HW50 : 106'' : Intel NUC : Darbee Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eha
    Hegel bruker adaptiv USB, ikke asynkron. Hvis du leser litt på siden til Audiophilleo vil du se hvorfor adaptiv USB aldri vil bli like bra.
    Ok, jeg fant ikke den informasjonen på Hegels sider, men mulig jeg ikke lette godt nok. Nå har jeg forøvrig ikke hevdet at de er hverken det ene eller det andre, bare at de har teknologi for å eliminere jitter-problemer.

Når det gjelder Audiophilleos forklaring på hvorfor adaptiv USB aldri blir like bra (som asynkron) så får jo den bryne seg på Benchmarks forklaring på hvorfor adaptiv USB er best ;-) Nå er det vel egentlig ikke det Benchmark sier, men de har mekanismer som gjør DAC-en asynkron i forhold til et jitterbefengt inngangssignal på et senere punkt i signalbehandlingen. De har vel sine triks begge to. Jeg skal ikke dømme.

EDIT: Har lest gjennom Audiophilleos forklaring og den er jo direkte feil:"All other devices that employ synchronous or adaptive USB use the computer as the master clock and extract their clock from the USB packet timing. The audio device becomes a slave to the computer clock." Det Benchmark gjør, selv om de benytter adaptiv USB er å frikoble den interne klokka fullstendig fra innkommende USB, slik at den er sin egen master, på samme måte som en asynkron USB-DAC. Forskjellen er at mens en ved asynkron USB overstyrer utklokking av data fra PC-en så ingnorerer Benchmark innkommende klokke og er dermed også egentlig asynkron.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en test i Lyd & Bilde (diskutert i en annen tråd her), kan man finne følgende sitat å gruble på:
    Det som er interessant, er at ingen av de fire DAC-ene vi har trukket frem her har asynkron USB-inngang. Det betyr ikke at det ikke har noe for seg, men vi mistenker at det har størst betydning når budsjettet på resten av innmaten er høyt nok. Det finnes nemlig mye dyrere konvertere enn de vi har testet her, og en skikkelig asynkron konstruksjon er kostbar.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg ser jeg er på en avsporing her. Trådstarters spørsmål var vel ikke om adaptiv eller asynkron USB er best, men om den aktuelle USB-til-S/PDIF-konverteren har noe for seg? Og svaret mitt til det var ment å være at man kan trolig kjøpe en USB-DAC som gjør en like god jobb (asynkron eller ikke) uten dette mellomleddet.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Men jeg ser jeg er på en avsporing her. Trådstarters spørsmål var vel ikke om adaptiv eller asynkron USB er best, men om den aktuelle USB-til-S/PDIF-konverteren har noe for seg? Og svaret mitt til det var ment å være at man kan trolig kjøpe en USB-DAC som gjør en like god jobb (asynkron eller ikke) uten dette mellomleddet.
    Interessant tematikk uansett. Jeg har også lest dette i Lyd & Bilde nylig, så det er helt sikkert mulig å redusere jitter på andre måter uten å bruke asynkron USB, men det jeg har lest om Audiophilleo-dingsen tilser at den skal være unikt bra mtp. at den totalt eliminerer refleksjonsjitter siden den skal brukes UTEN coax-kabel(!). Den skrus direkte på coax-inngangen til en DAC, og pga. den korte lengden av signalveien blir dette problemet altså totalt elminert.

Hegel, på sin side, skriver om at deres nye HD20-DAC har fått et forbedret mottak for coaxsignaler via Coax 1-inngangen, og dette har visst å gjøre med å kompensere for feil impedans i kabler. Dette skal etter sigende ikke være nødvendig når kabellengden er så kort som i tilfellet med Audiophilleo.

Active eha sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Nittedal
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En helt annen fordel med en slik USB-SPDIF-konverter vil jo kunne være muligheten for å få 24/192 over USB. Mange USB-DAC-er, Hegels nye HD20 inkludert, har kun muligheten for 24/96 over USB, men 24/192 over SPDIF. Jeg tror mye av årsaken til dette er at standard drivere i Windows og andre operativsystemer ikke tillater høyere frekvens. Med Audiophilleo-produktene følger det en egen driver (jeg tror ikke de har utviklet den selv, altså) som tillater 24/192 over USB. Dermed vil man iallfall oppnå bedre lyd i teorien (selv om det skal mye til å høre forskjell på 96 og 192... )

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •