Tips til kjøp av NAS for bl.a. squeezebox - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan går det med trådstarter, blir du noe klokere?

OT:
    Hvor mye cpu man bruker er også avhengig av hvordan man flytter filer. Bruker man NFS ser det bedre ut enn med SAMBA/windows home networking.

Kan jo laste ting over i minne (tmpfs) når du har startet opp for å få litt fart på ting.
    debirf – CMRG

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir absolutt klokere ja, men må innrømme at eg datt litt av på dei siste postene :-)

Fractal design Array R2 kabinettet var absolutt finest, og da er vell vifte og strømtilførsel inkludert? Så alt i alt så blir det vell billigere med denne? Serveren kommer til å stå delvis gjemt i ein åpen "kontorkrok", så utseende er ikkje så veldig viktig. Støynivået bør ikkje vær for høgt, men den trenger ikkje vær heilt lydlaus.

i3 prosessoren har eg lest positive ting om før i servere, og virker som bra kort med tanke på at serveren skal ta seg av konvertering av video mens den spilles av på ipad? Men er absolutt åpen for andre løysninger.

Minne ser det ut som dåke begge er ganske enige, så må eg vell ha eit hovedkort. Da er vell det som don valgte ok?

Harddisker så rekner eg med at det blir 3stk seagate 1TB

Da kommer eg opp i ca.3500kr uten harddisker. Ser dette greit ut, eller er eg på bærtur no? Det er selfølgelig greit at det er ein enkel server siden det er den første eg skal sette opp, men eg vil ha ein som klarer oppgavene, sånn at eg ikkje må bytte den ut etter eit år eller to når kunskapen forhåpentligvis er litt større..

Det med spotify er at eg kjører tredjepart spotifyplugin på squeezebox server siden eg har squeezebox duet (som ikkje klarer den offisielle spotifyplugin). Denne virker ikkje på så mangen NASer, derfor eg har bestemt meg for ubuntu, og ikkje freenas f.eks.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det følger med 140mm vifte som er montert i front, fractal lager forresten helt greie vifter.

Da ville jeg gått for debian, og kanskje ubuntu på desktop der det hører hjemme. Å konfigurere NFS selv betyr terminal, men det er ikke vanskeligere enn du gjør det til. Forskjellen på debian og ubuntu er at førstnente egner seg mer til oppgaven, litt slik NFS er bedre enn SAMBA.

Med Ubuntu, som er rettet mer inn mot folk, kan du med et grafisk grensesnitt sette opp CIFS/SAMBA rett ut av boksen for å få minst mulig failtrain,

Erfaring på desktop, mobil, etc gir deg erfaring, og en mest mulig enkel start på å bygge deg opp. Ditt valg.

For ikke å tulle det helt til mht. plasshenyn er det kanskje best å gå for det enkle mini-itx kortet med prosessor ut av esken istedenfor å kanskje få prosessorkjøler i klem eller hanskes med kjølepasta.

Seagate 1TB er de dårligste diskene som er laget de siste 7? årene, gå for noe annet, selv WD green 1.5 er bedre.

Edit: tversity som kan brukes til transkoding, og får flest treff på "+ipad" (jeg har ikke peiling på annet enn handbrake) oppgir 2.8ghz P4 som full reccomended spec på "pro edition". Altså halvparten så mange marks som en e350.lenke

Kan ikke huske å ha transkodet noe særlig annet enn til DS og mobiltelefon siden 1999, men den gangen var det langt unna å være realtime.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt eg forstår så er det ei 140 vifte med i kabinettet.
    Korleis er e350 kortet i forhold til i3? Er det noke forskjell eg kommer til å merke siden det eine er AMD og det andre intel?

Eg får lese litt om openfiler før eg bestemmer meg, men det har vell ingen betydning for valg av server? Tenkte å bruke denne oppskrifta visst eg skal bruke ubuntu. Ubuntu hjemmeserver - Del 1: Slik installerer du - Data - klikk.no

Da blir det ikkje seagate... Kommer heller ikkje til å kjøpe WD, da eg tenker å sette opp raid5. Korleis er samsung sine da?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn midt på treet. Gå for enterprise WD hvis du vil ha noe bra. Eller alt egentlig, bortsett fra 1TB seagate.
    Tror ikke du merker forskjell annet enn på strømregninga mht. prosessor. Begge to er X86_64 arkitektur. Velg en 64bit versjon av den distroen du lander på. Skader ikke å prøve litt forskjellig. Fyr opp i virtualbox og se an sakene. En ARM server hadde vært noe annet mtp. støtte for software, siden det ikke er alle distroer som har ARM støtte. ARM er den typen prosessorer du finner i biler, mobiltelefoner, trådløse routere, etc etc.

Det er i grunn det samme med støtte for software og hardware siden alt du vurderer er linux på bunnen. Freenas er BSD (og var lenge kongen på haugen på NAS), derav OpenMediaVault (tidligere coreNAS) som går for å være det samme, bare med linux-kjerne.

Edit: Hvis du er redd for at ting skal bli utdatert så se på hva du har bruk for. Det jeg har av utdatert hardware selv er ting som trekker utrolig mye mer effekt enn det jeg opplever å få tilbake et år seinere.

Når alle har elbiler er det utrolig lite tøft å ha 4l/mila-bil, selv om ytelsen 0-100 er lik.

Energieffektive løsninger, selv svakere ytelsesmessige sådanne, forsvarer sin funksjon lenge etter at energisløseriet man betaler for ytelsestronen taper seg i forhold til morgendagens effektivitetsgrad.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det noke å sei kva kort eg velger visst eg ein dag bestemmer meg for å kjøre whs?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke, aldri brukt, kommer aldri til å bruke. Du er på tynn is med windows på ARM, eneste. Da blir det windowsCE. Ikke noe særlig tap noen av dem.

Hiv deg på lasting av virtualbox så forer du den noen isoer av distroer du synes er aktuelle. Vi andre vet jo bare hva vi selv gjør og tenker. Mye lettere å gi tips/skjønne ting da.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velger å holde meg noe passiv da Kingu har mangen gode råd om OS valg. Støtter opp under at du må teste de ulike kandidatene før du velger deg en som klarer alle dine krav, og som er grei å sette opp.

Om du går for AMD eller Intel, skal vel ikke ha så mye å si med tanke på WHS. I3 CPUen har vel muligheten for å dekode noe video via CPU om jeg ikke tar helt feil.

Edit:

Om du går for disker med 64MB / 4K buffer, bør du lese deg litt opp på emnet før du tar dem i bruk på Openfiler. For å få grei ytelse må du trikse litt før du monterer dem i Openfiler.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen showstopper heldigvis, les dette Linux on 4KB-sector disks: Practical advice

Legger merke til at jeg har skrever openfiler der jeg mener openmediavault tidligere i tråden. Her har jeg blandet grundig. Openmediavault, (til forskjell fra openfiler) er ikke engang ferdig, så da blir det debian jeg anbefaler. Se fikset tråd ovenfor. Finn deg en guide du synes ser ut som grei skuring.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltpost, skal man først rote det til på langs så gjør det til gangs.
    Edit:sleif moderer gjerne bort dette

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser no at det asus kortet du linker til ikkje er på lager, og leveringstiden er mellom 14 dager og eit par mnd. Så da trur eg at eg prøver meg med i3 kortet som er nevnt tidligere.
    Ser det oppsettet eg hadde for eit par innlegg siden ok ut? Å sette sammen hovedkortet og prosessoren trur eg skal gå greit. Er elektrikker, og jobber litt med kretskort og styringer.

Valg av OS så får eg lese litt til, og prøve meg litt fram. Det eg først og fremst må få til no er å sette opp ein maskin

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at intel har kommet med i3-2100 socket 1155 istadenfor i3-540 socket 1156. Kva er forskjellen på desse to? Prisen er ca. den samme, så da bør eg vell kanskje gå for den nyeste? I tilfelle så må eg vell ha eit anna hovedkort og cpu kjøler. Kva bør eg gå for da i tilfelle?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Intel har det med å bytte prosessorsokler slik at gamle hovedkort blir utdaterte på en kunstig måte.

Intel® Core™ i3-540 Processor

Intel® Core™ i3-2100 Processor

Tingen tvil, men du bommer fremdeles på mål IMO.

Pass på at du ikke får et Sandy Bridge HK med ødelagt hardiskkontroller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikkje heilt kor eg bommer, da i3 får skryt for å være strømgjerrig, og det er kraft nok i massevis for meg. Ikkje er prisen så avskrekkende heller. Kjøper heller ein server eg kan ha i fleire år, enn å måtte bytte etter 2 år. Og når det kortet du linker til er lang leveringstid på så blir vell valget greit?
    Har ikkje store kunskaper om dette, men etter litt googling så ser det da ut som eg gjer eit ok valg?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    /disclaimer snakker ihjel allerede ihjelsnakket tema.

Gjerrig til desktop å være ja. Dette er server, og da er det ytelse/watt eller andre kriterier som gjelder, (nei, det er det ikke det samme) Da må man ta hensyn til praktisk ytelse, dette taket nåes her ganske snart, og da er det på tide å skalere ned .

Kanskje man klarer å saturere ytelsestaket på et ssd-raid, men hvorfor?
    Sett at det er 50MB/s du klarer med hvilken som helst løsning, hvor aktuellt er det i annen rekke praktisk å ha. Streame >4HD-filmer, når da? Prakisk ytelse i praksis.

Hva er det forresten av intelprosessorer andre produsenter ruller med?
    For det meste utstyrt med Atom 230 330, 525 etc.

Det vanlige er å ta en gammel raillpc å klokke den ned til slikt bruk. Det du har i bestilling er en mid-end gamingpc etter mitt skjønn. At en CPU er rask skal jeg ikke nekte for, at behovet er der, det vet jeg ikke.

At det koster noen kroner går jo for det samme, værre er det etter mitt skjønn å ofre på støyfronten.

Et annet stalltips er å ikke bruke en krone ekstra på kjøling eller forebygging av støy, men heller sette pc-en i kjelleren.

Edit: helt ok ja.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan gikk det? Gigabyte sitt Sandy bridge mini-itx HK er jo tøft.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har satt sammen maskinen i dag, og det ser ut til å vær ok. Det blei 1156 socket.
    Men har store problem med å installere ubuntu server. Har lagt programmet over på usbstick som forklart på ubuntu.com, men etter at eg kan velge språk og tastatur prøver den å installere cd-rom. Rett og slett j... frustrerende. Kanskje eg må bite i det sure windowseple?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er et problem, kan være. På expert debian installeren kan du velge eget monteringspunkt fra en plass i installeren. Kan se om jeg husker hva man gjør. Du kan droppe til konsoll og fikse det. Å brenne en cd er tamt.

Edit:

Inne på minnepinnen har du \pool\main\l\linux der er det en fil som heter "fs-secondary-modules-2.6.32-21-generic-di_2.6.32-21.32_amd64.ude" den skal hete "fs-secondary-modules-2.6.32-21-generic-di_2.6.32-21.32_amd64.udeb" døp den om og se om det virker da.

Ser ut til å være en feil med ubuntu server 10.04.1+unetbootin? eller høyere.

Har hendt meg at det må legges til cdrom-detect/try-usb=true som boot option.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert like greit at det ikkje virka i går. Skulle jo bruke ein 2,5" disk som eg har liggendes til os, men den var IDE, så den fekk eg ikkje kopla til. Så da tenkte eg å bruke ein av 1Tb diskene til os + filer. Men etter å ha tenkt meg om så er jo det ganske tåplig... Så eg får bestille meg ein ny harddisk, og legge installeringa på is til over helga.....

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •