Tips til kjøp av NAS for bl.a. squeezebox - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 59
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Spotify plugin'en fra logitech virker på disse?
    Jeg bruker ikke Spotify, så det vet jeg ikke. Du finner kanskje svaret i Readynas forumet

En rask titt i forumet kan tyde på at den virker på de Intel-baserte boksene (Ultra f.eks) men ikke på de med Sparc-prosessor (Duo).

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

TS-219p+ og TS-419p+ er det mest interessante for tiden som jeg vet om.

Gå for større hardisker og hold deg langt unna atom ferdigløsninger.
    Da kan man heller, som du nevner, bygge selv.

Sjekk forresten ut Debian Qnap Så får du det beste fra begge verdener.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man ikke like greit kjøpe et Mini-ITX hovedkort, litt ram og noen harddisker da? Er jo litt mer brukevennlig også

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Kan man ikke like greit kjøpe et Mini-ITX hovedkort, litt ram og noen harddisker da? Er jo litt mer brukevennlig også
    Begynner å vurdere dette eg også... Men korleis blir det med automatisk backup, fjernstyre osv? Ting som vell er veldig lett med ein NAS. Går eg glipp av dette visst eg bygger sjølv, eller går dette lett?

Og har dåke tips til deler og program?

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    eller en popcorn houre a/c 200, da man får squeezebox server som funker på den nå, bruker det selv

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Begynner å vurdere dette eg også... Men korleis blir det med automatisk backup, fjernstyre osv? Ting som vell er veldig lett med ein NAS. Går eg glipp av dette visst eg bygger sjølv, eller går dette lett?

Og har dåke tips til deler og program?
    Hvis man anskaffer Windows 7 Professional så kan du bruke Remote Desktop til å fjernstyre den fra annen pc, så da slipper du å koble den til en skjerm.

I Win7 Pro kan du velge å kjøre fast backup, og da også til annet nettverksted om du vil..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt en Netgear Readynas Duo som jeg brukte som NAS og squeezeserver. Fungerte greit nok, dog bare plass til 2 disker i den. Og med på prisen for en 4-5 bays NAS, så er du fort oppe i en 3-4k.
    Bygger du selv kommer du billigere unna, flere HDD slots, mer kraft og flere funksjoner.

Driver nå å bygger en egen dedikert NAS med mini ITX kort, da jeg vil ha mer kraft og funksjoner på NAS'et.
    Tar du en titt her finner du en bygge artikkel ang bygging av hjemme NAS med plass til 6HDD som ikke bråker mer enn 20dB@1m. Burde være rolig for de fleste, og mest trolig mer rolig enn de fiks ferdige NAS løsningene ifra ulike produsenter.
    Størrelsen på Lian Li kabinettet(fåes i sort også) er veldig greit synes nå jeg. Det blå LED lyset fjerner du enkelt selv.

På toppen vurderer jeg å kjøre Freenas, Openfiler eller Open Media Vault(når det kommer)
    Freenas er ganske polert med tanke på grensesnittet, da alt blir styrt via et pent webGUI. Har ikke fått alle delene min enda så har ikke fått bygget og testet selv enda. Men utifra det jeg har lest, så skal Freenas knuse min gamle RND2000 (Duo) med tanke på funksjoner og hastighet i nettverket. Freenas bygger forsåvidt på Freebsd som igjen bygger på Solaris(om jeg ikke tar helt feil.) Mens Openfiler bygger på en Linux distro.
    Backup til en NAS med Freenas,Openfiler osv.. kan gjøres via Rsync eller en masse andre programmer. Selv bruker vurderer jeg å om jeg skal prøve å få til Crashplan på Freenas, eller om jeg bare går for Openfiler, som skal ha bedre støtte for Crashplan.

Koster rundtom 4k, med alle delene. Hardisker kommer utenom den prisen. Satte opp en handleliste med delene ifra guiden da jeg bestillte delene:
    cdonc's side - Produktliste - stille nas/HTPC
    Sleng på noe kjølepasta og noen adaptere for å koble viftekontrolleren direkte til PSU'en så burde det meste være dekket.
    Freenas skal være noe kresent med tanke på HW, men utifra det jeg har lest, så skal HK'et være støttet i beta 0.8 av Freenas

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    511
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg fulgte denne guiden -> Hifisentralen - Installering av Sonos med NAS lagring.

.. og er strålende fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt så trur eg at eg skal prøve meg på ubuntu server. Så langt eg kan sjå så dekker det alle mine behov. Har aldri vore borti linux før, men guidene som ligger på nettet ser veldig greie ut.

Så da er det maskinvare som mangler... Kva trenger eg her? Den må som sagt være rask nok til å konvertere hd-video gjennom air video o.l.
    Ser for meg å sette opp 2stk 2TB disker i RAID1, men med mulighet for utviding.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt så anbefaler jeg at du går for Openfiler — Openfiler - Open Source Storage Management Appliance om du skal gå Linux veien. Er "spesial bygget" versjon av Linux, som gjør det til ett enkelt og kraftig NAS OS. Gratis er det også.
    Freenas skal være enda enklere å administrere, men da bygger det ikke på Linux som du vil ha..

Selvsagt kan du bruke ren Ubunto også, men da vil du nok få litt ekstra arbeid med å scripte,addons osv.

Hardware messig kan du ta en titt på mitt forrige innlegg. Dersom du har noe gammelt HW liggende, kan du jo bare kjøpe ett RAID kontroller kort og kjøre på?

Billig og kraftig HW pr dags dato er vel AMD X2 sine CPU'er om jeg ikke tar helt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av don
    Som sagt så anbefaler jeg at du går for Openfiler — Openfiler - Open Source Storage Management Appliance om du skal gå Linux veien. Er "spesial bygget" versjon av Linux, som gjør det til ett enkelt og kraftig NAS OS. Gratis er det også.
    Freenas skal være enda enklere å administrere, men da bygger det ikke på Linux som du vil ha..

Selvsagt kan du bruke ren Ubunto også, men da vil du nok få litt ekstra arbeid med å scripte,addons osv.

Hardware messig kan du ta en titt på mitt forrige innlegg. Dersom du har noe gammelt HW liggende, kan du jo bare kjøpe ett RAID kontroller kort og kjøre på?

Billig og kraftig HW pr dags dato er vel AMD X2 sine CPU'er om jeg ikke tar helt feil.
    Vurderer denne serveren du har linket til. Men korleis er det med mulighet for raid eller anna backup? Handler du alt fra ein plass, eller kjøper du fra fleire nettbutikker?
    Etter å ha sjekka litt så er det mangen gode oppskrifter på ubuntu server på nettet, derfor heller eg mot dette. Freenas ser bra ut, men det blir problem med squeezebox server og spotify ser det ut som.

Eg har ei søster i København som eg skal besøke til helga. Kan det lønne seg å kjøpe deler der, eller er det samme prisen?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OpenMediaVault er debian med lettfattelig GUI til NAS. (slik openfiler er rPath med noe av det samme)

Du kan kjøpe alt på en plass eller fra forskjellige nettbutikker hvis det blir billigere. Frakten blir dog høyere på den måten.

Du kjøper et antall hardisker, evt raidkontroller, hovedkort, cpu og ram. Skal man migrere raid, ekspandere etc, så er dette noe som gjøres i openfiler. Så hekter man på/av hardisker ettersom det passer seg.

Hvis du ikke går for ARM-maskin ferdig er det kanskje E350amd cpu på mini-itx noe å se ann.

Tror ikke ting er noe billigere i dansk retail. Greit å få norsk forbrukerkjøpsrett på kjøpet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handlet alt utenom kabinettet på Dustin, og kabinettet fikk jeg ifra Netshop. Dustin får ikke kabinettet inn før om 1 mnd, så det ville jeg ikke vente på.

Siden jeg er student, får jeg gratis frakt ved bestilling over 2000 kr ifra Dustin, pluss variende rabatter på de enkelte komponentene. Derfor ble Dustin billigere for meg kontra andre butikker.

Viss du krysser av på alle komponentene inne på handlekurven, og trykker på "Beregn lavest totalpris" så ser du fort hvile butikker du som er billigst på hva, du bør ikke overstige 2 butikker med mindre du bor i nærheten slik at du kan hente varene hos butikken.
    Kalkulatoren tar ikke hensyn til evnt. frakt. PS og Dustin ser ut til å komme seg greit ut med tanke på priser.

Anbefaler som Kingu at du handler alt i norske nettbutikker.

Husk "små tilbehør" når du handler

Freenas kjører Squeezeserver, men kanskje ikke med like god ytelse som Linux/windows.
    Openfiler/Ubuntu skal vel ha samme ytelsen på Squeezeserver mener jeg.

Med tanke på backup kan du selv velge hva du vil gjøre. Finnes mangen alternativer der ute. Anbefaler deg å gå for en løsning som kjører i bakgrunnen slik at du ikke trenger å kjøre jobben manuelt... Rsync, Crashplan, Mozy, osv..

Selv har jeg sansen for Crashplan. Programmet "overvåker" de mappene jeg selv velger. Og laster opp filene til min lokale server fortløpende, og til en server som står hos Crashplan i EU/US. Alt dette skjer i bakgrunnen realtime, og du trenger ikke gjøre noe for å starte backup kjøringen.

Crashplan får du i en gratis versjon som lar deg ta backup til venner(datamaskin som kjører ett kompatibelt OS. F.eks NAS på Linux). Mens betalingsversjonen lar deg kjøre backup til en server som står hos Crashplan.

Backup er ikke å ha alle dine backuper i samme rom/hus. Offsite backup anbefales.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går nok for det oppsettet ditt don. Men kva trenger eg av "små tilbehør"? Hadde vore fint visst du hadde gidda å sette opp ei komplett liste.
    Ser for meg å kjøre OS på ein 2,5" 80GB disk eg har liggandes her, og enten 2stk 1.5TB seagate disker eller 3stk 1TB seagate disker. Kva er lurest med tanke på raid/backup? Vil eg ha noke igjen for å bytte 2,5" disken med ein SSD?

Er det noke anna eg bør tenke på før eg bestiller?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filserver

Dette er et raskt og mer edruelig oppsett. Mindre bråk, mindre kabinett, mer filserver for pengene.

Hvis ikke den medfølgende strømforsyning faller i smak så finnes det en versjon av kabinettet uten. Lian Li PC-Q08B er litt midt på treet i følge tester jeg har lest, men godt utseende for prisen som følge.

Fractal design Array R2 ser jo ikke ut som noen russebuss det heller. Feteste kabinettet jeg vet om. CD-ROM/slot på filserver er rart, 700W PSU er noe du aldri får bruk for, med mindre du kombinerer med skjermkort i gamerstil, da skjønner jeg dons oppsett, også fordi kabinettet er laget for det. Påfølgende får du lav virkningsgrad fordi det ikke er meningen man skal trekke 140W fra 700W forsyninger. Ville gått for noe sånt som FORTRON FSP AURUM GOLD AU-400 - 400 W til det lianli kabinettet, merk, dette er en ATX forsyning, og får derfor ikke plass i fractals array, den bruker sfx forsyninger for å spare plass til viktige ting (hardiskplasser)

WD green er ikke kjent for å være pålitelige, derimot billige, det er de.

Raid5. Les om de forskjellige på wikipedia.

Tenker det menes s-ata kabler og sånt. Med mindre du ikke har sånt liggende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker på små kabler og kjølepasta.

Overgang til viftestyring

Kjølepasta

Det følger med noen SATA kabler i hovedkort esken mener jeg, så tror ikke du trenger noen flere.
    Har ikke fått delene mine ifra Dustin enda, da de venter på hovedkortet mitt enda.

Har oppdatert handlekurven min med en vifte jeg hadde glemt sist gang. Denne viften skal monteres på Scythe cpu kjøleren. Skal være mer stillegående enn den originale Scythe vifta.

Når det kommer til RAID, er det vel flere meninger ute å går. Vil tro software RAID5 vil fungere greit. Da er det best med 3 hardisker, da kan du miste 1 hardisk uten at du mister noe data.

Helst sikkert noen her inne med mer kunnskap om RAID enn meg, da jeg selv nettop har startet å lese meg opp på RAID.

Forresten, så at du ville Spotify på NAS'en. Hva er grunnen til det?

Edit:Kingu kom meg i forkjøpet med RAID.

Kingu:

Mener du at kurven din vil gi mindre støy enn 20dB ved belastning?

Valgte kabinettet på anbefaling ifra Silentpcreview, hvorfor de valgte det fremfor R2 vet jeg ikke. Tittet på R2 også, men valgte å tenke som så at jeg vil ha minst mulig lyd ifra den, og det er jeg garantert med Lian Lien. Antall HDD plasser i R2 og Q-08B er akkurat den samme. Lian li blir noen få cm større ja. Lian Li ser ut som en russebuss ifra Bærum ja, men lyset kan heldigvis fjernes, og da hjelper det nå litt mener jeg.
    Fractal design har ett mye bedre design etter min smak hvertfall, har planer om å bruke storebroren R3 på neste "hovedmaskin".

Men ja ,700w er totalt overkill. Men det er den PSUen som gir en god ramping av kjøleviften og har ett relativt lavt støynivå ved en belastning på 100-400 watt. Og har en effektivitet på ca 84% ved 150watt.Noe som ikke er dårlig. Men selvsagt vil en GOLD rated PSU yte bedre. Så selv på en Nextron 500 watts PSU, men ingen kunne gi en leveringsdato på den, og da ble det en som var mulig å oppdrive og hadde god dokumentasjon på effektivitet, støy og viftestyring.

Skal vel nevnes at min PSU skal flyttes over i ett MIDI tower om en liten stund, og frem til da bruker jeg den i NASet. Frem til da får jeg støvsuge nettet etter en lavtstøyende PSU

CD rom ser ikke jeg heller vitsen i, og kommer heller ikke til å bruke.

Selvsagt kan du sette sammen noe mindre og billigere, men blir det roligere enn builden jeg linket til? Om det er mulig så er jo det såklart mye bedre.
    Plusset med listen er jo at det er dokumentert at buildet blir rolig, og for meg veier det opp for at det koster noe mer.

Spørsmålet er jeg også om Hootie MÅ ha det så rolig som det jeg linket til, eller om han kan ofre litt mer lydnivå for å kutte prisen. Om han ikke må ha minst mulig støy, så er det jo minst og billigst som gjelder.
    Ingen vits å kjøpe en stillegående NAS dersom han skal sette den i bod/kjeller. For den sags skyld kan han jo ta en titt på større kabinetter også, med mer plass i.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye støy man får er gjenstand for hvor mye varme man tilfører og hvordan man forflytter den. Det går fint ann å lage lydløse filservere, det blir dyrt og sånn er det dessverre.

Opphenget til hardisker, kabinettvifter, ssd eller ei, spiller også inn.

Hardiskene alene får lydnivået opp i 20dB+ hvis de brukes, hvilket er poenget her.

i3 540 har TDP på 73 W, zactate e350 18W, nå måler amd og intel dette noe forskjellig, men dog.

Trolig (← her skrev jeg "trolig" for alt jeg vet har ikke HK støtte) kan man klokke ned i3 noe og fremdeles ha ytelsen til e350, Eller klokke e350 opp etv. Bråk eller ei, det blir et spørsmål mer om strømregning. Skal ikke uttale meg bastant om noe som helst.

Et helt sånn kort trekker omtrent 10W/idle og 30W/load.

Hothardware

Legitreviews

Har ikke sett så altfor mange tester av dette, tok det sånn på sparket, for alt jeg vet er det hovedkortet ikke støttet på linux i det hele og det store. Alle driver å tester dette som windows spillmaskin, noe som er trist mtp hva det kan brukes til.

Når det er ingenting å hente på å ha en ssd og resten magnetdisk så tok jeg det mest passive jeg fant, da kan man evt. slenge på en 180mm vifte hvis det blir for mye varme.

Størst mulig og færrest mulig vifter er tingen mtp. virkningsgrad/støy.

Skulle jeg toppet dette måtte det blitt å bygd en ARM-server selv.

Jeg tenker sånn at når det er den første serveren han setter opp så skal det helst være enklest på best mulig måte. Har man WAF å ta hensyn til er ikke "filserver" det første som får innpass annet enn i garasjen.

Edit: Det er trådløskort i HK jeg lenket til :facepalm Men da kan man ta ut dette og erstatte det med en mini-PCIe ssd-disk. Så kan man bruke S-ata slottene til fillagringsdisker. Ikke så vanskelig annet enn å finne en slik disk. (Edit2: Fant en 16GB supertalent til 400 hos it24.no) Da ble det igjen et poeng med SSD til systemdisk.

Andre ting man kan gjøre er å boote OS over nettverk med PXE (igjen, jeg vet ikke om hk har støtte) og rett til minne med 8GB DDR3 (er ikke støtte for mer), men dette blir mer i vanskelig-kategorien.

Edit3: vil man ha intel NIC så Super Micro Computer, Inc. - Products | Motherboards | Pineview Boards | X7SPA-HF-D525

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig!

Forresten Kingu, hvordan vil ytelsen være viss jeg får tak i ett CF->Mini Pci-e adapter og bruker som OS disk?

Det enkle er ofte det beste, men man er alltid redd for det ukjente.

Ingen vits å bruke 15 deler i en NAS, om du kan klare deg med 6 deler og dekke dine krav. Murphys lov gjelder som vanlig......:twisted:

Det kommer til slutt ned til WAF, bruk og støykrav.

Edit:

Uploaded with ImageShack.us

71 watt ifra veggen er med 110V og 60Hz, uten at jeg skal nøyaktig skal si hva det blir på norsk jord utenom at trekket blir mer enn 71 watt. 50/60Hz spiller inn, og orker ikke ta en titt på det så sent på kvelden..

Power & Temperature - Despite using a relatively power hungry motherboard, the system only pulled 71W from the wall, a few watts more when streaming video, and 10 watts extra when performing large file transfers. The front 140 mm fan, running at just 6V, was enough to keep the drives under 45°C throughout testing. The CPU temperature also never eclipsed 40°C. The load on the CPU occasionally reached 100% on some multi-taking operations, but rarely for longer than a few moments. Typical WHS operations kept CPU utilization well under 50%.

These thermal results are very reassuring, indicating some 15°C of thermal headroom, assuming you wish to keep the HDD no hotter than 55°C. That means safe operation in >35°C ambient temperature.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt bedre med 230V i hht. virkningsgrad. Kan godt være det bruker 71W på mindre enn full load, blir jo en del mer når prosessoren alene kan bruke 73 TDP. Det blir igjen et spørsmål om hvor mye kraft man trenger til filserver. Silentpcreview har bra tester, vet ikke om de har klokket ned noe. Leser den i morgen. Tar kveld, eller ihvertfall skalerer ned til noe som ikke krever så aktiv bruk av min kapasitet.

Edit: CF til minipcie vet jeg ikke om finnes. CF er jo ide, og minipcie har bare sata? så da må det jo bli en overgang på usb-pinnene til minipcie. Høres litt tvilsomt ut. En sånn minipci-e disk er uansett billigere? billig nok til å forsvare seg mot kontroller og CF-kort.

Du kan jo evt bruke PCI-E X16 slotten til hardisk, siden det er plass på lianli. Disse er dog for det meste svindyre, eller mangler TRIM, i beste fall ser jeg ikke vitsen. Blir for grovt rett og slett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at de klokket CPUen ned med 0.1V.

Mener det stod at CPU ble belasted med 50% når de kjørte kopiering og WHS som OS. Antar at CPU belastningen vil synke med Linux eller BSD

Fant noen overganger ifra Mini pci til CF på Ebay, og har noen CF kort liggende ifra før av. Koster rett over 20 kr inkl frakt. Så kan være verdt ett forsøk og se hvordan det oppfører seg.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •