Squeezbox god nok som DAC? ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Squeezbox god nok som DAC? ++

Hei, har noen spørsmål om squeezebox som jeg håper noen har kunnskap om :-)

-Er en squeezebox like god som en ekstern DAC (i billigsegmentet) ?

-Kan en squeezebox brukes 100% som en DAC?

-Egentlig relatert til 2.spørsmål, og det viktigste, kan jeg styre musikken vha winamp på en pc? eller bruker en squeezebox sitt eget system, der en må styre musikken vha squeezebox osv? Altså, kan all lyd fra en pc, (video, spill osv) decodes på squeezeboxen?

-Og aller viktigst, har squeezebox touch VU metre, som de første squeezeboxene hadde?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er jo en egen Touch tråd her : http://avforum.no/forum/av-prosessor...box-touch.html
    Ja, den har en utmerket dac.
    Er usikker på ditt andre spørsmål, Touch har jo ikke digitale inputs slik at du kan koble til en cd spiller, man kobler den enten til en router eller ekstern harddisk.
    Kobler du til en router får du jo internett radio også.
    Man styrer Touch med egen software, og kan med noen plugins streame all lyd fra pc`en til den, men spill osv. tror jeg ikke er så smart kanskje, mulig du får lag mellom bilde og lyd.
    VU metre som en screensaver var vel planlagt, men jeg vet faktisk ikke om den har det, jeg bruker aldrig vu meter screensaveren på min SB3, jeg bruker "spilles nå" screensaver.
    Men et søk viser jo at den har vu metre :Logitech Squeezebox Touch WiFi Music Player Les testen.

http://www.logitech.com/en-us/speakers-audio/wireless-music-systems/devices/5745?WT.ac=psE|7340

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Der er jo en egen Touch tråd her : http://avforum.no/forum/av-prosessor...box-touch.html
    Ja, den har en utmerket dac.
    Er usikker på ditt andre spørsmål, Touch har jo ikke digitale inputs slik at du kan koble til en cd spiller, man kobler den enten til en router eller ekstern harddisk.
    Kobler du til en router får du jo internett radio også.
    Man styrer Touch med egen software, og kan med noen plugins streame all lyd fra pc`en til den, men spill osv. tror jeg ikke er så smart kanskje, mulig du får lag mellom bilde og lyd.
    VU metre som en screensaver var vel planlagt, men jeg vet faktisk ikke om den har det, jeg bruker aldrig vu meter screensaveren på min SB3, jeg bruker "spilles nå" screensaver.
    Men et søk viser jo at den har vu metre :Logitech Squeezebox Touch WiFi Music Player Les testen.

Squeezeboxâ„¢ Touch
    Vil ikke si den er utmerket - heller grei nok hvis man ikke stiller for høye krav.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan ikke bruke squeeze som en ren DAC (throughpute andre digitale ting gjennom den), og du kan heller ikke streame all digital lyd fra PC gjennom den, den har sin egen serversoftware til avspilling av musikk.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, var det jeg fryktet. Den har visstnok som nevnt en plugin, som lar deg streame all lyd, men det blir etter sigende ikke bra. Lyden prosesseres først på pc'en før den sendes til squeezeboxen.

Da blir det nok en ren dac.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt waveplugin til squeezebox for å streame spotify fra PCen før det kom native plugin, og det ga relativt ok lyd det, forsåvidt.

Men hva er behovet ditt da? Hvis du forklarer hva du trenger / ønsker å oppnå blir det lettere å gi god råd.
    --
    Thorbjørn

Newcomer gjøredetsjøl sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    -Er en squeezebox like god som en ekstern DAC (i billigsegmentet) ?
    Ja Touch er. I vertfall om det er snakk om lavoppløsig media stream fra internett. Men sammenlignet med en god DAC til 5-8000,- vil man oppleve at Touch mangler oppløsning og detaljer. Den har også en tedens å sløre de typsete basstonene litt. Touch har dog en virkelig god digital utgang.

Sitat Opprinnelig postet av Focalom
    -Og aller viktigst, har squeezebox touch VU metre, som de første squeezeboxene hadde?
    Ja, og de er akkurat like unyttig med masse latency og lav oppløsning. Touch lager forresten best lyd når skjermen er deaktivert - kan gjøres som mod fra sw.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •