Digital eller analog output fra Squeezebox Duet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Digital eller analog output fra Squeezebox Duet

Det slo meg i dag at jeg ikke har testet den analoge utgangen på Squeezeboxen :/ Har i lengre tid lett etter gode argumenter for å investere i en ekstern DAC. Har ikke noen phono-kabler av særlig kvalitet så jeg lurer på om det er noen som har sjekket dette? Best lyd fra optical/coax eller phono-utgangen?
    Er det verdt det så skal jeg investere i noen gode kabler

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den analoge utgangen på Duet er grei nok - men ikke noe særlig mer. Kjører du digitalt inn på receiveren din, har du sannsynligvis bedre lyd. Hvorvidt en separat ekstern DAC vil innebære en forbedring, avhenger av helheten. Min erfaring er at veldig ofte gjør en ekstern DAC ikke noe særlig fra eller til - sammenlignet med en OK DAC i en grei receiver. I hvert fall ikke i det vi kan kalle et gjennomsnittsanlegg. En og annen gang gir imidlertid en ekstern DAC en wow-opplevelse. Best å pøve før du eventuelt kjøper.

M.h.t. optisk eller koaks, er min erfaring at det blir hipp som happ, rent lydmessig. Optisk har den fordelen at det isolerer elektrisk - slik at man slipper støy - mens koaks er mer mekanisk robust hvis man skal tråkle kabelen gjennom trange passasjer med kraftig bøying av kabelen. Med tanke på Squeezeboxens analoge kvaliteter, er det neppe noen analoge kabler som kan rette opp svakhetene her - "greit nok, men ikke mer", åkke som.

Hvis receiveren din har digitale innganger, ville jeg absolutt ha prøvd disse.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som Ulf skriver er ikke den analoge utgangen fra Duet all verden. Hvis du går til den nyere Touch er den bedre, men ingen av de kan måle seg med lyden du får hvis du kjører signalet digitalt inn i en god forsterkerer eller DAC. Skaffet nylig Duet som ble byttet i Touch, og har teste begge deler relativt grundig mot en god DAC (BelCanto). Gode kabler spiller neppe stor rolle her.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •