HTPC - Hjelp med oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC - Hjelp med oppsett

Jeg har tenkt til å skaffe meg en HTPC, men trenger noe hjelp av oppsettet.

Har sattsammen et forslag selv, men vet ikke helt om komponentene passer sammen.
    Så hvis noen med erfaring kunne sett litt over og gjerne kommet med forslag til endringer ville det vært supert

HTPC'n vil bli brukt mest til film, musikk og nettsurfing, men ønsker å ha mulighet til å kjøre en del spill på den også. Derfor jeg har tatt med et eget skjermkort.

Oppsettet av HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hotdognilsen
    Jeg har tenkt til å skaffe meg en HTPC, men trenger noe hjelp av oppsettet.

...

Oppsettet av HTPC
    Til den prisen hadde jeg nok heller sett på et ferdig oppsett, f.eks ASrock 3D Vision (med BD-spiller og OEM PowerDVD 10) som både støtter HDMI 1.4a og 3D avspilling.. EN relativt kraftig og liten PC som og kan brukes til spill..

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvbygg er jo alltid morro det også, hadde jeg vært deg hadde jeg heller droppet CPU vifta, og de ekstra kabinettviftene, ingenting som tilsier at du trenger så mye kjøling, og i CPU'en du har valgt følger det med en vifte allerede, ekstra rolig cpu vifte er jo bortkastet med tanke på at du bare skal bruke den til å se på film, spille musikk og game, kommer ikke til å kreve så utrolig mye av CPU'en din, dessuten så vil viften på skjermkortet ditt overdøve den uansett. Pluss at jeg regner med du skal sitte og se på film/spille med høyere volum en 25db :P jeg tenker ikke over mine vifter engang når jeg ser film, og de blir utrolig lave når de ligger gjemt inne i tvbenken.

Når dette er sagt, om du ikke skal bruke pc'en til gaming, så er de komponentene du har valgt egentlig altfor gode, ville jeg heller gått for en MYE billigere CPU skjemkort og hovedkort. Og 8GB ram? med mindre du skal redigere ringenes herre 3D så er også dette bortkastet. 2GB burde holde i massevis, selv til gaming. Et asus hovedkort er ikke dumt, disse er utrolig gode og stabile.

Ser ut som du har glemt strømforsyning også? om det ikke følger med på kabinettet ditt. Sjekk ut dette.

De pengene du sparer på å droppe vifter kan du jo gå for en bluraydisc istedenfor dvd disken du har valgt.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal game gå for noe slikt LINK

Om du ikke skal game holder dette. LINK
    Selv her har jeg gått litt overkill på CPU og skjermkort, men dette skjermkortet gir deg hvertfall støtte for HD lyd og bilde via HDMI, pluss at du vil fortsatt ha muligheten til å game bra spill. Hovedkortet jeg har valgt her har digital lydutgang som vil gi deg HD lyd, så bare bruk denne eventuelt og gå for et enda billigere skjermkort og CPU om du ikke skal game. Er jo en del penger spare her.

EDIT: Den første linken ble feil, manglet skjermkort, CPU og hovedkort der, men det var bare akkurat de samme som du hadde valgt fra før av. Det eneste jeg hadde byttet ut på denne, var bare RAM, Bluraydisc og en strømforsyning og fjernet viftene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

@thomasev:
    Ja, jeg har vært inne på tanken å kjøpe et ferdig oppsett. Det er veldig enkelt og få alt ferdig, men hadde en liten drøm om å bygge den selv da..

Det jeg også har tenkt på, er at det er lettere å oppgradere den HTPC'n enn hva en Asrock vil være (min mening, mulig jeg tar feil?)

@MR.Chill:
    Ja, selvbygging er morro. Jeg trenger kanskje ikke den CPU vifta, leste bare at den som fulgte med var søppel så tenkte å velge en annen, men kanskje ingen vits? Du tror ikke jeg trenger noen kabinettvifter i systemet heller, det følger ikke med noen fra før. Ja, jeg håper jeg skal ha lyden over 25db, så det burde nok ikke vært noe problem nei

Den kommer nok til å bli brukt en del til gaming også, så vil gjerne ha litt brukbare komponenter i den. Men kan være enig at 8GB ram er litt overkill, kan droppe ned til 4GB. Strømforsyning har jeg fra før av, en Corsair TX 750W, derfor det ikke er tatt med.

Er enig at en Blueraydisk trengs, så det går jo opp i opp hvis viftene kan kuttes

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere oppgradere ja, jeg har ekstremt mye filmer på min pc, du kan jo prøve få plass til 16 TB med filmer inni ASrocken.

Lykke til med bygging, utrolig morro dette

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Det er lettere oppgradere ja, jeg har ekstremt mye filmer på min pc, du kan jo prøve få plass til 16 TB med filmer inni ASrocken.
    Det er sånt man har filservere til.

Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men blir jo ekstra oppsett med filserveren samt ekstra penger, også må du jo ha denne et eller annet sted, har man et hus er det vel ikke noe stress, litt værre i min bittelille 2 roms, ;P men alt dette går jo ned til smak og behag, jeg liker bedre ha alt sammen i samme boks, har nå klart kvitte meg med alle mine eksterne disker da det så helt absurd ut bak i mitt ledningsrot.

Og man har jo ekstra oppgraderingsmuligheter også på egen pc, med tanke på gaming og diverse.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •