Windows Media Center + Riks TV/GET/eller "Lyse". Noen tips?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Windows Media Center + Riks TV/GET/eller "Lyse". Noen tips?

Hei, er det noen som kan gi meg noen tips til hva jeg bør velge og hvilket utstyr jeg skal kjøpe?

Litt om meg selv først:
    IT konsulent med jobb erfaring siden midten av '90-tallet og hobby-coding og slikt siden '80-tallet. Har imidlertid ikke noen særlig kompetanse i det hele tatt på AV/hjemmekino og den type ting...

Hva jeg kjører i dag:
    Windows Media Center 2005. 2 stk analoge innebygde tunere. Analoge signaler fra GET rett inn i MCE. (Ingen krypterte kanaler, har faktisk ikke behov for flere kanaler enn det jeg får i grunnpakka.)

Hvorfor jeg kjører MCE, og ikke en PVR-boks fra f.eks. GET:
    Liker ikke tanken på å ikke kunne kopiere ut programmer og legge på Home Serveren min, og ikke ha kontroll på mine egne data. Hva hvis HDD'n på en PVR ryker? Ingen backup. Vil heller ikke ha mer enn en boks i stua. MCE'en gjør alt jeg trenger.

Hva jeg ønsker svar på:
    Ønsker å oppgradere meg til Windows 7 på MCE-boksen. Og ønsker også å få digitale signaler, gjerne HD.
    - Hvilken leverandør bør jeg velge? Har kabel fra GET og "Altiboks-fiber" rett inn i huset. Har selvfølgelig også mulighet for Riks-TV.
    - Hva trenger jeg av hardware; kortleser, CAM, tuner... Fint hvis noen kan gi meg en shoppingliste

- Hvis dette lar seg løse, hvor mange tunere kan jeg koble til? Ønsker 3 stk hvis mulig.
    - Vil dette også fungere med XBox 360 som Media Center Extender?
    (- Ønsker ikke anbefalinger på andre mediacenter programmer som Mediaportal osv... MCE 2005 har gjort en bra jobb for familiens behov i mange år nå, så gir Microsoft sjansen videre.)

På forhånd takk for svar!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har kablet forbindelse så funger det i alle fall på Xbox 360, men det er et herk å sette opp og du får ikke spilt av alt mulig, som du klarer å spille av på PC'n. Drev en del med det på samme tid i fjor, men gikk over til å brenne DVD i stedet.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit, leste ikke godt nok...
    Det er kurant nok å oppgradere os til W7 og bruke dette mediesenteret til DVB-C (Get). Legg merke til, Get krever riktignok tålmodighet og egeninnsats, siden de ikke tilbyr CAM-løsninger og du må gjøre dette i software. Du trenger også Dvblogic software for å få lagt inn de programvarene du trenger.

Altibox er håpløst, det går ikke så vidt jeg vet. RiksTV har jeg ikke prøvd, men det skal være ganske kurant og du slipper å herje med CAM i software, DVB-logic software osv. Det eneste er codec, men det bør være rimelig kurant. Utfordringen kan være å få tak i CAM, da denne parres mot kortet. Tror du må oppgi serienummeret til en TV som er godkjent.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Regnet med at Riks-TV var det enkleste å få til, så tror jeg satser på det.
    Da gjenstår det to spørsmål:
    - Hva trenger jeg av hardware; kortleser, CAM, tuner... Fint hvis noen kan gi meg en shoppingliste
    - Hvis dette lar seg løse, hvor mange tunere kan jeg koble til? Ønsker 3 stk hvis mulig.

Anyone?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CAM og kortleser er to sider av samme sak. Common Access Module (CAM) leser kortet og dekoder kanalene. Det du trenger er DVB-T tuner og CI (common interface). CI er der man setter CAM'en.

Siden du ønsker såpass mange tunere, tror jeg at jeg ville kjørt litt eksperimentelle kort, som Trondmm nevner i denne tråden;

http://avforum.no/forum/digitalt-bak...ual-tuner.html

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret, men tror ikke dette funker på Riks-TV? De sender vel med mpeg4. Denne støtter kun mpeg2? Så da er spørsmålet om det funker med GET.

Fra websiden:
    DVB-C und DVB-T Empfänger für digitale Sender Aufzeichnung im MPEG-2 Format

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Codecs, decoding av mpeg-strømmer og slikt kan du gjøre i software, det er ikke så mange av disse kortene som klarer mpeg4 uansett og i alle fall ikke RiskTV-formatene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tnx, vurderer å bestille dette kortet... Sendte et par spørsmål ned til leverandøren i Tyskland, så får vi se om de svarer. Passet meg også bra at det var halvhøyde-kort.

Vil dette kortet også mest sannsynlig fungere på GET? Er det eneste problemet egentlig å få tak i riktig codec og å få parret get-cam'en mot kortet?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo teste et rimelig dvb-t-kort fra norsk nettbutikk først? For å se om det er noe å gå videre med før du går fullskala? Det er vel noen FTA (NRK osv)? Litt usikker her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Det er kurant nok å oppgradere os til W7 og bruke dette mediesenteret til DVB-C (Get). Legg merke til, Get krever riktignok tålmodighet og egeninnsats, siden de ikke tilbyr CAM-løsninger og du må gjøre dette i software. Du trenger også Dvblogic software for å få lagt inn de programvarene du trenger.

Altibox er håpløst, det går ikke så vidt jeg vet. RiksTV har jeg ikke prøvd, men det skal være ganske kurant og du slipper å herje med CAM i software, DVB-logic software osv. Det eneste er codec, men det bør være rimelig kurant. Utfordringen kan være å få tak i CAM, da denne parres mot kortet. Tror du må oppgi serienummeret til en TV som er godkjent.
    Soundfreak har beskrevet det greit her, så jeg skal bare legge til:

For Riks TV trenger du en CVX CAM:
    Komplett.no - Strong/Technicrypt CXV MP RiksTV

Du ringer inn til Rikstv og pairer CAMen med korte(ne) dine.
    (Alle kort blir pairet med alle CAMene dine)

Win7 Mediacenter kan ta opp til 4 tunere.
    Personlig har jeg forsøkt 2 samtidig med 2 stk slike:
    Komplett.no - TerraTec Cinergy H7
    og 2 stk CAM og 2 stk programkort (du får jo 4 stk kort nå for samme pris som ett når du har rikspakken)
    Det fungerer fint.

Det å kjøre samme RiksTV CAM på flere enn en tuner har jeg ingen erfaring med. Det ville jeg har fått bekreftet at det går før jeg handlet inn.

GET løsningen kan kjøre 4 tunere mot samme programkort siden CAM'en er i software.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, ser ut som om jeg har fått svar på alle spørsmål nå. Er litt skeptisk til usb (ser for meg ytelsesproblemer ved hd sendinger...??????), men rent praktisk vil det ikke være noe problem for meg å skjule usb-modulene bak mediacenteret.

Heller litt mot RiksTV igjen, etter at jeg leste i en annen post at man med GET-løsning av og til må oppdatere kortet ved å la det stå i GET-dekoderen. Akkurat slikt jeg ønsker å unngå.... Orker ikke mas fra kona eller ungene hvis ting ikke funker... . Virker også litt mer stabilt når man slipper så mange software-hacks.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GyroDude
    Heller litt mot RiksTV igjen, etter at jeg leste i en annen post at man med GET-løsning av og til må oppdatere kortet ved å la det stå i GET-dekoderen. Akkurat slikt jeg ønsker å unngå.... Orker ikke mas fra kona eller ungene hvis ting ikke funker... . Virker også litt mer stabilt når man slipper så mange software-hacks.
    Enig i at man burde unngå software-hacks, sparer deg for mye frustrasjon.

Skal teste ut kortene som trondmm fant, bare jeg får frigjort kapital (sitter med to hus p.t.), med hw-cam for CD-kabeltv.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, ser ut som om jeg har fått svar på alle spørsmål nå. Er litt skeptisk til usb (ser for meg ytelsesproblemer ved hd sendinger...??????), men rent praktisk vil det ikke være noe problem for meg å skjule usb-modulene bak mediacenteret.

Jeg kjører 2 stk Terratec H7 USB som spiller inn hver sin HD sending samtidig uten problemer, men kort i PCen er jo raskere.
    Problemet er at PC kassa må være større da.

Jeg kjører en slik i stua:
    Komplett.no - Acer Aspire Revo 100
    og den tar minimal plass når tunerne kan ligge bak.

Kortet oppdateres for ca 3 mnd av gangen så du må flytte det til dekoderen 4 ganger i året i en time.

Jeg har imidlertid fått oppdateringer UTEN å flytte det også, uten at jeg har nok erfaring til at jeg kan beskrive dette som en sikker metode ennå.

Jeg er veldig interessert i å høre om du finner en løsning for å kjøre flere tunere mot samme CAM på RiksTV

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En liten ting til

En liten ting til.

DVBLogic sin TVSource software (170Kr) er verd å se på selv om du skal kjøre RiksTV med HW CAM:

Den kan scanne Data strømmen for EPG og mate dette inn i WMC på de kalanene der MS ikke tilbyr guide. (FEM, NRK3, MAX TV2-Film osv)
    Den gjør dette automatisk ved å bruke en ledig tuner en gang i døgnet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fermate69
    Jeg er veldig interessert i å høre om du finner en løsning for å kjøre flere tunere mot samme CAM på RiksTV
    Med rikspakken er vel ikke dette noe stort problem? Bortsett fra at man vel må kjøpe flere cam'er så slipper man vel høyere løpende kostnader?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fermate69
    En liten ting til.

DVBLogic sin TVSource software (170Kr) er verd å se på selv om du skal kjøre RiksTV med HW CAM:

Den kan scanne Data strømmen for EPG og mate dette inn i WMC på de kalanene der MS ikke tilbyr guide. (FEM, NRK3, MAX TV2-Film osv)
    Den gjør dette automatisk ved å bruke en ledig tuner en gang i døgnet.
    Høres genialt ut!!! Takk for tipset!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med rikspakken er vel ikke dette noe stort problem? Bortsett fra at man vel må kjøpe flere cam'er så slipper man vel høyere løpende kostnader?
    Ja det er riktig
    men husk at om du ikke klarer å kjøre flere tunere mot samme CAM må du også kjøpe tunere med CI slot.

Eksempelvis har denne Komplett.no - TerraTec Cinergy HTC USB XS HD ikke det, mens denne Komplett.no - TerraTec Cinergy H7 har.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten pressistering til her.
    Du kan lese av i software hvilken dato kortet slutter å virke, så du kan sørge for å oppdatere det FØR kona og ungene blir sure

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 stk H7 er nå bestilt.

Hvis jeg får cardsharing til å funke, vil det da funke å bruke en sånn "gratis" tv-tuner som man får når man bestiller f.eks. illustrert vitenskap?

Og noen som vet hvor man får win7 driver til denne??

Komputer for alle | Bonniershop

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du klarer ikke å få til softcam på risktv, så vidt jeg vet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •