Mac - Airport Express eller Sonos?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer El_oso sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mac - Airport Express eller Sonos?

Hei, jeg har planer om å streame musikk fra MacBook Pro (iTunes) og Spotify, men klarer ikke helt "lande" på løsning. Streamingen vil gå gjennom en Hegel HD10 DAC eller direkte inn i receiver.

Ser at Sonos har fått Spotify grensesnitt. Det vil si at det også går an å kjøre Sonos opp mot en NAS HD med tilgang til lagret musikk og Spotify, uten at Mac/ PC går i bakgrunnen?

Noen som har tips, erfaringer eller råd?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat kjøpt meg Sonos og vurderte både Airport Express og Logitech Squeezebox.

Grunnen til at valget falt på Sonos for min del var at man kan lagre all sin musikk på en NAS. Har alt i apple lossless på NAS, samtidig som man får tilgang til spotify og radiokaneler uten at man trenger og ha på en PC. Noe som var helt essensielt for min del.

En annen grunn er at det er veldig lettvint og høre på forskjellig musikk/radio i forskjellige rom samt justere volumet for hvert enkelt rom.

Samtidig som iPhone appen er genial, helt lik Sonos sin kontoll, bortsett fra hurtigknappene på forsiden. Noe som ikke er nødvendig. Ellers ser iPad appen helt overlegen ut, så blir nok en ipad på meg når neste generasjon kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_oso
    Ser at Sonos har fått Spotify grensesnitt. Det vil si at det også går an å kjøre Sonos opp mot en NAS HD med tilgang til lagret musikk og Spotify, uten at Mac/ PC går i bakgrunnen?
    Ja, Sonos er et helt selvdrevent system. Det bruker også sitt eget, lukkede nettverk; ikke det vanlige datanettverket slik som Apples og Logitechs systemer.

Det er mange fordeler med Sonos. Men jeg ser også klare ulemper. En er nettopp at det er et lukket system, adskilt fra datautstyret. En annen er at det ikke kan brukes til film, slik Apples system kan (med Apple TV istedet for AirPort Express). Og så er det naturligvis prisen: Det blir vel omtrent 10 ganger så dyrt...

NAS er forøvrig også et alternativ med Apple-systemet. Du kan legge et iTunes-biliotek på NAS og dele det mellom flere datamaskiner. Og så kan du f.eks. ha et mindre bibliotek på din bærbare, som du kan ta med deg på reise.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    NAS er forøvrig også et alternativ med Apple-systemet. Du kan legge et iTunes-biliotek på NAS og dele det mellom flere datamaskiner. Og så kan du f.eks. ha et mindre bibliotek på din bærbare, som du kan ta med deg på reise.
    Det er ikke noe nytt med NAS, dette fungerer mot alle datamaskiner både apple og PC. Har brukt NAS i flere år med deling av film, musikk og dokumenter. Lettvindt og greit, tilgang fra både pc`n og macbooken. Det som er det geniale og hele poenget med Sonos er at du slipper og ha en av maskinene på for og spille musikk fra NAS`n.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christer-
    Det som er det geniale og hele poenget med Sonos er at du slipper og ha en av maskinene på for og spille musikk fra NAS`n.
    Ja, det er klart. Jeg mente bare å understreke at Apple-systemet ikke binder deg til å ha én datamaskin kjørende hele tiden. Det er en åpen del av et vanlig datanettverk, der en hvilken som helst Mac, PC, og etterhvert (med AirPlay) iPad, iPhone eller iPod Touch kan koble seg på (forutsatt at brukeren kjenner passordet) og bruke opplegget; enten for å spille av innhold fra egen disk, eller kontrollere materiale som ligger på en NAS.

Den originale Apple TV (som vel kan kjøpes rimelig på eBay etc nå om dagen) med en tilstrekkelig stor harddisk (de kan ta i alle fall 1 TB) kan man også bruke som en "über-iPod" med musikk og film lagret, slik at dette kan spilles av uten noen datamaskin igang.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anbefaling av NAS

Takk for responsen

Valget falt på et Sonos system. Skulle imidlertid gjerne hatt anbefaling av en NAS HD. 1-2 TB og stillegående er preferansene.

Elkjøp har tilbud på denne:

Iomega 1 TB ekstern harddisk - Elkjøp

Men om den er god eller ei, har jeg ingen villeste anelse om.

Tips mottas med et takk!

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av El_oso
    Takk for responsen

Valget falt på et Sonos system. Skulle imidlertid gjerne hatt anbefaling av en NAS HD. 1-2 TB og stillegående er preferansene.

Elkjøp har tilbud på denne:

Iomega 1 TB ekstern harddisk - Elkjøp

Men om den er god eller ei, har jeg ingen villeste anelse om.

Tips mottas med et takk!
    Ville sett på alternativer der du kan sette inn nye disker etter hvert.
    Denne anbefales ofte: Komplett.no - Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB

Vurderer den selv også.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christiansk
    Ville sett på alternativer der du kan sette inn nye disker etter hvert.
    Denne anbefales ofte: Komplett.no - Netgear ReadyNAS Duo RND2110 1TB

Vurderer den selv også.
    Vurderer også NetGear ReadyNAS. Virker imidlertid noe stor, men helt klart fordel at det er mulig å bytte ut HDD eller sette inn en ved behov. Den 1 TB til Hi-Fi Klubben ser slim ut i tillegg til at den er veldig stillegåeende. Men ingen på lager, samt noe overpriset.

VERBATIM MediaShare NAS 1TB Nettverksharddisk | Hi-Fi Klubben

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •