Inguz romkorreksjon til Squeeze-familien

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Inguz romkorreksjon til Squeeze-familien

Jeg har søkt men finner ingen spesifikk tråd om akkurat dette. Inguz har vært nevnt flere steder og det viser seg at flere bruker den. Tenkte det kunne vært greit med en dedikert tråd. Finnes det allerede så kan jo denne slettes.

Jeg sitter å venter på en kalibrert målemic og har planer om å teste ut Inguz DRC om ikke lenge. For den som lurer er det snakk om en plugin til Squeezeserver som kjører realtime romkorreksjon basert på en "mal" man lager ved å foreta en del målinger av rommet. Den kan også brukes som parametrisk EQ, f.eks. ved kalibrering av sub. Les mer her: inguz audio.

Måling av rommet
    Inguz har lagt ut en beskrivelse av prosessen inguz audio » Recording Sweeps men den virker da veldig tungvindt. Kan ikke dette gjøres direkte i REW eller andre liknende programmer?

Bruk
    Har lest et sted at den kun fungerer ved avspilling fra biblioteket. Stemmer dette? I så fall betyr det at den ikke korrigerer når man f.eks. spiller fra Spotify/Wimp.

Håper dette kan bli en samletråd med tips og triks, og deling av erfaringer.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte Inguz tidligere, og såvidt jeg vet kan man kjøre sinus-sveip i hvilken som helst software, genere wav-fil pr kanal og bruke DRC, Accurate eller f.eks. Audiolense for å generere filterfil for Inguz. Så må man ha en convolver. Audiolense bruker Convolver, mens Inguz har laget sin egen filter-prosessor spesielt for SqueezeCenter.

Måleprosedyren Inguz beskriver er laget for å på en relativt grei måte få til et måleoppsett som sørger for neglisjerbar latency mellom signal og måling. Men - å gå via Squeezeboxen (slik som Inguz foreslår) må da bare introdusere latency, gjør et ikke? Det eneste Squeezeboxen gjør er å fungere som signalgenerator. Det må da være en bedre løsning å la en sw-applikasjon ta hånd om både signalgererering og opptak?

Tror du godt kan bruke REW. Mitt problem med sveip i REW er at jeg ikke har fått til ASIO, den bruker DirectSound. Uten ASIO får jeg alltid klikk i målingen, og det kødder til filteret.

Mulig Audacity er et bedre valg enn REW. Gratis det og.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Men - å gå via Squeezeboxen (slik som Inguz foreslår) må da bare introdusere latency, gjør et ikke?
    Bruker Inguz, Squeezebox og Audiolense til musikk. Opplever ingen forsinkelse. Om det skulle være en forsinkelse så ser jeg ikke problemet så lenge en ikke skal synkronisere et bildesignal i tillegg.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Bruker Inguz, Squeezebox og Audiolense til musikk. Opplever ingen forsinkelse. Om det skulle være en forsinkelse så ser jeg ikke problemet så lenge en ikke skal synkronisere et bildesignal i tillegg.
    Hvorfor både Inguz og Audiolense? Burde ikke Audiolense kunne gjøre jobben alene?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men jeg refererte ikke til ferdig, spillende oppsett. Mitt poeng var at det må finnes bedre målekjeder enn det Inguz foreslår for selve sinus-sveipet. Dersom lydkortet legger til latency vil du få ulik timing på signal og måling. Dette vil få temmelig ukontrollerbare konsekvenser når målingen skal tolkes.

Jeg har prøvd et slikt oppsett med M-AUDIO lydkort (det har mic-pre med fantom-spenning). Det legger typisk til en latency på mellom 256 og 4096 samples, la oss si 1024 fro eksemplets skyld. Med 44.1kHz samplerate tilsvarerer dette en tidsforskyving mellom signal og måling på 23.2ms. Det er mye, det. Husken min er dårlig, det var noe med at man først skulle kalibrere lydkortet ved å koble på en spesiell måte og gjøre en måling. Jeg tror dette var for å finne frekvenskurven til kortet, men tidsforskjell ble målt samtidig. Men det må andre i såfall avklare.

Så kommer evt. jitter på analogutgangen i SBen som tilleggstøy.

Ved avspilling har ikke latency noe å si, bortsett fra - som du poengterer - man skal synce flere strømmer, f.eks. lyd og video.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Hvorfor både Inguz og Audiolense? Burde ikke Audiolense kunne gjøre jobben alene?
    Audiolense gjør ikke annet enn å legge til rette for gode målinger og filtergenerering. Man må ha en filterprosessor også, og pr i dag tilbyr ikke Audiolense dette, man må bruke Inguz eller Convolver, avhengig av applikasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser problemet Trumpetguy og har tenkt på det selv hvis en vil kontrollmåle resultatet av romkorreksjonen.

For Audiolense sin del får en opp en estimert frekvensrespons etter korreksjon som mannen bak Audiolense hevder skal være ganske nøyaktig. Ser ingen grunn til å tvile på dette, derfor har jeg heller ikke prøvd å kontrollmåle med f.eks REW som jeg har brukt mye tidligere.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser problemet Trumpetguy og har tenkt på det selv hvis en vil kontrollmåle resultatet av romkorreksjonen.

For Audiolense sin del får en opp en estimert frekvensrespons etter korreksjon som mannen bak Audiolense hevder skal være ganske nøyaktig. Ser ingen grunn til å tvile på dette, derfor har jeg heller ikke prøvd å kontrollmåle med f.eks REW som jeg har brukt mye tidligere.
    Vi snakker ikke om samme ting her.

Det er riktig at Audiolense (AL) estimerer frekvensresponsen og har "labdata" på at det er et godt estimat. AL antar også (som default, om jeg husker rett) at høyeste puls er hovedimpulsen og tidskorrigerer hver kanal. Dette er omtrent det samme som man gjør i en receiver når man taster inn avstand fra lytter til hver enkelt ht.

Det AL imidlertid gjør, som alle andre program, er å anta neglisjerbar forsinkelse mellom kilde og måling. Dette oppnår man enkelt ved at samme lydkort opptrer både som kilde og input, gitt at man har et lydkort med minimal intern latency.

Det er ingenting som på magisk vis bare virker der heller :wink:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Audiolense gjør ikke annet enn å legge til rette for gode målinger og filtergenerering. Man må ha en filterprosessor også, og pr i dag tilbyr ikke Audiolense dette, man må bruke Inguz eller Convolver, avhengig av applikasjon.
    Ah, see. Trodde kanskje du hadde en separat boks med inn- og utganger som behandlet det digitale signalet i sanntid... noe som jo for så vidt er overflødig så lenge man bruker Inguz på SB.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Ah, see. Trodde kanskje du hadde en separat boks med inn- og utganger som behandlet det digitale signalet i sanntid... noe som jo for så vidt er overflødig så lenge man bruker Inguz på SB.
    Det er forsåvidt det jeg har, men i form av software. Kjører ComvolverVST plugin i J.River MediaCenter. Den opererer i sanntid (med en gitt tidsforsinkelse) med det forhåndsgenererte filteret. I mitt tilfelle er filteret generert av AL, men valg av filtergenerator er et spørmål om pris, teknisk overbevisning og preferanser. AL og f.eks. DRC er visstnok prinsipielt forskjellige (der var jeg plutselig ut på tynn is, gitt, men dette er uttalt av herr AL himself).

Såvidt meg bekjent finnes det ikke noen generell metode å prosessere generelt for alle avspillere. Mange bruker VST plugin i Bidule eller Console, men det har jeg gitt opp så det holder. Ikke stabilt hos meg, og du verden så mye knot. Jeg skulle ha vært villig til å gitt en slant for en generell runtime prosessor (som JuiceHifi jobber med) eller en boks med filterprosessor! Helst software, dog.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat. Skjønner at jeg har begitt meg ut i et nytt landskap her nå. Men nå handler jo denne tråden om Inguz.

Har googlet litt nå og sett at folk har brukt AL for å generere filtre til Inguz. Så det er altså forskjellige måter å generere filteret på, men at selve filteret (i praksis en fil med IR i wav-format?) i flere typer softwarebaserte RK?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sånn jeg har forstått det i alle fall. Det skal sies at jeg kun har prøvd Inguz med filter generert av de hjelpemidlene Inguz har vært så vennlig å lage, dvs DRC. Har ikke testet Inguz med IR generert av andre pakker selv. Hadde vært artig å se hva du eller andre får til.

Squeezeboxen min er for tiden henvist til stua og et kompaktanlegg til veldig få lapper. Har ikke helt sett hensikten med å implementere RK der. Spesielt siden anlegget har en egen DRC-knapp som får ting til å høres fett ut :-D

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg testet Inguz til min Duet på stueanlegget for et par år siden, og brukte da Arta Software for målinger (og generering av korreksjonsfiler ?). Husker riktignok ikke helt hvordan jeg gjorde dette, men mener det var rimelig enkelt og "rett frem".

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting du kanskje har fått med deg men Inguz virker ikke mot senere versjoner av SB softwaren enn 7.3.3. Har lest om en måte å gå rundt problemet på men skjønte ikke så mye av det, ble for datateknisk for meg. Grunnen er at Inguz ikke lenger oppdateres og er ikke oppdatert siden 09.11.09:

inguz audio » Version History

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting du kanskje har fått med deg men Inguz virker ikke mot senere versjoner av SB softwaren enn 7.3.3. Har lest om en måte å gå rundt problemet på men skjønte ikke så mye av det, ble for datateknisk for meg. Grunnen er at Inguz ikke lenger oppdateres og er ikke oppdatert siden 09.11.09:

inguz audio » Version History
    Nei, det har jeg faktisk ikke registrert :evil: Får sjekke litt rundt workarounds da.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tidligere var det slik at man måtte inn i en config-fil å endre max versjonsnummer av Squeezecenter pluginen virket med hver gang serveren ble oppdatert. Kanskje det er slik fortsatt?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva som er cluet, godt mulig du har rett, men det er en Michael123 på Slimforumet som har lagt ut en modifisert pludin.pm fil RC (Inguz etc.) - Squeezebox : Community : Forums post #8.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, har bare erfaring fra linux-versjonen. Denne fixen ligner ikke på det overhodet. Hadde jeg hatt Inguz installert, ville jeg sammenlignet den xml-fila med den på egen maskin, bør være en smal sak å identifisere forskjellen.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sikkert en del forskjell på Linux og Win-versjonen. Skal se om jeg får sett på det i løpet av kvelden.

Ser ut til at den nye målemicen bør være fremme i løpet av dagen også. Spennende

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har før brukt Inguz men har den ikke aktivert nå.
    Jeg har flyttet, har fått mye større stue og lyden er jo selvfølgelig en helt annen verden nå. Langt mindre bass egentlig. Nå føler jeg ikke romkorreksjon gjør lyden bedre, men jeg har ikke målt endda.
    Måle gjør jeg på gammeldags måten med radio shack, skriver ned verdier i henhold til Stereophile sin test cd med frekvenser, ikke så avansert, men jeg måler bare nedre frekvenser, har aldrig justert noe over 300 hz hvor høyttalerne og rommet er (var) helt utrolig flatt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •